Prowadzenie strony internetowej w obecnych, bardzo konkurencyjnych czasach, to nie lada wyzwanie nawet dla doświadczonych twórców. Warto więc znać podstawowe wskaźniki, które informują o jakości podejmowanych działań. Przyjrzyjmy się zatem najważniejszym elementom świadczącym o skuteczności kampanii marketingowych.
Jakiś czas temu Google wprowadził do świata SEO rewolucyjną informację. Od maja 2021 Core Web Vitals dołączyło do czynników rankingowych, tworząc nowy element analizy o nazwie „Doświadczenie strony”.
Jak sama nazwa wskazuje, dane dotyczące jakości poszczególnych stron mają istotny wpływ na ich pozycjonowanie, gdyż są bezpośrednio powiązane z wrażeniami i satysfakcją użytkowników.
Aby więc opracować skuteczniejszą strategię SEO, warto poznać poszczególne elementy, które wchodzą w skład tej modyfikacji. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Podstawowe wskaźniki internetowe to zestaw sygnałów obciążenia sieci odnoszących się do szybkości reakcji i stabilizacji wizualnej każdej witryny. Google wyznaczył główne wskaźniki jako Largest Contentful Paint (LCP), First Input Display (FIP) i Cumulative Layout Shift (CLS).
Wskaźnik ten mierzy, ile czasu zajmuje wyświetlenie największego elementu zawartości strony na ekranie. Typowe przyczyny niskiego poziomu LCP to między innymi długi czas odpowiedzi serwera, brak kompresji czy obszerny kod JavaScript.
First Input Display to kluczowy element sieci, który określa czas przekształcenia strony internetowej tak, aby stała się interaktywna dla użytkowników. Prościej mówiąc, jest to czas, jaki upływa między wejściem do witryny a momentem, w którym odbiorca zyskuje możliwość podjęcia jakichkolwiek działań. Głównym powodem spadku tego wskaźnika jest używanie wtyczek zewnętrznych firm i powiązanego z nimi kodu.
Wskaźnik ten przedstawia sytuację, w której pewne funkcje zmieniają się w wyniku interakcji użytkownika. Wynik CLS jest określany poprzez sumowanie wszystkich zmian układu wynikających z działań podjętych przez odbiorcę. Najczęstszym problemem wpływającym na niski wynik Cumulative Layout Shift jest udostępnianie nowych elementów na stronie bez wcześniejszego testu ich funkcjonalności razem z czynnikami, które już były na niej opublikowane.
Wyżej wymienione kluczowe wskaźniki internetowe łączą się z kilkoma istotnymi czynnikami rankingowymi, tworząc swego rodzaju system wartości poszczególnych witryn pod kątem wrażeń użytkowników.
Każdy już z pewnością słyszał o tym istotnym czynniku rankingowym. Warto jednak stale przypominać o jego wartości. Połowa światowego ruchu w sieci pochodzi bowiem z poziomu urządzeń mobilnych. Witryna zoptymalizowana pod tym kątem szybko się ładuje, jest responsywna i ułatwia odbiorcom poruszanie się w serwisie nawet przy użyciu małych ekranów.
Ważnym aspektem SEO jest dbałość, aby użytkownicy czuli się bezpiecznie podczas korzystania z witryny. Zapewnienie bezproblemowego przeglądania poprzez uwzględnienie certyfikatu SSL (HTTPS), to najlepszy sposób na zwiększenie zaufania odbiorców i osiągnięcie wyższych wyników sprzedażowych.
Google od jakiegoś czasu priorytetowo traktuje doświadczenia użytkowników. Wobec tego strony przepełnione natrętnymi, pełnoekranowymi reklamami z pewnością osiągną niższe pozycje w rankingu niż witryny, które ich nie posiadają. Tego typu banery utrudniają bowiem eksplorowanie zawartości i są jedną z najczęstszych przyczyn wysokiego współczynnika odrzuceń
Warto jednak dodać, że Google nie karze stron, które zawierają przydatne reklamy pełnoekranowe, takie jak pola weryfikujące wiek użytkownika czy informujące o pewnych zagrożeniach. Zbędne wyskakujące okienka są jednak bardzo uciążliwe i nie wnoszą żadnej wartości w zadowolenie konsumenta. Co więcej, jeśli strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych, użytkownik będzie musiał przesunąć zawartość, aby przejść do interesującej go treści.
Zanim rozpoczniesz optymalizację wskaźników internetowych, musisz określić, które z nich wymagają uwagi. Warto wówczas skorzystać z testów porównawczych dla każdego z tych elementów, aby ocenić ich wydajność. Oto czynniki, które należy uwzględnić:
Przekroczenie tych wymogów może bardzo niekorzystnie wpłynąć na wrażenia użytkowników, a co za tym idzie, również na pozycję witryny na liście wyników wyszukiwania. Warto zatem kompleksowo zadbać o poprawność wszystkich wskaźników internetowych.
Kluczowym aspektem podczas wystąpienia wszelkich błędów w strukturze witryny jest natychmiastowa reakcja. Szybkie wykrycie ewentualnych problemów i opracowanie strategii ich optymalizacji to najlepszy sposób na zwiększenie wydajności strony i utrzymanie wysokiej pozycji na liście wyników wyszukiwania. Skorzystaj więc z wyżej wymienionych wskazówek i zadbaj o swoje wskaźniki internetowe, a z pewnością pokonasz branżowych rywali i uzyskasz miano lidera w swojej specjalizacji.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.