Myriam Jessier/unsplash.com
Aby skutecznie pozycjonować strony internetowe, niezbędne są pewne umiejętności, wiedza i doświadczenie. Choć nie jest to zadanie dla każdego, wszyscy właściciele witryn powinni znać podstawowe zasady pozycjonowania. Znajomość tego tematu z pewnością ułatwi rozwój strony, a ponadto może usprawnić kontakt z agencją SEO, jeśli zdecydujemy się na wsparcie takiej firmy w promowaniu witryny.
Z tematami SEO i pozycjonowania można spotkać się dość często – to w końcu istotne elementy dla marketingu online i promowania stron internetowych. Co dokładnie oznaczają te terminy? Na początku warto podkreślić, że mimo bardzo zbliżonego znaczenia odnoszą się one do nieco innych zadań. Mimo tego często są one stosowane zamiennie; łączy je przede wszystkim oczekiwany efekt wprowadzenia tego typu działań, jakim jest poprawa pozycji strony na liście wyników wyszukiwania.
Źródło: Postępy/unsplash.com
SEO, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych („Search Engine Optimization”), to termin, który odnosi się jedynie do elementów strategii pozycjonowania, które są wdrażane bezpośrednio na stronie. Dotyczą one zarówno publikowanych treści, jak i samego kodu HTML. Bardzo ważną rolę odgrywają tutaj słowa kluczowe – zawartość na witrynie powinna być dostosowana pod ich kątem. Optymalizacja strony obejmuje także opracowywanie unikalnych, przydatnych tekstów z odpowiednim zagęszczeniem fraz, jak również stałe rozbudowywanie witryny i aktualizację zamieszczonych wcześniej tekstów. Nie można przy tym pominąć struktury podstron – wykorzystanie tagów HTML definiujących nagłówki, listy czy tabele może znacznie pomóc w SEO.
Nie bez znaczenia jest też optymalizacja kodu witryny. Musi on być zgodny ze standardami W3C – problemy z formatowaniem HTML mogą na przykład sprawić, że strona nie będzie się poprawnie wyświetlać na niektórych przeglądarkach. Należy zadbać o dostosowanie się zarówno do użytkowników komputerów, jak i smartfonów. Warto pamiętać także o odpowiedniej prędkości ładowania strony internetowej. Aby przyspieszyć jej wczytywanie, można między innymi zmniejszyć objętość kodu, wykorzystać pamięć podręczną czy kompresować pliki graficzne. W kodzie definiuje się również tagi meta, które decydują o wyglądzie wpisu witryny na liście wyników wyszukiwania.
Pozycjonowanie obejmuje za to szereg dodatkowych działań, które odbywają się poza stroną. Liczy się tu między innymi pozyskiwanie linków zewnętrznych – to najlepszy sposób, by zwiększyć zaufanie do strony i poprawić jej ocenę w „oczach” algorytmów wyszukiwarki. Kolejne istotne obszary pozycjonowania to m.in. promocja w mediach społecznościowych czy stworzenie profilu Google Moja Firma.
Choć zasady pozycjonowania nie są szczególnie skomplikowane, poradzenie sobie z tym tematem w pełni samodzielnie może być trudne. Dotyczy to w szczególności przedsiębiorców, którzy chcą prowadzić stronę firmy – codzienna praca związana z samym biznesem może być na tyle wymagająca, że pozostanie nam bardzo niewiele czasu na wdrożenie działań SEO. Należy jednak mieć na uwadze, że odpowiednia strona internetowa to obecnie podstawa, by przyciągnąć nowych klientów i budować pozycję marki na rynku. Warto zatem znać podstawowe zasady pozycjonowania stron internetowych, jednak w większości przypadków faktyczną pracę nad witryną lepiej powierzyć specjalistom.
Najważniejsze zasady pozycjonowania skupiają się na tworzeniu przydatnych, wartościowych treści z myślą o korzyściach dla odbiorców. Dzięki temu można nie tylko zwiększyć szansę na zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, lecz także realnie wykorzystać zwiększony ruch. Teksty na stronie muszą zawierać informacje zgodne z ich tematem i odpowiadać na kluczowe pytania internautów. Warto przy tym zadbać o właściwą strukturę artykułów, czyli odpowiednie nagłówki, akapity, wypunktowania czy pogrubienia najistotniejszych fragmentów – z takimi elementami będą one znacznie czytelniejsze. Ważną kwestią jest też długość treści, a przydatnym i atrakcyjnym urozmaiceniem z pewnością będą pliki graficzne. Na witrynie nie powinna znajdować się także zawartość z błędami ortograficznymi, stylistycznymi, gramatycznymi czy merytorycznymi.
Aby znaleźć się na samym szczycie wyników wyszukiwania, niezbędne jest właściwe wykorzystanie fraz kluczowych. Dzięki nim roboty indeksujące i algorytmy wyszukiwarki będą mogły znaleźć stronę i pokazać ją użytkownikom po wpisaniu odpowiednich haseł. Jak wyglądają zasady pozycjonowania w kwestii fraz kluczowych? Jednym z najważniejszych aspektów jest przygotowanie listy fraz, na które będzie pozycjonowana strona. W tym celu przyda się zarówno analiza konkurencji, jak i wykorzystanie specjalistycznych narzędzi – tzw. planerów słów kluczowych. Co istotne, „spamowanie” frazami może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego: musimy zadbać o równowagę pomiędzy zagęszczeniem słów kluczowych a czytelnością treści.
Zasady pozycjonowania stron dotyczą również czysto technicznych kwestii, takich jak treść odnośników. Link powinien być prosty i w jasny sposób przedstawiać, o czym mówi dana podstrona. Warto także zadbać o obecność słów kluczowych w URL-ach. Przyjazne adresy są korzystne zarówno pod względem SEO, jak i poprawy doświadczeń użytkowników.
Co to są tagi meta? To specjalne znaczniki HTML definiowane w sekcji nagłówka, które nie są widoczne w przeglądarce, jednak decydują o wyglądzie wpisu strony na liście wyników wyszukiwania. Chodzi przede wszystkim o opis meta oraz tytuł (który właściwie mieści się w osobnym tagu) – powinny one zawierać najważniejsze słowa kluczowe odnoszące się do danej podstrony. Należy pamiętać również o długości: limit opisu w Google wynosi ok. 160 znaków, a tytuł powinien zamykać się w 50–60 znakach. Z użyciem tagów meta można ponadto kontrolować, w jaki sposób boty indeksujące zbierają informacje o naszej stronie.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: sportedly.com, clothias.com
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.