DARMOWY AUDYT SEO

Koniec z nieuczciwymi praktykami sklepów. Wszystko, co powinieneś wiedzieć o dyrektywie Omnibus

Koniec z nieuczciwymi praktykami sklepów. Wszystko, co powinieneś wiedzieć o dyrektywie Omnibus

Markus Spiske/pexels.com

O dyrektywie Omnibus usłyszeliśmy już w maju ubiegłego roku. Polska nie dostosowała się jednak do unijnego prawa na czas. Od początku 2023 roku postawiono natomiast na uczciwość sprzedaży, a prawo zaczęło obowiązywać także w naszym kraju. Co warto o nim wiedzieć?

Czym jest dyrektywa Omnibus?

Uchwalona 27 listopada 2019 roku dyrektywa Omnibus obejmuje szereg zmian w unijnym prawie ochrony konsumentów. Zestaw nowych przepisów oddziałujących na ustawy krajowe będzie miał znaczący wpływ na działalność przedsiębiorstw, szczególnie tych funkcjonujących w obszarze cyfrowym.

Jednym z najważniejszych aspektów, jakich dotyczy Omnibus dyrektywa, jest obowiązek dokładnego informowania o stosowanych obniżkach cen. Szczególne zainteresowanie zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców w kontekście ustawy wzbudza konieczność podawania danych o cenach obowiązujących w danym okresie przed obniżką.

Sprawdź: E-E-A-T i ważne aktualizacje wskazówek dotyczących oceny jakości Google

Koniec ze sztucznymi promocjami

Kluczową przyczyną wprowadzenia obowiązku informowania o wcześniejszych cenach przed obniżką była często stosowana przez przedsiębiorców praktyka „żonglowania cenami”. Właściciele firm mieli w zwyczaju sztuczne ich zawyżanie przed rozpoczęciem promocji. Konsumenci myśleli wówczas, że kupują dany produkt po okazjonalnej cenie, podczas gdy w rzeczywistości nie była ona zmieniona, a w niektórych przypadkach nawet wyższa.

Sytuację taką można było zaobserwować przede wszystkim przed rozpoczęciem dużych promocji, takich jak Black Friday czy Cyber Monday. Zadaniem dyrektywy Omnibus jest zwalczenie tego typu nieuczciwych zagrań i nadanie obniżkom realnej wartości, co finalnie ma poprawić sytuację konsumentów.

Jakich regulacji dotyczą nowe przepisy?

Artykuł ustawy 1 dodający dyrektywę Omnibus do dyrektywy 98/6/WE podaje, że w każdym ogłoszeniu o obniżce ceny należy podać wcześniejszą cenę stosowaną przez firmę przez określony czas przed zastosowaniem obniżki. Za wcześniejszą cenę uznaje się najniższą cenę stosowaną przez markę w okresie, który nie może być krótszy niż 30 dni przed ogłoszeniem promocji.

wdrożenie dyrektywy omnibus w CCC Źródło: screen ze strony https://ccc.eu/pl

wdrożenie dyrektywy omnibus w mediaexpert Źródło: screen ze strony https://www.mediaexpert.pl

Mimo że na pierwszy rzut oka dyrektywa może być w pełni zrozumiała, wciąż budzi wiele wątpliwości. Dotyczą one przede wszystkim takich kwestii, jak rozumienie terminu “ogłoszenie o obniżce” czy interpretacja sformułowania “wcześniejsza cena”. Przedsiębiorcy zastanawiają się ponadto, jaki jest odpowiedni okres konieczny do uwzględnienia przed zastosowaniem obniżki.

Komisja Europejska podała wytyczne dotyczące interpretacji i stosowania dyrektywy Omnibus. Ogłosiła, że przepis ma zastosowanie do oświadczeń promocyjnych sprzedawcy, na podstawie których obniżył on cenę danego towaru. Informacja o obniżce może przyjąć wówczas różną postać. Przedsiębiorca może przedstawić promocję w ujęciu procentowym lub w postaci konkretnej kwoty.

Trzeba jednak zaznaczyć, że Komisja Europejska w swoich wytycznych uwzględniła także działania przedsiębiorców związane z obniżkami cen, których nie trzeba tłumaczyć wskazywaniem ceny z ostatnich 30 dni poprzedzających promocję. Jednym z najważniejszych aspektów jest fakt, iż dyrektywa Omnibus nie ma zastosowania do zmian cen, które nie są powszechnie ogłaszane. Artykuł nie odnosi się także do ogólnych oświadczeń marketingowych, takich jak “najniższe ceny” czy “najlepsza promocja”. Dyrektywa nie powinna być także uwzględniana podczas promocji związanych z wielosztukami, na przykład “Zrób zakupy za kwotę X, a otrzymasz zniżkę na produkt Y” lub “Kup 3 w cenie 2”.

