Kampanie Google AdWords

Kampanie Google AdWords

Austin Distel/unsplash.com

Coraz więcej firm poszukuje nowatorskich sposobów docierania do klientów i zdobywania pierwszych miejscach w wyszukiwarce Google. Początki tworzenia kampanii zakładających osiąganie wcześniej ustalonych celów to prawdziwe wyzwanie dla zarządzających e-biznesem. Przygotowaliśmy zatem miniprzewodnik dotyczący tego, jak opracowywać kampanie Google AdWords od A do Z i cieszyć się pierwszymi rezultatami.

Poznaj szczegóły dotyczące ustalania zestawu fraz kluczowych, tworzenia treści promocyjnych oraz dowiedz się, jak wyglądają koszty kampanii Google. Nie zwlekaj ani chwili dłużej! Konkurencja nigdy nie śpi, dlatego bądź gotowy na każdy ruch. Pomożemy Ci rozwikłać wszelkie trudności w pozycjonowaniu stron internetowych. W końcu odpowiednia reklama to klucz do serc wielu przyszłych klientów.

Baza słów, bez których ani rusz

Prowadzenie kampanii AdWords nie ma racji bytu bez znajomości podstawowych definicji. Teoria jest niezastąpiona, dlatego wyszliśmy naprzeciw tym, którzy stronią od przeszukiwania sieci internetowej celem poznania znaczenia określonych terminów. Jakie pojęcia stanowią trzon w procesie kreacyjnym Google AdWords?

  • Słowa kluczowe. To między innymi od nich zależy skuteczność realizowanych kampanii. Po wpisaniu danego hasła przez internautę wyświetla się szereg odpowiedzi w postaci linków. Pierwszeństwo na liście wygenerowanych rezultatów to zasługa podjętych działań z zakresu pozycjonowania bądź uiszczenia konkretnej opłaty przez reklamodawcę.
  • Użytkownik klika reklamę i co dalej? Witryna, do której zostanie przekierowany, określana jest jako strona docelowa. Wraz z konkretną aktywnością potencjalnych klientów wzrasta współczynnik konwersji. Może to nastąpić wskutek dodania konkretnego produktu do koszyka bądź realizacji transakcji.
  • CPC (Cost Per Click) – tym akronimem oznaczany jest współczynnik efektywności reklamy Google. To nic innego jak stosunek kosztów uiszczanych za emisję określonej reklamy do liczby kliknięć. Mówiąc prościej – kwota, którą reklamodawca jest w stanie zapłacić za każdorazową aktywność w obrębie tworzonego przekazu promocyjnego.
  • Kampanie Google oraz ich wartość, czyli co tak naprawdę idzie w parze z dobrze zorganizowaną reklamą? Wynik jakości! Ten parametr wskazuje na skuteczność organizowanych kampanii, uwzględniając m.in. trafność fraz kluczowych czy jakość tworzonej strony docelowej.

Znajomość powyższych terminów wpływa poniekąd na pozycję sklepów internetowych w organicznych wynikach wyszukiwania. To jednak zaledwie namiastka tego, czego oczekuje się od reklamodawcy.

Sprawdź: Jak tworzyć i do czego służy feed produktowy?

Kampania Google – krok po kroku

W kilku krokach omówimy, jak opanować system reklamowy Google, aby uniknąć pojawiających się przeszkód w dążeniach do uzyskania wysokich pozycji w rankingu SERP. Zaczynajmy!

Krok 1. Konfiguracja konta Google AdWords

Na samym początku Twojej przygody z wykorzystaniem sieci reklamowej Google należy pomyśleć o konfiguracji konta reklamowego. Jak to zrobić? Rozpocznij od utworzenia odrębnych kategorii produktów w taki sposób, aby odwzorowywały architekturę kategorii sklepu internetowego bądź konkretnej witryny. Następnie przejdź do budowania kampanii dla określonych kategorii asortymentu. Przykładowo, jeżeli zarządzasz platformą przeznaczoną do sprzedaży karmy dla psów, warto wówczas poklasyfikować grupy reklamy na: karmy suche, mokre czy półwilgotne.

Nie możesz zapominać o tym, że grupy reklam powinny być jak najbardziej doprecyzowane. Z tego względu kampanie produktowe śmiało możesz podzielić z uwzględnieniem lokalizacji, nazw asortymentu, marek czy dopasowania pod kątem słów kluczowych.

