Pozycjonowanie stron internetowych to wieloetapowy proces, który wymaga czasu i zaangażowania. Posiadanie witryny to jedynie pierwszy krok w celu zdobycia wysokiej pozycji rankingowej oraz widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Nawet jeśli działasz lokalnie, masz do dyspozycji pełen wachlarz możliwości. W jaki sposób przykuwać uwagę odbiorców? Jedną z możliwości jest wideo. Czy ono też potrzebuje optymalizacji?
Search Engine Optimization to obco brzmiąca nazwa, która określa szereg czynności pozwalających na osiągnięcie większej widoczności w SERP oraz plasowanie się na pierwszej stronie wyników. W przypadku działań lokalnych cel jest dokładnie ten sam. Zasadnicza różnica polega jednak na znacznym zawężeniu grupy odbiorców pod kątem ich lokalizacji. Ta na pozór niewielka zmiana wpływa na pozostałe elementy on-page oraz off-page SEO.
Praktyki lokalnego SEO są skierowane głównie w stronę usługodawców posiadających siedzibę stacjonarną. Prowadzenie promocji online z pewnością będzie mieć odzwierciedlenie w poprawie zysków offline. Mowa więc o lokalach usługowych, gastronomicznych, rozrywkowych, medycznych itp.
Odpowiednia strategia przekłada się na rzeczywiste efekty, a świadczy o tym kilka liczb:
Czy wiesz, że ponad 95% użytkowników sieci korzysta z materiałów wideo? Ten z pozoru zwyczajny fakt miał ogromny wpływ na tworzenie angażujących filmów, które stały się sposobem na dotarcie do nowego grona klientów. Firmy i marki zaczęły uwzględniać tworzenie filmów w swojej strategii.
Ten rodzaj marketingu wykorzystuje mniej angażujące treści aniżeli tworzenie artykułów czy wpisów. Filmy można odtwarzać w dowolnym momencie, przy okazji wykonywania codziennych czynności. W jakim celu firmy korzystają z tej strategii? Przede wszystkim chcą one zaprezentować swoją ofertę w bardziej kreatywny sposób, który pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji. Inne możliwości to m.in.: tworzenie instrukcji typu know-how, poradników, webinarów, filmów viralowe oraz przedstawienie marki „od kuchni”.
Wielu administratorów stron pomija ten element, wychodząc z założenia, że wystarczy jedynie dodać wideo. Niestety jest to znacznie bardziej wymagające zadanie. Problem wynika z tego, że wyszukiwarka Google nie ma narzędzi pozwalających na dokonanie analizy filmu. Z tego względu należy przekazać niezbędne informacje innymi sposobami.
Dodatkowo szczególnie ważny jest również wybór platformy. W 2022 roku jednym z pożądanych trendów jest omnichannel, czyli wielokanałowość. Mamy więc do dyspozycji YouTube, Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn.
Niezależnie od rodzaju treści, które będziemy tworzyć, należy ustalić, do kogo będą one kierowane. Kto ma korzystać z Twoich usług lub produktów i dlaczego? Pozwoli Ci to na ustalenie języka, dobór słów kluczowych czy platformy komunikacji. Zbierz więc jak najwięcej informacji na temat płci, wykształcenia, pracy, zainteresowań, problemów wybranej grupy docelowej. Nie stroń od charakterystyki lokalnej, każda dzielnica Twojego miasta jest odrębnym mikroświatem.
Nieodłączny element optymalizacji to ustalenie intencji użytkowników. Jakie hasła i frazy będą wpisywać oni do przeglądarki? Pamiętaj, że im większe dopasowanie, tym wyższa widoczność. Dokładnie tak samo jest w przypadku wideo. Wykorzystaj dostępne narzędzia od sugestii wyszukiwania, przez Google Search Console, Google Analytics, Screaming Frog, aż po Semstorm, KWFinder, Ahrefs.
Tag tytułowy i opis meta to dwa elementy mające bezpośredni wpływ na pracę algorytmów oraz robotów sieciowych. Za pomocą tag title zachęcasz do skorzystania z wideo, pamiętaj więc, aby był on oryginalny i miał odpowiednią długość (maksymalnie 60 znaków, inaczej wyszukiwarka go „skróci”). Opis meta streszcza niejako zawartość wideo i pozwala nam na nieco więcej inwencji. Tutaj mamy do wykorzystania około 150–160 znaków. W obu przypadkach warto wykorzystać słowa kluczowe oraz – w miarę możliwości – call to action dla przykucia uwagi użytkowników.
To w zasadzie pierwszy element, z którym ma styczność odbiorca. Obraz zawsze działa szybciej niż słowa, dlatego musisz zadbać o jego wysoką jakość. Musi być zachęcający, a przede wszystkim odpowiadać treści filmu.
Mapa strony nie jest obowiązkowym plikiem, jednak z jej pomocą możemy wpływać na proces indeksowania. Wielu administratorów zapomina, że można stworzyć oddzielną mapę dla materiałów filmowych. Stwórz więc listę wideo w formacie XML, a następnie umieść plik na swoim serwerze oraz do panelu Google Search Console.
Standardowym rozszerzeniem jest MP4, które pozwala na osiągnięcie zadowalającej jakości obrazu i dźwięku. Cechuje je większa możliwość kompresji niż w przypadku innych rozwiązań. Co do rozdzielczości, z reguły oferujemy odbiorcom możliwość wyboru od 240p po 1080p (FullHD). Pamiętaj jednak o minimalizacji rozmiaru, aby nie spowolnić prędkości ładowania strony.
Wiesz już, od czego zacząć swoją przygodę z wideo. Mimo wszystko pamiętaj, że najważniejszy jest pomysł i możliwość jego realizacji. Nie porywaj się z motyką na słońce. Jeśli martwi Cię ryzyko błędu, sięgnij po pomoc profesjonalnej agencji SEO. Materiały wideo wymagają nieco więcej pracy.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.