Architektura platform internetowych wraz z ich funkcjonalnością ma szczególne znaczenie w ramach skuteczności realizowanego biznesu online. Coraz większą rolę odgrywa percepcja internauty korzystającego z aplikacji mobilnych bądź stron. Wobec tego UX designerzy dokładają wszelkich starań, aby stworzyć jak najlepsze platformy sprzedażowe i cieszyć się niebagatelnymi wynikami sprzedażowymi. W artykule poruszamy kwestie korzyści z badań UX oraz wyjaśniamy, kiedy warto wdrożyć działania analityczne.
Badanie UX (User Experience) to fundamentalne działanie w kontekście projektowania funkcjonalnych rozwiązań, z uwzględnieniem istotnych doświadczeń użytkowników. W toku przeprowadzanej analizy podstawowe znaczenie ma zrozumienie określonych zachowań, preferencji i potrzeb klientów za pośrednictwem technik obserwacyjnych oraz innych, praktycznych metod.
Cechą wyróżniającą badania jest skumulowanie wysiłków w celu poszukiwania najlepszego sposobu na rozwikłanie pojawiających się trudności. Designerzy UX nie bazują wyłącznie na intuicji, lecz głównie na konkretnych danych dotyczących wskazanej grupy użytkowników. Wgląd w zestaw informacji o potrzebach internautów pozwala im na zbudowanie platformy przyciągającej uwagę potencjalnych klientów. Wnikliwa analiza to klucz do uniknięcia błędów, a to z kolei przyczynia się do mniejszej liczby zmian w przyszłości.
Badania w obszarze doświadczeń użytkowników można podzielić na kilka kategorii, uwzględniać metodę realizacji i wdrożone metody. Możliwa klasyfikacja obejmuje również tryb badania (za pośrednictwem urządzeń mobilnych bądź stacjonarnie), a także charakter ilościowy oraz jakościowy. Poznaj zestaw najczęściej wymienianych analiz.
Analiza potrzeb dotyczy zwykle początkowego etapu projektu, gdy problem nie jest w pełni zdefiniowany. Wówczas projektanci chcą dowiedzieć się nieco więcej na temat upodobań targetu. Istnieje wachlarz możliwości przeprowadzania badania potrzeb grupy docelowej (np. w formie kwestionariuszy).
Częstą praktykę stanowią wywiady pogłębione, opierające się na schematycznej rozmowie zgodnie z określonym planem. Ich głównym zadaniem jest znalezienie rozwiązania pojawiającego się problemu.
Jedną z metod jakościowych są testy użyteczności. Umożliwiają one weryfikację określonego projektu strony/aplikacji/produktu pod kątem intuicyjności obsługi. Respondenci, realizując kolejne polecenia, przedstawiają, jak korzystają z określonego rozwiązania, jednocześnie formułując pewne wnioski. Zgromadzenie wszystkich spostrzeżeń badanych pozwala zebrać niezbędne informacje dotyczące poszerzenia funkcjonalności witryny bądź wdrożenia koniecznych zmian w projekcie.
Badania optymalizacyjne User Experience spisują się wzorowo w przypadku, gdy projekt jest sfinalizowany, a produkt już działa na rynku. Coraz większą wagę przywiązuje się do aktualizowania i unowocześniania pewnych opcji. Z tego względu nie można pozwolić sobie na jakiekolwiek zaniedbania w kontekście obecnych trendów.
Wprowadzaniu wszelkich zmian sprzyjają testy A/B. Dzięki nim można łatwiej podjąć decyzję odnośnie do zaimplementowania pewnych udogodnień np. w interfejsie. Badający sięgają także po dane statystyczne dotyczące poruszania się po zasobach witryny oraz wnioski wynikające ze śledzenia ruchów myszki użytkownika sieci.
Tak naprawdę z korzyści UX można skorzystać niemal na każdym etapie prowadzonych analiz użyteczności stron WWW. Najczęściej dzieje się to na samym początku procesu badawczego, ale też na tzw. ostatniej prostej projektu.
Zakładamy, że jesteś świadomy konieczności przeprowadzenia analizy użyteczności strony WWW. Pula argumentów przemawiających za zaangażowaniem się w ten proces jest naprawdę ogromna. Po rozpoczęciu analizy pod kątem UX możesz liczyć na:
Sektor badań User Experience stale się powiększa, choć wciąż jest bagatelizowany przez przedsiębiorców. Powody, dla których rezygnują oni z przeprowadzania wnikliwych badań, to najczęściej brak czasu, finansów bądź kompetencji.
Jeżeli jednak chcesz zyskać sympatię wśród przyszłych klientów, nie możesz pominąć tego elementu. To klucz do zbudowania renomy marki w świecie online.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszą agencją Grupa iCEA.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.