DARMOWY AUDYT SEO

Jakie są najczęstsze błędy UX właścicieli sklepów internetowych?

5 min czytania
Jakie są najczęstsze błędy UX właścicieli sklepów internetowych?
Kategoria SXO

Optymalizacja pod kątem UX może zwiększyć współczynnik konwersji aż o 400% (Baymard Institute)! Tymczasem wiele osób traktuje doświadczenia użytkownika po macoszemu, tracąc szansę na zdobycie pierwszych pozycji w rankingu. Jeśli nie chcesz stanąć w martwym punkcie, musisz zmienić taktykę. Zachęcamy do lektury artykułu, w którym omówimy najczęstsze błędy UX właścicieli sklepów internetowych.

Spis treści:

Brak analizy grupy docelowej

Od analizy grupy docelowej i stworzenia persony marketingowej wszystko się zaczyna. Trudno projektować strategię czy rozwiązania na stronie bez znajomości potrzeb i przyzwyczajeń osób, które będą z niej korzystały.

Konsekwencją tego błędu jest stosowanie języka komunikacji, designu, rozwiązań technicznych i marketingowych nieprzemawiających do potencjalnego klienta, w dodatku zachęcających go do zakupu.

Wyobraź sobie, że sklep XYZ sprzedaje produkty dla osób 60+, ale posługuje się językiem młodzieżowym, którego starsze pokolenie nie zna i nie rozumie. To dość przerysowany przykład, jednak dobrze pokazuje istotę problemu.

Warto stworzyć profil idealnego klienta, wykorzystać badania, analizy, social media i narzędzia takie jak Google Analytics.

Sprawdź: Czy e-mail marketing jeszcze sprzedaje?

Przekładanie estetyki ponad funkcjonalność, i odwrotnie

Niektórzy nad wyraz skupiają się na wyglądzie strony, a zapominają o jej funkcjonalności, inni wręcz odwrotnie. Oba rozwiązania są błędem, na którym ucierpi UX witryny. Aż 88% klientów sklepów online jest mniej skłonnych do powrotu na stronę po złym doświadczeniu (Baymard Institute).

Złymi doświadczeniami mogą być zarówno niewygodne menu, małe przyciski, jak i nieatrakcyjny kolor czcionki. Trzeba więc znaleźć balans pomiędzy estetyką a użytecznością. Projektując design, warto zadbać o to, aby pasował on do identyfikacji wizualnej marki. Tak, aby odbiorca nie miał problemu z rozpoznaniem, na czyjej stronie aktualnie się znajduje. Jednocześnie dla użytkowników obecnie liczy się minimalizm.

 screen strony głównej sklepu internetowego Zarazara.com

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Brak dostosowania strony do urządzeń mobilnych

Kolejny, często popełniany błąd, którego w obecnej sytuacji (większość ruchu z urządzeń mobilnych) nie można wybaczyć, to brak dostosowania sklepu do urządzeń mobilnych. Spora część konsumentów robi zakupy online za pomocą smartfona. Jeśli potencjalny klient napotka jakiś problem, najprawdopodobniej opuści stronę.

Mowa tutaj m.in. o takich problemach, jak:

  • zbyt blisko ułożone przyciski,
  • zbyt mała lub zbyt duża czcionka,
  • zmieniający się układ strony,
  • wyskakujące okienka/reklamy, których nie da się wyłączyć.

Tak wygląda strona sklepu H&M w wersji desktopowej:

 wygląd strony internetowej sklepu H&M w wersji deskoptowejhm.com

A tak w wersji mobilnej:

 wygląd strony internetowej sklepu H&M w wersji mobilnejhm.com


 wygląd strony internetowej sklepu H&M w wersji mobilnejhm.com

Wyraźnie widać, że witryna została przygotowana w dwóch wersjach. W wersji mobilnej przyciski są większe, a wszystko dopasowuje się do rozdzielczości ekranu, dzięki czemu użytkownik może bez problemu korzystać ze strony.

Sprawdź: Wybór agencji reklamowej do social media

Skomplikowany proces zakupowy

Konsumenci potrzebują wielu punktów styku z marką, zanim ostatecznie zdecydują się na zakup. Często wygląda to tak, że odwiedzają stronę, przeglądają produkt, jednak po pewnym czasie rezygnują z wizyty, a następnego dnia wszystko się powtarza. To zupełnie naturalne – każdy potrzebuje czasu do namysłu, sprawdzenia opinii, recenzji itp.