Dyrektywa Omnibus nie ma zastosowania przy programach lojalnościowych, takich jak karty rabatowe czy kupony uprawniające do zniżki cenowej na wszystkie produkty lub określony asortyment marki. Takie same wytyczne dotyczą spersonalizowanych obniżek przyznawanych na przykład za wcześniejsze zakupy czy przekroczenie pewnej kwoty.

Sprawdź: Marketing produktów – czy warto?

Jak dyrektywa Omnibus wpłynie na e-commerce?

Trzeba zaznaczyć, że dyrektywa Omnibus oznacza nie tylko konieczność informowania o wcześniejszych cenach przed obniżką, ale także zakończenie polityki fałszywych opinii. Nowe prawo zakazuje bowiem umieszczania fałszywych oraz zniekształconych recenzji, które mogłyby wprowadzić konsumentów w błąd.

W myśl nowych przepisów każdy przedsiębiorca oferujący dostęp do recenzji produktów będzie musiał podać informacje o tym, w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność. Co więcej, właściciele firm powinni zapewnić informacje o tym, czy zamieszczają na stronie wyłącznie pozytywne opinie, czy też wszystkie oceny pozostawiane przez klientów.

weryfikacja wiarygodności opinii w mediaexpert Źródło: screen ze strony https://www.mediaexpert.pl

Dyrektywa Omnibus, mimo że dość problematyczna dla przedsiębiorców, bardzo korzystnie wpłynie na doświadczenia klientów i proces zakupowy. Warto wspomnieć, że zmiany przewidziane w unijnych przepisach dotyczą także wyszukiwania produktów na platformach sprzedażowych. Sklepy internetowe będą musiały w jasny, zrozumiały sposób informować o kryteriach decydujących o kolejności wyświetlanych wyników wyszukiwania.

Co więcej, przedsiębiorcy będą musieli umieścić informację o tym, że dany produkt uzyskał wyższą pozycję dzięki dokonanej płatności w zakresie reklamy.

Dyrektywa Omnibus – korzystna czy nie?

Uczciwi przedsiębiorcy nie muszą się o nic martwić. Jeśli przed wprowadzeniem modyfikacji w ustawie stosowali wyłącznie dozwolone metody promocji, wdrażanie jakichkolwiek zmian w działaniach marketingowych nie będzie konieczne. Jedyną regulacją powinno być informowanie klientów o najniższej cenie w ostatnich 30 dniach przed obniżką.

Właściciele firm stosujący nieuczciwe zagrania powinni jednak z nich zrezygnować. Niewykonanie obowiązków w zakresie informowania o obniżkach cen towarów i usług skutkuje bowiem karą pieniężną do 20 000 zł.

Z punktu widzenia konsumentów wprowadzenie dyrektywy Omnibus jest jednak bardzo korzystne. Dzięki nowym przepisom zakupy online będą bardziej jakościowe, a wiarygodność ofert w sieci znacznie wzrośnie. Ponadto łatwiej będzie ustalić realną wartość obniżki, co wzmocni konkurencyjność rynku i zapewni klientom lepsze doświadczenia związane z nabywaniem towarów online.

Jeśli chciałbyś otrzymać więcej informacji w danym temacie wystarczy skontaktować się z grupa-icea.pl poprzez formularz kontaktowy lub czat.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: E-Commerce
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 2

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak stworzyć reklamy produktowe w Google Zakupy?
    Jak stworzyć reklamy produktowe w Google Zakupy?
    Zarządzając e-sklepem, powinieneś mieć wiedzę na temat konfiguracji kampanii produktowej Google Ads. Otóż to zdecydowanie jedna z lepszych form reklamy!
    Platforma e-commerce Shoper – wady i zalety
    Platforma e-commerce Shoper – wady i zalety
    Jesteś właścicielem sklepu internetowego lub właśnie startujesz w branży e-commerce? Sprawdź, czy gotowa platforma sprzedażowa to odpowiednie rozwiązanie dla Twojego biznesu.
    O co powinieneś zapytać agencję e-Commerce?
    O co powinieneś zapytać agencję e-Commerce?
    Nie trać czasu i nerwów. Poznaj 5 najważniejszych pytań, jakie warto zadać agencji wdrażającej Twój sklep internetowy.

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę