Joomla – jak zacząć?

Joomla – jak zacząć?

fauxels / pexels.com

Według wielu rankingów CMS na rok 2022 Joomla plasuje się na drugim miejscu pod względem popularności na świecie zaraz po WordPress. W tym artykule wyjaśnimy, dlaczego warto rozważyć właśnie tę platformę, tworząc swoją witrynę. Wyjaśnimy również, czym jest Joomla, jak zacząć z nią pracę krok po kroku. Zapraszamy do lektury!

Joomla – co to jest i dlaczego warto z niej skorzystać?

Joomla to darmowa platforma CMS, na której można tworzyć dowolne witryny. Usługa jest bardzo funkcjonalna i stosunkowo łatwa w zarządzaniu. Właściciele witryn wybierają ją z kilku powodów:

  • jest prosta w konfiguracji – można pracować bez wiedzy z zakresu programowania i projektowania stron internetowych;
  • ma szerokie zastosowanie – system oferuje funkcje wystarczające do tworzenia stron internetowych od wizytówek i blogów, po duże sklepy, portale informacyjne;
  • jest adaptacyjna – gotowy zasób można dostosować do potrzeb odbiorców za pomocą płatnych i bezpłatnych szablonów oraz rozszerzeń;
  • doskonale sprawdza się do tworzenia sklepów online – ustawienia menu i nawigacji są intuicyjne, można szybko tworzyć witryny o złożonej strukturze z dużą liczbę kategorii i podkategorii;
  • uwzględnia wymagania wyszukiwarek internetowych – Joomla jest przyjazna dla algorytmów wyszukiwarek, a za pomocą rozszerzeń SEO rozwiązywane są wszystkie techniczne aspekty optymalizacji.

CMS Joomla, ze względu na swoją wszechstronność, może wydawać się początkującym dość skomplikowana, a czasem nawet niezrozumiała pod względem pewnych niuansów. Twórcy starali się wprowadzić do systemu maksymalną liczbę różnych narzędzi i konfigurowalnych parametrów, w efekcie Joomla oferuje więc dość rozbudowane możliwości oraz sekcje. Nie warto jednak zniechęcać się na starcie. Po poświęceniu platformie trochę czasu zobaczysz, że w rzeczywistości wszystkie dostępne elementy są łatwe w użyciu i dość intuicyjne.

Sprawdź: Jak zoptymalizować stronę internetową na WordPressie?

Joomla – jak zrobić stronę krok po kroku?

Krok 1. Hosting i rejestracja domeny

Pierwszym krokiem jest rejestracja domeny i wybór hostingu. Jeśli zastanawiasz się, jaki serwer dla Joomla będzie najlepszy, zwróć uwagę na oferty dedykowane dla tej właśnie platformy, np.:

  • Hostinger;
  • Smarthost;
  • Linuxpl.com;
  • Kylos.

Ważnymi kryteriami wyboru usługi hostingowej są oczywiście transfer, miejsce na serwerze, bezpieczeństwo i wsparcie techniczne. Znajdź również ofertę, która spełnia Twoje wymagania oraz mieści się w aktualnym budżecie – w przyszłości zawsze możesz zmienić dostawcę lub rozszerzyć pakiet, z którego korzystasz.

Po zarejestrowaniu domeny i zakupie hostingu uzyskasz dostęp do panelu administracyjnego serwisu.

Krok 2. Wybór szablonu

Możesz zamówić u specjalisty oryginalny szablon Joomla lub skorzystać z gotowych rozwiązań. Wybierając szablon, postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami:

  • postaw na warianty z adaptacyjnym układem, aby właściciele smartfonów i tabletów mogli korzystać z Twojej strony;
  • zwróć uwagę na wygląd i funkcjonalność szablonu: jeśli tworzysz sklep internetowy lub witrynę firmową, motywy dla blogów lub witryn wizytówkowych nie będą pasować.

Gotowe szablony możesz znaleźć w dostępnych w sieci bazach – polecamy poszukać w tych zagranicznych, wpisując w Google „Joomla templates”. Wśród wyników znajdziesz takie witryny, jak:

Po wybraniu szablonu pobierz go na dysk twardy komputera. W panelu administracyjnym Joomla wybierz sekcję „System” -> „Rozszerzenia” -> „Instalacje” i załaduj szablon z pakietu. Następnie przejdź do zarządzania szablonami: w sekcji „System” kliknij „Szablony” i „Style”. Obok zainstalowanego szablonu zaznacz „Domyślny” z prawej strony. Powinien pojawić się komunikat „Styl ustawiony jako domyślny”.

Krok 3. Niektóre ogólne ustawienia witryny

Z menu „Ustawienia ogólne” wybierz zakładkę „Witryna”. Tutaj przede wszystkim musisz uzupełnić takie dane, jak nazwa witryny. Pamiętaj też, aby przepisać metadane zasobu: description i keywords (dowolnie). Wybierz wartość tagu robots. Jeśli z pewnych względów nie musisz ograniczać indeksowania zasobu przez wyszukiwarki, to odpowiednia będzie opcja „Indeksuj”.

W sekcji „Ustawienia SEO” włącz CNC i dodaj sufiks do adresu URL. Tutaj możesz też zaznaczyć odpowiednie pole, jeśli chcesz umieścić nazwę witryny w tytule strony.

Jeśli chcesz zapewnić użytkownikom bezpieczne połączenie z witryną, kup certyfikat SSL i włącz odpowiednią opcję w panelu sterowania Joomla w zakładce „Serwer”. Wybierz strefę czasową, która odpowiada odbiorcom Twojego zasobu.

