Sklep internetowy to jeden z najpopularniejszych kanałów sprzedaży na świecie i doskonała okazja dla małych przedsiębiorców czy rękodzielników, by dotrzeć ze swoimi produktami do odpowiednich odbiorców. Zaletą takiego rozwiązania w przypadku małych sklepów jest bez wątpienia fakt, że nie trzeba płacić za wynajem lokalu do punktu sprzedaży, zatrudniać sprzedawców czy dbać o ekspozycję towaru. W praktyce sklep internetowy ciągnie za sobą wiele innych kosztów, o których istnieniu wielu początkujących w branży e-commerce nawet nie myśli. Stworzenie i utrzymanie platformy sprzedażowej może wahać się od kilku do kilkudziesięciu tysięcy, a wszystko zależy od wymaganej funkcjonalności, wielkości asortymentu, ilości integracji z usługami zewnętrznymi, wybranej platformy, hostingu i innych czynników. Spróbujmy więc określić, sklep internetowy ile kosztuje jego założenie oraz jakie stałe koszty generuje.
Aby utrzymać sklep, trzeba go najpierw stworzyć. Tu pojawiają się pierwsze koszty nie do przeskoczenia związane z e-commerce. Na początek w budżecie trzeba mieć środki na takie wydatki, jak:
Wśród dodatkowych kosztów początkowych warto uwzględnić zdjęcia produktowe, stworzenie opisów produktów i kategorii zgodnych z SEO (usługi copywriterskie), opracowanie regulaminu oraz polityki prywatności (konsultacja prawna).
Jeśli zdecydujesz się stworzyć swój sklep z pomocą zewnętrznego programisty, najpierw musisz przestudiować jego portfolio, a przed rozpoczęciem współpracy dokładnie zastanów się, jakich funkcjonalności w witrynie potrzebujesz, sporządź szczegółową listę zadań i wymagań. Zlecenie opracowania sklepu profesjonaliście to najbardziej kosztowna opcja – musisz być gotowy na wydatek rzędu kilku tysięcy.
Drugą, tańszą opcją jest stworzenie sklepu samodzielnie z pomocą dostępnych na rynku CMS. Usługi tego typu oferują intuicyjne interfejsy i możliwości konfiguracji witryny za pomocą rozbudowanych paneli kontrolnych – nie musisz więc znać się na kodowaniu, by z nimi pracować. W tym wariancie koszty mogą wahać się od kilkunastu do kilkuset złotych, w zależności od tego, z jakiej usługi skorzystasz.
Tutaj również masz tańszy i droższy wybór. W wariancie budżetowym możesz skorzystać z gotowych, często darmowych lub tanich szablonów. Ich edycja możliwa jest do pewnego stopnia, więc stawia przed Tobą pewne ograniczenia. Ten problem nie dotyczy projektu dedykowanego pod Twój sklep. To lepsze rozwiązanie w szerszej perspektywie czasu – daje więcej możliwości i pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. Zaprojektowanie sklepu zgodnie z Twoimi wymaganiami musisz zlecić profesjonaliście i będzie to spory wydatek – nawet kilka tysięcy. Finalnie koszty zależą od wielkości projektu oraz jego zaawansowania.
Wiele platform CMS daje swoim użytkownikom dostęp do wbudowanych integracji, np. z dostawcami, bramkami płatniczymi, porównywarkami cenowymi, marketplacami czy hurtowniami. Warto jednak pamiętać, że każda taka integracja to kolejne koszty – im więcej funkcji i modułów dodasz do witryny, tym więcej za nią zapłacisz. Niestety, wymienione tutaj usługi to absolutne minimum dla prowadzenia sklepu internetowego.
Musisz na bieżąco dbać o utrzymanie sklepu internetowego i inne wydatki, które zapewniają jego sprawne działanie. Oto przykładowa lista miesięcznych wydatków:
Gdy Twój sklep zacznie się rozrastać, to z pewnością do stałych kosztów będziesz musiał doliczyć wynajem powierzchni magazynowej oraz wynagrodzenia dla ewentualnych pracowników. Kolejną kwestią przy rozwoju działalności jest zapełnianie witryny nową zawartością – zdjęcia, karty produktu, wpisy blogowe itp. Oczywiście, jeśli zajmujesz się tym samodzielnie, nie będzie to nic kosztowało.
Innym kosztem, który należy uwzględnić, jest zakup towarów z hurtowni lub zakup materiałów na stworzenie towarów (w przypadku rękodzielników). Tutaj koszty zależą od tego, co sprzedajesz i ile jednostek produktu zamawiasz miesięcznie.
Z wyżej wymienionych wydatków jednym z najistotniejszych dla rozwoju sklepu i wzrostu sprzedaży jest reklama. W tym zakresie możliwości masz wiele:
Działania marketingowe mogą nie kosztować Cię zupełnie nic, ale niekoniecznie przyniosą oczekiwane rezultaty. Na przykład optymalizacja pod wyszukiwarki w teorii nic nie kosztuje, ale w praktyce bez odpowiedniej wiedzy i umiejętności niewiele zdziałasz, dlatego zatrudnienie eksperta jest w tym wypadku konieczne. Podobnie przy content marketingu – możesz sam tworzyć treści i prowadzić bloga, ale bez doświadczenia nie masz gwarancji, że zrobisz to dobrze.
Inwestycja w płatne reklamy w Google czy w mediach społecznościowych to coś, czego nie można uniknąć. Aby takie kampanie odniosły sukces, potrzebna jest też umiejętna analiza rynku. Możliwe więc, że na początku nie obejdzie się bez zatrudnienia specjalisty, który pomoże Ci skonfigurować reklamy i nakierować je na Twoich odbiorców docelowych.
Jak widzisz, nawet mały sklep internetowy to wydatek rzędu kilku tysięcy miesięcznie. Oczywiście, wiele kosztów można zminimalizować, decydując się na bardziej budżetowe rozwiązania – tańsze usługi, samodzielne wykonywanie większości zadań, zrezygnowanie z pewnych funkcji. Jednak wraz z rozwojem Twojego biznesu kolejne finansowe inwestycje są nieuniknione – ze wzrostem sprzedaży, prędzej czy później, zaczną rosnąć także koszty utrzymania sklepu internetowego.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.