Koszt utrzymania sklepu internetowego

Koszt utrzymania sklepu internetowego

Andrea Piacquadio / pexels.com

Sklep internetowy to jeden z najpopularniejszych kanałów sprzedaży na świecie i doskonała okazja dla małych przedsiębiorców czy rękodzielników, by dotrzeć ze swoimi produktami do odpowiednich odbiorców. Zaletą takiego rozwiązania w przypadku małych sklepów jest bez wątpienia fakt, że nie trzeba płacić za wynajem lokalu do punktu sprzedaży, zatrudniać sprzedawców czy dbać o ekspozycję towaru. W praktyce sklep internetowy ciągnie za sobą wiele innych kosztów, o których istnieniu wielu początkujących w branży e-commerce nawet nie myśli. Stworzenie i utrzymanie platformy sprzedażowej może wahać się od kilku do kilkudziesięciu tysięcy, a wszystko zależy od wymaganej funkcjonalności, wielkości asortymentu, ilości integracji z usługami zewnętrznymi, wybranej platformy, hostingu i innych czynników. Spróbujmy więc określić, sklep internetowy ile kosztuje jego założenie oraz jakie stałe koszty generuje.

Stworzenie sklepu – koszty na start

Aby utrzymać sklep, trzeba go najpierw stworzyć. Tu pojawiają się pierwsze koszty nie do przeskoczenia związane z e-commerce. Na początek w budżecie trzeba mieć środki na takie wydatki, jak:

  • założenie i optymalizacja sklepu – od 50 zł (samodzielnie) do kilku tysięcy (programista);
  • design strony (szablon) – od około 300 zł do nawet 5000 zł;
  • domena – około 100 zł rocznie;
  • hosting – w zależności od wariantu od 150 zł do kilku tysięcy rocznie;
  • certyfikat SSL – najbardziej budżetowy wariant Domain Validation (DV) to koszt kilkudziesięciu złotych;
  • integracje zewnętrzne i rozszerzone (płatne funkcje) – od kilkuset złotych i wyżej.

Wśród dodatkowych kosztów początkowych warto uwzględnić zdjęcia produktowe, stworzenie opisów produktów i kategorii zgodnych z SEO (usługi copywriterskie), opracowanie regulaminu oraz polityki prywatności (konsultacja prawna).

Komu zlecić stworzenie sklepu?

Jeśli zdecydujesz się stworzyć swój sklep z pomocą zewnętrznego programisty, najpierw musisz przestudiować jego portfolio, a przed rozpoczęciem współpracy dokładnie zastanów się, jakich funkcjonalności w witrynie potrzebujesz, sporządź szczegółową listę zadań i wymagań. Zlecenie opracowania sklepu profesjonaliście to najbardziej kosztowna opcja – musisz być gotowy na wydatek rzędu kilku tysięcy.

Drugą, tańszą opcją jest stworzenie sklepu samodzielnie z pomocą dostępnych na rynku CMS. Usługi tego typu oferują intuicyjne interfejsy i możliwości konfiguracji witryny za pomocą rozbudowanych paneli kontrolnych – nie musisz więc znać się na kodowaniu, by z nimi pracować. W tym wariancie koszty mogą wahać się od kilkunastu do kilkuset złotych, w zależności od tego, z jakiej usługi skorzystasz.

Wygląd sklepu

Tutaj również masz tańszy i droższy wybór. W wariancie budżetowym możesz skorzystać z gotowych, często darmowych lub tanich szablonów. Ich edycja możliwa jest do pewnego stopnia, więc stawia przed Tobą pewne ograniczenia. Ten problem nie dotyczy projektu dedykowanego pod Twój sklep. To lepsze rozwiązanie w szerszej perspektywie czasu – daje więcej możliwości i pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. Zaprojektowanie sklepu zgodnie z Twoimi wymaganiami musisz zlecić profesjonaliście i będzie to spory wydatek – nawet kilka tysięcy. Finalnie koszty zależą od wielkości projektu oraz jego zaawansowania.

Integracje z usługami zewnętrznymi i niezbędne funkcjonalności

Wiele platform CMS daje swoim użytkownikom dostęp do wbudowanych integracji, np. z dostawcami, bramkami płatniczymi, porównywarkami cenowymi, marketplacami czy hurtowniami. Warto jednak pamiętać, że każda taka integracja to kolejne koszty – im więcej funkcji i modułów dodasz do witryny, tym więcej za nią zapłacisz. Niestety, wymienione tutaj usługi to absolutne minimum dla prowadzenia sklepu internetowego.

Sprawdź: Jak skutecznie pozycjonować sklep internetowy na platformie Sky – Shop?

Koszty utrzymania sklepu internetowego – na co trzeba się przygotować?

Musisz na bieżąco dbać o utrzymanie sklepu internetowego i inne wydatki, które zapewniają jego sprawne działanie. Oto przykładowa lista miesięcznych wydatków:

  • obsługa księgowa – w najtańszym wariancie usługi księgowe online od 150 zł miesięcznie;
  • koszty prowadzenia działalności;
  • opłaty za Internet;
  • opłata za hosting;
  • administracja strony – od 300 do 1000 zł (jeśli nie zajmujesz się tym osobiście);
  • opakowania do wysyłki towarów;
  • usługi kurierskie;
  • prowizje dla systemów płatniczych za obsługę transakcji;
  • działania marketingowe.

Źródło: Vlada Karpovich / pexels.com

Gdy Twój sklep zacznie się rozrastać, to z pewnością do stałych kosztów będziesz musiał doliczyć wynajem powierzchni magazynowej oraz wynagrodzenia dla ewentualnych pracowników. Kolejną kwestią przy rozwoju działalności jest zapełnianie witryny nową zawartością – zdjęcia, karty produktu, wpisy blogowe itp. Oczywiście, jeśli zajmujesz się tym samodzielnie, nie będzie to nic kosztowało.

Innym kosztem, który należy uwzględnić, jest zakup towarów z hurtowni lub zakup materiałów na stworzenie towarów (w przypadku rękodzielników). Tutaj koszty zależą od tego, co sprzedajesz i ile jednostek produktu zamawiasz miesięcznie.

Ile kosztuje reklama sklepu internetowego?

Z wyżej wymienionych wydatków jednym z najistotniejszych dla rozwoju sklepu i wzrostu sprzedaży jest reklama. W tym zakresie możliwości masz wiele:

  • optymalizacja SEO, czyli pozycjonowanie sklepu w wynikach wyszukiwania;
  • reklamy w Google Ads;
  • reklamy w SM;
  • linki afiliacyjne i sieci partnerskie;
  • newslettery;
  • marketplace;
  • content marketing.

Działania marketingowe mogą nie kosztować Cię zupełnie nic, ale niekoniecznie przyniosą oczekiwane rezultaty. Na przykład optymalizacja pod wyszukiwarki w teorii nic nie kosztuje, ale w praktyce bez odpowiedniej wiedzy i umiejętności niewiele zdziałasz, dlatego zatrudnienie eksperta jest w tym wypadku konieczne. Podobnie przy content marketingu – możesz sam tworzyć treści i prowadzić bloga, ale bez doświadczenia nie masz gwarancji, że zrobisz to dobrze.

Inwestycja w płatne reklamy w Google czy w mediach społecznościowych to coś, czego nie można uniknąć. Aby takie kampanie odniosły sukces, potrzebna jest też umiejętna analiza rynku. Możliwe więc, że na początku nie obejdzie się bez zatrudnienia specjalisty, który pomoże Ci skonfigurować reklamy i nakierować je na Twoich odbiorców docelowych.

Ile kosztuje utrzymanie sklepu internetowego? Podsumowanie

Jak widzisz, nawet mały sklep internetowy to wydatek rzędu kilku tysięcy miesięcznie. Oczywiście, wiele kosztów można zminimalizować, decydując się na bardziej budżetowe rozwiązania – tańsze usługi, samodzielne wykonywanie większości zadań, zrezygnowanie z pewnych funkcji. Jednak wraz z rozwojem Twojego biznesu kolejne finansowe inwestycje są nieuniknione – ze wzrostem sprzedaży, prędzej czy później, zaczną rosnąć także koszty utrzymania sklepu internetowego.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak stworzyć oraz do czego używać pliku robots.txt na WordPressie?

    Jak stworzyć oraz do czego używać pliku robots.txt na WordPressie?

    Plik robots.txt ułatwi robotom indeksującym dotarcie do Twojej witryny. Sprawdź, do czego dokładnie służy ten plik i jak go stworzyć w WordPressie.
    Typologia SEO – teoria optymalizacji i pozycjonowania

    Typologia SEO – teoria optymalizacji i pozycjonowania

    Czym jest optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych? Rodzaje SEO: on-page, off-page. Które z praktyk są dozwolone i jak działa wyszukiwarka internetowa?
    Backlinki – czym są i dlaczego są tak ważne?

    Backlinki – czym są i dlaczego są tak ważne?

    Backlinki są jednym z niezbędnych czynników decydujących o pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Dlatego najwyższa pora dowiedzieć się o nich więcej.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.

        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę