DARMOWY AUDYT SEO

Korzyści z badań UX

4 min czytania
Korzyści z badań UX
Kategoria SXO

Architektura platform internetowych wraz z ich funkcjonalnością ma szczególne znaczenie w ramach skuteczności realizowanego biznesu online. Coraz większą rolę odgrywa percepcja internauty korzystającego z aplikacji mobilnych bądź stron. Wobec tego UX designerzy dokładają wszelkich starań, aby stworzyć jak najlepsze platformy sprzedażowe i cieszyć się niebagatelnymi wynikami sprzedażowymi. W artykule poruszamy kwestie korzyści z badań UX oraz wyjaśniamy, kiedy warto wdrożyć działania analityczne.

Spis treści:

Badania UX – krótkie wprowadzenie

Badanie UX (User Experience) to fundamentalne działanie w kontekście projektowania funkcjonalnych rozwiązań, z uwzględnieniem istotnych doświadczeń użytkowników. W toku przeprowadzanej analizy podstawowe znaczenie ma zrozumienie określonych zachowań, preferencji i potrzeb klientów za pośrednictwem technik obserwacyjnych oraz innych, praktycznych metod.

Cechą wyróżniającą badania jest skumulowanie wysiłków w celu poszukiwania najlepszego sposobu na rozwikłanie pojawiających się trudności. Designerzy UX nie bazują wyłącznie na intuicji, lecz głównie na konkretnych danych dotyczących wskazanej grupy użytkowników. Wgląd w zestaw informacji o potrzebach internautów pozwala im na zbudowanie platformy przyciągającej uwagę potencjalnych klientów. Wnikliwa analiza to klucz do uniknięcia błędów, a to z kolei przyczynia się do mniejszej liczby zmian w przyszłości.

Sprawdź: Znaczenie UX w procesie pozycjonowania

Analiza użyteczności strony niejedno ma imię

Badania w obszarze doświadczeń użytkowników można podzielić na kilka kategorii, uwzględniać metodę realizacji i wdrożone metody. Możliwa klasyfikacja obejmuje również tryb badania (za pośrednictwem urządzeń mobilnych bądź stacjonarnie), a także charakter ilościowy oraz jakościowy. Poznaj zestaw najczęściej wymienianych analiz.

 

Początki z badaniem potrzeb i preferencji

Analiza potrzeb dotyczy zwykle początkowego etapu projektu, gdy problem nie jest w pełni zdefiniowany. Wówczas projektanci chcą dowiedzieć się nieco więcej na temat upodobań targetu. Istnieje wachlarz możliwości przeprowadzania badania potrzeb grupy docelowej (np. w formie kwestionariuszy).

Częstą praktykę stanowią wywiady pogłębione, opierające się na schematycznej rozmowie zgodnie z określonym planem. Ich głównym zadaniem jest znalezienie rozwiązania pojawiającego się problemu.

Czy strona internetowa jest przyjemna w obsłudze?

Jedną z metod jakościowych są testy użyteczności. Umożliwiają one weryfikację określonego projektu strony/aplikacji/produktu pod kątem intuicyjności obsługi. Respondenci, realizując kolejne polecenia, przedstawiają, jak korzystają z określonego rozwiązania, jednocześnie formułując pewne wnioski. Zgromadzenie wszystkich spostrzeżeń badanych pozwala zebrać niezbędne informacje dotyczące poszerzenia funkcjonalności witryny bądź wdrożenia koniecznych zmian w projekcie.

Co w przypadku, gdy gotowy produkt nie spełnia swojej funkcji?

Badania optymalizacyjne User Experience spisują się wzorowo w przypadku, gdy projekt jest sfinalizowany, a produkt już działa na rynku. Coraz większą wagę przywiązuje się do aktualizowania i unowocześniania pewnych opcji. Z tego względu nie można pozwolić sobie na jakiekolwiek zaniedbania w kontekście obecnych trendów.

Wprowadzaniu wszelkich zmian sprzyjają testy A/B. Dzięki nim można łatwiej podjąć decyzję odnośnie do zaimplementowania pewnych udogodnień np. w interfejsie. Badający sięgają także po dane statystyczne dotyczące poruszania się po zasobach witryny oraz wnioski wynikające ze śledzenia ruchów myszki użytkownika sieci.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Kiedy jest najlepszy moment na badania UX?

Tak naprawdę z korzyści UX można skorzystać niemal na każdym etapie prowadzonych analiz użyteczności stron WWW. Najczęściej dzieje się to na samym początku procesu badawczego, ale też na tzw. ostatniej prostej projektu.

Sprawdź: Na czym polega projektowanie interakcji pod kątem UX?

Same plusy, zero minusów analizy UX

Zakładamy, że jesteś świadomy konieczności przeprowadzenia analizy użyteczności strony WWW. Pula argumentów przemawiających za zaangażowaniem się w ten proces jest naprawdę ogromna. Po rozpoczęciu analizy pod kątem UX możesz liczyć na:

  • skuteczniejsze, bardziej wnikliwe zrozumienie potrzeb i nawyków targetu;
  • efektywniejsze tworzenie witryny/produktu na bazie danych, a nie subiektywnych założeń;
  • skonkretyzowane porady dotyczące wprowadzanych modyfikacji;
  • weryfikację problemów niedostrzegalnych “gołym okiem”;
  • udoskonalenie procesu zakupowego;
  • zgromadzenie rekomendacji o oferowanych produktach w e-sklepie;
  • wzrost współczynnika konwersji;
  • wygenerowanie większych wyników sprzedażowych.

Słowem podsumowania

Sektor badań User Experience stale się powiększa, choć wciąż jest bagatelizowany przez przedsiębiorców. Powody, dla których rezygnują oni z przeprowadzania wnikliwych badań, to najczęściej brak czasu, finansów bądź kompetencji.

Jeżeli jednak chcesz zyskać sympatię wśród przyszłych klientów, nie możesz pominąć tego elementu. To klucz do zbudowania renomy marki w świecie online.

W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszą agencją Grupa iCEA.

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 9

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Wywiady kontekstowe a poprawa UX strony internetowej
Wywiady kontekstowe a poprawa UX strony internetowej
Chcesz wiedzieć, jak użytkownik naprawdę pracuje z Twoją witryną lub aplikacją i co o niej myśli? Wybierz wywiad kontekstowy i popraw UX swojego projektu!
UX Writing – co to jest?
UX Writing – co to jest?
UX Writing to kierunek podążający w stronę projektowania pozytywnych doświadczeń użytkowników stron i aplikacji. Wiesz, jak zrealizować ten cel?
Content marketing a projektowanie strony. Jak SEO łączy się z UX?
Content marketing a projektowanie strony. Jak SEO łączy się z UX?
Ponad 20 lat temu powstał Internet. Wykształcały się różne strategie i wzajemnie uzupełniały. SEO, UX i content marketing – to współczesne podstawy.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę