Link building bez tajemnic! ­čöŚ

Obejrzenie odcinka zajmie Ci: 29 min
Odcinek 01
Sezon 2
Link building bez tajemnic! ­čöŚ

Zobacz odcinek:

Odsłuchaj odcinek

Cze┼Ť─ç. Ja jestem Wojtek Haremza, a to jest drugi sezon Zapytaj o SEO. Dzisiaj zaprosi┼éem do naszego nowego studia Micha┼éa Ziacha, kt├│ry jest cz┼éonkiem zarz─ůdu do spraw technologicznych w wydawnictwie Blue Whale Press. Razem z Micha┼éem porozmawiamy o tym czym jest link building, czy mo┼╝na zrobi─ç go naturalnie, jakimi parametrami najlepiej to zrobi─ç i czego wystrzega─ç si─Ö w pozyskiwaniu link├│w. Ciesz─Ö si─Ö, Michale, ┼╝e mog─Ö w┼éa┼Ťnie z Tob─ů porozmawia─ç na ten temat.

Temat jest bardzo obszerny, wi─Öc mo┼╝emy rozmawia─ç. Wojtek, kiedy ostatnio linkowa┼ée┼Ť jakiego┼Ť klienta?

Ju┼╝ nawet nie pami─Ötam, kiedy robi┼éem link building od samego pocz─ůtku. Obecnie bardziej interesuje mnie masowe linkowanie i badanie efekt├│w. Micha┼é, przed wej┼Ťciem do studia rozmawiali┼Ťmy o ostatnim wyst─ůpieniem na webinarze Johna Millera, gdzie pad┼éo stwierdzenie, ┼╝e oczywistym jest to, ┼╝e ka┼╝dy mo┼╝e pozyska─ç olbrzymie ilo┼Ťci link├│w z olbrzymiej ilo┼Ťci stron i to nie mo┼╝e wp┼éywa─ç na ranking, poniewa┼╝ by┼éoby to kompletnie bez sensu. Wiemy, ┼╝e pewnie teraz faktycznie to nie wp┼éywa, ale kiedy┼Ť wp┼éywa┼éo. Wiem, bo sam tak dzia┼éa┼éem.

Który to był rok?

Pami─Ötam, ┼╝e w latach 2008-2009 to by┼é taki standard. Wtedy moja praca polega┼éa na tym, ┼╝e ustawia┼éem automat do pozyskania link├│w, klika┼éem enter, pozyska┼éem tysi─ůc link├│w. Wskakiwa┼éem dosy─ç wysoko. Na drugi dzie┼ä sprawdza┼éem wyniki. Zobaczy┼éem, ┼╝e m├│j konkurent przeskoczy┼é mnie. Sprawdzi┼éem, co si─Ö dzieje. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e on pozyska┼é tysi─ůc dziesi─Ö─ç link├│w, wi─Öc ja zabra┼éem si─Ö za pozyskiwanie kolejnych. Wiele os├│b korzysta┼éo w tym czasie te┼╝ z SWL. Podobno do dzisiaj dobrze to dzia┼éa. Ja nie wiem, nie korzystam. Jednak wr├│─çmy do tej odpowiedzi Johna. Micha┼é, Ty jako szef technologiczny w Blue Whale Press wiesz, ┼╝e to, co zostanie opublikowane na waszych portalach ma z jednej strony nie zaszkodzi─ç portalom, ale z drugiej strony klienci oczekuj─ů te┼╝ efekt├│w tych publikacji. No i teraz pojawia si─Ö pytanie, jak pogodzi─ç te dwie rzeczy. I tutaj pada pytanie: czym jest relevancy?

Ja rozumiem to jako kontekst i tematyczno┼Ť─ç, czyli ma znaczenie to, gdzie umiejscowi─Ö dany link. Link ze strony g┼é├│wnej, link ze stopki czy to link z podstrony skupiaj─ůcej si─Ö wok├│┼é jednego tematu. My┼Ťl─Ö, ┼╝e to jest jaki┼Ť fragment istotno┼Ťci/znaczenia, kt├│re Google bierze pod uwag─Ö ca┼éy czas.

Jasne, tylko wydaje mi si─Ö, a raczej jestem pewny, ┼╝e je┼Ťli dzisiaj stworzy┼ébym stron─Ö lub bloga i zamie┼Ťci┼ébym tam ┼Ťwietny tekst z poradnikiem ma┼éego majsterkowicza, a nast─Öpnie wrzuci┼é tam link do akcesori├│w do sklepu to mam wra┼╝enie, ┼╝e ten link wcale nie prze┼éo┼╝y si─Ö na osza┼éamiaj─ůcy wzrost pozycji.

Samo dodanie tekstu na stron─Ö to pierwszy krok. By┼éoby fajnie, gdyby ta Twoja strona, kt├│r─ů posiadasz, mia┼éa ju┼╝ jaki┼Ť autorytet. Nie wystarczy, ┼╝e w serwisie, kt├│ry skupia si─Ö na tematyce dom i ogr├│d, opublikuj─Ö tekst z naszym poradnikiem dla ma┼éego majsterkowicza i b─Öd─Ö zadowolony z dobrze wykonanej pracy. Tematyczno┼Ť─ç rozpatruj─Ö nie tylko w kontek┼Ťcie jednego tekstu, ale r├│wnie┼╝ ca┼éej domeny: jej autorytetu, rozpoznawalno┼Ťci. Warto zwr├│ci─ç te┼╝ uwag─Ö na widoczno┼Ť─ç. Je┼╝eli Google powi─ůza┼é j─ů z frazami, na kt├│re chc─Ö si─Ö linkowa─ç, to jest to sygna┼é, ┼╝e jaka┼Ť tematyczno┼Ť─ç tam zachodzi.

