Nie każdy, kto nadaje sobie miano eksperta w dziedzinie marketingu, rzeczywiście nim jest. Na rynku, oprócz prawdziwych specjalistów, nie brakuje firm czy freelancerów, z którymi współpraca może okazać się sporym błędem i zamiast pomóc, wyrządzi krzywdę. W tym wpisie omówimy najczęściej popełniane błędy agencji reklamowych, których lepiej nie ignorować. Sprawdź koniecznie!
Działanie według określonego schematu i brak dopasowania do potrzeb, grupy docelowej oraz specyfiki branży klienta to błąd, którego nie należy wybaczać.
Jeśli agencja reklamowa nie przeprowadza z Tobą wywiadu, nie daje briefu do uzupełnienia i proponuje uniwersalny plan, stosowany w przypadku każdej firmy, możesz być pewien, że realizowane kampanie nie będą w pełni skuteczne.
Jak sprawdzić, czy agencja reklamowa próbuje „iść na łatwiznę”? Największym sygnałem ostrzegawczym jest oczywiście brak wywiadu na początku współpracy, choć to czasami zbyt mało, aby ocenić sytuację. Warto więc, w miarę możliwości, przeanalizować case study klientów wybranej agencji, a także sprawdzić ich strony internetowe, social media czy reklamy w wyszukiwarce. Jeśli agencja działa schematycznie, można to zauważyć.
Zdarza się, że agencje reklamowe zatrudniają stażystów, juniorów lub po prostu osoby o niskich kompetencjach czy małym doświadczeniu. Nie ma w tym nic złego, dopóki takim członkom zespołu nie powierza się ważnych projektów marketingowych. Niestety takie sytuacje się zdarzają, a powodem tego jest oczywiście chęć zaoszczędzenia środków finansowych.
Przed rozpoczęciem współpracy koniecznie upewnij się, kto będzie zajmował się realizowaniem Twoich kampanii. Warto zadać kilka pytań takiej osobie, przede wszystkim:
Jeśli agencja reklamowa nie daje wglądu w faktury czy budżet reklamowy w Google Ads, to zdecydowanie jest coś nie tak. Jako klient masz prawo wiedzieć, na co wydawane są Twoje pieniądze. W przeciwnym wypadku istnieje ryzyko, że firma próbuje więcej zarobić Twoim kosztem – np. zawyża stawki CPC, twierdząc, że właśnie taki budżet jest potrzebny do zrealizowania kampanii, aby dzięki temu przygarnąć sobie coś „na boku”.
Przed podpisaniem umowy upewnij się więc, czy wszystkie działania będą transparentne i czy będziesz miał wgląd w faktury, rachunki i wydatki na koncie Google Ads.
W ostateczności (np. gdy już podjąłeś współpracę, ale czujesz, że coś jest nie tak) możesz sprawdzić, jakie są średnie stawki CPC w Twojej branży czy dla konkretnego słowa kluczowego np. za pomocą narzędzia Ubersuggest, które udostępnia informacje na temat średniej stawki za kliknięcie.
app.neilpatel.com
Trzeba jednak pamiętać, że rzeczywisty koszt kampanii zależy od różnych czynników. Z tego względu samo sprawdzenie stawki za pomocą darmowego narzędzia nie zawsze dostarczy Ci w pełni rzetelnych informacji. Zdecydowanie lepiej unikać sytuacji, w której konieczne będzie kontrolowanie agencji i nawiązać współpracę z kimś, kto daje pełny wgląd w wydatki.
Na jednym koncie Google Ads można prowadzić wiele kampanii. Jeśli chodzi o jedną firmę, to jest to jak najbardziej w porządku, ponieważ system analizuje skuteczność poszczególnych działań i ustawień, dzięki czemu może podpowiadać lepsze rozwiązania. Używanie jednego konta Google Ads dla kilku klientów to jednak kolejny błąd agencji, którego nie można zignorować.
Największym problemem w takim przypadku jest to, że agencja nie będzie mogła udostępnić Ci faktur oraz raportów, ponieważ będą one dotyczyły wszystkich klientów obsługiwanych na danym koncie. Znów pojawia się zatem problem związany z brakiem transparentności.
Jako klient masz prawo wiedzieć, jakie działania zostaną wdrożone, kiedy to nastąpi i co właściwie dzieje się z Twoim budżetem. Trudno o to, kiedy agencja reklamowa nie kontaktuje się z Tobą regularnie, a co gorsza nie odpowiada na Twoje e-maile czy telefony.
Taka sytuacja nie tylko frustruje, ale też budzi niepokój, bo ze względu na brak regularnego kontaktu nie masz pojęcia, czy realizowane kampanie w ogóle mają sens. Jest to więc kolejna kwestia, którą warto uzgodnić przed podpisaniem umowy.
Poinformuj osobę, z którą rozmawiasz, czego oczekujesz w kwestii kontaktu, jak często chciałbyś otrzymywać raporty, a także jaka forma komunikacji najbardziej Ci odpowiada.
Warto też zwrócić uwagę na otrzymywane raporty. Nie powinno w nich zabraknąć takich informacji, jak:
Jednym z często popełnianych błędów agencji reklamowych jest też źle skonstruowana umowa. Długi okres wypowiedzenia lub kary za zerwanie współpracy mogą skutecznie odstraszyć i zniechęcić potencjalnych klientów.
Jeśli okres wypowiedzenia umowy to więcej niż miesiąc, świadczy to o nieuczciwym podejściu do klienta. Takich firm lepiej unikać, bo z długim okresem wypowiedzenia czy karą za zerwanie umowy przed terminem będziesz musiał korzystać z usług agencji nawet przy braku skuteczności.
Ostatni aspekt na naszej liście to nieskuteczne reklamy. Błędy w kwestii reklam mogą dotyczyć m.in.:
To, dlaczego są to błędy niewybaczalne, jest raczej oczywiste. Niestety niektóre agencje podejmują się działań, do których nie mają kwalifikacji lub, jak wspominaliśmy wcześniej, próbują zaoszczędzić pieniądze i zatrudniają studentów czy osoby niedoświadczone.
Lista błędów agencji reklamowych mogłaby być znacznie dłuższa. Wymieniliśmy te najczęściej popełniane i te, które powinny być dla Ciebie sygnałem ostrzegawczym. Pamiętaj, że niektóre niedociągnięcia i zaniedbania mogą wynikać z niskiego budżetu. Jakość zazwyczaj idzie w parze z ceną, dlatego wybór najtańszej firmy to z reguły mało rozsądne rozwiązanie.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.