Jak cieszyć się wysoką pozycją rankingową w Google? Strona musi spełniać szereg wymagań pod kątem czynników rankingowych, ale przede wszystkim musi być klikalna przez odbiorców. Jeśli chcesz na stałe zapisać się w sieci, dowiedz się, czym jest link baiting i jakie korzyści można z niego czerpać.
Zacznijmy od początku. Link to odnośnik (hiperłącze) pozwalający użytkownikowi przenieść się pod dany adres. Może występować w czystej postaci lub anchoru, czyli ustalonego tekstu zakotwiczonego. Linki są niezwykle ważnym elementem w procesie pozycjonowania, budującym autorytet oraz popularność witryny w sieci. Im więcej wysokiej jakości linków prowadzi do strony, tym wyższa pozycja w SERP. Proces ich pozyskiwania nazywa się właśnie link buildingiem.
Profil linkowy powinien być jak najbardziej naturalny i zróżnicowany. Poza linkami dofollow, posiadającymi najwięcej mocy SEO, powinniśmy posiadać łącza z atrybutami nofollow, sponsored czy ugc. Wszystkie je ocenia algorytm Pingwin, walczący ze spamem i linkami niskiej jakości. Jak jednak pozyskiwać wartościowe linki? Strategii jest mnóstwo, a jedną z nich jest link baiting.
Strategia ta skupia się na pozyskiwaniu naturalnych, darmowych linków do naszej strony, w innych miejscach w sieci. Jest to jedna z dozwolonych praktyk, polegających na tworzeniu wysokiej jakości, unikalnych, oryginalnych treści, które będą chętnie udostępniane przez odbiorców.
Należy wiedzieć, że takie strategie, jak: tworzenie artykułów sponsorowanych, spamowanie linkami na forach lub w komentarzach czy wymienianie się linkami z innymi administratorami nie są link baitingiem. Wręcz przeciwnie, w przypadku dwóch ostatnich elementów możemy sprowadzić na swoją stronę karę od Google.
Jakich korzyści może dostarczyć nam link baiting?
Jak stworzyć treść, która będzie samodzielnie się linkować? Istnieje kilka elementów, na które należy zwrócić uwagę:
Znasz już cechy dobrej treści. Teraz warto zastanowić się nad jej podaniem.
Napisanie tekstu nie jest niczym trudnym. Stworzenie jednak takiego, który będzie przydatny, interesujący i ciekawy, jest już prawdziwym wyzwaniem. Musisz dowiedzieć się, co interesuje wybraną przez Ciebie grupę docelową i wyjść jej naprzeciw. Konsekwentnie posługuj się jednym stylem wypowiedzi, aby zbudować własną markę. Jeśli stawiasz na aktualne, świeże treści, staraj się zawsze opisać je prędzej niż konkurencja. Pamiętaj jednak o evergreen contencie – pozwoli zachować stały ruch na stronie.
Przydatny i atrakcyjny widget to skuteczne narzędzie w zainteresowaniu odbiorców. Jeśli zajmujesz się niszowym zagadnieniem, cała uwaga zostanie skierowana na Twoją witrynę.
Blogowanie cieszy się popularnością już od początku istnienia sieci. Guest posting to dobra metoda, aby pozyskać wartościowe linki przychodzące. Pozwala to połączyć siły z innymi osobami/ firmami z branży, tworząc fundament dla przyszłego trade marketingu. Wpisy tego typu pozwalają dodatkowo dotrzeć do nowej publiczności, a to są potencjalni czytelnicy i linki.
Wiedza w pigułce jest przydatna każdemu z nas. Współcześnie odbiorcy są bardziej nastawieni na treści wizualne niż tekstowe. Taka forma jest lepiej przyswajalna, a my mamy możliwość zaoszczędzenia czasu, nie poświęcając się długim tekstom bądź raportom. Jeśli chcesz, aby ktoś jedynie rzucił okiem na stronę, jest to dobre rozwiązanie.
Jak coś zrobić? Gdzie coś znaleźć? Poradniki odpowiadają na tego typu pytania, przez co cieszą się wyjątkową popularnością wśród internautów. Dodatkowo pozwolą Ci zaistnieć jako ekspert w danej dziedzinie, co jest przydatne w kontekście pozycjonowania.
To prosta i szybka forma link baiting, która przenosi całą siłę na odbiorców. Udostępnienie posta oraz zaangażowanie internautów w celu wygrania nagrody wspiera link building, a Ty zyskujesz rozgłos.
Równie dobrym pomysłem wspierania link baiting są wywiady – zwłaszcza z interesującymi osobami z branży. To oczywiste, że charakter naszego rozmówcy wpływa na odbiór wywiadu. Im bardziej interesujący (a niekiedy kontrowersyjny), tym chętniej dzielą się nim czytelnicy.
Facebook i Instagram wciąż cieszą się wielką popularnością, ale TikTok mocno depcze im po piętach. Wszystko dlatego, że dziś szczególnym zainteresowaniem cieszą się wszelkie formy wideo. Śmieszne, przydatne, estetyczne, informacyjne – można wybrać odpowiadający sobie model, aby w jednej chwili zacząć budować wizerunek marki oraz strony.
Chociaż terminy te brzmią podobnie, oznaczają dwie zupełnie inne strategie. Click bait polega na stworzeniu linku o wyłącznie interesującym tytule. Jeśli odbiorca po kliknięciu nie trafi na ciekawy content, szybko opuści stronę, powiększając jej współczynnik odrzuceń (BR). Link bait spełnia obietnicę nie tylko interesującego tytułu, ale i zawartości. Wydłuża się więc czas, jaki użytkownik poświęca stronie, zwiększając szansę na konwersję oraz ruch.
Wszystko zaczyna się od pierwszego spotkania i kliknięcia. Wartościowa treść, jeśli tylko trafia swoim przekazem do odbiorcy, od razu jest “lajkowana”, a w konsekwencji przesyłana dalej. W ten sposób osiągamy właśnie to, na czym nam zależało – link baiting. Należy jednak mieć świadomość, że proces ten wymaga wiele zaangażowania oraz wsparcia SEO. Wiesz już, link baiting co to takiego, więc od teraz świadomie stawiaj na świeże treści i chwytliwe tytuły, a co najważniejsze – nigdy nie odpuszczaj!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.