Mateus Campos Felipe/unsplash.com
Każdy właściciel strony internetowej powinien mieć podstawową wiedzę na temat pozycjonowania i meta tagów – to kluczowe, aby witryna odniosła sukces. Odpowiednio wykorzystane meta tagi mogą znacznie pomóc w tym zadaniu. Oto wszystkie niezbędne informacje na ten temat!
To dwa terminy, z którymi zdecydowanie warto się zapoznać, prowadząc witrynę internetową – bez względu na to, czy chodzi o bloga, sklep online czy stronę firmy. Czym jest pozycjonowanie? Słowo to opisuje wszelkie działania, które mają na celu zwiększenie widoczności strony poprzez podniesienie jej pozycji na liście wyników wyszukiwania. Często możemy spotkać się także z bardzo zbliżonym określeniem „SEO”, czyli Search Engine Optimization: optymalizacją pod kątem wyszukiwarek internetowych. Szczególną rolę odgrywa tutaj dostosowanie się do wytycznych Google – najpopularniejszego narzędzia tego typu zarówno w Polsce, jak i na świecie. Algorytmy wyszukiwarki zwracają uwagę na szereg różnych kwestii: od szybkości ładowania strony, poprzez jej strukturę i odpowiednie wykorzystanie fraz kluczowych, aż po przejrzystość i przydatność publikowanych treści. Za weryfikację witryn odpowiadają roboty indeksujące Google, a wynik ma spory wpływ na liczbę wizyt.
Meta tag to z kolei jeden z typów znaczników, które mogą być definiowane w nagłówkowej części dokumentu HTML – pliku odpowiedzialnego za zawartość i układ strony internetowej. Meta tagi mogą służyć m.in. do określenia imienia i nazwiska autora czy data powstania witryny, a niektóre odgrywają istotną rolę przy pozycjonowaniu witryny. Znaczniki meta określają tzw. metadane, czyli „dane o danych”, w tym przypadku informacje o stronie – część z nich jest wykorzystywana przez wyszukiwarkę w celu ustalenia treści pozycji na liście wyników.
Niemal każdy internauta na co dzień używa Google lub innych wyszukiwarek – pozycjonowanie jest zatem kluczowym elementem marketingu online. Kompletna, skuteczna strategia powinna być wdrażana przez profesjonalistów od SEO, jednak niektórymi mniej skomplikowanymi zadaniami możemy zająć się samodzielnie. Niezbędna będzie jednak odpowiednia wiedza, która pozwoli lepiej zarządzać witryną i jej zawartością.
Źródło: Priscilla Du Preez/unsplash.com
Co warto wiedzieć o tagach meta? Jedną z najistotniejszych kwestii jest ich wykorzystanie – ich zawartość nie wyświetla się bezpośrednio na stronie. Są one obecne jedynie w kodzie HTML, który może następnie być interpretowany w różny sposób przez przeglądarki, wyszukiwarki czy narzędzia online. Z tego względu warto dowiedzieć się, co oznaczają poszczególne znaczniki meta. Pozycjonowanie z ich użyciem będzie opierać się głównie o tagi, które decydują o wyglądzie strony w wynikach Google. Przy wpisywaniu różnych haseł można zauważyć, że tytuły poszczególnych podstron, jak również ich krótkie opisy mogą być nieco inne od treści na samej witrynie – choć w niektórych przypadkach treść tagów meta jest kopiowana bezpośrednio na przykład z początku artykułu, zazwyczaj można ustawić ją osobno.
Znaczniki meta można podzielić na wiele rodzajów – każdy z nich należy traktować nieco inaczej, jeśli chcemy osiągnąć dobre rezultaty pozycjonowania. Warto przy tym podkreślić, że nie wszystkie meta tagi mają wpływ na SEO. Do najistotniejszych należą tytuł i opis, jak również instrukcje dla robotów wyszukiwarek.
Mimo że tytuł właściwie nie jest definiowany razem ze znacznikami meta, zamiast tego znajdując się w osobnym, niezależnym tagu HTML, bardzo często jest traktowany jako część tego samego tematu. Wynika to z faktu, że jest odczytywany przez wyszukiwarki w podobny sposób, a przy tym ma niemały wpływ na pozycjonowanie. Meta tytuł zawiera się w znaczniku „title”, a jego rekomendowana długość to ok. 50 znaków. Warto także zadbać, by umieścić w nim frazę kluczową, która w największym stopniu pokrywa się z treścią danej podstrony.
Znacznik ten nie ma większego związku z zawartością strony – jego zadaniem jest nakierowanie botów wyszukiwarek internetowych, które skanują i oceniają witrynę. Jeżeli na przykład jej część jest w budowie, możemy dodać tag „robots” z dyrektywą „noindex”, która sprawi, że wybrane podstrony nie będą w ogóle brane pod uwagę w wynikach wyszukiwania. W ten sposób możemy również ukryć inne elementy, które nie powinny być widoczne dla użytkowników, w tym sekcje pełniące funkcję czysto techniczną. „Nofollow” sprawi z kolei, że boty wyszukiwarki nie będą podążać za linkami na stronie. Domyślne ustawienia to „index, follow”, czyli brak ograniczeń w tych kwestiach – te standardowe dyrektywy sprawdzą się dla większości stron, które chcemy indeksować.
W podobnym celu wykorzystuje się plik „robots.txt”. Jego zawartość dotyczy jednak całej strony – meta tagi „robots” będą wygodniejsze i przydatniejsze, gdy zależy nam na ograniczeniu widoczności konkretnych podstron.
Ten tag idealnie pokazuje, jak duże znaczenie dla rozpoznawalności naszej witryny mają dobrze dobrane znaczniki meta. Pozycjonowanie to proces, w którym musimy połączyć wymogi algorytmów wyszukiwarek z potrzebami użytkowników – opis powinien zawierać zarówno odpowiednią liczbę słów kluczowych, jak i informacje, które od razu zaciekawią internautów. W przypadku Google limit długości treści tagu „description” wynosi 160 znaków ze spacjami.
Przez długi czas to właśnie te meta tagi odgrywały kluczową rolę w ustalaniu rankingów treści. Pierwsze wersje najpopularniejszych wyszukiwarek wykorzystywały określane w tym miejscu słowa kluczowe jako główny czynnik do kategoryzacji i oceny stron, by zadecydować o ich położeniu na liście wyników. Narzędziem tym łatwo było jednak manipulować, przez co narzędzia tego typu stopniowo odchodziły od tego rozwiązania. Obecnie wszystkie często używane wyszukiwarki praktycznie całkowicie ignorują meta tagi „keywords”. Mogą one jednak być wykorzystywane przez różne narzędzia wspierające prowadzenie strategii pozycjonowania.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: raceporium.com, motohints.com
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.