Kary Google. Co należy o nich wiedzieć i jak ich unikać?

Kary Google. Co należy o nich wiedzieć i jak ich unikać?

Yan Krukov/pexels.com

SEO, czyli Search Engine Optimization, to czynności polegające na poprawie widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Jest to przede wszystkim proces, a nie jednorazowe działanie, które wymaga cierpliwości i zaangażowania. Niektórzy jednak nie lubią czekać i tutaj właśnie zaczynają się schody. Działając na skróty, możemy narazić się na kary Google. Czego więc należy unikać za wszelką cenę?

Czym jest Black Hat SEO?

Pozycjonowanie dzieli się na dwa rodzaje pod kątem etyczności. Mamy więc White Hat SEO, czyli działania zgodne z zasadami wyszukiwarek, które nie naruszają bezpieczeństwa i komfortu użytkowników sieci. Jednak istnieje też druga strona, czyli Black Hat SEO. Jak możesz się już domyślić, są to działania zupełnie odwrotne. Mogą one być nieświadome, co wynika często z braku wiedzy, jednak zdarza się również, że administratorzy chcą szybko wypozycjonować stronę i myślą, że skrócą sobie drogę. Niestety to, kiedy zostanie nałożona za to kara Google, jest kwestią czasu. Efekty stosowania metod Black Hat SEO są widoczne od razu, jednak trwają bardzo krótko. W długoterminowej perspektywie przynoszą wiele strat, w tym finansowych.

Przykłady technik depozycjonowania

Praktyki Black Hat SEO są obecne od początku istnienia internetu. W ciągu tych kilku dekad można było zauważyć, że problemy wynikają najczęściej z:

  • upychania i nadużywania słów kluczowych,
  • ukrywania treści,
  • tworzenia bezwartościowego contentu,
  • nadużywania danych strukturalnych,
  • ukrytych przekierowań,
  • stron wprowadzających w błąd,
  • niewłaściwego i nieuczciwego link buildingu.
Sprawdź: Co zrobić, aby witryna nie znalazła się na czarnej liście Google?

Jak Google wykrywa nieuczciwe taktyki?

Wyszukiwarka w tym celu wykorzystuje pomoc w postaci algorytmów oraz robotów sieciowych. Mają one za zadanie przeszukiwanie, analizowanie i ocenianie stron internetowych, które znajdują się w indeksie Google. W kontekście praktyk niezgodnych z duchem zasad fair-play najważniejsze z nich to:

  • Algorytm Panda – zajmuje się wyszukiwaniem treści o niskiej jakości, które nic nie wnoszą dla użytkowników;
  • Algorytm Pingwin – wyszukuje spam oraz ocenia profil linkowania, znajdując nienaturalne odnośniki;
  • Algorytm Pirat – obniża pozycję rankingową stronom, które naruszają prawo autorskie;
  • Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty – wykrywa strony z natrętnymi, pełnoekranowymi reklamami, które utrudniają korzystanie z treści zamieszczonej w witrynie;
  • Page Layout – obniża pozycję rankingową stronom, które w polu Above the Fold posiadają nadprogramową liczbę reklam i nieużytecznych elementów.

Rodzaje kar Google

Wyszukiwarka dzieli sankcje na dwa rodzaje: filtry i bany. Filtry to kary nakładane na określony czas – od miesiąca, nawet do kilku lat. Jego nałożenie sprawia, że strona może spaść nawet o 70 pozycji w rankingu. Są one nakładane przede wszystkim z powodu nienaturalnego wzrostu linków zewnętrznych o specyficznym anchorze, nienaturalnych linków, stosowania systemu wymiany linków, spamu.

Dużo poważniejsze są jednak bany. Ich nałożenie skutkuje wykluczeniem z wyników wyszukiwania. Chociaż strona fizycznie istnieje, jest niemożliwa do odnalezienia przez internautów. W skrajnych przypadkach można zostać nawet usuniętym z indeksu. Kary te są związane z groźnymi praktykami Black Hat SEO, wyłudzaniem pieniędzy, promowaniem stron pornograficznych itp.

