Prowadzenie strony WWW nie wymaga znajomości języków programowania. Dzięki systemom CMS aktualizowanie witryny oraz jej rozbudowywanie okazuje się wykonalne bez wiedzy technicznej. Do dyspozycji użytkownika jest panel administracyjny, dzięki któremu łatwo może on wprowadzać oczekiwane zmiany. Jakie są najpopularniejsze systemy CMS? Na który szczególnie warto postawić?
CMS to skrót od Content Management System, czyli System Zarządzania Treścią. Umożliwia on łatwe budowanie strony, a także jej rozwijanie, bez konieczności znajomości języków HTML, PHP, CSS czy innych, przy czym i tak warto je znać. Ułatwia to wykonywanie zaawansowanych operacji, natomiast do podstawowego zarządzania nie jest to niezbędne. System CMS wyposażony jest w panel administracyjny, w którym kilkoma kliknięciami można zmienić wygląd witryny, dodać opcje w menu, opublikować tekst. Jednym z elementów takiego systemu jest edytor contentu. Dzięki niemu można tworzyć treści na podobnej zasadzie jak w programach typu Word.
Na rynku dostępnych jest mnóstwo darmowych systemów CMS, z których na takiej zasadzie można korzystać również w przypadku budowania komercyjnej witryny. Które warto brać pod uwagę?
Wprawdzie systemów CMS jest bardzo dużo, natomiast mamy jednego, niekwestionowanego lidera. Chodzi tutaj o WordPress (WP), który od lat nie ma sobie równych pod względem popularności. Z roku na roku stawia na niego coraz więcej właścicieli witryn. Według w3techs.com system WP ma 43% udziału w rynku, jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkie witryny, natomiast blisko 65%, jeśli uwzględnimy wyłącznie serwisy bazujące na CMS-ach. Sprawdźmy najpopularniejsze CMS-y. Czemu zawdzięczają one sukces?
Na popularność systemu WordPress składa się wiele czynników. Jednym z nich jest nieustanny rozwój. Ten CMS powstał z założenia jako narzędzie do blogowania i sprawdza się w tym znakomicie. Natomiast dzięki pluginom umożliwia prowadzenie sklepu, katalogu witryn, forum, portalu informacyjnego i nie tylko. Internauci zainteresowali się bliżej systemem WordPress m.in. dlatego, że jest on bardzo prosty w obsłudze. Opanowanie go w podstawowym zakresie możliwe jest już w ciągu kilku godzin.
Ogromną zaletą tego systemu jest blisko 60 tys. pluginów, które znajdują się w jego bazie. Najczęściej wtyczki dostępne są w ograniczonym zakresie za darmo, a wersje rozszerzone są płatne. Do tego dochodzą tysiące gotowych motywów, z których można korzystać bez opłat. To powoduje, że stronę WWW można uruchomić nawet bez ponoszenia kosztów.
Dzięki ogromnej społeczności systemu WordPress w razie jakichkolwiek problemów można łatwo znaleźć pomoc. Fora tematyczne, grupy na Facebooku, witryny z poradnikami dotyczącymi WP i zgromadzone wokół nich osoby rozwiązują przeróżne komplikacje. System jest wciąż rozwijany. W 2022 roku doszło do dwóch dużych aktualizacji, dzięki czemu zapewnia on użytkownikom jeszcze więcej możliwości niż dotychczas. Przez lata w WP nie wykryto żadnego poważnego błędu, który stałby się przyczyną hakowania stron. Jeśli do tego dochodzi, to głównie przez używanie nieaktualizowanych pluginów i motywów.
Według wspomnianego w3techs.com Joomla! ma obecnie 1,6% udziału w rynku systemów CMS, uwzględniając wszystkie witryny. Jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie serwisy bazujące na CMS-ie, to ten udział wynosi już 2,5%. Joomla! przez lata straciła na popularności – kiedyś cieszyła się większym zainteresowaniem, ale w dalszym ciągu z tego oprogramowania korzysta wiele serwisów.
System jest trudniejszy w obsłudze niż WordPress, ale łatwiejszy niż np. Drupal. Do dyspozycji użytkowników jest kilka tysięcy pluginów, dzięki którym można rozszerzyć możliwości tego rozwiązania. Początki tego CMS-a sięgają 2001 roku, a długa historia powoduje, że w sieci dostępnych jest mnóstwo poradników dotyczących Joomli!
Wadą tego systemu są większe wymagania pod względem potrzebnych zasobów serwerowych. W wielu przypadkach pluginy, które dostępne są za darmo do systemu WordPress, w przypadku Joomla! są płatne. Problemem, na który często narzekają użytkownicy tego systemu, jest brak kompatybilności pomiędzy niektórymi modułami i wtyczkami. Joomla! ma swoich zwolenników i przeciwników. Dla początkujących, którzy zaczynają przygodę z systemami CMS, lepszym rozwiązaniem jest WordPress.