Krok 4. Menu strony w CMS Joomla

Aby utworzyć menu, użyj „Projektanta menu” w panelu sterowania w zakładce „Menu”. Kliknij przycisk „Utwórz” w lewym górnym rogu ekranu. Na stronie, która się otworzy, wprowadź tytuł, opis i typ menu. Zapisz zmiany.

Aby utworzyć pozycje w menu, musisz najpierw opublikować odpowiednie strony witryny. Aby dodać pozycje, przejdź do podsekcji „Pozycje menu” i użyj przycisku „Utwórz”. Następnie wybierz typ pozycji i kliknij przycisk „Zapisz i utwórz”. Dodaj tyle elementów menu, ile potrzebujesz. Gdy będzie gotowe, musisz stworzyć moduł wyświetlania menu na stronie.

W tym celu przejdź do menedżera modułów w zakładce „Rozszerzenia”. Kliknij przycisk „Utwórz” w lewym górnym rogu ekranu. Na stronie, która się otworzy, wybierz typ modułu „Menu” –> „Menu witryny”. Na stronie edycji podaj nazwę nowego modułu i wybierz menu, dla którego go tworzysz. Ustaw pozostałe parametry, zapisz zmiany.

Źródło: fauxels / pexels.com

Krok 5. Kategorie i menu kategorii

Jeśli tworzysz zasób informacyjny lub sklep internetowy, zorganizuj nawigację w witrynie za pomocą kategorii. W tym celu skorzystaj z sekcji „Artykuły” -> „Kategorie”. Tutaj możesz stworzyć kolejne kategorie, a także ich sekcje i określić poszczególne poziomy zagnieżdżenia. Na koniec, podobnie jak w przypadku menu, musisz skonfigurować moduł wyświetlania kategorii.

Krok 6. Instalacja i konfiguracja podstawowego zestawu rozszerzeń dla Joomla

Za pomocą podstawowego zestawu rozszerzeń do Joomla możesz rozwiązać następujące zadania:

  • zapewnić bezpieczeństwo witryny – skonfigurować kopie zapasowe, zmniejszyć prawdopodobieństwo nieautoryzowanego dostępu do witryny, chronić użytkowników przed spamem;
  • spełniać wymagania techniczne wyszukiwarek – tworzyć mapę witryny, zarządzać metadanymi strony;
  • poprawić użyteczność serwisu – dodać przyciski udostępniania w mediach społecznościowych, formularz opinii.

Pamiętaj, że nie musisz dodawać wszystkich rozszerzeń do razu. Wraz z rozwojem witryny oceniaj, które wtyczki są Ci naprawdę potrzebne i dopiero wtedy je zainstaluj.

Krok 7. Tworzenie i publikowanie treści

Wszystkie treści tworzysz w zakładce „Twórz artykuł” w panelu administracyjnym. Na stronie edycji możesz określić tytuł publikacji i dodać tekst, a także wybrać kategorię, dołączyć obrazy i skonfigurować metadane (description i ewentualnie keywords). Jeśli chodzi o elementy graficzne, to warto przy ich ustawieniach uzupełnić pole atrybutu alt, który biorą pod uwagę wyszukiwarki. Po zakończeniu edycji opublikuj treści za pomocą przycisku „Zapisz i utwórz”.

W sekcji „Artykuły” możesz zarządzać publikacjami: edytować, usuwać, cofać publikację, szacować liczbę wyświetleń. Z kolei zakładka „Media” służy do zarządzania plikami załączonymi do treści.

Co jest lepsze – Joomla czy WordPress?

Wiesz już, co to jest Joomla i jak rozpocząć tworzenie strony. Pozostaje pytanie, czy ten CMS to dobry wybór? Wszystko zależy od Twoich założeń, osobistych preferencji i nawyków. Joomla nie jest tak prosta, logiczna i intuicyjna jak WordPress. Z tego względu początkującym łatwiej będzie pracować z WordPressem. Joomla ma jednak więcej wbudowanych funkcji, które można wykorzystywać do rozwiązywania praktycznych problemów bez instalowania dodatkowych komponentów.

Niektórzy eksperci uważają, że Joomla jest bardziej odpowiednim systemem do realizacji projektów tworzonych na większą skalę, na przykład dużych sklepów internetowych lub witryn informacyjnych. Być może jest to tylko kwestia osobistych preferencji, ponieważ istnieje wiele przykładów udanej realizacji sporych projektów na WordPressie.

Czy powinieneś wybrać CMS Joomla, jeśli nie jesteś profesjonalnym twórcą stron internetowych? Dlaczego nie! Dzięki tej usłudze możesz szybko stworzyć bloga lub inny, mały projekt. Aby zrealizować bardziej rozbudowany, być może będziesz musiał zwrócić się do profesjonalistów. Dotyczy to jednak każdego systemu CMS.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Multilingual SEO – czym jest?
    Multilingual SEO – czym jest?
    Internet daje możliwość prowadzenia i skutecznego promowania działalności w wielu krajach. Sprawdź, co w tym zakresie oferuje multilingual SEO.
    Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych – dlaczego jest tak ważna?
    Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych – dlaczego jest tak ważna?
    Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych to jeden z najważniejszych aspektów każdej współczesnej strategii marketingowej. Czy wiesz jednak dlaczego?
    Linki kanoniczne – do czego są potrzebne?
    Linki kanoniczne – do czego są potrzebne?
    Zduplikowane strony i treści niekorzystnie wpływają na pozycję witryny w SERP. Rozwiązaniem problemu mogą być linki kanoniczne. Co warto o nich wiedzieć?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę