Event marketing to bardzo skuteczny sposób realizacji celów biznesowych. Za pomocą wydarzeń można zadbać o komunikację firmy z odbiorcami oferty, budując trwałe i korzystne relacje z klientami. Czym dokładnie charakteryzuje się event marketing?
Event marketing, określany także polską nazwą „marketing wydarzeniowy”, obejmuje przede wszystkim rozwój komunikacji marki ze środowiskiem. W tym celu organizuje się imprezy dla określonych grup, które mają służyć zarówno do reklamowania danej usługi lub produktu, jak i nawiązywaniu więzi z odbiorcami. To idealny sposób, by ocieplić wizerunek firmy, a także pozyskać wartościowe kontakty i znacząco zwiększyć sprzedaż.
Wydarzenia są organizowane przede wszystkim dla potencjalnych klientów, partnerów biznesowych lub mediów. Mogą one odbywać się zarówno stacjonarnie, jak i online – w ostatnich czasach ten drugi wariant zyskał sporą popularność. Największą zaletą event marketingu, która znacząco odróżnia go od innych rodzajów promowania firmy, jest możliwość bezpośredniego kontaktu z konsumentami czy partnerami. Nie można przy tym zapomnieć, że event marketing nie powinien stanowić całej strategii: tego typu działania funkcjonują jako część strategii komunikacyjnej. Imprezy, wydarzenia i konferencje mają służyć głównie jako dopełnienie dobrych relacji pomiędzy firmą a klientem, a także miejsce na promowanie nowych elementów oferty.
Każda strategia marketingowa pozwala osiągnąć różne cele, które decydują o sensie wdrożenia konkretnych działań – nie inaczej jest w tym przypadku. Na co można liczyć, wprowadzając event marketing do działań reklamowych firmy? Jednym z najważniejszych rezultatów jest zwiększenie rozpoznawalności marki, a także budowanie jej wizerunku jako zaufanego, sprawdzonego partnera. Dodatkowo każde wydarzenie powinno skutkować zwiększoną sprzedażą poprzez dostarczenie wiedzy o ofercie w sposób atrakcyjny dla klienta. Warto przy tym zwrócić uwagę na jeden z głównych plusów takiego podejścia, którym jest spory zasięg imprezy w stosunku do kosztów promocji.
Jak podejść do tematu event marketingu? Wiele w tej kwestii zależy od grupy docelowej – jeśli chcemy dotrzeć z ofertą do profesjonalistów czy osób zajmujących decyzyjne stanowiska w firmach, warto zainwestować w wystąpienia specjalistów z danej dziedziny. Gdy nasza działalność opiera się z kolei na przykład na sprzedaży ubrań czy obuwia, dobrym pomysłem będzie zaproszenie osób popularnych w mediach społecznościowych, które pomogą wygenerować zainteresowanie wydarzeniem. Event marketing często łączy się z influencer marketingiem – to połączenie, które może w znacznym stopniu przyczynić się do zwiększenia świadomości marki, a także ocieplenia jej wizerunku.
Coraz więcej firm stawia również na wirtualną rzeczywistość w event marketingu. Dotyczy to przede wszystkim przedsiębiorstw skupiających się na technologii – nowe rozwiązania z pewnością zaciekawią pasjonatów. To również szansa na dostarczenie niezapomnianych wrażeń, które mogą doprowadzić do zdobycia lojalności klientów.
Strategie takie jak event marketing mogą prowadzić do osiągnięcia różnych celów. Organizacja wydarzeń to dość ciężkie zadanie – warto zatem przed każdym z nich wyznaczyć konkretne wartości, które chcemy wyciągnąć z eventu. Mogą to być:
Aby wydarzenie mogło przebiegać bez problemów, należy przede wszystkim dobrać odpowiednie osoby w rolach kluczowych dla procesu organizacji. Zależy od nich również skuteczność realizowania celów event marketingu. Każda z ról ma swoją charakterystykę i predyspozycje – wśród najważniejszych znajdują się prelegenci, wystawcy, organizatorzy, uczestnicy i sponsorzy.
Jest to bardzo istotna rola: prelegent to osoba, która występuje na scenie i prowadzi warsztaty lub przedstawia nowe produkty. Wymogiem jest przede wszystkim szczegółowa wiedza na dany temat, jak również umiejętność subtelnego wplecenia elementów marketingowych. Zadaniem prelegenta jest wsparcie w budowaniu sieci kontaktów i szerzeniu świadomości marki.
Wystawca odpowiada głównie za wystawienie na stanowisku próbek oferty danej marki. Musi skupiać się na generowaniu tzw. leadów sprzedażowych, a także proponowaniu potencjalnym klientom preferencyjnych warunków skorzystania z usług czy produktów. Wystawca również może uczestniczyć w nawiązywaniu kontaktu z odbiorcami.
To najbardziej wymagająca ze wszystkich ról: organizator odpowiada za zaproszenia gości, event promotion oraz sprawny przebieg wydarzenia. Organizator ma wolną rękę pod względem celów eventu.
To bardzo istotna grupa, która ma kluczowy wpływ na efekty i osiągnięcie celów wydarzenia. Uczestnicy kupują bilety i są głównym obiektem zainteresowania zarówno prelegentów, jak i wystawców oraz organizatorów. W większości są to osoby z zewnątrz, które nie mają nic wspólnego z firmą prowadzącą wydarzenie.
Sponsor w znacznym stopniu przyczynia się do organizacji wydarzenia. Wsparcie finansowe lub materialne nie jest jednak oferowane całkowicie bezinteresownie – sponsorzy powinni mieć możliwość wystąpienia na scenie, prowadzenia paneli lub warsztatów czy objęcia konkretnych stanowisk w ramach organizacji eventu. Dla sponsorów wydarzenia oferują ogromny potencjał dla działań reklamowych.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: mamashion.com, car4femme.com
Chciałbyś zacząć pozycjonować swoją stronę? Zapraszamy do kontaktu! Nasi specjaliści z agencji SEO Grupa iCEA chętnie odpowiedzą na każde pytanie! Pozycjonowanie Twojej strony pomoże Ci rozwinąć skrzydła.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.