Wybór oprogramowania CMS determinuje kilka kwestii, m.in. budżet, doświadczenie właściciela platformy oraz docelowe zastosowanie tworzonej strony internetowej sklepu. Na główny plan wysuwają się dwa systemy przeznaczone do zarządzania treścią – Joomla i WordPress.
Trudno jednoznacznie określić, która z opcji wydaje się lepszą alternatywą, dlatego, aby ułatwić Ci proces poszukiwania wszystkich “za” i “przeciw”, przygotowaliśmy porównanie tych CMS-ów w kilku punktach.
Porównując ze sobą dwa systemy, Joomla i WordPress, nie sposób pominąć krótkiej charakterystyki każdego z nich. Warto podkreślić, że oba oprogramowania do zarządzania treścią odznaczają się dużym komfortem użytkowania oraz wielofunkcyjnością. Nie musisz obawiać się jakichkolwiek trudności w poszukiwaniu wsparcia w użytkowaniu serwisów, ponieważ obie platformy oferują doradztwo ekspertów z dziedziny CMS. Różnic należy upatrywać w początkach ich istnienia.
Joomla pierwotnie miała służyć projektowaniu i uruchamianiu różnych stron WWW, z kolei WordPress początkowo dedykowany był współtworzeniu blogów. Z biegiem czasu oba serwisy zaczęły funkcjonować na podobnych warunkach, zyskując swoich zagorzałych zwolenników, a także przeciwników.
Co może wpływać na różnorodność opinii? Czynnikami branymi pod uwagę są m.in. łatwość w obsłudze czy stopień zaawansowania systemu. WordPress uznawany jest za najprostszy w użyciu CMS, natomiast Joomla, jako bardziej zaawansowany system zarządzania treścią, pozwala na dokładniejsze dostosowanie treści do preferencji właścicieli platform. Czego jeszcze należy spodziewać się po obu serwisach?
WordPress i Joomla upowszechniane są według reguł licencji Open Source, czyli w sposób całkowicie darmowy. Bezpłatna wersja licencji, w obu przypadkach, nie pomaga w rozstrzygnięciu, które z dostępnych rozwiązań jest lepsze.
Oba CMS-y dysponują własnym nazewnictwem w kontekście zakodowanych wyglądów zarządzanej witryny (layoutu). WordPress ma szablony, z kolei Joomla templatki, funkcjonalność obu opcji niczym się od siebie nie różni. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim możliwość samodzielnego przygotowania oprawy wizualnej witryny internetowej, opcji wyświetlania menu czy elementów składających się na całokształt strony. Nie musisz obawiać się także trudności w zmianie wyglądu, ponieważ zarówno w Joomla, jak i WordPress bez problemu wprowadzisz modyfikacje.
Na pozycjonowanie strony internetowej wpływa wiele czynników, jednak najbardziej kluczowymi są metadane oraz tworzona treść. Korzystnym rozwiązaniem staje się możliwość edycji meta tytułu czy opisu, bez konieczności sięgania po dodatkowe narzędzia. Ta funkcja nie jest w pełni dostępna w WordPressie (dopiero po instalacji dodatku). W tej kategorii Joomla wyprzedza popularny CMS, gwarantując niemal natychmiastową możliwość edycji tworzonych wpisów na konkretnych podstronach czy w modułach. Przewagę zyskuje także ze względu na opcje kompresji strony oraz pamięci podręcznej.
Często popularność niesie za sobą negatywne konsekwencje w postaci powstania rozmaitych luk w zabezpieczeniach. Z tym problemem mierzy się WordPress, który umożliwia instalację przeróżnych motywów i wtyczek. To rodzi kolejne problemy w kompleksowej weryfikacji zaimplementowanych dodatków według standardów bezpieczeństwa. Joomla wydaje się nieco bezpieczniejszym wariantem ze względu na konieczność połączenia za pośrednictwem protokołu sieciowego.
Zwolennicy WordPressa wskazują jednak na automatyzację aktualizacji systemu, na co nie mogą liczyć jednak użytkownicy oprogramowania Joomla (wymóg ręcznej ingerencji w ramach wprowadzenia zmian do systemu). Mechanizacja procesów wdrażania modyfikacji wewnątrz platformy sprzyja jej bezpieczeństwu.
Budową strony internetowej sklepu zajmują się zazwyczaj całe zespoły. Joomla posiada system pozwalający na zarządzanie użytkownikami zaangażowanymi w proces twórczy platformy. Pomaga w nadaniu określonej roli czy uprawnień określonej grupie osób. WordPress dopiero po instalacji pluginów może dorównać systemowi Joomla.
WordPress to dość elastyczne rozwiązanie, pozwalające na tworzenie łatwych w obsłudze witryn internetowych, blogów czy stron landingowych. Opcja okazuje się korzystniejsza, jeżeli w grę wchodzą mniejsze przedsiębiorstwa. Oprogramowanie Joomla przeznaczone jest dla osób bardziej doświadczonych oraz zaznajomionych z programowaniem.
Tak naprawdę duże znaczenie mają cele przyjęte przez właścicieli e-sklepów. Mimo że bardziej znaną platformą jest WordPress, to w zestawieniu z systemem Joomla ma wiele niedociągnięć i ograniczeń. Nie można mu jednak odmówić prostoty w obsłudze czy szeroko pojętej automatyzacji wielu procesów. Joomla to lider, który nie wymaga instalacji dodatków, aby dostosować się do potrzeb i oczekiwań sięgających po niego klientów.
Jak widać, rywalizacja pomiędzy systemami to temat rzeka, a obiektywne wyłonienie zwycięzcy jest praktycznie niemożliwe. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z tworzeniem strony WWW, postaw na WordPressa. W przypadku gdy masz nieco bardziej wygórowane oczekiwania wobec funkcjonalności własnej witryny, wybierz oprogramowanie Joomla. Wszystko zależy od Twoich wymagań, preferencji i przede wszystkim możliwości budżetowych.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.