DARMOWY AUDYT SEO

Jakie skutki dla SEO niesie za sobą usuwanie produktów w sklepie internetowym?

Jakie skutki dla SEO niesie za sobą usuwanie produktów w sklepie internetowym?

Thirdman/pexels.com

Zanim podejmiesz decyzję, czy usunąć produkt z oferty dostępnej na stronie WWW, sprawdź, czy z jego poziomu napływa pożądany ruch organiczny. Jednym z potencjalnych zagrożeń jest utrata aktywności potencjalnej grupy klientów, dlatego warto rozważyć kilka kwestii.

Jak weryfikować, do których produktów platformy sprzedażowej napływa ruch przed ich likwidacją? Czy istnieje różnica pomiędzy oznajmieniem o niedostępności danego asortymentu, a jego rzeczywistym usunięciem z zasobów e-sklepu? Jakie kroki podjąć, aby rozprawić się z ograniczeniem odwiedzin strony sprzedażowej?

Szereg pytań budzi wiele wątpliwości, które warto rozwiać przed podjęciem decyzji dotyczącej eliminacji produktów. Dowiedz się więcej, aby nie stracić wywalczonego pierwszego miejsca w rankingowej czołówce Google!

Jak wygląda usuwanie produktu z e-sklepu?

Przykłady, przykłady i jeszcze raz przykłady. Nic tak nie pozwala zrozumieć działania określonych mechanizmów, jak przedstawienie ich na konkretnym case study.

Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep z elektroniką. Wahasz się, czy nie usunąć z platformy sprzedażowej danego modelu sprzętu, dajmy na to, ręcznego blendera marki Bosch 1000W. Wszystko ze względu na wyczerpanie stanów magazynowych i wycofanie asortymentu ze sprzedaży w niedalekiej perspektywie. W miejsce starszej wersji pewnie pojawią się nowsze warianty, ale w Twojej głowie pojawiają się wątpliwości, czy to na pewno dobry krok.

Dla wielu osób sytuacja wydaje się oczywista. Koniec produkcji danej wersji blendera jest poniekąd równoznaczny z jego usunięciem z zasobów e-sklepu i wprowadzeniem nowego modelu. Niestety, nie zawsze to najlepszy pomysł.

Ahrefs i Senuto – niezastąpione w weryfikacji pozycji produktu w rankingu Google

Pierwsze, o czym powinieneś pomyśleć, to sprawdzenie, czy wskazany model pozycjonuje się na wybrane frazy w wynikach organicznych. Wystarczy, że sięgniesz po narzędzie, jakim jest Ahrefs, następnie wpiszesz adres URL produktu i dobierzesz określone słowa kluczowe. W ten prosty sposób zweryfikujesz, jak blender jest widoczny w rankingu Google.

Mała podpowiedź. Nie traktuj wszystkich wyświetlonych fraz czy pozycji wygenerowanych przez Ahrefs za 100% pewne. Roboty indeksujące omawianego narzędzia charakteryzuje bezwładność czasowa, dlatego należałoby, od czasu do czasu, ręcznie sprawdzić poszczególne rezultaty.

Alternatywę stanowi polskie Senuto, które, podobnie jak jego poprzednik, pozwoli na sprawdzenie miejsca produktu w wynikach SERP.

Co dalej? Otóż wystarczy, że spojrzysz na wyniki. Być może ten model sprzętu zajmuje 8. pozycję na zapytanie “blender ręczny 1000W “. Brzmi optymistycznie, prawda?

Błąd 404 i link building

Jakich konsekwencji możesz spodziewać się po usunięciu produktu? Korzystając z platformy e-commerce, przykładowo Magento, przyczyniasz się do wprowadzenia asortymentu w stan błędu 404. To kwestia czasu, kiedy sklep przestałby widnieć na słowa kluczowe bezpośrednio związane z modelem blendera. Jednocześnie naraziłbyś się na utratę potencjalnych klientów, zainteresowanych nabyciem sprzętu o mocy 1000W.

Warto pamiętać, że słowo kluczowe brzmi: “blender ręczny 1000W”, a nie: “blender ręczny Bosch 1000W”. W praktyce oznacza to tyle, że jest to fraza ogólna, która częściej pojawia się podczas wpisywania jej przez określone grono klientów.

Nieprzemyślane usunięcie asortymentu ze sklepu i wprowadzenie go w stan błędu 404 to słaby pomysł ze względu na profil linkowy. Jeżeli w przeszłości prowadziły do tego produktu jakieś linki np. z blogów o tematyce kulinarnej, to pojawienie się błędu 404 przyczyni się do obniżenia wartości wszystkich odnośników przekierowujących do wskazanego URL, pod którym dotychczas dostępny był blender.

