Internet jest olbrzymią przestrzenią, z której korzystają codziennie miliardy użytkowników. Nic więc dziwnego, że większość firm i marek stara się zdobyć ich zainteresowanie poprzez reklamy – są one w końcu dźwignią handlu. Jest to jedno z niezwykle skomplikowanych zadań, które wymaga odpowiedniego biznesplanu oraz wiedzy. Z tego powodu podpowiemy Ci, co warto wiedzieć o reklamach w Google oraz w jaki sposób zaplanować ich kampanię, abyś nie nadwyrężył za mocno swojego portfela.
Jest to model reklamy opartej o model rozliczeniowy związany z kliknięciem w link bądź baner. Liczba wyświetleń nie ma tutaj znaczenia. Jest to najważniejsza strategia SEM (Search Engine Marketing) wykorzystująca zasoby wyników nieorganicznych.
Do największych zalet tej kampanii można zaliczyć natychmiastowy efekt oraz łatwiejszy plan realizacji działania niż w przypadku strategii SEO. Płaci się za efekt, nie za wyświetlenie, dlatego też mamy możliwość precyzyjnego określenia grupy docelowej. Co za tym idzie, mamy lepszy wgląd do wyników analitycznych. Niestety nie jest ona wolna od wad. Czas reklamy PPC zależny jest od budżetu, tak więc jej efektywność kończy się wraz z zaprzestaniem finansowania. To zdecydowanie wyższe koszty niż w przypadku optymalizacji. Z tego względu nałożony jest na nas codzienny przymus kontroli działań, co zwiększa nakłady pracy.
Do najczęściej wykorzystywanych modeli zalicza się:
Reklamę PPC charakteryzuje możliwość ustawienia maksymalnego budżetu, zależnego od wartości słów kluczowych oraz typu reklamy. Bierze się pod tym kątem również pod uwagę wykluczenie niektórych słów, które nie pasują do oferty lub lokalizacji konsumentów. Warto wiedzieć, że SEM nie wiąże się z wynikami organicznymi oraz aktualizacjami algorytmów. Z tego powodu są one oznaczone jako materiały sponsorowane.
Płatna reklama pojawia się w ekspresowym tempie w przestrzeni internetowej, od razu generując kliknięcia. Dzięki temu od samego początku możesz badać jakość oraz dobór słów i fraz kluczowych, poprawiać ruch na stronie, generować leady, a tym samym poprawiać wynik ROI (czyli wskaźnik służący do oceny efektywności wybranej inwestycji).
Dodatkowo masz możliwość włączania/ wyłączania reklamy w dogodnym momencie, co pomoże Ci z określeniem wydatków na kampanię. W kontekście SEO pamiętaj jednak, aby mówić językiem korzyści. Treść oraz UX to dwa elementy, które muszą cechować się wysoką jakością oraz oryginalnością.
Reklamy PPC zajmują pierwsze miejsca na liście wyników wyszukiwania. W związku z tym widoczność strony automatycznie się zwiększa. Jeśli zintegrujesz działania marketingowe z SEO, Twoja strona może wyświetlić się również w bezpłatnych wynikach poniżej.
Fixed cost (FC) to koszt, który ponosi firma nawet w okresie braku przychodów związanych z pewnym zakresem działalności w danym czasie (wynagrodzenie, koszty konserwacji, zużycie energii). Mogą się one zmieniać, jednak nie są związane z poziomem działalności, a np.: zmianą organizacji, technologii, sprzętu czy przeprowadzeniem kampanii promocyjnej.
Wraz ze zdobytą już wiedzą możemy przejść do metod rozliczeniowych, aby zoptymalizować swoje koszty. Mamy więc do dyspozycji:
Na początek warto dowiedzieć się, czym jest konwersja. Chodzi bowiem o określone i zaplanowane działanie nastawione na odbiorcę, na którego skierowana jest kampania reklamowa, a które uznaje się za spełnione w momencie interakcji, np.: dokonania zakupu, wypełnienia formularza, zapisania się do newslettera, rejestracji konta.
Aby ustalić swój kosztorys, w pierwszej kolejności musimy ustalić cel kampanii. Następnie zebrać potrzebne dane i wybrać odpowiednią platformę reklamową. Do dyspozycji mamy Google Ads (a w tym YouTube Ads i Google Maps Ads) oraz reklamy w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram Twitter, LinkedIn, Pinterest).
Wielu przedsiębiorców sięga do zasady złotego środka, czyli targetu CPA (Cost Per Acquisition). Ta obco brzmiąca nazwa oznacza, że na podstawie cząstkowych danych i wyników konwersji wskazujemy maksymalny koszt pozyskania klienta, a tym samym wymagamy od systemu reklamowego optymalizacji do tej wartości. Warto w tym celu skorzystać z pomocy automatycznego systemu Google, który pozwala na osiągnięcie lepszych wyników, niż te pozyskiwane manualną optymalizacją.
Jeśli okaże się, że koszty zaczynają Cię przerastać, nie rezygnuj z kampanii, ale lekko ją zmodyfikuj. Unikniesz tym samym utraty zasobów, które już zainwestowałeś. W tym celu można obniżyć koszt kliknięcia lub skorzystać z wyświetlania standardowego. Działając po raz pierwszy na platformie Google Ads, zacznij od mniejszych stawek, np.: 200-300 zł, aby nauczyć się obsługi narzędzia.
Wystartowanie z kampanią reklamową to nie lada wyzwanie. Widzisz, jak wiele wiedzy, umiejętności oraz narzędzi jest niezbędnych, aby odniosła ona sukces. Oczywiście możesz zająć się tym samodzielnie, jeśli jednak nie czujesz się w tej materii zbyt pewnie, a zależy Ci na szybkich efektach, skorzystaj z pomocy specjalistycznej agencji SEO. Może to być początkowo duży wydatek, jednak unikniesz tym samym problemów związanych z niewłaściwym doborem słów kluczowych czy odbiorców.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.