Ten system miał swoje początki w 2004 roku, chociaż musiało minąć sporo czasu, zanim zyskał popularność. Obecnie jest to oprogramowanie, które ma na świecie ponad 6% udziału w rynku, jeśli chodzi o witryny bazujące na systemie CMS. Shopify to platforma e-commerce, która jest prosta w obsłudze, a daje ogromne możliwości. Instalacja zajmuje dosłownie kilka minut i nie wymaga pomocy specjalisty.
Shopify gwarantuje nowoczesne rozwiązania. Szablony do tego systemu są zoptymalizowane pod doświadczenia użytkownika, co ma ogromny wpływ na osiąganą sprzedaż. Do wyboru są dziesiątki motywów i rozwiązania wspierające sprzedaż wielokanałową.
Jeśli chodzi o wady tego CMS-a, to sam system jest skonstruowany typowo pod rynek amerykański. Kierując ofertę do mieszkańców Polski, należy zatem przeprowadzić zmiany, aby procesy były zgodne z ich oczekiwaniami. Nie wszystkim odpowiada np. realizacja zamówienia w tym systemie.
Kolejnym minusem tego rozwiązania jest trudność w tworzeniu funkcji szytych na miarę. Choć dokumentacja CMS-a jest obszerna, a społeczność systemu bardzo duża, to i tak tworzenie oczekiwanych opcji przysparza trudności.
Ten CMS zdecydowanie stracił na popularności w ostatnich latach. W dalszym ciągu jednak bazuje na nim wiele serwisów. Drupal jest rozwijany od 2001 roku – to jeden z najstarszych systemów tego typu. Nie do końca jest to typowy, prosty w obsłudze CMS. To bardziej platforma programistyczna. Umożliwia zarządzanie wieloma rodzajami treści, a do dyspozycji użytkowników są tysiące pluginów.
Istotną różnicą w stosunku do innych systemów CMS jest prostota obsługi. Nie jest to aplikacja, którą można zainstalować tak łatwo, jak już wspomniane. Przeprowadzanie instalacji i modyfikacji wymaga bardziej zaawansowanej wiedzy. Kolejną wadą tego rozwiązania jest generowanie dużego obciążenia dla serwera. Jeśli strona będzie osiągać duży ruch, to jednocześnie niezbędne będą duże zasoby serwerowe do jego obsługi.
Do zalet systemu Drupal na pewno trzeba zaliczyć bardzo dużą liczbę funkcji dostępnych w nim bez instalowania pluginów. Społeczność zgromadzona wokół serwisu liczy około miliona osób. Drupal od lat jest rozwiązaniem systematycznie aktualizowanym.
System PrestaShop jest drugim pod względem popularności oprogramowaniem sklepów w Polsce. Liderem jest WooCommerce, czyli wtyczka, dzięki której WordPress staje się platformą e-commerce. PrestaShop ma mnóstwo zalet. Jedną z nich jest prosta instalacja, która zajmuje dosłownie chwilę – choćby za pomocą instalatora aplikacji.
Kolejną zaletę tego systemu stanowi łatwość posługiwania się nim. Panel administracyjny jest przyjazny, można w nim wygodnie wyszukiwać poszczególne funkcje. Całość została zaplanowana tak, że bez problemów dociera się do poszczególnych opcji.
PrestaShop daje możliwość skorzystania z ponad 3 tysięcy modułów. Wadą jest w wielu przypadkach ich dostępność tylko za opłatą. Chodzi tutaj m.in. o funkcje, które WordPress zapewnia za darmo. Ponadto często pluginy do PrestaShop są dosyć drogie. Z tego oprogramowania korzysta wiele znanych marek, ale to nie oznacza, że jest ono przeznaczone do każdej działalności. Nie do końca jest to dobre rozwiązanie, jeśli zależy nam na zapewnieniu klientom swobodnej personalizacji produktów.
PrestaShop dostarcza niemal wszystkie istotne funkcje potrzebne do prowadzenia sklepu już w podstawowej wersji rozwiązania. To jednak negatywnie odbija się na szybkości działania witryny. Z tego względu system ten wymaga optymalizacji. Inne wady rozwiązania to trudna edycja szablonów, a także brak wstecznej kompatybilności wersji 1.7 z 1.6.
Systemy CMS rodzaje mają dopasowane do wymagań każdego użytkownika. Nie ma uniwersalnego rozwiązania dla każdego projektu. Należy je dostosować indywidualnie. Najlepiej skonsultować się ze specjalistą, który zaproponuje najlepszy wariant.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.