Jakie informacje powinien zawierać audyt SEO?

Jakie informacje powinien zawierać audyt SEO?

Vlada Karpovich/pexels.com

W pozycjonowaniu, audyt jest jednym z najważniejszych etapów i stanowi podstawę do dalszych działań promocyjnych. Dobrze przeprowadzona analiza wszystkich elementów strony pomaga zidentyfikować błędy techniczne oraz optymalizacyjne i odpowiednio je skorygować, aby poprawić widoczność strony w wyszukiwarkach, zwiększyć ruch i konwersję. Sprawdźmy więc, czym dokładnie jest audyt, w jakich przypadkach jest konieczny i co powinno się w nim znaleźć?

Audyt SEO – co to jest i kiedy jest potrzebny?

Audyt SEO to dogłębne sprawdzenie witryny pod kątem błędów technicznych i zgodności z wymaganiami wyszukiwarek (głównie Google). W procesie weryfikacji specjalista:

  • przeprowadza dokładną analizę zasobu;
  • tworzy raporty;
  • generuje listę kontrolną do optymalizacji SEO, czyli zadania techniczne mające na celu eliminację błędów.

Jakie zadania rozwiązuje audyt?

Audyt strony to sprawdzenie jej pod kątem zgodności z wymaganiami wyszukiwarek. Właściciel witryny musi znaleźć i usunąć przeszkody, które uniemożliwiają zasobowi postęp w zdobywaniu pozycji w SERP. Dokonana analiza pozwoli na sporządzenie listy błędów i zadań. Po uporaniu się z nimi poprawisz widoczność strony w Google. Regularny audyt pozwala:

  • Znaleźć słabe strony i punkty wzrostu – jest to konieczne, aby właściwie alokować dostępne zasoby (czas i budżet) i jak najlepiej je wykorzystywać. Czasami nawet niewielkie zmiany na stronie mogą prowadzić do dobrych i dość szybkich rezultatów.
  • Zrozumieć problemy z indeksowaniem. Najczęściej problemy w tym zakresie należą do jednej z dwóch grup: nie wszystkie potrzebne strony trafiają do indeksu wyszukiwarki lub odwrotnie, indeksowane są niechciane treści.
  • Reagować na zmiany w algorytmach. Google nieustannie aktualizuje algorytmy rankingowe w celu poprawy wyników wyszukiwania. Aby utrzymać pozycję i ruch, musisz śledzić te zmiany i dostosowywać witrynę do nowych wymagań wyszukiwarek.
  • Znaleźć i naprawić błędy w witrynie. Jeśli zasób jest „żywy”, błędy są nieuniknione. Nawet prosta aktualizacja silnika lub jednej z używanych wtyczek może do nich doprowadzić. Programiści pracujący w serwisie również nie zawsze przestrzegają wymagań SEO.

Kiedy potrzebny jest audyt?

Każda witryna zmienia się w procesie rozwoju, dlatego audyt online powinien być przeprowadzany regularnie. Przeprowadzana więc być powinna bieżąca kontrola stanu zasobów i zapobieganie możliwym problemom. Jest to szczególnie potrzebne przy projektach komercyjnych, ponieważ strona jest dla nich ważnym źródłem klientów i sprzedaży. Audyt może być potrzebny na następujących etapach rozwoju projektu:

  1. Przed promocją. Klasycznym przykładem audytu jest punkt wyjścia do promocji, który pozwala na sprawdzenie serwisu pod kątem błędów i dalsze śledzenie dynamiki wzrostu.
  2. Kontrolowanie lub sprawdzanie wykonawcy SEO. Audyt kontrolny obiektu przeprowadzany jest w procesie promocji w celu oceny efektywności prac wykonanych przez specjalistę.
  3. Znajdowanie problemów w celu poprawy istniejących wyników. Gdy strona jest już skonfigurowana i działa, ale pojawia się potrzeba poprawy aktualnych wyników. W takim przypadku audyt strony pozwala znaleźć i wyeliminować przeszkody dla dalszego jej rozwoju.
  4. Znajdowanie błędów, gdy projekt ma problemy z ruchem organicznym. Gdy witryna nie działa jak należy i nie przynosi zaplanowanych zysków, audyt jest ważnym krokiem w procesie wyszukiwania i eliminowania elementów problematycznych.

Oprócz tego warto przeprowadzać audyt kontrolny – z reguły raz na 6 miesięcy. Nawet jeśli witryna nie otrzyma wielu zmian, małe problemy mogą się kumulować i w pewnym momencie projekt przestaje się rozwijać. Często są to zduplikowane strony, niedziałające linki, nieprawidłowe przekierowania, problemy z szybkością pobierania.

Audyt ogólny vs. kompleksowy

Ogólny techniczny audyt witryny to szybka diagnostyka, która pozwala zrozumieć, czy witryna ma problemy i jakie one są. Uwzględnia to:

  • wiek domeny;
  • liczbę stron w indeksie Google;
  • obecność filtrów, sankcji i blokowania;
  • obecność wirusów, niedziałających linków, niepoprawnych przekierowań;
  • unikalność treści;
  • poprawne wyświetlanie w popularnych przeglądarkach;
  • obecność i poprawną pisownię meta oraz znaczników H1–H6.

Większość takich audytów jest bezpłatna i pozwala nakreślić ogólny obraz stanu witryny. Inaczej jest z kompleksowym audytem, który zajmuje zdecydowanie więcej czasu i wymaga głębszej analizy czynników również poza witryną. Zwykle obejmuje takie etapy jak:

  • analiza techniczna;
  • wewnętrzny audyt optymalizacyjny;
  • analiza ruchu;
  • analiza linków i strategia linków;
  • analiza konkurencji;
  • audyt ogólnej strategii promocji.

Oprócz samej diagnostyki audyt online powinien zawierać konkretne zalecenia dotyczące poprawy wydajności strony i jej widoczności w SERP.

Co należy przeanalizować? Pięć głównych obszarów

Kompleksowy audyt składa się z pięciu głównych części:

  1. Audyt techniczny SEO. Jak sama nazwa wskazuje, jest to analiza wszystkich technicznych aspektów witryny, które wpływają na jej pozycję w wynikach wyszukiwania, np. mapy witryn, plików robots.txt, poprawności metatagów Title i Description, obecności duplikatów stron, szybkości ładowania.
  2. Audyt użyteczności. Im wygodniejsza dla użytkowników strona, tym lepsze czynniki behawioralne. Wpływają one nie tylko na konwersję, ale także na pozycję strony w wyszukiwaniu. Podczas analizy użyteczności musisz przestudiować nawigację, strukturę, elementy, z którymi użytkownik wchodzi w interakcję, wyświetlanie na urządzeniach mobilnych itp.
  3. Audyt czynników zewnętrznych. Przede wszystkim są to linki zwrotne do strony. Dodatkowo w tej grupie znajdują się czynniki istotne dla lokalnej promocji SEO (np. obecność w Google My Business).
  4. Audyt treści. Unikalne treści zawsze były podstawą optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Konieczna jest analiza poziomu ich optymalizacji, struktury, konstrukcji, zgodności z wybranymi słowami kluczowymi i nasycenia nimi. Analiza treści pozwala zrozumieć, czy warto zwiększać jej objętość i jak najlepiej to zrobić.
  5. Audyt komercyjnych czynników rankingowych. Jest to osobna grupa cech, które są istotne dla tych, którzy sprzedają coś za pośrednictwem witryny. Obejmuje asortyment produktów, ich opisy, dane kontaktowe, opcje dostawy i płatności. Innymi słowy, analizuje te elementy, które są brane pod uwagę przy generowaniu wyników dla zapytań komercyjnych – na przykład „kup produkt X”.

Wybór właściwego zakresu analizy zależy od samego zasobu. Jeśli strona dopiero szykuje się do uruchomienia, wystarczy audyt techniczny. Dane analityczne nie są jeszcze dostępne, a audyt użyteczności nie jest możliwy. Większość landing pages i wiele sklepów internetowych nie potrzebuje audytu treści, ponieważ nie ma sekcji z artykułami informacyjnymi, a audyt użyteczności należy przeprowadzić, jeśli chce się maksymalnie wykorzystać istniejący ruch w celu opracowania stron docelowych i optymalizacji konwersji.

Źródło: fauxels/pexels.com

Kompleksowy, jakościowy audyt SEO nie powinien ignorować żadnego z tych obszarów i warto przeprowadzać go nawet 2 razy w roku. Z kolei audyt ogólny najlepiej wykonywać nawet raz w miesiącu.

Audyt SEO – jak zrobić?