Inne kary:

  • Sandbox – kara nakładana za nadużywanie anchor textu.
  • Paragraf 31 – kara nakładana za wykorzystywanie niepożądanych linków wyłącznie z bazy katalogów.
  • Aging Delay – kara nakładana głównie na młode witryny, które nadużywają linków typu dofollow.
  • Duplicate Content – kara nakłada za powielanie treści na stronie.

Jak nakładane są kary?

  • Filtr ręczny – kara nałożona przez pracownika Google z działu Search Quality Team. Zostajemy o niej poinformowani w panelu administratora Google Search Console. W większości przypadków otrzymujemy pakiet instrukcji czynności, które należy wdrożyć, aby kara została zdjęta.
  • Filtr algorytmiczny – kara zostaje nałożona przez automatyczny algorytm. Niestety w tym przypadku nie otrzymujemy żadnej informacji ani pakietu pomocniczego. Tym, co może dać nam sygnał o jej nałożeniu, są drastyczne spadki w ruchu na stronie lub w rankingu wyszukiwania.

Co zrobić, aby zdjąć karę ze strony?

Krok 1: Usuń wszystkie elementy o wątpliwej jakości. Pomoże Ci w tym formularz „request for re-inclusion” w narzędziu Google SiteMaps.

Krok 2: Ulepsz interfejs oraz nawigację na stronie.

Krok 3: Popraw linkowanie wewnętrzne z pomocą menu okruszkowego.

Krok 4: Zadbaj o linkowanie zewnętrzne, wybierając jedynie godne zaufania witryny.

Krok 5: Usuń błędne i niedziałające linki.

Krok 6: Nie spamuj.

Źródło: cottonbro/pexels.com

Krok 7: Twórz oryginalne treści i autorskie materiały.

Krok 8: Nie upychaj słów kluczowych, treść musi być naturalna.

Krok 9: Nie kopiuj treści w obrębie własnej strony i z innych witryn.

Krok 10: Nie spamuj znaczników i darmowych hostów.

Krok 11: Nie maskuj przekierowań.

Krok 12: Pilnuj użytkowników, zdarza się, że nie panujemy nad swoją stroną.

Uwaga: Zawsze możesz skontaktować się z Google: poproś o przegląd nałożonej kary, opisz problemy i skomentuj wyniki.

Podsumowanie

Wyszukiwarki są coraz mądrzejsze, wykorzystują uczenie mechaniczne i zasoby sztucznej inteligencji, aby nieustannie poprawiać wrażenia użytkowników w internecie. Dlatego tak ważne jest śledzenie kolejnych aktualizacji oraz zrozumienie pracy algorytmów. Niestety zdobycie widoczności w sieci jest długotrwałym procesem, który wymaga zaangażowania. Jednak działając w duchu White Hat SEO, zyskasz stabilne fundamenty na długi czas.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym jest Domain Authority?

    Czym jest Domain Authority?

    W dzisiejszym świecie rywalizacja o klienta to naprawdę duże wyzwanie. W końcu każdy zarządzający stroną WWW chce znaleźć się w centrum zainteresowania.
    Metody optymalizacji treści, których należy unikać – czy szkodliwe SEO w ogóle istnieje?

    Metody optymalizacji treści, których należy unikać – czy szkodliwe SEO w ogóle istnieje?

    Czy wiesz o istnieniu szkodliwych metod optymalizacji treści? Tak, one naprawdę istnieją! Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, czego lepiej unikać.
    Wybór słów kluczowych dla początkujących

    Wybór słów kluczowych dla początkujących

    Zastanawiasz się, jak wybrać efektywne słowa kluczowe? Nie wiesz, gdzie ich szukać? W tym artykule poznasz sekrety tworzenia skutecznej kampanii SEO!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę