DARMOWY AUDYT SEO

Kopia kopii. Jak unikać problemu zduplikowanego contentu?

Kopia kopii. Jak unikać problemu zduplikowanego contentu?

Alena Darmel / pexels.com

Zbudowanie relacji w wirtualnym świecie to nie lada wyzwanie. Nieważne, czy prowadzisz bloga internetowego, stronę z przepisami kucharskimi, oficjalną witrynę firmy czy nawet sklep internetowy. Każdemu z nas zależy, aby nasza witryna zyskała widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania i cieszyła się wysoką pozycją rankingową. Jedną z najlepszych metod, która w ostatnich latach cieszy się ogromnym zainteresowaniem, jest content marketing.

Content marketing – treść w służbie odbiorcom

Jest to rodzaj marketingu zajmujący się tworzeniem strategii skoncentrowanej na treści oraz metodach jej dystrybucji. Nie jest to jednostronny przekaz komunikacyjny, a potrzeba zbudowania długotrwałej relacji z klientem. Ma na celu tworzenie ciekawych, wartościowych materiałów w postaci artykułów, grafik, filmów wideo, prezentacji multimedialnych, webinarów itp. Forma to jedno, jednak najważniejsza jest merytoryczna treść.

Marketing treści w kontekście SEO

Z pewnością doskonale wiesz, że Google jako najbardziej popularna wyszukiwarka na świecie, stawia na wysoką jakość materiałów, które udostępnia. Treść jest w związku z tym jednym z filarów optymalizacji i pozycjonowania. Do najważniejszych korzyści content marketingu można zaliczyć:

  • możliwość generowania większego ruchu na stronie,
  • wydłużenie czasu spędzonego na stronie,
  • zmniejszenie współczynnika odrzuceń,
  • wzmocnienie więzi z klientem,
  • poprawa konwersji,
  • generowanie leadów,
  • zwiększenie sprzedaży.
Sprawdź: Jak poradzić sobie ze zduplikowanymi treściami na stronie internetowej?

Czym jest duplicate content?

O problemie zduplikowanej treści mówimy wtedy, gdy mamy do czynienia z tekstem opublikowanym pod kilkoma adresami URL w niezmienionej formie. Możemy wyróżnić w tej sytuacji dwa rodzaje:

Treść powieloną w obrębie tej samej witryny

Duplicate content wewnętrzny często wynika z nieświadomych działań administratorów stron. Popełniane są wówczas podstawowe błędy, takie jak brak zastosowania przekierowań, duplikacja pierwszej strony paginacji kategorii, wdrożenie nowej wersji językowej, a w przypadku sklepów internetowych powielanie opisów kategorii bądź produktów.

Treść powieloną w obrębie wielu domen

Duplicate content zewnętrzny jest nieco bardziej skomplikowanym zagadnieniem, ponieważ wiąże się z kopiowaniem cudzych treści. Mowa wówczas o plagiatach, kradzieżach treści z innych źródeł, kopiowaniu opisów ze strony producenta lub fragmentów bez odsyłacza semantycznego.

Algorytmy Google. Dlaczego należy uważać na zduplikowaną treść?

Niezależnie od tego, czy działałeś nieświadomie, czy rzeczywiście dopuściłeś się plagiatu, Google potraktuje Cię tak samo. Wszystko zależy od algorytmów wykorzystywanych przez przeglądarkę w celu utrzymania wysokiej jakości sieci oraz zapewnienia użytkownikom wyników zgodnych z ich zapytaniami. W tym kontekście zwróć uwagę na:

  • Algorytm Panda – wprowadzony w celu walki ze stronami o słabej jakości, spamem oraz zduplikowanym contentem. Obniża on pozycję witrynom, które nie spełniają ustalonych kryteriów, a w skrajnych przypadkach nakłada kary.
  • Algorytm Pirat – dba on o prawo autorskie w sieci, jego zadaniem jest usuwanie stron, które dopuściły się plagiatu.

Jak sprawdzić, czy mam problem ze zduplikowaną treścią?

Wewnętrzny duplicate content

Pierwszą możliwością jest wpisanie do wyszukiwarki komendy “site:domena.pl”, w wyniku czego otrzymamy listę zaindeksowanych stron w obrębie jednej domeny. Możemy je wówczas przejrzeć i samemu znaleźć zduplikowany content. Brzmi to jednak jak żmudne zadanie, prawda? Dlatego polecamy dostępne narzędzia.

Screaming Frog to program, który pozwoli znaleźć zduplikowaną treść w naszej domenie. Dodatkowo znajdzie uszkodzone linki, stworzy audyt przekierowań, wygeneruje mapę witryny, pomoże w optymalizacji meta tagów, nagłówków oraz samego contentu. Możesz również sięgnąć do narzędzi antyplagiatowych, np. Copyscape Plagiarism Checker, Plagiarism Checker, Copywritely.

Zewnętrzny duplicate content

Wystarczy skopiować fragment treści i wkleić go do wyszukiwarki (wskazówka: musi to być przynajmniej 30 słów umieszczonych w cudzysłowie). Google wyświetli wówczas wszystkie strony zawierające wskazany fragment.

Źródło: Jessica Lewis Creative / pexels.com

Jak unikać zduplikowanej treści?

Google Search Console

Przede wszystkim analizuj i monitoruj. Najlepszym miejscem do tego będzie Google Search Console – w pełni darmowa platforma, która ułatwia pracę ze stroną internetową. Jeśli mowa o zduplikowanej treści, wystarczy, że sprawdzisz raport o stanie w indeksie. Dowiesz się dzięki niemu, czy podczas tego procesu nie zaistniał jakiś problem, np. błąd, ostrzeżenie, wykluczenie.

Przekierowanie 301

Jest to metoda informująca roboty indeksujące oraz użytkowników, że strona została przeniesiona na stałe na inny adres. Wówczas zostaną oni przekierowani na nową witrynę. Jak to zrobić? Najłatwiejszą metodą jest stworzenie komendy w pliku .htaccess za pomocą zwrotu: redirect 301/ staryadres.html/ nowyadres.html.

Link kanoniczny

Rel=’canonical’ pozwala wybrać najbardziej reprezentatywną stronę spośród zbioru duplikatów. Wysyła on sygnał wyszukiwarce, że tylko ta strona ma zostać zaindeksowana. Należy jednak pamiętać, że jest to sugestia dla robotów. Sprawdzaj więc wynik indeksowania w Google Search Console. Jak to zrobić? Tag trzeba umieścić w kodzie źródłowym strony w sekcji <head> w postaci: <link rel=”canonical” href=”adres strony”/>.

Meta tagi noindex i nofollow

Znaczniki te, podobnie jak tag kanoniczny, są sugestią dla robotów wyszukiwarek. Zapobiegają jednak procesowi indeksowania, wysyłając informację, aby tej strony nie brać pod uwagę w trakcie tworzenia rankingu. Podobnie jak wyżej umieszcza się je w kodzie źródłowym strony w sekcji <head> za pomocą polecenia: <meta name=”robots” content=”noindex/ nofollow”>.

A jeśli znajdziesz swoją treść na innej witrynie…

Możesz zgłosić plagiat bezpośrednio do Google. Twoja prośba zostanie zweryfikowana, a jeśli potwierdzą się Twoje przypuszczenia, strona zostanie wykluczona z indeksu.

Drugą możliwością jest zablokowanie możliwości kopiowania treści na stronie. W przypadku plików graficznych możesz sprytnie ustawić opcję podmiany pliku. Mniej radykalnym krokiem jest skorzystanie z opcji dodawania linku do strony skopiowanego tekstu.

Sprawdź: Czym dokładnie jest duplicate content? Dlaczego należy go unikać?

Słowo na koniec

Jak widzisz, problem kopii jest znacznie poważniejszy, niż może się wydawać. Google bardzo poważnie do niego podchodzi i jest to jedna z najczęstszych przyczyn obniżenia pozycji rankingowej oraz niższej oceny jakości witryny. Najlepszą metodą przeciwdziałającą duplicate content jest tworzenie wartościowych, autorskich treści. Chociaż jest to długotrwałe zadanie wymagające zaangażowania, przynosi najlepsze efekty dla strony oraz strategii SEO.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czy tekst alternatywny wpływa na SEO strony internetowej?
    Czy tekst alternatywny wpływa na SEO strony internetowej?
    Tekst alternatywny obrazu może być bardzo pomocny podczas pozycjonowania witryny. Opisujemy, jak on działa i dlaczego jest tak ważny. Warto czytać dalej.
    Na co zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu subdomeny?
    Na co zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu subdomeny?
    Subdomeny dają możliwość założenia dodatkowych stron w obrębie domeny. Czy to lepszy wybór od dodania witryny w podkatalogu? Co wybrać pod kątem SEO?
    Pozycjonowanie branży obuwniczej
    Pozycjonowanie branży obuwniczej
    Promowanie lokalnych firm w Internecie to świetny sposób na zwiększenie sprzedaży. Podpowiemy więc, jak skutecznie pozycjonować branżę obuwniczą!

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę