PrestaShop to jeden z najpopularniejszych darmowych systemów e-commerce – z jego pomocą już w kilka minut można postawić sprawny sklep internetowy. Aby jednak zapewnić sobie odpowiednią liczbę klientów i stałe zyski, konieczne jest zwiększenie widoczności strony w sieci. W przypadku PrestaShop moduły do pozycjonowania mogą być pobrane prosto z oficjalnego portalu. Które z nich warto wykorzystać?
Utworzony w 2007 roku PrestaShop cieszy się sporą popularnością – aktualnie na bazie tego systemu funkcjonuje kilkaset tysięcy sklepów na całym świecie. Oprogramowanie było od początku tworzone z myślą międzynarodowego zastosowania, jednak zdecydowanie najlepiej przyjęło się w krajach europejskich, w tym także w Polsce, gdzie działa około 20 tysięcy sklepów PrestaShop. Moduły do pozycjonowania i wielu innych funkcji, darmowa instalacja oraz łatwość obsługi to jedne z największych zalet tego systemu. Dodatkowo jest to oprogramowanie z otwartym kodem źródłowym, dzięki czemu wprowadzanie praktycznie dowolnych modyfikacji jest bardzo proste dla osób z odpowiednimi umiejętnościami.
Ze względu na przejrzysty interfejs i prosty proces instalacji nawet osoby, które nie mają doświadczenia z tworzeniem stron internetowych, mogą bez problemów uruchomić swój pierwszy sklep internetowy. W przypadku niektórych dostawców hostingu możemy liczyć na dedykowane skrypty instalacyjne, które znacznie upraszczają ten proces. Nawet manualna instalacja nie powinna jednak stanowić problemu – wystarczy wgrać pliki PrestaShop na serwer i podążać za instrukcjami dotyczącymi przygotowania sklepu.
Dodatkowo strony oparte na PrestaShop mogą być modyfikowane na różne sposoby. W tym celu możemy na przykład edytować bezpośrednio kod witryny, skorzystać z wbudowanych narzędzi do zarządzania treścią czy postawić na jedne z licznych modułów. To właśnie dodatkowe rozszerzenia odpowiadają za dość istotną część zarządzania sklepem PrestaShop: SEO. Moduł do pozycjonowania może być świetnym wyborem do usprawnienia obsługi tego aspektu – warto jednak najpierw dowiedzieć się, które rozwiązania tego typu są warte uwagi.
Niezwykle istotnym wyróżnikiem PrestaShop jest fakt, że silnik jest dostępny całkowicie za darmo – nie ma mowy o osobnych, płatnych planach, które ukrywają część funkcjonalności. Aby skorzystać z możliwości sklepu PrestaShop, wystarczy pobrać oprogramowanie i wgrać je na swój serwer. Oczywiście musimy przy tym liczyć się z utrzymaniem serwera i domeny – jest to jednak koszt, który musielibyśmy ponieść również przy każdym innym rozwiązaniu.
Nieco inaczej jest w przypadku modułów do PrestaShop. Choć bazowa instalacja pozwala na zbudowanie kompletnego, funkcjonalnego sklepu, w zdecydowanej większości przypadków będziemy potrzebować z usprawnień oferowanych przez rozszerzenia. Te są z kolei zazwyczaj płatne – przynajmniej jeśli chodzi o oficjalne moduły tworzone przez ten sam zespół, który rozwija silnik – choć możemy znaleźć również wiele darmowych propozycji. Ostateczna cena obsługi sklepu PrestaShop zależy zatem przede wszystkim od zapotrzebowania na moduły i kosztów wykorzystywanych rozszerzeń.
Oficjalne repozytorium modułów nie jest jednak jedynym miejscem, w którym możemy znaleźć rozszerzenia. Warto podkreślić, że system dorobił się przez kilkanaście lat funkcjonowania dość sporej społeczności, która chętnie zajmuje się tematami takimi jak dostosowane pod PrestaShop SEO; moduł z forum i innych źródeł znacznie częściej może być dostępny za darmo.
Ponadto, aby osiągnąć maksymalne zyski, warto rozważyć nawiązanie współpracy z agencją oferującą wsparcie dla sklepów PrestaShop. Moduły do pozycjonowania wybrane przez ekspertów od SEO to sprawdzone rozwiązania, które będą w stanie przynieść bardzo zadowalające efekty. Ruch na stronie to w końcu pierwszy krok do zwiększenia sprzedaży – warto zatem odpowiednio zadbać o widoczność sklepu w wynikach wyszukiwania.
Podstawowa instalacja PrestaShop oferuje pewien zasób funkcji wspierających SEO. Mowa między innymi o kwestiach takich jak tagi meta i inne atrybuty czytane przez roboty wyszukiwarek; dodatkowo PrestaShop znacznie ułatwia tworzenie odpowiednich pod kątem SEO adresów URL. W celu wykorzystania maksymalnego potencjału technik pozycjonowania dodatkowe moduły okażą się jednak nieocenioną pomocą. Oficjalny sklep z modułami PrestaShop zawiera kilkaset rozszerzeń tego typu, które różnią się funkcjonalnością i zastosowaniem. Niezależnie od rodzaju sklepu z pewnością warto będzie wykorzystać przynajmniej jeden z modułów PrestaShop SEO. Moduł tego typu może na przykład wspierać sprawność działania strony, ułatwiać edycję tagów SEO czy zarządzać słowami kluczowymi.
W pierwszej kolejności dobrym pomysłem będzie dokładne zapoznanie się z opcjami panelu administracyjnego – już tam znajdziemy dość dużo funkcji, które przygotują sklep pod SEO. W tym miejscu możemy na przykład ustawić preferencje dotyczące generowanych adresów URL oraz domyślną konfigurację tagów meta, od których zależy wygląd wpisu dotyczącego strony w wynikach wyszukiwania.
Niezbędnym krokiem jest włączenie obsługi certyfikatu SSL, który powinien być uprzednio zainstalowany i skonfigurowany po stronie serwera. W efekcie ruch na stronie będzie szyfrowany przez protokół HTTPS, co znacząco wpływa na bezpieczeństwo użytkowników. Co więcej, bez wsparcia HTTPS możemy w zasadzie zapomnieć o wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Na starcie warto także poświęcić nieco czasu na uporządkowanie kategorii i przygotowanie podstawowych elementów opisu produktów, jednak w przypadku PrestaShop moduły do pozycjonowania będą mieć znacznie większy efekt na tym polu niż wbudowane funkcje.
Po ustawieniu kluczowych aspektów działania strony sklepu i przygotowaniu przynajmniej podstawowej wersji oferty możemy przejść do instalacji potrzebnych modułów. Społeczeństwo PrestaShop jest bardzo aktywne, wskutek czego nieustannie pojawiają się także nowe rozszerzenia, a starsze są stale wspierane. Które moduły SEO PrestaShop powinny znaleźć się na stronie, która chce zawalczyć o wysoką widoczność w wyszukiwarce?
Jednym z czynników, które mają wpływ na pozycjonowanie PrestaShop, jest format adresów URL. Przede wszystkim nie powinny zawierać losowych ciągów znaków lub cyfr – zamiast tego ich treść powinna odpowiadać tematowi danej podstrony. Przyjmuje się także, że dobrą praktyką jest umieszczenie w adresie słowa kluczowego, na przykład przed nazwą konkretnego produktu.
Jak to wygląda w przypadku PrestaShop i SEO? Moduł Pretty URL pozwala przede wszystkim wyeliminować numery identyfikacyjne towaru z adresu. To dość istotne ograniczenie wbudowanej konfiguracji adresu, która zawsze zawiera ID produktu, zazwyczaj generowane właśnie jako ciąg losowych cyfr. Nie jest to jednak jedyna funkcja rozszerzenia Pretty URL. Kolejnym atutem są automatyczne przekierowania ze starych adresów – dzięki temu możemy uniknąć błędów 404, które bardzo negatywnie wpływają na status naszej strony z perspektywy wyszukiwarki. Dodatkowo możemy zapoznać się z informacjami o podwojonych adresach i innych problemach. Za moduł ten zapłacimy 69,99 euro rocznie; podobną funkcjonalność w tej samej cenie znajdziemy w rozszerzeniu URL Cleaner.
Publikowanie opinii klientów na temat dostępnych produktów to doskonała metoda, by wzmocnić pozycję sklepu. Takie podejście zapewnia kilka kluczowych korzyści:
Warto zwrócić uwagę szczególnie na ten ostatni punkt, który może znacząco wpłynąć na widoczność sklepu PrestaShop. Moduły do pozycjonowania takie jak Customer Ratings and Review Pro oferują obsługę opinii i recenzji w taki sposób, by ich schemat był zgodny z formatem oczekiwanym przez Google. Dzięki temu przy wpisie danej strony w wynikach wyszukiwania mogą pojawiać się charakterystyczne gwiazdki z oceną i liczbą opinii – witryny z takimi informacjami są znacznie lepiej oceniane przez algorytmy wyszukiwarki.
Jedną z dostępnych opcji jest funkcja moderacji, która pozwoli lepiej kontrolować treść komentarzy – warto zadbać, by również w ich przypadku zawartość nie wpływała negatywnie na SEO. Odpowiednie zarządzanie dodatkiem tego rodzaju może przełożyć się na znaczne zwiększenie zarówno liczby odwiedzin, jak i konwersji. Cena: 125,99 euro na rok.
To moduł, który wpływa na nieco bardziej techniczne aspekty SEO. Różnego rodzaju programy i skrypty, w tym roboty wyszukiwarek odpowiedzialne za indeksowanie stron, znacznie lepiej radzą sobie z uporządkowanymi danymi niż tekstem bez określonej struktury. Z tego względu warto zadbać o to, by algorytmy Google mogły skorzystać także z informacji tego rodzaju – są to tak zwane dane strukturalne.
Dane strukturalne mogą występować w wielu formatach, jednak najbardziej zalecanym wariantem jest JSON-LD. W przypadku PrestaShop SEO moduł Full JSON-LD Microdata automatycznie zbiera różne informacje o stronie, które następnie wspierają działanie robotów wyszukiwarki i pozwalają wyświetlić dodatkowe dane w wynikach wyszukiwania. Jego cena to 111,99 euro rocznie, a wpływ stosowania takiego mechanizmu na pozycjonowanie może być bardzo znaczący.
Na liście modułów PrestaShop znajdziemy liczne rozszerzenia do usprawnienia tworzenia blogów, z których najpopularniejszy nazywa się po prostu Blog. Dlaczego warto wykorzystać tego typu moduły w e-commerce? Wiele sklepów online prowadzi blogi na swojej stronie, by generować więcej zawartości, która może być indeksowana przez Google. Tego typu treści pozwalają na wprowadzenie większej różnorodności treści, co w sporym stopniu wpływa na to, jak postrzegana jest dana witryna. Dodatkowo blog to idealne miejsce, by zastosować różne frazy kluczowe, które nie pasowałyby do opisu produktu lub kategorii. Instalacja modułu z blogiem może zatem pomóc w osiągnięciu wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Jednym z czynników, który ma kluczowy wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach Google, jest jej ogólna sprawność, a przede wszystkim szybkość ładowania. To kwestia, o którą z pewnością należy zadbać podczas prowadzenia sklepu PrestaShop. Moduły do pozycjonowania, które pomagają zwiększyć szybkość działania strony, to między innymi:
Na stronie PrestaShop znajdziemy także propozycje pakietów, które zawierają kilka związanych ze sobą modułów. Ich główną zaletą jest fakt, że mamy szansę zapłacić nieco mniej niż w przypadku osobnego wykupu konkretnych rozszerzeń. Dodatkowo możemy mieć pewność, że wszystkie z nich będą kompatybilne i nie będą wpływać na pracę innych części systemu. Oto krótki opis pakietów PrestaShop dotyczących pozycjonowania.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.