DARMOWY AUDYT SEO

Link baiting – co to takiego?

6 min czytania
Link baiting – co to takiego?
Kategoria Pozycjonowanie

Jak cieszyć się wysoką pozycją rankingową w Google? Strona musi spełniać szereg wymagań pod kątem czynników rankingowych, ale przede wszystkim musi być klikalna przez odbiorców. Jeśli chcesz na stałe zapisać się w sieci, dowiedz się, czym jest link baiting i jakie korzyści można z niego czerpać.

Spis treści:

Zacznijmy od początku. Link to odnośnik (hiperłącze) pozwalający użytkownikowi przenieść się pod dany adres. Może występować w czystej postaci lub anchoru, czyli ustalonego tekstu zakotwiczonego. Linki są niezwykle ważnym elementem w procesie pozycjonowania, budującym autorytet oraz popularność witryny w sieci. Im więcej wysokiej jakości linków prowadzi do strony, tym wyższa pozycja w SERP. Proces ich pozyskiwania nazywa się właśnie link buildingiem.

Profil linkowy powinien być jak najbardziej naturalny i zróżnicowany. Poza linkami dofollow, posiadającymi najwięcej mocy SEO, powinniśmy posiadać łącza z atrybutami nofollow, sponsored czy ugc. Wszystkie je ocenia algorytm Pingwin, walczący ze spamem i linkami niskiej jakości. Jak jednak pozyskiwać wartościowe linki? Strategii jest mnóstwo, a jedną z nich jest link baiting.

Link baiting, czyli przynęta na link

Strategia ta skupia się na pozyskiwaniu naturalnych, darmowych linków do naszej strony, w innych miejscach w sieci. Jest to jedna z dozwolonych praktyk, polegających na tworzeniu wysokiej jakości, unikalnych, oryginalnych treści, które będą chętnie udostępniane przez odbiorców.

Należy wiedzieć, że takie strategie, jak: tworzenie artykułów sponsorowanych, spamowanie linkami na forach lub w komentarzach czy wymienianie się linkami z innymi administratorami nie są link baitingiem. Wręcz przeciwnie, w przypadku dwóch ostatnich elementów możemy sprowadzić na swoją stronę karę od Google.

Jakich korzyści może dostarczyć nam link baiting?

  • Poprawia profil linków,
  • przyczynia się do poprawy pozycji rankingowej w SERP-ach,
  • zwiększa ruch na stronie,
  • poprawia konwersję,
  • pozwala dotrzeć do nowych odbiorców,
  • wpływa na świadomość marki,
  • pozwala tworzyć wysoki autorytet i zaufanie.

Jaka treść jest wartościowa?

Jak stworzyć treść, która będzie samodzielnie się linkować? Istnieje kilka elementów, na które należy zwrócić uwagę:

  • temat – musi być oryginalny i ciekawy, a przede wszystkim merytoryczny, pozbawiony błędów ortograficznych, językowych czy stylistycznych;
  • aktualność – warto zastanowić się nad obowiązującymi trendami czy aktualnymi wydarzeniami, ale nie zapominać o wartości evergreen contentu (długowiecznych treści);
  • formę – blok tekstu nie zachęca do czytania, lepiej więc podzielić treść na mniejsze fragmenty i wykorzystać nagłówki od H1 do H6;
  • materiały wizualne – zawsze warto dodać do treści obrazy, wideo, infografiki, wykresy, etc. W zależności od poruszanego tematu przykuwają one uwagę i wydłużają czas użytkownika na stronie.

Znasz już cechy dobrej treści. Teraz warto zastanowić się nad jej podaniem.

Artykuły

Napisanie tekstu nie jest niczym trudnym. Stworzenie jednak takiego, który będzie przydatny, interesujący i ciekawy, jest już prawdziwym wyzwaniem. Musisz dowiedzieć się, co interesuje wybraną przez Ciebie grupę docelową i wyjść jej naprzeciw. Konsekwentnie posługuj się jednym stylem wypowiedzi, aby zbudować własną markę. Jeśli stawiasz na aktualne, świeże treści, staraj się zawsze opisać je prędzej niż konkurencja. Pamiętaj jednak o evergreen contencie – pozwoli zachować stały ruch na stronie.

Treści interaktywne

Przydatny i atrakcyjny widget to skuteczne narzędzie w zainteresowaniu odbiorców. Jeśli zajmujesz się niszowym zagadnieniem, cała uwaga zostanie skierowana na Twoją witrynę.

Wpisy gościnne

Blogowanie cieszy się popularnością już od początku istnienia sieci. Guest posting to dobra metoda, aby pozyskać wartościowe linki przychodzące. Pozwala to połączyć siły z innymi osobami/ firmami z branży, tworząc fundament dla przyszłego trade marketingu. Wpisy tego typu pozwalają dodatkowo dotrzeć do nowej publiczności, a to są potencjalni czytelnicy i linki.

Infografiki

Wiedza w pigułce jest przydatna każdemu z nas. Współcześnie odbiorcy są bardziej nastawieni na treści wizualne niż tekstowe. Taka forma jest lepiej przyswajalna, a my mamy możliwość zaoszczędzenia czasu, nie poświęcając się długim tekstom bądź raportom. Jeśli chcesz, aby ktoś jedynie rzucił okiem na stronę, jest to dobre rozwiązanie.

Poradniki

Jak coś zrobić? Gdzie coś znaleźć? Poradniki odpowiadają na tego typu pytania, przez co cieszą się wyjątkową popularnością wśród internautów. Dodatkowo pozwolą Ci zaistnieć jako ekspert w danej dziedzinie, co jest przydatne w kontekście pozycjonowania.

Konkursy

To prosta i szybka forma link baiting, która przenosi całą siłę na odbiorców. Udostępnienie posta oraz zaangażowanie internautów w celu wygrania nagrody wspiera link building, a Ty zyskujesz rozgłos.

Wywiady

Równie dobrym pomysłem wspierania link baiting są wywiady – zwłaszcza z interesującymi osobami z branży. To oczywiste, że charakter naszego rozmówcy wpływa na odbiór wywiadu. Im bardziej interesujący (a niekiedy kontrowersyjny), tym chętniej dzielą się nim czytelnicy.

Wideo

Facebook i Instagram wciąż cieszą się wielką popularnością, ale TikTok mocno depcze im po piętach. Wszystko dlatego, że dziś szczególnym zainteresowaniem cieszą się wszelkie formy wideo. Śmieszne, przydatne, estetyczne, informacyjne – można wybrać odpowiadający sobie model, aby w jednej chwili zacząć budować wizerunek marki oraz strony.

Link bait vs. click bait

Chociaż terminy te brzmią podobnie, oznaczają dwie zupełnie inne strategie. Click bait polega na stworzeniu linku o wyłącznie interesującym tytule. Jeśli odbiorca po kliknięciu nie trafi na ciekawy content, szybko opuści stronę, powiększając jej współczynnik odrzuceń (BR). Link bait spełnia obietnicę nie tylko interesującego tytułu, ale i zawartości. Wydłuża się więc czas, jaki użytkownik poświęca stronie, zwiększając szansę na konwersję oraz ruch.

Słowo na koniec

Wszystko zaczyna się od pierwszego spotkania i kliknięcia. Wartościowa treść, jeśli tylko trafia swoim przekazem do odbiorcy, od razu jest “lajkowana”, a w konsekwencji przesyłana dalej. W ten sposób osiągamy właśnie to, na czym nam zależało – link baiting. Należy jednak mieć świadomość, że proces ten wymaga wiele zaangażowania oraz wsparcia SEO. Wiesz już, link baiting co to takiego, więc od teraz świadomie stawiaj na świeże treści i chwytliwe tytuły, a co najważniejsze – nigdy nie odpuszczaj!

Aleksandra Pietrzak
Copywriter
Kuratorka w Muzeum Narodowym w Poznaniu, absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Sztuki Współczesnej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, kuratorka wystaw oraz autorka tekstów naukowych i popularno-naukowych. Miłośniczka sztuki, literatury współczesnej i podróży.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 7

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Kompendium wiedzy o przekierowaniach na WordPressie
Kompendium wiedzy o przekierowaniach na WordPressie
Przekierowania na WordPressie wpływają na wrażenia użytkownika, a także na ocenę strony przez wyszukiwarkę Google. Sprawdź, co powinieneś o nich wiedzieć!
Co to jest paginacja stron  i czy warto ją stosować?
Co to jest paginacja stron i czy warto ją stosować?
Sprostanie oczekiwaniom Google wymaga cierpliwości i troski o każdy detal zarządzanej witryny. Dla pozycjonowania wartość ma również paginacja stron.
Czym się różni pozycjonowanie od Google Ads? Co wybrać?
Czym się różni pozycjonowanie od Google Ads? Co wybrać?
Reklama w Internecie to podstawa! Tak przynajmniej mówi każdy marketer. Czy wiesz jednak, czym różnią się od siebie dwa najpotężniejsze narzędzia marketingu sieciowego? Jeśli nie, zapraszamy do lektury.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę