Nie ma jednej, uniwersalnej strategii marketingowej, która zapewni sukces każdej marce. Plan promocji powinien być bowiem dostosowany do indywidualnych potrzeb danego przedsiębiorstwa oraz jego grupy docelowej. Niemniej jednak warto znać poszczególne strategie marki i wiedzieć, w jakich warunkach powinny być stosowane.
Strategia marki to ogół procesów i rozwiązań stosowanych przez dane przedsiębiorstwo w celu generowania zysków oraz pozyskiwania nowych klientów. Każda strategia ma inny cel. Może nim być nie tylko zwiększenie sprzedaży czy rozszerzenie świadomości marki, ale też wprowadzenie nowego produktu na rynek, otwarcie nowej filii czy rozpoczęcie działalności za granicą. Niemniej każdy cel związany jest z poprawą wyników przedsiębiorstwa.
Trzeba jednak pamiętać, że skuteczna strategia marki powinna być opatrzona szczegółowo określoną misją. Cel musi być zatem:
Mówiąc o strategii marki, nie można zapominać o marketingu 4P. Jest to zespół elementów, za pośrednictwem których przedsiębiorstwo może oddziaływać na rynek. W skład tej koncepcji wchodzą następujące elementy: cena, produkt, promocja i dystrybucja. Strategia marki opierająca się na tych filarach stanowi kompleksowe podejście do promocji oferty i rozszerzania jej świadomości wśród docelowych odbiorców.
Trzeba jednak pamiętać, że w ramach marketingu można stworzyć wiele strategii. Warto więc znać najpopularniejsze z nich i wiedzieć, kiedy powinny zostać wykorzystane.
Jak już wspomnieliśmy, istnieje wiele strategii marki. Można je podzielić według licznych kategorii, takich jak cel, grupa docelowa, czas trwania, obszar działań czy stopień zaangażowania. Niemniej jednak każda z nich ukierunkowana jest na wzrost firmy i poprawę jej wyników. Przyjrzyjmy się zatem najpopularniejszym strategiom marketingowym.
Pozycjonowanie to zestaw działań związanych z prezentowaniem oferty przedsiębiorstwa w taki sposób, aby zajmowała ona wysoko oceniane miejsce w świadomości klientów tworzących rynek docelowy. Dzięki temu usługi firmy zyskują uznanie wśród docelowych odbiorców, a szanse na osiągnięcie zamierzonych celów znacznie wzrastają.
Nadrzędnym celem pozycjonowania jest zwiększenie popularności marki oraz stworzenie warunków dynamicznego wzrostu liczby jej odbiorców.
Content marketing to jeden z najważniejszych elementów każdej strategii marketingowej. Dotyczy przede wszystkim działań internetowych, gdyż obejmuje tworzenie wysokiej jakości treści, które podkreślają profesjonalizm marki i zachęcają konsumentów do skorzystania z jej oferty.
Trzeba jednak pamiętać, że strategia marki oparta na content marketingu to nie tylko działania cyfrowe. Proces ten obejmuje budowanie wizerunku poprzez treść. Teksty mogą być więc publikowane w sieci, ale też w gazetach, książkach, filmach czy radiu.
Marketing cyfrowy to potęga współczesnych działań reklamowych. Niemal nieograniczony dostęp do narzędzi optymalizacyjnych i technik promocyjnych sprawia, że promowanie marki w Internecie staje się coraz częstszym wyborem współczesnych przedsiębiorców.
Wśród najważniejszych technik marketingu cyfrowego wyróżniamy następujące metody:
Social media marketing to jeden z filarów digital marketingu. Jako że z popularnych serwisów społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Pinterest czy TikTok, korzysta coraz więcej osób, przedsiębiorcy chętnie wdrażają działalność na tych platformach do swoich strategii marketingowych.
Za pomocą umiejętnie opracowanego planu można sukcesywnie zwiększać grono odbiorców oraz skutecznie zachęcać ich do określonych działań. Użytkownicy mediów społecznościowych wyróżniają się bowiem dużym zaangażowaniem, które łatwo przekształcić w chęć do zakupu.
Jednym z najdynamiczniej rozwijających się aspektów social media marketingu jest promowanie marki za pośrednictwem influencerów. Ich recenzje i opinie bezpośrednio wpływają na postrzeganie marki przez docelowych odbiorców, co z kolei przekłada się na wyniki.
Strategia marki oparta na segmentacji to jeden z najczęściej wykorzystywanych sposobów zwiększania wydajności działań sprzedażowych. Segmentacja polega bowiem na dzieleniu odbiorców na mniejsze grupy o skonkretyzowanych cechach, takich jak zainteresowania, wiek, płeć, potrzeby, problemy czy dochody.
Dzięki segmentacji znacznie łatwiej dostosować przekaz do preferencji odbiorców oraz zaprezentować im ofertę, którą będą szczególnie zainteresowani.
W przypadku tej strategii najważniejszym aspektem kierującym działaniami marki jest konkurencyjność. Przedsiębiorstwa przeprowadzają wówczas szereg badań, analizują działania innych marek w branży oraz dostosowują do nich swoje projekty. Nadrzędnym celem jest wówczas zaprezentowanie odbiorcom produktu lepszego niż u konkurencji.
Strategia ta odnosi się nie tylko do jakości oferowanych usług, ale też ceny, promocji czy dystrybucji, czyli elementów marketingu 4P.
Dbałość o klienta to nieodłączny element każdej strategii marketingowej. Coraz ważniejsze staje się budowanie długotrwałych relacji z odbiorcami, którzy są wówczas bardziej skłonni do regularnych zakupów.
W ramach tej strategii marki stosują działania promocyjne, takie jak rabaty, karty lojalnościowe, zniżki, upusty cenowe czy wielosztuki.
Obecnie znacznie trudniej pozyskać nowego klienta, niż utrzymać aktualnego. Aby kompleksowo zadbać o wyniki firmy, należy więc budować pozytywne relacje z odbiorcami, zachęcając ich poprzez wszelkiego rodzaju promocje.
Niestety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Nie istnieje bowiem uniwersalna strategia marki, która sprawdzi się w każdym przypadku. Na skuteczność poszczególnych koncepcji wpływa wiele czynników, takich jak konkurencyjność branży, potrzeby grupy docelowej, cele marki oraz rodzaj oferowanych produktów.
Warto więc przeprowadzić własne badania, zbadać potrzeby potencjalnych klientów, zdefiniować swoje cele oraz wypróbować różne strategie. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie zidentyfikować skuteczne rozwiązania, eliminując przy tym ryzyko wystąpienia ewentualnych błędów.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.