Kompendium wiedzy o przekierowaniach na WordPressie

Kompendium wiedzy o przekierowaniach na WordPressie

fauxels/pexels.com

Strony internetowe niekiedy wymagają ustawienia przekierowań z jednego adresu URL do drugiego. Dzięki temu serwis może prawidłowo funkcjonować, a także pokazać się z dobrej strony w oczach wyszukiwarki Google oraz użytkowników. Jak w takim razie ustawić przekierowania w przypadku WordPressa? Niestety ze względu na typ oprogramowania (Open Source) nie można liczyć na wsparcie techniczne ze strony twórców, dlatego trzeba zająć się tym samodzielnie.

W tym artykule dowiesz się, czym właściwie są przekierowania w WordPress, dlaczego mają tak duże znaczenie oraz jak je ustawić.

Przekierowania WordPress – czym są i dlaczego trzeba o nie zadbać?

Czy korzystając z Internetu, zdarzyło Ci się trafić na stronę lub podstronę, na której wyświetlił się tzw. błąd 404? Jest to błąd, który oznacza, że strona lub podstrona pod danym adresem URL nie istnieje. Boty indeksujące nie znalazły żadnej zawartości podczas ostatniej wizyty, dlatego nie mogą wyświetlić użytkownikowi odpowiedzi. Błędy tego typu mogą pojawiać się np. gdy:

  • strona lub podstrona została usunięta;
  • użytkownik wprowadził niewłaściwy adres URL;
  • strona jest w przebudowie.

Na czym polega przekierowanie strony WordPress?

Aby pozbyć się błędu 404, należy ustawić odpowiednie przekierowanie strony. CMS WordPress, tak jak każdy inny System Zarządzania treścią, pozwala zrobić to na kilka sposobów. Niektóre z nich nie wymagają programistycznej wiedzy, dlatego może się tym zająć nawet osoba niedoświadczona. Ale czym właściwie są przekierowania? Są to instrukcje, które informują boty wyszukiwarki, że powinny one przejść pod inny adres, aby znaleźć docelową zawartość. W przypadku użytkowników, czyli osób odwiedzających daną stronę, mechanizm realizowany przez serwer robi to automatycznie. Oznacza to, iż odpowiednio ustawione przekierowanie sprawi, że użytkownik znajdzie docelową zawartość automatycznie po kliknięciu linku. W praktyce wygląda to tak, że osoba odwiedzająca stronę trafi pod inny adres niż ten przypisany do klikniętego odnośnika. Oczywiście tylko wtedy, gdy uprzednio zostanie to poprawnie ustawione.

Dlaczego powinieneś zadbać o przekierowania?

Sytuacje z wystąpieniem błędu 404 zdarzają się w sieci dość często, i to w przypadku stron utworzonych za pomocą różnych CMS-ów. W systemie WordPress przekierowanie na inną stronę lub podstronę to w takich przypadkach podstawa, bez której nie możesz liczyć na sukces w sieci. Dlaczego? Dlatego, że błędy związane z wyświetleniem zawartości szkodzą stronie w dwóch różnych obszarach. Przede wszystkim jest to źle odbierane przez użytkowników. Wyobraź sobie, że prowadzisz stronę firmową i za jej pomocą próbujesz pozyskiwać klientów. Potencjalny klient wchodzi na Twoją stronę – być może jest prawie przekonany do zakupu, ale chce dowiedzieć się czegoś więcej – a tam spotyka się z błędem i brakiem zawartości podstrony. W takiej sytuacji większość użytkowników opuszcza serwis i przechodzi do kolejnej propozycji z listy. Dla Ciebie oznacza to więc utratę klienta. Błędy na stronie nigdy nie są mile widziane i zawsze negatywnie wpływają na UX (User Experience).

Drugi obszar, w jakim brak przekierowań w WordPress może zaszkodzić Twojej stronie, to SEO. Wyszukiwarka Google ustala kolejność wyników organicznych na podstawie dopasowania do czynników rankingowych, do których należą m.in.:

  • wydajność,
  • bezpieczeństwo,
  • funkcjonalność strony.

Serwis, który zawiera błędy i nie wyświetla zawartości prawidłowo, ma znacznie mniejsze szanse na zdobycie wysokiej pozycji w rankingu Google. Jeśli chcesz znaleźć się na szczycie i wyprzedzić konkurencję, nie możesz zapominać o przekierowaniach.