Audyt automatyczny z użyciem oprogramowania

Audyt możesz przeprowadzić samodzielnie, z pomocą specjalnych usług, które oferują różne funkcje i analizę danych w różnych zakresach, jednak najczęściej pozwalają sprawdzić:

  • szybkość ładowania strony;
  • błędy techniczne w kodzie lub ustawieniach;
  • przystosowanie do urządzeń mobilnych;
  • dane SEO treści (wystąpienia kluczowych zapytań itp.);
  • dane dotyczące sprawdzania przychodzących oraz wychodzących linków wewnętrznych i zewnętrznych, indeksowania stron;
  • inne wskaźniki.

Niektóre usługi są całkowicie bezpłatne, inne, w celu przeprowadzenia audytu witryny, oferują subskrypcję płatnego planu. Przykładowe usługi, które można wykorzystać do wykonania automatycznego audytu technicznego SEO to: SimilarWeb, PageSpeed ​​Insights od Google, Screaming Frog SEO Spider, Ahrefs, Senuto itp.

Każdy z nich sprawdza witrynę pod kątem określonego zestawu parametrów. Nie można tego nazwać pełnoprawnym audytem, ​​ponieważ uniwersalny system może nie uwzględniać cech Twojego CMS i innych niuansów projektu.

Audyt przeprowadzony przez specjalistę SEO

Często tego typu audyt obejmuje sprawdzenie stanu technicznego strony pod kątem SEO, a także wewnętrzną optymalizację zasobów. Pozwala na sprawdzenie następujących parametrów:

  • dane z systemów statystycznych Google;
  • ustawienia i dane w panelu webmastera Google;
  • ustawienia serwera (szybkość odpowiedzi, zwrot kodu 404, ostatnio modyfikowany nagłówek);
  • ustawienia adresów URL (wielkość liter, HTTPS, www, strony kanoniczne, wersje językowe, paginacja, niedziałające linki, subdomeny itp.);
  • poprawna konfiguracja mapy XML i pliku robots.txt;
  • poprawne użycie znaczników kanonicznych, noindex, alternatywnych, tytułowych, meta, H1–H6;
  • analiza stron w indeksie Google;
  • obecność wersji mobilnej;
  • szybkość ładowania strony;
  • obecność „śmieci” w kodzie;
  • znacznik schema.org;
  • optymalizacja treści;
  • funkcjonalność (formularz zamówienia, koszyk, moduł wyszukiwania);
  • struktura witryny;
  • system szablonów;
  • tagi SEO;
  • ustawienia wielojęzyczne i regionalne i inne.

Po wykonaniu technicznego audytu strony właściciel otrzymuje informacje o występowaniu błędów, a także konkretne zadania techniczne w celu ich naprawy.

Audyt SEO – cena

Jeśli rozumiesz podstawowe mechanizmy optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, możesz samodzielnie przeprowadzić podstawowy audyt SEO. W większości wypadków jesteś w stanie zrobić to bezpłatnie, korzystając z dostępnych na rynku narzędzi analitycznych, np. od Google. Jednak jeśli chcesz kompleksowo przeanalizować witrynę z dużą ilością treści, warto skorzystać z usług specjalisty lub podpisać umowę z agencją SEO. Koszty przeprowadzenia audytu mogą być różne. Wszystko zależy od zakresu analizy, wielkości zasobu i rodzaju przeprowadzonego audytu. Ceny na rynku wahają się od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Warto przed dokonaniem wyboru zwrócić się do kilku agencji z prośbą o wycenę usługi i porównać oferty.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym są tagi tytułu i jak je optymalizować?

    Czym są tagi tytułu i jak je optymalizować?

    Czym jest tag tytułu? Jaki ma wpływ na osiągane wyniki? Jak dostosować go do wymagań użytkowników i wyszukiwarek? Odpowiedzi znajdziesz w naszym artykule!
    Jak i po co monitorować działania konkurencji?

    Jak i po co monitorować działania konkurencji?

    Jednym z elementów strategii pozycjonowania strony powinno być monitorowanie aktywności konkurencji w sieci. Pozwala ono zarówno uczyć się na błędach firm z branży, jaki i identyfikować działania, które przyczyniają się do osiągnięcia sukcesu.
    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat słów kluczowych z długim ogonem

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat słów kluczowych z długim ogonem

    Słowa kluczowe z długim ogonem mogą przydać się podczas każdej strategii SEO na stronie. W artykule przyglądamy się bliżej temu zagadnieniu!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.