Olya Kobruseva / pexels.com
Linki zwrotne to popularna praktyka w pozycjonowaniu strony internetowej. Jeśli zastanawiasz się, jak poszerzyć zasięg oddziaływania swojej witryny, są one idealnym narzędziem. Czym jest backlink i jak z niego korzystać, aby odnieść sukces?
Najprościej rzecz ujmując, są to linki z innych stron internetowych, które prowadzą do Twojej witryny. Jest to rodzaj hiperłącza, czyli przekierowanie ze strony A do B. Korzystając z narzędzia Google Search Console, możesz sprawdzić raport, w którym otrzymasz listę wszystkich stron internetowych, które odsyłają do Twojej witryny.
Można zadać sobie pytanie po co właściwie należy się na nich skupić, czy ich potrzebujemy. Ich zasadniczą zaletą jest wspomaganie pozycjonowania Twojej strony w wynikach wyszukiwarek internetowych – im wyższa pozycja w rankingu, tym łatwiej do Ciebie dotrzeć. Co za tym idzie: im więcej link zwrotnych posiada witryna, tym większy ma autorytet. W ten sposób znacznie łatwiej indeksować własną witrynę.
Niestety istnieje również grupa niepożądanych linków zwrotnych, które podważają zaufanie Twojej strony. W tym przypadku mowa o linkach z witryn o niskich wynikach zaufania w SERP, spamach, plagiatach czy kierujące do stron zawierających błędy (np. błąd 404).
Zbudowanie sieci wysokiej jakości linków zwrotnych wymaga wiele pracy. Jakie są ich zalety?
Systemy rankingowe wyszukiwarek internetowych zbierają dane z setek stron internetowych za pomocą serii algorytmów, takich jak treść zapytania, trafność i przydatność witryny, wiarygodność źródła czy lokalizacja.
Google opracował algorytmy odnajdujące niepożądane linki, w których na przykład nadmiernie stosuje się słowa kluczowe. Są one rozpoznawane jako spam i odsyłane na koniec wyszukiwarki.
Silniki wyszukiwarek internetowych są oparte na algorytmach. Sczytują one content danej strony wraz ze znajdującymi się na niej linkami, tworząc ogromną bazę danych. Indeksowanie pozwala w tym kontekście na skrócenie czasu dostępu do danych za pomocą lokalizacji strony lub łącza. Oznacza to, że jeśli zmieniamy adres strony, to powinien znaleźć się na niej link zwrotny do nowej. Wówczas wyszukiwarka indeksuje Cię na wyższej pozycji w rankingach.
Przepływ informacji jest niezwykle szybki. Każda ze stron musi mierzyć się z wybraniem trafnych i rzetelnych informacji. Jest to szczególnie ważne w kontekście wiarygodności prezentowanych wyników, które również są sprawdzane przez algorytmy. Jeśli na popularnych stronach znajdzie się link zwrotny do Twojej, to zwiększają się szanse na widoczność Twojej witryny, a publikowane na niej informacje algorytm odczytuje jako wysokiej jakości.
Właściwy wybór stron, na których pojawiają się linki zwrotne może przyczynić się do zwiększenia ruchu na Twojej witrynie. Oczywiście jest to związane z odpowiednim sprofilowaniem pomiędzy witrynami. Strategia budowania ruchu odsyłającego musi być starannie przemyślana, a jego źródła sprawdzone. Dzięki temu użytkownik przekształca się w potencjalnego klienta, a tym samym zwiększa się aktywność społecznościowa.
Linki zwrotne są jedną ze strategii optymalizacji pod kątem SEO. Przyczyniają się tym samym do zwrotu inwestycji (ROI). Mogę one okazać się znacznie bardziej praktyczne w długofalowych działaniach niż reklamy czy maile marketingowe. Pozostają one znacznie dłużej w domenie. Zadbaj więc o dobór słów kluczowych, ustal współczynnik CTR i konwersję, a przede wszystkim uzbrój się w cierpliwość.
Krok 1: Udostępnij swoją witrynę popularnym w rankingach stronom działających w podobnej branży.
Krok 2: Poszukaj niszowych witryn, które należą do stowarzyszeń, organizacji zawodowych, grup networkingowych.
Krok 3: Poproś renomowane strony o link zwrotny, zbuduj sieć kontaktów.
Krok 4: Zaproponuj współpracę w tworzeniu unikalnych treści.
Krok 5: Nie kupuj linków zwrotnych, aby uniknąć masowego pozycjonowania, które osłabi Twój autorytet
Źródło: fauxels / pexels.com
Wyszukiwarki internetowe pokazują linki zwrotne po 30-45 dniach od ich umieszczania. Mogą one jednak zacząć działać znacznie szybciej, bo po zaledwie dwóch tygodniach od indeksowania. Kluczowa w tym kontekście jest problematyka konkurencji i słowa kluczowe.
W tym przypadku odpowiedź jest znacznie bardziej skomplikowana. Zależy to od Twoich bieżących potrzeb. W przypadku mniejszej konkurencji lepiej postawić na wyższą jakość, aby podtrzymać zaufanie użytkowników.
Wskaźnik ten tworzy prognozę szans danej witryny na jej znalezienie się na pierwszej stronie wyszukiwania. W tym przypadku najważniejszym czynnikiem dla jego określenia są właśnie linki zwrotne. Możesz sprawdzić za jego pomocą wiarygodność swojej witryny. Należy jednak pamiętać, że Google nie korzysta z tego pomiaru.
Wiele stron korzysta z rekomendacji premium, co w przypadku wysokiej konkurencji wpływa na jakość linku. Nie należy się jednak zniechęcać, jeśli strona ma mniej imponujące portfolio, ponieważ jej wartością jest publikowana treść. Najlepiej jest więc rozłożyć strategię na oba te pola.
Spamowe linki zwrotne to linki z witryn o wyjątkowo niskiej jakości. Mogą one obniżyć Twoją pozycję w rankingach SERP. Będzie to skutkować niskim autorytetem domeny, małą ilością cytowań, a domena nie będzie indeksowana przez Google. Unikaj więc linków z katalogów linków, botów na stronach internetowych, witryn o zduplikowanej treści.
Kotwica umożliwia przejście pomiędzy kolejnymi częściami tej samej strony. Najważniejsze tutaj ponownie są słowa klucze – należy być tutaj jednak niezwykle ostrożnym. Jeśli będziemy używać tych samych kotwic co konkurencja, nasza witryna może naruszyć wytyczne wyszukiwarki i spaść w rankingach. Należy więc dopasować je do tekstu i używać naturalnego języka.
Prywatna sieć blogów to grupa sprzedająca linki zwrotne. Należy ich unikać, ponieważ zawierają w sobie losowe treści o niskiej jakości. Jest to rodzaj manipulacji rankingami wyszukiwania, co może narazić nas na karę.
Z jednej strony są one strategią kampanii promocyjnej marki, z drugiej zaś źle zakotwiczone słowa klucze wpłyną na jakość naszego linku. W tych przypadkach pomocne okazują się agencje SEO, które zabezpieczą twoje linki.
Są to linki przypisane bezpośrednio do HTML. Nie są one liczone do rankingu i nie mają na niego wpływu. Ich korzyścią jest jednak ekspozycja i świadomość marki.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.