Przkierowania na WordPress – do czego się je wykorzystuje?

Nieistniejąca podstrona to nie jedyny błąd, jaki może wystąpić w witrynie. W przypadku serwisu utworzonego na WordPress przekierowanie będzie konieczne również w kilku innych przypadkach. Niektóre z nich nie dotyczą błędów, lecz zmian na stronie, procesu SEO lub wdrażania nowych protokołów.

Przekierowanie adresu z WWW na bez WWW

Z technicznego punktu widzenia adres domena.pl oraz www.domena.pl to dwa różne serwisy, ale z taką samą zawartością. Wyszukiwarka Google zinterpretuje to jako duplikat, co może negatywnie wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Warto zatem określić jedną główną wersję domeny i ustawić odpowiednie przekierowanie adresu z WWW na bez WWW.

Przekierowanie na protokół https

Jak już wiesz, dla wyszukiwarki Google ogromne znaczenie ma bezpieczeństwo serwisu. Obecnie strony, na których nie został wdrożony certyfikat SSL, nie mają zbyt dużych szans na widoczność na najlepszych miejscach. Z tego względu każdy właściciel witryny powinien o taki certyfikat zadbać. Po wykupieniu i zainstalowaniu go na serwerze koniecznie jest również przekierowanie wszystkich podstron z adresu z przedrostkiem http na adres z przedrostkiem https.

Przekierowanie z podstrony produktu

To przekierowanie dotyczy sklepów internetowych. Jeśli produkt zostanie wyprzedany lub wycofany ze sprzedaży, nie warto usuwać podstrony, na której się znajdował. Jeśli została ona dobrze wypozycjonowana, właściciel serwisu straci uzyskane efekty. Zdecydowanie lepiej wykorzystać przekierowania w WordPress. Ustawiając odpowiedni rodzaj przekierowania, można przenieść część mocy wypozycjonowanej podstrony na nową.

Przekierowanie ze starej domeny na nową

Stworzyłeś nową domenę, ale Twoi potencjalni klienci przyzwyczajeni są do starego adresu URL? Wystarczy, że skopiujesz zawartość witryny, przeniesiesz ją na nowy adres, a następnie ustawisz odpowiednie przekierowanie. Dzięki temu użytkownicy automatycznie będą trafiali na nową domenę, a wyszukiwarka Google nie uzna jej za duplikat.

Źródło: fauxels/pexels.com

Przekierowanie na przyjazne adresy URL

Jednym z elementów procesu pozycjonowania jest optymalizacja adresów URL. Powinny być one przyjazne dla botów indeksujących oraz dla użytkownika, czyli zawierać logiczny ciąg znaków i przedstawiać to, co znajduje się na danej podstronie. Ustawianie przyjaznych adresów URL to nieodłączny element SEO, ale wiąże się również z ustawieniem przekierowań. Jeśli zmieniłeś strukturę linków, musisz zadbać o to, aby Twoi użytkownicy trafiali w odpowiednie miejsce.

Jak ustawić przekierowanie strony WordPress?

Przekierowanie strony w WordPress można ustawić na kilka różnych sposobów. Jeśli nie masz wiedzy programistycznej, możesz to zrobić za pomocą specjalnych wtyczek. Osoby doświadczone częściej wybierają sposób polegający na edycji pliku .htaccess. To, który sposób będzie lepszy, zależy również od rodzaju przekierowania. W niektórych przypadkach wystarczy wtyczka, w innych warto zrobić to poprzez ingerencję w kod.

Jak ustawić przekierowanie ze starej podstrony na nową?

Jeśli chcesz ustawić przekierowanie ze starej podstrony na nową, np. w przypadku wycofania produktu, możesz skorzystać z wtyczki Redirect. Pobierzesz ją ze swojego panelu WordPress. Po pobraniu i zainstalowaniu wejdź w zakładkę Narzędzia i wybierz pobraną wtyczkę Redirect. Na ekranie wyświetlą się dwa pola do uzupełnienia:

  • The source URL (link źródłowy) – w tym miejscu wpisz adres URL starej podstrony.
  • The target URL (link docelowy) – w tym miejscu wpisz adres URL, do którego ma kierować link.

Po uzupełnieniu wszystkich pól zapisz zmiany. Gotowe. Pamiętaj, aby dokładnie sprawdzić docelowy adres URL. W przypadku błędu np. w postaci literówki, przekierowanie nie zadziała prawidłowo.

Jak ustawić przekierowanie z adresu z WWW na bez WWW?

Do przekierowania adresu domeny z WWW na adres bez WWW warto wykorzystać plik .htaccess. Jednak zanim zaczniesz modyfikować kod źródłowy, musisz zalogować się do panelu WordPress i wejść w zakładkę Ustawienia, a następnie Ogólne. Na ekranie wyświetlą się m.in. takie pola do uzupełnienia:

  • Adres WordPressa (URL);
  • Adres witryny (URL).

W obu miejscach wpisz pełny adres swoje domeny (oczywiście bez WWW), np. http://domena.pl.

Kolejny etap to edycja pliku .htaccess. Wykonaj wszystkie poniższe kroki:

  1. Zaloguj się do swojego konta FTP, aby uzyskać dostęp do zasobów hostingu.
  2. Znajdź plik .htaccess i włącz do edycji.
  3. W pliku .htaccess znajdź kod RewriteEngine On i wklej pod nim następującą formułę:
  4. RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.domena.pl [NC]

    RewriteRule ^(.*)$ https://domena.pl/$1 [L,R=301]

  5. Zapisz plik i zaktualizuj go na serwerze.
  6. Odśwież stronę i sprawdź, czy wszystko działa.

Jak ustawić przekierowanie na https?

Usunięcie przedrostka WWW czy zmiana pojedynczego adresu to nie wszystko, na co pozwala ten system. W WordPress przekierowanie na https również ustawisz bez problemu. Jak to zrobić? Oczywiście pierwszy krok to wykupienie certyfikatu SSL, a następnie zainstalowanie go na stronie. Jeśli ten etap masz już za sobą, zaloguj się do panelu WordPress i wejdź w zakładkę Ustawienia, a następnie Ogólne – tak jak w przypadku zmiany adresu z WWW na bez WWW. W pola: Adres WordPressa (URL) i Adres witryny (URL) wpisz nazwę domeny, zamieniając przedrostek http na https.

Kolejne kroki możesz wykonać za pomocą pliku .htaccess (podobnie jak w przypadku poprzedniego przykładu należy wpisać odpowiednią regułę i zapisać plik na serwerze) lub odpowiednich wtyczek.

Drugie rozwiązanie jest oczywiście łatwiejsze. Wystarczy, że wykonasz te kroki:

  1. Z panelu WordPress pobierz wtyczkę Better Search Replace i zainstaluj ją.
  2. Wejdź w zakładkę Narzędzia i włącz pobraną wtyczkę.
  3. W polu Search for wpisz adres z http, a w polu Replace with adres z https.
  4. Zaznacz wszystkie pozycje w znajdującej się poniżej tabeli oraz odhacz pole przy Run as dry run?.
  5. Kliknij przycisk Run Search/Replace.

Na koniec sprawdź wszystkie linki w panelu administracyjnym, a następnie, jeśli zajdzie taka potrzeba, popraw ręcznie na przedrostek https.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Responsywność strony a SEO

    Responsywność strony a SEO

    Aby dana strona była atrakcyjna dla użytkowników oraz algorytmów wyszukiwarki konieczne jest jej poprawne wyświetlanie nie tylko na monitorach, lecz także ekranach urządzeń mobilnych. Jak responsywność wpływa na SEO strony?
    Optymalizacja kanału YouTube – TOP 10 porad

    Optymalizacja kanału YouTube – TOP 10 porad

    Prowadzisz kanał na YouTube? Zależy Ci na zdobyciu nowych subskrypcji? Sprawdź, jak może Ci w tym pomóc optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek!
    Kluczowe wskaźniki internetowe – wszystko, co warto o nich wiedzieć

    Kluczowe wskaźniki internetowe – wszystko, co warto o nich wiedzieć

    Kluczowe wskaźniki internetowe odgrywają istotną rolę podczas pozycjonowania witryny. W tym artykule znajdziesz najlepsze sposoby na ich optymalizację!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.