Jeśli jednak potencjalny klient umieszcza produkty w koszyku i rozpoczyna proces zakupowy, a nagle rezygnuje i porzuca koszyk, to w większości przypadków można podejrzewać, że jest to problem na poziomie UX.

Właściciele sklepów bardzo często tworzą zawiłe, skomplikowane, długie ścieżki zakupowe. Pytają o nieistotne rzeczy i zmuszają do wypełniania miliona pól. To irytuje konsumentów – w końcu nie po to robimy zakupy online. W Internecie liczymy na to, że wszystko odbędzie się sprawnie, szybko i bez zbędnych komplikacji.

Warto więc maksymalnie skrócić formularz zakupowy i dokładnie oznaczyć pola, aby nie było wątpliwości, co i gdzie należy wpisać.

Kiepska nawigacja i struktura strony

Kiepska nawigacja i nieprzejrzysta struktura strony to kolejne, często popełniane błędy UX w e-commerce. Wspominaliśmy już o minimalizmie. Oprócz tego ważne są hierarchia informacji i elementów html, podział produktów na kategorie i podkategorie, a także jasne menu.

Użytkownik powinien od razu wiedzieć, gdzie znajdzie interesujące go informacje. Sklep nie może być labiryntem bez wyjścia, bo skończy się to wysokim współczynnikiem odrzuceń.

Zobaczmy, jakie rozwiązanie wybrała Ikea na swojej stronie.

 wygląd strony internetowej sklepu Ikeaikea.com

Na pierwszym planie mamy podział na popularne kategorie. Gdy przejdziemy dalej np. do Pudełka i kosze do przechowywania, widzimy kolejny podział.

 wygląd strony internetowej sklepu Ikeaikea.com

Dzięki temu wszystko jest uporządkowane, jasne i zrozumiałe.

Sprawdź: Google Tag Manager na OpenCart

Brak społecznego dowodu słuszności

Większość konsumentów ufa internetowym opiniom w takim samym stopniu jak poleceniom od rodziny czy przyjaciół. Brak opinii i recenzji zadowolonych klientów to więc spory błąd UX, przez który można stracić wiele konwersji.

opinie poduktów na stronie internetowejhealthlabs.care/pl

Niskiej jakości zdjęcia

Zdjęcia w sklepie internetowym to ważna część strategii marketingowej. Mogą zachęcić lub zniechęcić konsumentów do zakupu danego produktu. Ogromnym błędem jest publikowanie niskiej jakości, nieprofesjonalnych zdjęć. Takie działanie może wyrządzić sporo krzywdy, bo w końcu najczęściej “kupujemy oczami”.

Sprawdź: Czy media społecznościowe mogą wpłynąć na rozwój Twojej firmy?

Brak możliwości robienia zakupów bez logowania

Poważnym błędem jest również wymaganie od klientów rejestrowania konta przy robieniu zakupów. W 2022 roku serwis Baymard Institute przeprowadził badanie na temat najczęstszych powodów porzucania koszyka. Na pierwszym miejscu znalazły się wysokie dodatkowe koszty (np. za wysyłkę), a na drugim – konieczność tworzenia konta.

Jeśli chciałbyś otrzymać więcej informacji w danym temacie wystarczy skontaktować się z grupa-icea.pl poprzez formularz kontaktowy lub czat.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Projektowanie strony internetowej – top 8 porad
Projektowanie strony internetowej – top 8 porad
Prowadzisz stronę internetową i chcesz, aby wyróżniała się spośród innych? Sprawdź, co zrobić, aby zachwycić użytkowników!
Ślepota banerowa – czym jest i jak się objawia?
Ślepota banerowa – czym jest i jak się objawia?
Promocja za pośrednictwem banerów to idealny sposób na dotarcie do grona przyszłych klientów. Istnieją jednak pewne pułapki, o których należy wiedzieć.
Projektowanie stron internetowych pod kątem SEO
Projektowanie stron internetowych pod kątem SEO
Prowadzisz stronę internetową? Chcesz zachwycić użytkowników i zyskać uznanie wyszukiwarek? Sprawdź, jak może Ci w tym pomóc zoptymalizowany projekt witryny.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie