Jakie meta tagi biorą udział w pozycjonowaniu witryny?

Jakie meta tagi biorą udział w pozycjonowaniu witryny?

Mateus Campos Felipe/unsplash.com

Każdy właściciel strony internetowej powinien mieć podstawową wiedzę na temat pozycjonowania i meta tagów – to kluczowe, aby witryna odniosła sukces. Odpowiednio wykorzystane meta tagi mogą znacznie pomóc w tym zadaniu. Oto wszystkie niezbędne informacje na ten temat!

Co to jest pozycjonowanie i meta tagi?

To dwa terminy, z którymi zdecydowanie warto się zapoznać, prowadząc witrynę internetową – bez względu na to, czy chodzi o bloga, sklep online czy stronę firmy. Czym jest pozycjonowanie? Słowo to opisuje wszelkie działania, które mają na celu zwiększenie widoczności strony poprzez podniesienie jej pozycji na liście wyników wyszukiwania. Często możemy spotkać się także z bardzo zbliżonym określeniem „SEO”, czyli Search Engine Optimization: optymalizacją pod kątem wyszukiwarek internetowych. Szczególną rolę odgrywa tutaj dostosowanie się do wytycznych Google – najpopularniejszego narzędzia tego typu zarówno w Polsce, jak i na świecie. Algorytmy wyszukiwarki zwracają uwagę na szereg różnych kwestii: od szybkości ładowania strony, poprzez jej strukturę i odpowiednie wykorzystanie fraz kluczowych, aż po przejrzystość i przydatność publikowanych treści. Za weryfikację witryn odpowiadają roboty indeksujące Google, a wynik ma spory wpływ na liczbę wizyt.

Meta tag to z kolei jeden z typów znaczników, które mogą być definiowane w nagłówkowej części dokumentu HTML – pliku odpowiedzialnego za zawartość i układ strony internetowej. Meta tagi mogą służyć m.in. do określenia imienia i nazwiska autora czy data powstania witryny, a niektóre odgrywają istotną rolę przy pozycjonowaniu witryny. Znaczniki meta określają tzw. metadane, czyli „dane o danych”, w tym przypadku informacje o stronie – część z nich jest wykorzystywana przez wyszukiwarkę w celu ustalenia treści pozycji na liście wyników.

Pozycjonowanie, meta tagi: jak je stosować, aby odnieść sukces?

Niemal każdy internauta na co dzień używa Google lub innych wyszukiwarek – pozycjonowanie jest zatem kluczowym elementem marketingu online. Kompletna, skuteczna strategia powinna być wdrażana przez profesjonalistów od SEO, jednak niektórymi mniej skomplikowanymi zadaniami możemy zająć się samodzielnie. Niezbędna będzie jednak odpowiednia wiedza, która pozwoli lepiej zarządzać witryną i jej zawartością.

Źródło: Priscilla Du Preez/unsplash.com

Co warto wiedzieć o tagach meta? Jedną z najistotniejszych kwestii jest ich wykorzystanie – ich zawartość nie wyświetla się bezpośrednio na stronie. Są one obecne jedynie w kodzie HTML, który może następnie być interpretowany w różny sposób przez przeglądarki, wyszukiwarki czy narzędzia online. Z tego względu warto dowiedzieć się, co oznaczają poszczególne znaczniki meta. Pozycjonowanie z ich użyciem będzie opierać się głównie o tagi, które decydują o wyglądzie strony w wynikach Google. Przy wpisywaniu różnych haseł można zauważyć, że tytuły poszczególnych podstron, jak również ich krótkie opisy mogą być nieco inne od treści na samej witrynie – choć w niektórych przypadkach treść tagów meta jest kopiowana bezpośrednio na przykład z początku artykułu, zazwyczaj można ustawić ją osobno.

Które meta tagi są najważniejsze dla SEO?

Znaczniki meta można podzielić na wiele rodzajów – każdy z nich należy traktować nieco inaczej, jeśli chcemy osiągnąć dobre rezultaty pozycjonowania. Warto przy tym podkreślić, że nie wszystkie meta tagi mają wpływ na SEO. Do najistotniejszych należą tytuł i opis, jak również instrukcje dla robotów wyszukiwarek.

Title – tytuł

Mimo że tytuł właściwie nie jest definiowany razem ze znacznikami meta, zamiast tego znajdując się w osobnym, niezależnym tagu HTML, bardzo często jest traktowany jako część tego samego tematu. Wynika to z faktu, że jest odczytywany przez wyszukiwarki w podobny sposób, a przy tym ma niemały wpływ na pozycjonowanie. Meta tytuł zawiera się w znaczniku „title”, a jego rekomendowana długość to ok. 50 znaków. Warto także zadbać, by umieścić w nim frazę kluczową, która w największym stopniu pokrywa się z treścią danej podstrony.

Meta tag „robots” – zarządzanie indeksowaniem

Znacznik ten nie ma większego związku z zawartością strony – jego zadaniem jest nakierowanie botów wyszukiwarek internetowych, które skanują i oceniają witrynę. Jeżeli na przykład jej część jest w budowie, możemy dodać tag „robots” z dyrektywą „noindex”, która sprawi, że wybrane podstrony nie będą w ogóle brane pod uwagę w wynikach wyszukiwania. W ten sposób możemy również ukryć inne elementy, które nie powinny być widoczne dla użytkowników, w tym sekcje pełniące funkcję czysto techniczną. „Nofollow” sprawi z kolei, że boty wyszukiwarki nie będą podążać za linkami na stronie. Domyślne ustawienia to „index, follow”, czyli brak ograniczeń w tych kwestiach – te standardowe dyrektywy sprawdzą się dla większości stron, które chcemy indeksować.

W podobnym celu wykorzystuje się plik „robots.txt”. Jego zawartość dotyczy jednak całej strony – meta tagi „robots” będą wygodniejsze i przydatniejsze, gdy zależy nam na ograniczeniu widoczności konkretnych podstron.

Meta description, czyli opis strony

Ten tag idealnie pokazuje, jak duże znaczenie dla rozpoznawalności naszej witryny mają dobrze dobrane znaczniki meta. Pozycjonowanie to proces, w którym musimy połączyć wymogi algorytmów wyszukiwarek z potrzebami użytkowników – opis powinien zawierać zarówno odpowiednią liczbę słów kluczowych, jak i informacje, które od razu zaciekawią internautów. W przypadku Google limit długości treści tagu „description” wynosi 160 znaków ze spacjami.

Meta keywords – słowa kluczowe

Przez długi czas to właśnie te meta tagi odgrywały kluczową rolę w ustalaniu rankingów treści. Pierwsze wersje najpopularniejszych wyszukiwarek wykorzystywały określane w tym miejscu słowa kluczowe jako główny czynnik do kategoryzacji i oceny stron, by zadecydować o ich położeniu na liście wyników. Narzędziem tym łatwo było jednak manipulować, przez co narzędzia tego typu stopniowo odchodziły od tego rozwiązania. Obecnie wszystkie często używane wyszukiwarki praktycznie całkowicie ignorują meta tagi „keywords”. Mogą one jednak być wykorzystywane przez różne narzędzia wspierające prowadzenie strategii pozycjonowania.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: raceporium.com, motohints.com

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Ile trwa i jak sprawdzić indeksowanie strony w Google?

    Ile trwa i jak sprawdzić indeksowanie strony w Google?

    Wyszukiwarka Google jest dziś tak oczywistym elementem korzystania z sieci, że mało kto zastanawia się, jak dokładnie działa jej algorytm […]
    5 czynników rankingowych Google, których nie powinieneś ignorować

    5 czynników rankingowych Google, których nie powinieneś ignorować

    Co ma wpływ na wyniki pozycjonowania się strony w wyszukiwaniach? Przeczytaj o czynnikach rankingowych Google i zaplanuj skuteczne działania SEO.
    Zlecę pozycjonowanie: O czym należy pamiętać?

    Zlecę pozycjonowanie: O czym należy pamiętać?

    Na rynku znajdziesz wiele ofert pozycjonowania. Jak wybrać tę właściwą? Jak podejść do obietnic, które czasem składają klientom agencje SEO? Podpowiadamy!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.