Kari Shea/unsplash.com
Wielu z nas zaczyna strategię pozycjonowania strony od działań marketingowo-promocyjnych, zapominając, że wyszukiwarki internetowe są bardziej kapryśne niż kiedyś. Zatem zanim będziemy walczyć o miejsce w sieci, musimy zadbać o jej wnętrze.
SEO, czyli Search Engine Optimization, to proces polegający na poprawieniu widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Zdobycie wysokiej pozycji rankingowej wymaga wielu działań interdyscyplinarnych. Techniczne aspekty strony są jednym z nich. Dziś dowiesz się, czym są meta tagi i jakie mają znaczenie w kontekście pozycjonowania.
Są to fragmenty tekstu opisujące zawartość strony internetowej wewnątrz kodu źródłowego w formacie HTML w sekcji <head>. Wszystkie informacje, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania, pochodzą właśnie z tych danych. Spełniają one rolę komunikatora dla robotów wyszukiwarek odwiedzających naszą stronę i – na pierwszy rzut oka – nie są dostępne dla użytkowników.
Meta tagi oddają nam kontrolę nad stroną w procesie jej indeksowania przez roboty wyszukiwarek. Wpływamy tym samym na ich pracę i nasz wizerunek w sieci. Tagi stanowią pomoc dla robotów wyszukiwarek podczas indeksowania, czyli zbierania danych z witryny, przetwarzania ich i gromadzenia w sieci. Pomagają one użytkownikom trafić w odpowiednie miejsce, dlatego też ważne jest, aby współpracowały z algorytmami. Największym plusem meta tagów jest łatwość ich wdrożenia oraz możliwość nieustannej edycji względem potrzeb.
Dodawanie i edycja meta tagów nie jest trudnym zadaniem. Wystarczy edytować kod HTML i umieścić w jego strukturze wybrane rodzaje, w zależności od potrzeb. Jeśli jednak posiadasz stronę na WordPressie, jest to jeszcze łatwiejsze – wystarczy wtyczka All in One SEO.
Krok 1: Tag tytułowy
Jest on poniekąd nagłówkiem strony internetowej, ponieważ w wynikach wyszukiwania występuje w postaci niebieskiego hiperłącza zachęcającego do kliknięcia. Aby móc za jego pośrednictwem pozycjonować, warto sięgnąć po słowa kluczowe. Pozwolą one na nakierowywanie treści.
Pamiętaj jednak, że odpowiednia długość tagu tytułowego mieści się w granicy 60–70 znaków. Nie przywiązuj się do tego jednak bardzo rygorystycznie, bardziej chodzi o szerokość liter i to, ile miejsca zajmują – tag powinien być przede wszystkim w całości widoczny.
Krok 2: Opis meta
Służy on opisaniu zawartości strony w pigułce. Jest widoczny dla użytkownika i wyświetla się w SERP zaraz pod tytułem strony. Podobnie jak w przypadku tagu tytułowego, warto wykorzystać słowa kluczowe oraz zawołanie call to action – postaraj się jednak, aby było to nienachalne. Optymalna długość opisu to 150–170 znaków, w przeciwnym razie zostanie on „ucięty”.
Krok 3: Meta robots
Tutaj zaczynają się niewielkie schody, ponieważ nie jest to jeden tag, a ich zestaw do wyboru. Wysyłają one różne sygnały robotom, np. tag index pozwala na zaindeksowanie strony i jest ustawiony jako domyślny, tag noindex ma z kolei za zadanie zablokować indeksowanie, tag follow pozwala na podążanie za linkami, a tag nofollow wręcz przeciwnie, natomiast tag verify to znacznik weryfikacyjny własność domeny, ALT zaś służy do opisania grafiki na stronie.
Źródło: Norbert Levajsics/unsplash.com
Krok 4: Pozostałe tagi
Teraz możesz zająć się pozostałymi tagami, jednak nie wszystko mogą okazać Ci się potrzebne. Tag Google Search Console jest znaczniki weryfikującym narzędzia Google. Tag Unavailable_after wyklucza nieaktualne już strony, np. z ofertami sezonowymi bądź konkursami. Meta refresh umożliwia automatyczne odświeżanie strony. Tag Original-source pozwala na podanie źródła wykorzystanego materiału, głównie w kontekście artykułów. Z kolei tag Open Graph daje możliwość synergii z mediami społecznościowymi. Widzimy dzięki niemu, kto i kiedy udostępnia nasze treści.
Jeśli prowadzisz witrynę e-commerce, warto zawrzeć nazwę domeny w meta tagach. Nie jest to obowiązkowe, jednak pozwala na wyszukiwanie strony za pomocą własnej nazwy. Wpływa to na nasz wizerunek w internecie, a także pozwala zaznaczyć nasze miejsce na liście rankingowej.
Może się zdarzyć, że wyszukiwarka Google zmieni Twoje meta tagi na inne. Od razu uprzedzamy – nie ma powodów do obaw. Algorytmy skanują treść strony, wyciągając z niej najważniejsze informacje pod kątem intencji wyszukiwania użytkowników. Jeśli zostaną one zmienione, oznacza to, że przeglądarka stara się jak najlepiej dopasować wyniki do zapytań.
Jak widzisz, meta tagi nie są zbyt skomplikowane, wystarczy wiedzieć, których z nich użyć i w jaki sposób. Warto zadbać o techniczne elementy strony internetowej, aby mieć wpływ na jej postrzeganie przez wyszukiwarki. SEO to długotrwały proces, który wymaga od nas podążania za aktualizacjami. Pamiętaj, że każdy tag możesz edytować w dowolnym momencie, w zależności od potrzeb – swoich, odbiorców oraz robotów.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.