W pozycjonowaniu, audyt jest jednym z najważniejszych etapów i stanowi podstawę do dalszych działań promocyjnych. Dobrze przeprowadzona analiza wszystkich elementów strony pomaga zidentyfikować błędy techniczne oraz optymalizacyjne i odpowiednio je skorygować, aby poprawić widoczność strony w wyszukiwarkach, zwiększyć ruch i konwersję. Sprawdźmy więc, czym dokładnie jest audyt, w jakich przypadkach jest konieczny i co powinno się w nim znaleźć?
Audyt SEO to dogłębne sprawdzenie witryny pod kątem błędów technicznych i zgodności z wymaganiami wyszukiwarek (głównie Google). W procesie weryfikacji specjalista:
Audyt strony to sprawdzenie jej pod kątem zgodności z wymaganiami wyszukiwarek. Właściciel witryny musi znaleźć i usunąć przeszkody, które uniemożliwiają zasobowi postęp w zdobywaniu pozycji w SERP. Dokonana analiza pozwoli na sporządzenie listy błędów i zadań. Po uporaniu się z nimi poprawisz widoczność strony w Google. Regularny audyt pozwala:
Każda witryna zmienia się w procesie rozwoju, dlatego audyt online powinien być przeprowadzany regularnie. Przeprowadzana więc być powinna bieżąca kontrola stanu zasobów i zapobieganie możliwym problemom. Jest to szczególnie potrzebne przy projektach komercyjnych, ponieważ strona jest dla nich ważnym źródłem klientów i sprzedaży. Audyt może być potrzebny na następujących etapach rozwoju projektu:
Oprócz tego warto przeprowadzać audyt kontrolny – z reguły raz na 6 miesięcy. Nawet jeśli witryna nie otrzyma wielu zmian, małe problemy mogą się kumulować i w pewnym momencie projekt przestaje się rozwijać. Często są to zduplikowane strony, niedziałające linki, nieprawidłowe przekierowania, problemy z szybkością pobierania.
Ogólny techniczny audyt witryny to szybka diagnostyka, która pozwala zrozumieć, czy witryna ma problemy i jakie one są. Uwzględnia to:
Większość takich audytów jest bezpłatna i pozwala nakreślić ogólny obraz stanu witryny. Inaczej jest z kompleksowym audytem, który zajmuje zdecydowanie więcej czasu i wymaga głębszej analizy czynników również poza witryną. Zwykle obejmuje takie etapy jak:
Oprócz samej diagnostyki audyt online powinien zawierać konkretne zalecenia dotyczące poprawy wydajności strony i jej widoczności w SERP.
Kompleksowy audyt składa się z pięciu głównych części:
Wybór właściwego zakresu analizy zależy od samego zasobu. Jeśli strona dopiero szykuje się do uruchomienia, wystarczy audyt techniczny. Dane analityczne nie są jeszcze dostępne, a audyt użyteczności nie jest możliwy. Większość landing pages i wiele sklepów internetowych nie potrzebuje audytu treści, ponieważ nie ma sekcji z artykułami informacyjnymi, a audyt użyteczności należy przeprowadzić, jeśli chce się maksymalnie wykorzystać istniejący ruch w celu opracowania stron docelowych i optymalizacji konwersji.
Kompleksowy, jakościowy audyt SEO nie powinien ignorować żadnego z tych obszarów i warto przeprowadzać go nawet 2 razy w roku. Z kolei audyt ogólny najlepiej wykonywać nawet raz w miesiącu.
Audyt możesz przeprowadzić samodzielnie, z pomocą specjalnych usług, które oferują różne funkcje i analizę danych w różnych zakresach, jednak najczęściej pozwalają sprawdzić:
Niektóre usługi są całkowicie bezpłatne, inne, w celu przeprowadzenia audytu witryny, oferują subskrypcję płatnego planu. Przykładowe usługi, które można wykorzystać do wykonania automatycznego audytu technicznego SEO to: SimilarWeb, PageSpeed Insights od Google, Screaming Frog SEO Spider, Ahrefs, Senuto itp.
Każdy z nich sprawdza witrynę pod kątem określonego zestawu parametrów. Nie można tego nazwać pełnoprawnym audytem, ponieważ uniwersalny system może nie uwzględniać cech Twojego CMS i innych niuansów projektu.
Chociaż w sieci dostępnych jest wiele skutecznych narzędzi, które pomogą Ci przeprowadzić audyt, najlepszym wyborem okazuje się system umożliwiający analizę danych. Google Search Console to bezpłatne narzędzie, które zapewnia wgląd we wnętrze witryny i zapewnia dostęp do wielu istotnych informacji dotyczących jej funkcjonowania.
Aby zacząć korzystać z Google Search Console, musisz dodać swoją witrynę do systemu i potwierdzić dostęp do niej za pomocą jednej z metod weryfikacji.
Po zweryfikowaniu konta możesz skorzystać z pulpitu nawigacyjnego Google Search Console, aby uzyskać dostęp do kilku istotnych informacji. Priorytetem powinno być upewnienie się, że witryna nie posiada żadnych kar od Google. Warto zaznaczyć, że istnieją dwa rodzaje kar Google: ręczne i algorytmiczne.
Aby zbadać, czy na Twoją witrynę nałożona została ręczna kara, zaloguj się na swoje konto Google Search Console i wybierz opcję „Ręczne działania”. Jeśli w raporcie znajdują się jakieś pozycje, będą prezentować szczegółowe informacje dotyczące przyczyny przyznania kary oraz dane o stronach, których ona dotyczy.
Kara algorytmiczna może być nieco trudniejsza do zidentyfikowania, gdyż po jej nałożeniu nie otrzymujesz bezpośredniego powiadomienia od Google. Najlepszym sposobem na zidentyfikowanie ewentualnego problemu jest dokładna analiza ruchu organicznego pod kątem kilku znaczących spadków. Następnie możesz porównać badany okres z karą, korzystając z historii zmian algorytmu Google.
Przesłanie mapy witryny XML w Google Search Console ułatwi wyszukiwarce indeksowanie witryny i zapewni jej dostęp do wszystkich elementów jej zawartości. Raport o stanie indeksu umożliwia ponadto wgląd w to, które strony zostały już zbadane.
We współczesnym świecie większość użytkowników wyszukuje informacje w sieci za pomocą smartfonów czy tabletów. Wraz z aktualizacją systemu indeksowania mobile first przez Google, pojawiła się również konieczność dostosowania funkcjonalności witryn do wymiarów urządzeń mobilnych. Jeśli więc nie zadbasz o ten aspekt, Twoja pozycja na liście wyników wyszukiwania z pewnością spadnie.
Aby zatem upewnić się, że strona jest dostosowana do potrzeb użytkowników korzystających ze smartfonów, użyj narzędzia Mobile-Friendly Test. Dzięki temu zidentyfikujesz ewentualne problemy i ustalisz, czy Twoja witryna jest przyjazna dla urządzeń mobilnych.
Powolny czas ładowania strony ma bardzo negatywny wpływ na pozycjonowanie witryny oraz wrażenia użytkownika.
Aby ocenić jakość witryny pod kątem szybkości otwierania, skorzystaj z narzędzia Google PageSpeed Insights. Uzyskasz wówczas raport dotyczący czasu ładowania zarówno dla komputerów stacjonarnych, jak i urządzeń mobilnych.
Często tego typu audyt obejmuje sprawdzenie stanu technicznego strony pod kątem SEO, a także wewnętrzną optymalizację zasobów. Pozwala na sprawdzenie następujących parametrów:
Po wykonaniu technicznego audytu strony właściciel otrzymuje informacje o występowaniu błędów, a także konkretne zadania techniczne w celu ich naprawy.
Jeśli rozumiesz podstawowe mechanizmy optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, możesz samodzielnie przeprowadzić podstawowy audyt SEO. W większości wypadków jesteś w stanie zrobić to bezpłatnie, korzystając z dostępnych na rynku narzędzi analitycznych, np. od Google. Jednak jeśli chcesz kompleksowo przeanalizować witrynę z dużą ilością treści, warto skorzystać z usług specjalisty lub podpisać umowę z agencją SEO. Koszty przeprowadzenia audytu mogą być różne. Wszystko zależy od zakresu analizy, wielkości zasobu i rodzaju przeprowadzonego audytu. Ceny na rynku wahają się od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Warto przed dokonaniem wyboru zwrócić się do kilku agencji z prośbą o wycenę usługi i porównać oferty.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.