Sprawdź: Korzystne pozycjonowanie w mediach społecznościowych!

3 pomysły, jak utrzymać lub zachować część ruchu organicznego

Istnieje kilka patentów na to, aby utrzymać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Oto wskazówki, które mogą okazać się szczególnie pomocne.

Brak modyfikacji URL i zastąpienie produktu nowym

Pomysł z podmianą asortymentu bez modyfikacji adresu URL sprawdzi się przy okazji zarządzania małymi platformami e-commerce. Wówczas wystarczy, że zdecydujesz się na zmianę tytułu produktu, czyli nagłówka H1, przeredagujesz opis i załączysz nowe zdjęcie. Podstawową zasadą, której musisz się trzymać, jest brak aktualizacji adresu URL.

Gdzie jest haczyk? Taką taktykę zastosujesz wyłącznie w sytuacji, kiedy produkty są identyczne. Nie jest to więc możliwe w przypadku innej marki blendera (np. w miejsce sprzętu Bosch chciałbyś zacząć eksponować produkt firmy Zelmer – wówczas brak aktualizacji URL stoi w sprzeczności z doświadczeniami internauty i wprowadza go w błąd).

Przekierowanie 301 jako profesjonalny sposób na odzyskanie ruchu organicznego

Mimo że przekierowanie 301 to profesjonalny sposób odzyskania części ruchu, nie jest to metoda pozbawiona wad. Przenosi wyłącznie część mocy, choć zdarzają się przypadki jej całkowitego odzyskania. Im bardziej nowy produkt jest podobny do starego pod kątem zagęszczenia fraz kluczowych czy odmian gramatycznych, tym większa szansa na osiągnięcie sukcesu.

Finalnie przekierowanie 301 umożliwia częściowe odtworzenie pozycji i jednocześnie nie przyczynia się do ponoszenia jakichkolwiek strat w kontekście mocy przekazywanej przez link.

Wprowadzenie asortymentu w stan magazynowy 0

To nic innego, jak poinformowanie klienta o braku dostępności produktu, mimo że nadal figuruje on w zasobach e-sklepu. W ten prosty sposób użytkownik widzi asortyment, tak samo jak roboty indeksujące, jednak nie może go zamówić.

Wskazana opcja to tymczasowe rozwiązanie, które w dalszej perspektywie czasowej może skutkować wysokim współczynnikiem odrzuceń i przyczynić się do frustracji potencjalnego nabywcy.

Słowo na koniec

W zależności od rozmiarów Twojego e-sklepu powinieneś zastanowić nad wyborem jednej z trzech metod odzyskiwania czy zachowania części ruchu organicznego. Duża platforma e-commerce wymaga przekierowań 301, z kolei dla mniejszych stron efektywne mogą okazać się brak modyfikacji adresu URL oraz tymczasowe wprowadzenie asortymentu w stan zerowy.

Pamiętaj, aby nie postępować pochopnie podczas usuwania produktu z platformy i dwukrotnie przemyśleć tę decyzję. Każdy wybór wiąże się z pewnymi konsekwencjami, często słabszą konwersją lub niewielkim ograniczeniem ruchu organicznego.

Chciałbyś zacząć pozycjonować swoją stronę? Zapraszamy do kontaktu! Nasi specjaliści z agencji SEO Grupa iCEA chętnie odpowiedzą na każde pytania! Pozycjonowanie twojej strony pomoże Ci rozwinąć skrzydła.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Dlaczego Twój sklep potrzebuje pozycjonowania właśnie teraz?
    Dlaczego Twój sklep potrzebuje pozycjonowania właśnie teraz?
    Rynek e-commerce jest mocno nasycony, dlatego ten tekst powinien przeczytać każdy obecny i przyszły właściciel sklepu online, by jego działania zaczęły przynosić widoczne efekty.
    Pozycjonowanie frazami long tail
    Pozycjonowanie frazami long tail
    Jak zwiększyć ruch na stronie i przyciągnąć klientów gotowych na skorzystanie z usług firmy? Może w tym pomóc pozycjonowanie za pomocą fraz długiego ogona.
    Migracja Magento
    Migracja Magento
    Migracja sklepu internetowego na Magento to dość skomplikowany proces. Warto więc wiedzieć, na co zwrócić uwagę, aby przebiegł w pełni poprawnie.

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę