Jakie są funkcje ceny w marketingu?

Jakie są funkcje ceny w marketingu?

Markus Winkler/unsplash.com

Na podjęcie decyzji zakupowej wpływa głównie cena. Właściwie funkcje ceny w marketingu to dość złożony temat. Jaką obrać strategię, aby osiągnąć założone cele w e-biznesie? O tym przeczytasz w niniejszym artykule. Spraw, aby klient podjął decyzję o skorzystaniu z Twojej oferty!

Każdy przedsiębiorca ma opracowaną strategię, również cenową

Czym jest strategia ceny? To determinant oddziałujący na wszechstronny rozwój przedsiębiorstwa. Jego znaczenie opiera się na podjęciu ostatecznej decyzji odnośnie do pozycjonowania firmy wśród konkurentów branży. W procesie precyzowania wartości pieniężnych względem konkretnego asortymentu bądź usługi uwzględniane są takie czynniki, jak sytuacja ekonomiczna, średnie koszty w branży, renoma firmy, jej dziedzina oraz charakterystyka grupy docelowej. Jakie funkcje cen towarzyszą biznesmenom w e-sprzedaży?

Sprawdź: Skuteczna reklama na Instagramie – jak to robić?

Oblicze ceny z perspektywy marketingowej

Przedsiębiorca przedstawiający na rynku swoją ofertę pobiera za nią pewną opłatę zależną od wielu czynników. Jednym z determinantów jest potrzeba utrzymania się na konkurencyjnym rynku. To nie wszystko, ponieważ, aby przedsiębiorstwo było rentowne, musi generować pewne zyski, przy jednoczesnym ponoszeniu kosztów działalności. Niewątpliwie, strategia marketingowa i cena są ze sobą kompatybilne, tworząc komunikat skierowany do grupy konsumenckiej. Co oznaczają poszczególne funkcje ceny w świecie prężnie rozwijającego się biznesu?

Źródło: Alejandro Escamilla/unsplash.com

  • Funkcja informacyjna – polega na poinformowaniu konsumenta o ustalonej wartości oferowanych produktów bądź usług. To bezpośredni sygnał dla klienta, który stoi przed podjęciem właściwej decyzji dotyczącej wyboru skorzystania z usług firmy.
  • Funkcja promocyjna – cenę wykorzystuje się jako element w rywalizacji rynkowej bądź w zachęceniu konsumenta do podjęcia aktywności zakupowej. Możesz nią operować w zależności od sytuacji i decydować się na rabaty lub obniżki, aby przyciągnąć grono zainteresowanych odbiorców.
  • Funkcja wizerunkowa – prawdopodobnie zdajesz sobie sprawę, że cena jest niejako wyznacznikiem jakości świadczonych usług. Często jej wysokie wartości świadczą o dobrej renomie marki i jej niebagatelnym znaczeniu w obszarze rynku.
  • Funkcja redystrybucyjna – funkcjonalność cen to wkład w proces kategoryzowania, przejawiający się jako instrument podziału produktów bądź usług. Ta metoda rozliczania jest wykorzystywana przez skarb państwa, który odgrywa dualną rolę – oferuje częściowe dofinansowanie oraz wymusza uiszczanie podatków.
  • Funkcja symulacyjna – proces ustalania wysokości cen wiąże się z symulacją oraz tym, jaki mają one wpływ na konsumentów. Wyższe kwoty generują bardziej pokaźne zyski, natomiast niższe stawki wiążą się często z mniejszą rentownością wytworzenia dóbr czy świadczenia pewnych usług. Przedstawiona zależność dokładnie wskazuje na stymulowanie rynkiem konsumpcyjnym.

Wieloznaczny komunikat ceny

Za konkretnie sprecyzowanymi wartościami produktów bądź usług idą w parze przekazy kierowane do potencjalnych klientów. Strategii cenowych może być kilka, a jedną z nich jest chociażby strategia zbierania śmietanki. Metoda doskonale sprawdza się przy asortymencie, który dopiero pojawił się na rynku. Sprzedawcy kierują się przeświadczeniem, że niektórzy nabywcy są skłonni przeznaczyć większe sumy pieniędzy, aby zdobyć coś, co wpisuje się w bieżące trendy.

Kolejna taktyka dotyczy niskich cen, które mają za zadanie wygenerować możliwość większego udziału w rynku branży. Pojawiają się jednak przypadki świadomego zaniżania wartości za zakup określonego produktu bądź usługi. Ta praktyka nazywana jest świadomą eliminacją konkurencji, a jej clou jest zdobycie uwagi każdego konsumenta.

Co ciekawe, jednym z obserwowalnych i wciąż stosowanych czynności w obszarze sprzedaży jest zapis ceny np. zamiast 300 zł, producenci przedstawiają kwotę w następujący sposób – 299,99 zł.

Sprawdź: Podstrona, która sprzedaje – landing page

Cena niejedno ma imię

W procesie ustalania odpowiedniej ceny dla oferty prowadzonej działalności warto precyzyjnie określić koszt przeznaczony na wytworzenie określonego asortymentu bądź rozdystrybuowania konsumentowi danej usługi. Mowa tu nie tylko o materiałach przeznaczonych do realizacji zlecenia, lecz o kwoty obejmujące nakład pracy i wydatki uiszczane na zarządzanie przedsiębiorstwem. Istotna jest także obserwacja działań konkurencji, w tym polityki cenowej. Obranie odpowiedniej strategii cenowej nie należy do najprostszych zadań, jednak warto przeanalizować rezultaty każdej z nich.

Niskie versus wysokie ceny

Proponując sprzedaż produktów po niższych kosztach, możesz spodziewać się błyskawicznego wzrostu sprzedaży. Istnieją jednak dwie strony medalu. Duży popyt na ofertę produktów wiąże się ze wzrostem produkcji, a tym samym gwarancją odpowiedniej do niej podaży. Obniżenie wartości cenowej może wiązać się z postrzeganiem oferty jako jakościowo gorszej.

Sytuacja przedstawia się nieco inaczej przy wysokich cenach. Produkty/usługi zyskują w oczach klientów miano ekskluzywnych. Aby taktyka przyniosła spodziewane rezultaty, należy zadbać o sferę wizerunkową marki. Często na takiego rodzaju praktyki mogą pozwolić sobie najwięksi liderzy w branży, którzy wkładają wszelkie wysiłki w opracowanie odpowiedniej komunikacji marketingowej.

Balans cenowy

Propozycja średniej wartości ceny w danym segmencie sprzedaży to praktyka, z którą można najczęściej spotkać się na rynku. Choć z ofertą przedsiębiorcy docierają do wielu, często zróżnicowanych grup konsumentów, to jednak dodatkowo należy zadbać o inne aspekty wśród licznej konkurencji. Tu pojawiają się trudności, gdyż wysnucie trafnego argumentu przemawiającego za wyborem odpowiedniego asortymentu wymaga kreatywności od zarządzającego firmą.

Mamy nadzieję, że po lekturze naszego artykułu wiesz, jak poradzić sobie z branżowymi rywalami oraz jakie są funkcje cen. Zastanów się, które rozwiązanie będzie strzałem w dziesiątkę dla prowadzonego e-biznesu!

Potrzebujesz naszego wsparcia? Nasi specjaliści SEO zapraszają do kontaktu!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Marketing wirusowy – czyli jak zwiększyć świadomość marki

    Marketing wirusowy – czyli jak zwiększyć świadomość marki

    Marketing wirusowy to jedna z najskuteczniejszych metod promocji produktów lub usług. Dlaczego warto stosować taką strategię reklamową? Zapraszamy do lektury.
    E-zakupy – jak w Internecie kupują kobiety i mężczyźni?

    E-zakupy – jak w Internecie kupują kobiety i mężczyźni?

    Przyjmuje się, że 8 na 10 internautów dokonuje zakupów online. Czym się kierują przy wyborze produktu? Z jakich urządzeń korzystają? Zobacz nasze podsumowanie o tym, jak w Internecie kupują kobiety i mężczyźni.
    Jak wykorzystać kanały internetowe w generowaniu leadów sprzedażowych?

    Jak wykorzystać kanały internetowe w generowaniu leadów sprzedażowych?

    Wyzwania sprzedawców w świecie internetowym. Co oznacza lead generation dla współczesnego biznesu? Jakie są ich rodzaje oraz jakimi metodami pozyskiwać leady?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę