TikTok to aplikacja społecznościowa, rozwijająca się w zaskakującym tempie. Słynie przede wszystkim z krótkich filmików, które ekspresowo rozprzestrzeniają się po sieci. Umożliwia internautom edytowanie swoich nagrań, korzystanie z wielu filtrów. Kojarzony jest głównie z młodymi użytkownikami. Czy jest to portal, na którym warto prowadzić kampanie reklamowe?
TikTok to aplikacja ciesząca się ogromnym zainteresowaniem. Choć jest już doskonale znana niemal na całym świecie, to istnieje zaledwie od 2016 roku. Jej twórcą jest chiński koncern ByteRace. TikTok stał się ulubioną aplikacją nastolatków, ale korzystają z niej nie tylko oni. Konta mają tam również politycy, sportowcy, przedsiębiorcy. Kim są użytkownicy TikToka?
Z raportu OpenMobi „Użytkownik TikToka w Polsce” opublikowanego w 2021 roku wynika, że aplikacja ta ma w Polsce już 7,5 mln użytkowników, przy czym 78% z nich ma konto od 1-3 lat. Zdecydowanie dominuje tam płeć żeńska, która stanowi 80% wszystkich korzystających. Choć aplikacja kojarzy się głównie z nastolatkami, to w praktyce aż 40% jej użytkowników stanowią osoby mające od 18 do 24 lat. 66% korzystających spędza na TikToku więcej niż godzinę dziennie. 35% najbardziej lubi oglądać w aplikacji filmy związane ze śpiewem i tańcem.
W sieci wielu specjalistów oceniało, że TikTok jest chwilową fascynacją i za chwilę straci użytkowników. Tymczasem zdecydowana większość korzystających z niego ma tam konto powyżej roku. Jak TikTok radzi sobie globalnie?
Liczba aktywnych użytkowników na całym świecie wynosi ponad 1 mld, przy czym aplikację pobrano już ponad 3 mld razy. Filmy są w niej wyświetlane ponad 1 mld razy dziennie. W 2022 roku portal był wyceniany na ponad 75 mld dolarów. Korzysta z niego prawie 70% nastolatków w USA. Średnia długość jednej sesji trwa ponad 10 minut. Bardzo ciekawe są informacje dla tych, których interesuje reklama na Tik Tok. Otóż użytkownicy wydali już na nim ponad 2,5 mld dolarów. 37% dokonało jakiegoś zakupu natychmiast po odkryciu danego produktu na TikToku. W sumie wydatki użytkowników tej aplikacji wyniosły w 2021 roku 110 mld dolarów. To oznacza, że TikTok był najlepiej zarabiającą aplikacją na świecie, jeśli pominiemy gry.
Najpopularniejsi twórcy muzyczni mają na TikToku nawet po ponad 100 milionów obserwujących. Największą grupę odbiorców aplikacji stanowią osoby, które mają od 18 do 24 lat. Natomiast jednocześnie to najpopularniejszy serwis wśród niepełnoletnich. Czy zatem jest to dobre miejsce do prowadzenia kampanii reklamowych? Na czym polega reklama na TikTok?
Można przytoczyć wiele ciekawostek związanych z zachowaniem użytkowników w tej aplikacji. Jedną z ciekawszych jest informacja, że 38% użytkowników namawia przyjaciół i rodzinę do zakupu produktów, które znaleźli na TikToku.
TikTok ma własną platformę reklamową – na takiej samej zasadzie jak Facebook czy LinkedIn. Warunkiem rozpoczęcia kampanii jest założenie konta reklamowego TikTok Ads Managera. Niestety, ale w tym przypadku podjęcie takich działań nie jest tak proste jak we wspomnianych portalach społecznościowych. Najpierw trzeba wypełnić formularz, który znajdziemy tutaj: https://www.tiktokforbusinesseurope.com/contact/. W kolejnym kroku niezbędne jest zawarcie umowy i dopiero wtedy możemy rozpocząć działania.
Na TikToku można korzystać z typowej reklamy w systemie aukcyjnym, czyli in-feed, ale także dużych dedykowanych kampanii. Ciekawostką, która wyróżnia te pierwsze, jest ich odtwarzanie z dźwiękiem. Taka możliwość jest również na Facebooku, ale nie jest często użytkowana. W przypadku TikToka przeglądanie z dźwiękiem jest standardem – chodzi przecież o filmy. Natomiast FB ogląda się głównie w wyciszeniu. Najczęściej na TikToku sięga się po reklamę wyświetlaną w części Dla Ciebie, czyli odpowiedniku walla, którego znamy z Facebooka. Przyjrzymy się różnym rodzajom reklamy na TikToku.
Jak wspomnieliśmy, ta forma reklamy jest odtwarzana w części Dla Ciebie. Kiedy użytkownik przewija zawartość aplikacji, to wtedy pomiędzy różnymi filmikami wyświetlają mu się te z kampanii reklamowych. Maksymalny czas trwania takiej reklamy wynosi 60 sekund. Wideo można wzbogacić o przyciski CTA, które mogą zachęcać do pobrania aplikacji, odwiedzenia strony lub dokonania zakupu.
Ta reklama wyświetla się jako pierwszy filmik w części Dla Ciebie, na pełnym ekranie urządzenia mobilnego – użytkownik na pewno ją obejrzy. W tym przypadku obowiązuje identyczna zasada co do długości filmu – to maksymalnie 60 sekund. Ta forma reklamy daje wyłączność na 24 godziny w danym regionie. Szczególnie duże znaczenie ma początek filmu, który powinien skutecznie zachęcać do zapoznania się z całością reklamy.
TikTok reklamy tego typu zostały wprowadzone w 2019 roku. Nie da się ich pominąć. Wprawdzie wyświetlają się tylko przez 5 sekund, ale na pełnym ekranie urządzenia użytkownika. Reklama może pokazać się danemu użytkownikowi tylko raz dziennie. Jej zaletą jest możliwość bardzo precyzyjnego określenia grupy odbiorców. Natomiast wadę stanowi wysoki koszt. Po kliknięciu reklamy użytkownik trafia na stronę docelową. Odbiorca jednego dnia może zobaczyć tylko jedną reklamę tego typu.
Ten format przypomina bardziej interaktywne gry niż reklamę. Polega on na tworzeniu przez markę filtrów 2D, z których mogą korzystać internauci. Użytkownicy następnie używają ich przy tworzeniu contentu. Dzięki temu rozwiązaniu treści mogą być bardziej angażujące. Wadą tego formatu jest dosyć wysoki koszt.
W tym przypadku marka może stworzyć wyzwanie np. taneczne i dodaje do tego własny hashtag. Później użytkownicy aplikacji mogą podjąć się tego wyzwania w ciągu 6 dni od jego uruchomienia. Im większe wzbudzi ono zainteresowanie, tym lepsze mogą być efekty, m.in. w postaci zwiększenia rozpoznawalności marki. To najdroższy format na TikToku, ale może być bardzo skuteczny. Zaletą jest jego współtworzenie przez użytkowników, ponieważ opiera się on na generowanych przez nich treściach.
Tworząc kampanię na TikToku, możemy wybrać jeden z celów reklamowych, które znane są z innych serwisów społecznościowych. Mianowicie chodzi o takie, jak:
Do tego możemy wybrać jeden z czterech rodzajów licytacji, mianowicie:
Koszt TikTok reklamy zależy oczywiście od budżetu, jaki chcemy przeznaczyć na kampanię. Warto testować różne formy działań, porównywać wyniki i na tej podstawie gospodarować środkami. TikTok nie jest aplikacją, która będzie optymalnym miejscem do reklamy każdego biznesu. Należy jednak przekalkulować opłacalność kampanii dopiero po przynajmniej tygodniu działań. Wcześniej trzeba wziąć pod uwagę, czy wśród użytkowników TikToka jest nasza grupa docelowa.
Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.