Krok 2. Sprecyzuj budżet reklamowy

Zarządzanie budżetem nie należy do najprostszych zadań, z którymi muszą ostatecznie zmierzyć się przedsiębiorcy. System Google stwarza jednak możliwości kontroli finansów w dwojaki sposób.

Po pierwsze, możesz ustalić maksymalną kwotę, którą jesteś w stanie zapłacić za kliknięcie reklamy przez internautę. Po drugie, możesz odgórnie sprecyzować budżet dzienny przeznaczony na wydatki organizowanej kampanii.

Od czego uzależnić określone stawki? Przede wszystkim od własnych preferencji i celów. Zakłada się, że początkujący powinni zainwestować ok. 2,5 tys. zł na reklamy produktowe i określone kliknięcia.

Linki sponsorowane wyróżnia wyłącznie sposób ich ulokowania oraz oznaczenie „reklama”. Nie jest to jednak natarczywa forma promocji, ponieważ pojawia się wyłącznie wtedy, gdy faktycznie użytkownik poszukuje danego produktu.

Zdecyduj się na sposób uiszczania płatności. Opcji jest mnóstwo, właściwie możesz zarządzać budżetem automatycznie na zasadzie połączenia konta w Google AdWords z kontem bankowym bądź kartą kredytową.

Krok 3. Dobór odpowiednich słów kluczowych

Skuteczność reklam to zasługa wyboru pożądanych słów kluczowych. Aby cały proces przebiegł zgodnie z planem, możesz sięgnąć po niezwykle pomocne narzędzie, jakim jest Planer słów kluczowych. Za jego sprawą wyszukasz hasła cieszące się największą efektywnością w kontekście promocji danej marki. To również możliwość wglądu w średnią miesięczną liczbę wyszukiwań określonych fraz oraz stopień nasycenia konkurencji wokół danego zapytania.

Warto przyjąć perspektywę odbiorcy oferty celem odnalezienia słów kluczowych, które sprawdzą się w kampanii Google. Skoncentruj się na całym procesie zakupowym. Przemyśl metody poszukiwania określonego produktu oraz frazy, które znalazłyby się w wynikach wyszukiwania. Warto pokusić się o implementację fraz typu long tail. Powód jest banalnie prosty – ze względu na mniejsze nasycenie konkurencji gwarantują one większy współczynnik konwersji. Wynika to z ich dokładności w określeniu oczekiwań i preferencji konsumentów.

Rada na przyszłość: reklama Google zakłada kierowanie fraz o charakterze stricte sprzedażowym, a nie poradnikowym.

Jeżeli np. zarządzasz włoską restauracją i stawiasz pierwsze kroki w tworzeniu kampanii Google, powinieneś rozpocząć swoje działania od wpisania do narzędzia ogólnego hasła (np. polecane restauracje włoskie). Potem na liście zbliżonych do siebie słów odszukać te, które cieszą się mniejszą konkurencyjnością, jednak wciąż pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google.

Czego jeszcze możemy spodziewać się po Planerze słów kluczowych? Danych dotyczących CPC (średnich stawek „Cost Per Click”) oraz miesięcznej liczby wyszukiwań. Doskonałe uzupełnienie względem wielofunkcyjnego instrumentu stanowią narzędzia takie jak Ahrefs czy Surfer.

Krok 4. Gdzie, kiedy i jak? Wyświetlanie reklam a dopasowanie fraz kluczowych

Google AdWords oferuje cztery warianty ekspozycji reklamy, które warto poznać w obrębie działań promocyjnych.

Opcją, która pozwala na to w największej liczbie sytuacji, jest dopasowanie przybliżone. Reklama staje się uczestnikiem aukcji, kiedy internauta zdecyduje się wpisać konkretną frazę.

Kolejny wariant pozwalający na wyświetlanie przekazu reklamowego, wyłącznie wtedy, kiedy we wpisanej frazie znajdą się dane słowa, to dopasowanie przybliżone z modyfikatorem. Przed słowem, które chcesz, aby znalazło się w złożonej frazie, wystarczy dodać znak plus (+), np. +karma+sucha.

Dopasowanie ścisłe ma miejsce wtedy, kiedy internauta wpisze w wyszukiwarkę Google identyczne słowo kluczowe, powzięte przez Ciebie do organizowanej reklamy. Aby reklama była wyeksponowana na liście SERP, nawet wtedy, gdy internauta zdecyduje się na wpisanie określonego hasła o tym samym przesłaniu, co wybrane przez Ciebie słowo kluczowe, należy zdecydować się opcję „dopasowanie do frazy/wyrażenia”.

Krok 5. Potencjał contentu a optymalizacja kampanii

Z reklamą tekstową wiąże się wiele korzyści, dlatego zaleca się rozważne postępowanie w tworzeniu przekazów promocyjnych. Czym należy kierować się w procesie kreacyjnym?

  • Po pierwsze: postaw na zwięzłość tworzonych nagłówków i opisów reklamy.
  • Po drugie: zatroszcz się o implementację fraz kluczowych w budowanym nagłówku.
  • Po trzecie: nie pomijaj wartości CTA, wpleć dany zwrot do tekstu oraz postaraj się skłonić klienta do odwiedzin Twojej witryny.

Krok 6. Kampanie AdWords nie istnieją bez optymalizacji strony docelowej

Już wiesz, czym jest strona docelowa, teraz pozostaje znaleźć odpowiedź na pytanie, jak ją prawidłowo zorganizować? Należy uwzględnić następujące cechy:

  • oryginalność,
  • dostosowanie do oczekiwań i zapytań internauty,
  • konkretne, najważniejsze informacje dla użytkownika,
  • frazy wykorzystane w grupie reklamy Google wpływające na wyższe rezultaty w kontekście jej jakości.

Nic nie działa tak przekonująco jak…proste i oczywiste rozwiązania. Mowa o przejrzystej architekturze witryny wraz z implementacją prostego w odbiorze przekazu.

Krok 7. Praktyka czyni mistrza, czyli jak powstaje kampania Google

Jeżeli masz już za sobą optymalizację strony docelowej i dobór fraz, to pozostaje Ci przejść do parametrów kampanii Google wraz z jej uruchomieniem.

Na początku powinieneś wybrać typ kampanii AdWords tzn. sieć wyszukiwania oraz sieć reklamową (wyłącznie którąś spośród nich) bądź skorzystać z potencjału kampanii wideo. Następnie czeka Cię decyzja dotycząca doboru określonych urządzeń, na których ma pojawiać się określona reklama.

Kolejny krok to doprecyzowanie lokalizacji, czyli obszaru prowadzenia kampanii. Jeżeli zarządzasz działalnością o zasięgu ogólnopolskim, powinieneś postawić na reklamę na terenie całego kraju. Inaczej będzie w przypadku zarządzania lokalnym biznesem. Wystarczy zawęzić lokalizację do konkretnego województwa, a nawet miasta.

Wybierz język reklamy, który będzie pasować do Twojej grupy docelowej. Najczęściej przekazy promujące markę w naszym kraju kierowane są na internautów polsko-, anglojęzycznych.

Krok 8. Monitoring i integracja z Google Analytics

Bardzo ważny aspekt weryfikujący to, jak reklamy wyświetlają się na konkretne zapytania, stanowi wdrożenie śledzenia konwersji. Dzięki temu masz wgląd m.in. w liczbę użytkowników, którzy dodali asortyment do koszyka oraz klientów realizujących zakupy poprzez kampanię Google AdWords.

Źródło: Mikael Blomkvist/pexels.com

Pozostaje jednak pytanie, w jaki sposób to zrobić? Dużym wsparciem jest Google Tag Manager, choć istnieje możliwość samodzielnego uporania się z tym zadaniem. Wystarczy, że przejdziesz do zakładki „Narzędzia”, a następnie „Konwersje”, dodasz nową i klikniesz okienko określane jako „Witryna”. Następnie musisz uzupełnić wszelkie informacje o konwersji, na której śledzeniu Ci zależy, a finalnie uzyskasz kod zdarzenia. Koniecznie musisz go dodać w kodzie HTML witryny. Tyle!

Co jednak kryje w sobie Google Analytics? Aby zintegrować to narzędzie z panelem Google AdWords, należy przejść do zakładki „Narzędzia”, następnie „Google Analytics”.

Krok 9. Audyt kampanii Google – dlaczego nie można go pomijać?

Audyt Google odgrywa niezwykle ważną rolę w ocenie wdrażanych działań z zakresu kampanii reklamowych. Dokonuje się weryfikacji tego, jak reklamy tekstowe, reklamy graficzne czy reklamy wideo wpływają na percepcję odbiorcy, a także czy pojawiają się w obrębie nich jakiekolwiek błędy.

To wręcz konieczność, jeżeli chcesz, aby oferta kampanii Google została poprawnie zoptymalizowana i dopasowana do preferencji użytkownika. Dzięki temu udoskonalisz proces zarządzania kampaniami oraz dokonasz oceny tego, czy wpisuje się ona w realizację ustalonych wcześniej celów biznesowych. Chcesz dowiedzieć się nieco więcej o oczekiwaniach grupy docelowej? To właśnie za sprawą przeprowadzanego audytu zdobędziesz informacje na temat targetowania i optymalizacji kampanii.

Rodzaje kampanii Google

Kampania Google niejedno ma imię, a to oznacza, że możemy wyróżnić kilka typów wdrażanych strategii. Na szczególną uwagę zasługują: reklamy tekstowe (Search), reklamy graficzne (Display), kampania wideo (zorganizowana na portalu YouTube) oraz sprzedażowa (mowa tu o komunikatach promocyjnych organizowanych w sieci wyszukiwania).

Sprawdź: Czy linkowanie może naruszać prawa autorskie?

Must have każdego reklamodawcy

Obowiązkowym narzędziem dla zarządzającego działalnością e-commerce w Google AdWords jest Google Merchant Center. Został stworzony z myślą o przedsiębiorcach prowadzących strony internetowe i dążących do optymalizacji zamieszczonych na nich ofert produktowych. Umożliwia przesyłanie informacji dotyczących asortymentu w e-sklepie w taki sposób, aby dostęp do nich mieli również internauci korzystający z zasobów Google. To nic innego, jak reklamy pojawiające się w towarzystwie fotografii, tytułu konkretnego produktu oraz wskazanej wartości.

Jeżeli jesteś samoukiem, z pewnością zainteresuje Cię temat dotyczący tego, jak zdobyć certyfikaty Google i czy w ogóle ma to sens? Nie ma wątpliwości, że uzyskanie akredytacji w kontekście posiadanej wiedzy i kompetencji z zakresu reklam Google jest niezwykle wartościowe z perspektywy osoby zarządzającej e-biznesem, a także jego klientów. Planując karierę zawodową w branży e-commerce, musisz być świadomy tego, że to nieunikniony etap, dlatego warto podjąć się szkolenia. Umieszczanie reklam AdWords, choć wydaje się pozornie łatwe, może zaskoczyć niejednego eksperta. Wobec tego nie możesz pozostawać bierny – zdobądź potwierdzenie systematycznie aktualizowanej wiedzy z reklamy Google.

Google AdWords to kompan SEO

Pozycjonowanie stron oraz Google AdWords mają jeden punkt wspólny – należą do „rodziny” marketingu internetowego w wyszukiwarce Google (popularnie określanej jako SEM). To od nich zatem zależy ranga witryny w wynikach wyszukiwania, promocja przedsiębiorstwa, generowanie ruchu organicznego czy wielkość sprzedaży oferty. Pojawiają się jednak pewne różnice, o których warto wspomnieć przy okazji podejmowanych aktywności w wyszukiwarce Google.

SEO, aby dało owoce, wymaga czasu, z kolei kampanie Google AdWords generują pierwsze rezultaty błyskawicznie, co wynika z ich odpłatnego charakteru. Mimo tej różnicy gorąco zachęcamy do wdrażania sieci reklamowej przy użyciu zarówno Google AdWords, jak i naturalnego ruchu organicznego w wyszukiwarce. Działaj kompleksowo, podejmij się rywalizacji o pozycję w Google!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: SEM
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 13
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Nierentowna strategia PPC, wskazujemy gdzie leży przyczyna

    Nierentowna strategia PPC, wskazujemy gdzie leży przyczyna

    Strategia marketingowa Pay Per Click, stanowi jedną z najczęściej obieranych dróg promocji biznesowej – dlaczego czasem nie przynosi pożądanych rezultatów?
    Jakie korzyści płyną z kampanii PPC?

    Jakie korzyści płyną z kampanii PPC?

    Zastanawiasz się, jakie korzyści płyną z reklamy typu PPC? Chcesz odnieść sukces ze sprzedaży swoich produktów, ale nie wiesz jak? Musisz przeczytać ten artykuł!
    Google display network – czyli jak najlepiej wykorzystać kampanie reklamowe?

    Google display network – czyli jak najlepiej wykorzystać kampanie reklamowe?

    Zastanawiasz się, czym jest Google display network i jak może wpłynąć na skuteczność Twoich kampanii reklamowych? Już najwyższy czas go poznać!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę