Szkoła życia często daje nam do zrozumienia, że są sytuacje, w których pełna kontrola jest czymś nieosiągalnym – rozplanowany nawet w najmniejszym detalu content marketing, charakteryzuje jeden element, znajdujący się poza naszą kontrolą, a stanowią go opinie klientów.
Kontrahenci mają możliwość pozostawienia po sobie śladu naszej współpracy, który dotkliwie rzutować będzie na naszych pozycja w rankingach. Spełniająca potrzeby klientów oferta usług lub produktów, z pewnością nakłoni ich do umieszczenia ciepłych słów, które złożą się na dobrą ocenę naszej działalności.
Oczywiste jest, że wraz ze wzrostem pozytywnych opinii, choćby na stronie Google Moja firma, pozycjonowanie sklepu internetowego ulega zauważalnej poprawie, co z kolei prowadzi do wzrostu współczynnika konwersji, a w następstwie rentownej sprzedaży.
Pozyskiwanie trwałych i rzetelnych opinii bywa równie korzystne dla SEO, jak i może okazać się gwoździem do trumny, w przypadku gdy negatywne recenzje zdominują nasz wizerunek w kanałach, które obejmuje realizowana strategia.
W niniejszym wpisie pochylimy się nad znaczeniem i wartością opiniowana dla całkowitej jakości SEO
Jak zauważyliśmy na wstępie, opinie wystawiane przez klientów znaczenie mają, wpływają one na to, w jaki sposób nasza działalność postrzegana jest przez odbiorcę. Pierwsze wrażenie jest istotne, gdyż to ono dominuje czy potencjalny klient zechce nawiązać z nami współpracę, czy też podda jakość naszych usług pod wątpliwość, a w rezultacie uda się do konkurencji.
Nie trudno domyślić się, że większym zaufaniem obdaruje klient firmę, która w pierwszej kolejności ukaże mu się na szczycie SERP, po wprowadzeniu powiązanych z naszą działalnością słów kluczowych. Czy Twój priorytet stanowi działalność w przestrzeni wirtualnej, czy też traktujesz stronę swojego biznesu jako dodatek/wizytówkę, musisz dbać o to, aby pozycjonowanie twojej strony internetowej, nie doprowadziło do tendencji spadkowej w wynikach wyszukiwania.
Obecność w kanałach mediów społecznościowych aktualnie stanowi standard, który winny jest osiągnąć każdy przedsiębiorca liczący na powodzenie swojej działalności.
Nie mamy takiej mocy, aby nakazać Google zredukować lub pozbyć się nieprzychylnych nam opinii. Nie zawsze możemy sprostać oczekiwaniom klienta, nierzadko również dochodzi do niesprzyjających okoliczności, na które nie mogliśmy mieć wpływu – ale ta opinia tam jest i już z nami zostanie, chyba że autor sam podejmie decyzję o jej usunięciu.
Nawet jeżeli uważasz, że opinia nie jest w zupełności zgodna z prawdą, nie jest to powód do paniki – pojedyncza negatywna recenzja, nie pogrzebie Twoich planów związanych z rozwojem SEO i uzyskiwaniem czołowych pozycji w wynikach wyszukiwania.
Posiadając zaplecze w postaci pewnej, niemałej ilości pozytywnych komentarzy, również możesz mieć pewność, że docierający do ciebie odbiorcy potraktują te wyjątkowo negatywne z dozą niepewności – wszyscy jesteśmy ludźmi, każdy ma prawo do gorszego dnia i nie zawsze możemy liczyć, że jeden lepszy dzień będzie zwiastunem nieprzerwanego powodzenia i na odwrót.
Bądź uczciwy – opinie generowane przez boty, najczęściej proceduralne, są wtórne i łatwo zauważalne dla klientów. Co więcej, sztuczne recenzje, oddziałują negatywnie na SEO i w żadnym wypadku nie powinieneś traktować ich jako koniecznego elementu strategii marketingowej.
Zdarza się jednak szczęście w nieszczęściu – wysoki procent negatywnych recenzji, potrafi wzbudzić ciekawość użytkowników, którzy odruchowo kierują się w twoje progi, aby poznać przyczynę i wystawienia. Chociaż jest to niezbyt dobre pocieszenie, mimo wszystko przyczynia się to do zwiększonej klikalności i redukuje współczynnik odrzuceń. Jak doskonale wiemy wzmożona aktywność w twojej witrynie, prowadzi do korzystnego pozycjonowania strony w SERP (Search Engine Result Page).
Wszyscy lubi otrzymywać pochwały, jednak to nie na nich powinieneś skoncentrować swoją uwagę. Z korzyścią dla widoczności w Google będzie każda interakcja z klientem, jednak pamiętaj, że najlepsze wrażenie tworzysz, wchodząc w polemikę z słowami niezadowolenia. Pamiętaj, nigdy nie wchodź w rozbudowane dyskusje, okaż wdzięczność za każdą otrzymaną opinię, w końcu klient poświęcił swój czas na Twojej witrynie, aby dać Ci do zrozumienia, że coś poszło nie po twojej myśli, zachęcaj do ponownego skorzystania z twoich usług i wyraź zadowolenie, że mogłeś nawiązać z klientem współpracę.
Nikt nie doradzi Ci lepiej niż klient, a w szczególności ten, który nie był zadowolony z usług. Być może klient miał rację i jego słowa są jak najbardziej zasadne, natomiast Twoim zadaniem jest dostrzec, w którym miejscu doszło do zaniedbania. Badanie opinii to podstawowe działanie mające na celu usprawnienie oferty i dostosowanie jej do potrzeb najbardziej wymagających klientów.
Istnieje szansa, że twoje SEO może wymagać poprawek, być może słowa kluczowe doprowadziły klienta do usługi, która nie spełniała jego oczekiwań, wszystko jest możliwe, zważywszy na fakt złożoności procesu, jakim jest pozycjonowanie stron internetowych. Problem znaleziony, z pewnością nie wystąpi ponownie, a mając do dyspozycji zaplecze w postaci doświadczonego zespołu do spraw optymalizacji treści, możesz być spokojny, że Twoja strategia będzie ponownie podążać będzie właściwą ścieżką.
Każdą opinię traktuj jak tę najważniejszą, szczególnie doceniając te negatywne. W naszych błędach znajdujemy odpowiedzi na poprawę naszych działań, a to jedyna słuszna droga do osiągnięcia sukcesu. Pamiętaj, aby klienta traktować z szacunkiem i bądź gotów udzielić przeprosin, gdyż każde niepowodzenie niesie za sobą utratę czyjegoś zaufania do naszych kompetencji. Negatywne recenzje to motor napędowy optymalizacji SEO, który może okazać się drogowskazem, którego potrzebowałeś, a nie zdawałaś sobie z niego sprawy. Pozycjonowanie sklepów internetowych wymaga precyzji i skrupulatności w działaniu, jednak ciężar z twoich barków może ściągnąćwsparcie w postaci profesjonalistów, którzy wyręczą cię w kwestii optymalizacji pod kątem wyszukiwarek.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.