SXO to stosunkowo nowa dziedzina. Nic więc dziwnego, że na jej temat krąży wiele mitów, które, wciąż powielane, mogą bardzo niekorzystnie wpłynąć na efektywność działań pod kątem Search Experience Optimization. Warto być świadomym istnienia sprzecznych informacji, na jakie możemy natrafić zarówno w sieci, jak i najbliższym otoczeniu. Przyjrzyjmy się najpopularniejszym mitom SXO.
SXO (Search Experience Optimization) to zestaw działań ściśle związanych z dwoma obszarami: SEO i UX. Zarówno optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, jak i zabiegi mające na celu poprawę doświadczeń odbiorców bezpośrednio wpływają na pozycjonowanie strony internetowej oraz jej skuteczność. W ramach tego założenia powstało więc SXO – kompleksowy zbiór praktyk, dzięki którym pozyskiwanie nowych odbiorców i zwiększanie konwersji jest o wiele łatwiejsze.
SEO opiera się na działaniach optymalizacyjnych ukierunkowanych na algorytmy wyszukiwarek. W ramach tej koncepcji stosowane są techniki, takie jak link building, optymalizacja techniczna czy pozycjonowanie na określone słowa kluczowe. Dzięki umiejętnie opracowanej strategii SEO witryna ma szansę na uzyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, co korzystnie wpływa na jej długofalowy rozwój.
UX koncentruje się z kolei na dbałości o doświadczenia użytkowników. Celem praktyk optymalizacyjnych jest wówczas sprostanie oczekiwaniom docelowych odbiorców i dostosowanie zawartości strony do ich preferencji.
SXO jest zatem najlepszym sposobem na zbudowanie skutecznej, wydajnej i przyjaznej internautom strony internetowej, dzięki której każda marka może osiągnąć sukces.
Aby jednak w pełni wykorzystać potencjał tej koncepcji, warto znać podstawowe mity na jej temat. Jakie nieprawdziwe informacje są najczęściej powielane w sieci?
Mity SXO są z reguły wynikiem niewystarczającej wiedzy i umiejętności. Często zdarza się jednak, że projektanci stron internetowych ignorują zalecenia optymalizacyjne, starając się uzyskać szybsze efekty. Niestety, wybieranie drogi na skróty nie jest najlepszym pomysłem. Wyszukiwarka łatwo identyfikuje wszelkie próby oszustwa, a strona, która się ich dopuszcza, traci autorytet w Internecie i notuje spadki w rankingu Google. Jakie są najpopularniejsze mity SXO?
Wielu współczesnych właścicieli stron internetowych wciąż sądzi, że optymalizacja pod kątem UX to jednorazowe działanie. Nic bardziej mylnego. Jako że algorytmy wyszukiwarek nieustannie się zmieniają, a oczekiwania konsumentów rosną, konieczne są stała kontrola uzyskiwanych efektów oraz wdrażanie niezbędnych modyfikacji.
UX i UI to terminy, które wciąż są ze sobą mylone. Mimo że z punktu widzenia użytkowników nie robi to większej różnicy, odgrywa istotną rolę podczas optymalizacji strony internetowej.
UI (User Interface) obejmuje działania związane z projektowaniem interfejsu użytkownika. Mowa tu przede wszystkim o aspektach technicznych i wizualnych, takich jak kolorystyka, układ treści czy jakość zdjęć.
UX (User Experience) dotyczy z kolei działań mających na celu poprawę doświadczeń odbiorców. Projektanci skupiają się wówczas na rozwiązaniach analitycznych i funkcjonalnych oraz budują długofalowe strategie optymalizacji strony.
W kontekście SXO istnieje błędne przekonanie, że im więcej opcji do wyboru ma użytkownik, tym większa jego satysfakcja. Rzeczywistość jest jednak inna. Zbyt wiele możliwości często dekoncentruje bowiem odbiorców, wprawiając ich w zakłopotanie i zbędne frustracje. Warto więc udostępnić użytkownikom kilka opcji wyboru dotyczących najważniejszych kwestii, co znacznie usprawni proces realizacji konkretnych działań.
Mimo że treść jest najważniejszym aspektem działalności internetowej, w tej kwestii również trzeba zachować zdrowy rozsądek. Przepełnianie strony rozbudowanymi artykułami z pewnością nie spotka się z zainteresowaniem współczesnych użytkowników, którzy coraz częściej stawiają na krótkie, rzeczowe publikacje. Warto więc skupić się na mniej obszernych formach, interesujących nagłówkach i wysokiej jakości zdjęciach, które poprawią czytelność treści, zwiększając tym samym zaangażowanie odbiorców.
Wiele osób uważa, że optymalizacja pod kątem SXO to drogi i trudny proces. Założenie to wynika prawdopodobnie z dość złożonej struktury działań podejmowanych w ramach tej koncepcji, których wdrożenie wymaga wiedzy i umiejętności zarówno z dziedziny SEO, jak i UX.
Umiejętnie opracowana strategia może jednak przynieść wiele istotnych dla rozwoju marki korzyści. Wydatki związane z SXO powinno się więc traktować jako rentowną inwestycję, która przy odrobinie zaangażowania i cierpliwości może zapewnić sukces niejednej współczesnej stronie internetowej.
Tradycyjne środki reklamy, takie jak telewizja czy prasa, nie przynoszą już satysfakcjonujących efektów. Coraz więcej przedsiębiorców stawia na marketing internetowy. Trzeba jednak pamiętać, że osiągnięcie sukcesu w tym zakresie nie jest łatwe. Na skuteczność działań SXO wpływa bowiem wiele czynników. Najważniejsze to:
Zbudowanie strony internetowej, która zachowa poprawność wszystkich wymienionych aspektów, jest dość trudne i czasochłonne. Niemniej jednak warto zaangażować się w ten proces, gdyż może okazać się najlepszym sposobem na zwiększenie grona odbiorców i lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Inne zalety SXO to:
Warto więc postawić na SXO, unikając przy tym wszelkich mitów i wykorzystując rozwiązania, które zachwycą wszystkich docelowych odbiorców.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.