Max Duzij/unsplash.com
Anchor tekst, zwany też tekstem zakotwiczenia, to istotny element strategii SEO. Zwracają na niego uwagę zarówno boty wyszukiwarek, jak i użytkownicy. Co to właściwie jest, jakie są rodzaje anchorów i jak je formatować, by osiągnąć jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania?
Czym jest anchor tekst? To pojęcie, które ma ogromne znaczenie dla pozycjonowania, jak również dla samego komfortu przeglądania witryny. Jest to jeden z licznych znaczników HTML, które można wykorzystać w kodzie strony, a jego podstawowym zadaniem jest „zakotwiczenie” (ang. „anchor” – stąd nazwa tego tagu) odnośnika w treści. W przeciwieństwie do standardowych linków HTML, zamieszczanych w tagu „link”, anchor (w tagu „a”) pozwala na dodanie informacji innych niż sam adres docelowej witryny – w tym treści linku, która zastępuje URL.
Zakotwiczenia najczęściej wyróżniają się w tekście innym kolorem, a czasami również podkreśleniem. Kliknięcie może przenieść użytkownika na przykład na osobną podstronę lub zupełnie inną domenę. Warto przy tym zaznaczyć, że oprócz tego anchor tekst może również przenosić do innej sekcji pod tym samym adresem URL – takie odnośniki można wykorzystać między innymi do przygotowania spisu treści dla dłuższego artykułu. Ponadto możliwe jest zainicjowanie w ten sposób pobierania pliku czy tworzenia wiadomości e-mail. Dla pozycjonowania kluczowe są jednak odnośniki do pozostałych podstron w obrębie tej samej domeny oraz linki do innych witryn.
Zasady wykorzystania tego typu elementów nieco się zmieniały wraz z rozwojem algorytmów wyszukiwarek. Sporo nowości przyniosła tutaj wprowadzona w 2012 roku aktualizacja Google Penguin. Przed jej wdrożeniem niektórzy właściciele witryn potrafili bardzo kreatywnie wykorzystywać tagi anchor – link mógł być powielany na witrynach wręcz w spamerski sposób, windując pozycję danego adresu w wynikach wyszukiwania. Od tego czasu jednak skuteczność takich praktyk znacznie zmalała: obecnie odnośniki muszą przede wszystkim odnosić się do treści strony i być dodawane w naturalny sposób.
Istnieje kilka najpopularniejszych typów anchorów, które różnią się nie tylko formą, lecz także wykorzystaniem na stronie – warto poznać informacje na ten temat, by móc skutecznie wdrożyć strategię pozycjonowania. Wiele zmieniło się od czasów, gdy proste algorytmy wyszukiwarek sprawiały, że witrynę można było wypromować przez praktycznie dowolny umieszczony na niej anchor. SEO jest teraz o wiele bardziej złożonym procesem, który wynagradza przede wszystkim pomysłowość i autentyczną wartość dla użytkownika. Które rodzaje anchorów warto znać?
Słowa kluczowe to często podstawa pozycjonowania – ściśle dopasowany link polega na umieszczeniu odnośnika właśnie pod jedną z fraz. Anchor tekst zamieszczony na witrynie w ten sposób ma spory wpływ na rezultaty SEO, jednak – podobnie jak w przypadku samych słów kluczowych – należy zadbać o odpowiednie zagęszczenie tego typu linków. Zaleca się, aby EMA stanowiły nie więcej niż 1% zawartości danej podstrony. Najczęściej anchory „exact match” stosuje się w linkowaniu wewnętrznym.
W tym przypadku link jest umieszczony pod nazwą marki lub frazą, która ją zawiera. Jeżeli na przykład prowadzimy sklep ogrodniczy Magnolia, odnośnik zakotwiczamy w hasłach takich jak „sklep Magnolia” czy „Magnolia ogród”. Istnieje pewna istotna zasada dotycząca tego, jak powinien być używany ten anchor: pozycjonowanie witryny będzie skuteczniejsze, jeśli nazwa domeny nie jest jednocześnie jej słowem kluczowym.
Źródło: Jan Schnobrich/unsplash.com
Jak wygląda taki anchor? Link znajduje się tutaj w wyrażeniach typu „kliknij tu”, „sprawdź na stronie” czy „przejdź tutaj” – jest to odpowiednie miejsce na zwroty call-to-action (wezwanie do działania). Jego wpływ na działanie botów i algorytmów wyszukiwarek jest mniejsze niż przy innych typach zakotwiczeń, jednak może mieć spore znaczenie dla użytkownika.
W tej formie zakotwiczenia link nazywany jest „gołym” („naked link”), ponieważ użytkownik widzi go w całości. Jak najlepiej wykorzystać taki anchor? SEO obecnie kładzie spory nacisk na kontekst zawartości i przydatność treści dla użytkownika – to kwestie, o które znacznie ciężej zadbać bez tekstu odnośnika. Obecność tego typu linków wciąż jednak może być wartościowa, choć są one znacznie słabiej oceniane przez Google i inne wyszukiwarki.
Odpowiednio dobrany link pełni dwie funkcje: pozwala użytkownikom sprawnie poruszać się po treści lub „przeskoczyć” na inne witryny, a jednocześnie dostarcza wyszukiwarkom kluczowych informacji o zawartości i tematyce strony. Boty indeksujące wyszukiwarek skanują każdy obecny na witrynie anchor – pozycjonowanie jest bardzo mocno związane z profilem linkowym strony. Powiązanie frazy z adresem pozwoli algorytmom skojarzyć je ze sobą, by lepiej określić, przy jakich frazach wyświetlić daną podstronę.
O czym warto pamiętać przy linkowaniu? Istotną kwestią jest zadbanie zarówno o odnośniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Pierwsze z nich służą głównie do nawigacji w obrębie witryny. Drugie z kolei mogą budzić pewne zastanowienie – w końcu linkujemy do innych stron. Takie działanie może jednak przełożyć się na wzrost zaufania do naszej domeny, a przy tym ułatwić pozyskiwanie odnośników prowadzących w naszym kierunku. Jeśli będziemy w stanie zadbać o to, by strony cieszące się sporym uznaniem ze strony wyszukiwarek i internautów linkowały do naszej zawartości, możemy liczyć na znacznie lepsze rezultaty pozycjonowania.
Kolejną kwestią, na którą warto zwrócić uwagę, są instrukcje dla botów wyszukiwarek – można umieszczać je w znacznikach meta lub pliku „robots.txt”. Aby odnośniki z danej podstrony nie były brane pod uwagę, należy zastosować dyrektywę „nofollow”. W większości przypadków powinniśmy jednak zostać przy standardowych ustawieniach.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: tracetimes.com, manuspott.com
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.