Tak, to fakt, ale mo┼╝emy te┼╝ to bada─ç na liczbach. Mamy narz─Ödzia i parametry, kt├│re staraj─ů si─Ö nam opisywa─ç skomplikowany ┼Ťwiat autorytetu i powi─ůza┼ä.

Powiedzia┼ée┼Ť bardzo wa┼╝n─ů rzecz. Trzeba pami─Öta─ç, ┼╝e one tylko pr├│buj─ů nam opisa─ç ten z┼éo┼╝ony ┼Ťwiat.

Tak, dok┼éadnie. Kiedy┼Ť mieli┼Ťmy jasn─ů informacj─Ö i parametr page range. Wiemy, ┼╝e page range nadal dzia┼éa, bo jest to podstawa badania ca┼éego autorytetu i powi─ůzania z domenami, jednak mamy teraz do dyspozycji nowocze┼Ťniejsze narz─Ödzia. Jednym z nich jest wsp├│┼éczynnik DR z popularnego narz─Ödzia Ahfres i TF z narz─Ödzia Majestic. Oczywi┼Ťcie tych narz─Ödzi jest znacznie wi─Öcej, ale je┼Ťli chodzi o prac─Ö agencyjn─ů, to wydaje mi si─Ö, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç agencji korzysta w┼éa┼Ťnie z tych wymienionych.

One s─ů ju┼╝ do tego stopnia popularne, ┼╝e klienci je rozpoznaj─ů.To jest bardzo przydatne, kiedy trzeba co┼Ť wyja┼Ťni─ç. A co samych narz─Ödzi: s─ů one troch─Ö pu┼éapk─ů, poniewa┼╝ te wska┼║niki nie m├│wi─ů o wszystkim. To s─ů liczby, kt├│re staraj─ů si─Ö upro┼Ťci─ç ┼Ťwiat.

O czym m├│wi─ů te liczby? Czym w┼éa┼Ťciwie jest ten DR i TF?

Zacznijmy od DR. DR (Domains Rating) ÔÇô Ahrefs nie podaje nam wzoru, na podstawie kt├│rego wyliczany jest ten wska┼║nik, ale m├│wi wprost, ┼╝e brane s─ů pod uwag─Ö domeny kieruj─ůce do Ciebie (linki przychodz─ůce), linki wychodz─ůce oraz jeden link, jako unikalny z domeny do Ciebie prowadz─ůcej.

Mamy jeszcze drugi parametr TF. Czym on jest?

Tu jest ciekawa sytuacja, bo jest on liczony zupe┼énie inaczej. Autorzy Majestica wybrali kilka portali, kt├│re wed┼éug nich s─ů godne zaufania. W zale┼╝no┼Ťci od tego, jak jeste┼Ť daleko od portali godnych zaufania, tym w teorii ten link jest coraz s┼éabszy.

Wydaje mi si─Ö, ┼╝e por├│wnanie tych dw├│ch parametr├│w daje nam jaki┼Ť obraz sytuacji. Je┼╝eli jeden parametr ro┼Ťnie, a drugi spada, no to wiemy, ┼╝e mamy naprawd─Ö du┼╝y problem. Je┼Ťli natomiast te wska┼║niki s─ů na mniej wi─Öcej r├│wnym poziomie, to mo┼╝emy przyj─ů─ç, ┼╝e idziemy w dobrym kierunku. No dobrze, ale przejd┼║my sobie przez ten ca┼éy proces. Wybrali┼Ťmy portal, parametry s─ů ok i dochodzi do publikacji artyku┼éu. Je┼Ťli chcemy umie┼Ťci─ç w takim artykule link, to tak naprawd─Ö mamy wiele mo┼╝liwo┼Ťci. Mo┼╝emy linkowa─ç z (16:48), czyli bezpo┼Ťrednia fraza, kt├│r─ů pozycjonujemy.

Na przykład poradnik małego majsterkowicza.

Tak, dokładnie.

Albo opony zimowe.

Google cały czas mówi, że linków nie można pozyskiwać.

I to dosy─ç jednoznacznie.

Tak, nie wolno kupowa─ç link├│w, a przez zakup rozumie si─Ö r├│wnie┼╝ namawianie do publikacji linka. Je┼╝eli ja jestem nowym brandem, to musz─Ö zacz─ů─ç od p┼éatnych link├│w, bo kto ma o mnie napisa─ç?

Tak, poruszy┼ée┼Ť bardzo ciekawy temat naturalno┼Ťci. Uwa┼╝am, ┼╝e linki naturalne istniej─ů. Ile razy wysy┼éa┼ée┼Ť linka do Allegro do por├│wnania oferty? Bardzo cz─Östo mo┼╝na zauwa┼╝y─ç to na forach, np. motoryzacyjnych, gdzie u┼╝ytkownicy podsy┼éaj─ů sobie linki do jakich┼Ť cz─Ö┼Ťci samochodowych.

Tak, dok┼éadnie. Cho─ç oczywi┼Ťcie musimy uwzgl─Ödni─ç pewien margines b┼é─Ödu na marketing szeptany, chocia┼╝ mam wra┼╝enie, ┼╝e ja ju┼╝ jestem troch─Ö spaczony i wsz─Ödzie doszukuj─Ö si─Ö drugiego dna, ale nie mo┼╝na te┼╝ wpada─ç w paranoj─Ö.

Linkowanie do ┼║r├│d┼éa. Kolejna niezwykle wa┼╝na forma, bardzo po┼╝─ůdana. Je┼Ťli pisz─Ö jaki┼Ť artyku┼é i nie jestem jeszcze ekspertem w danej dziedzinie, mog─Ö bazowa─ç na innych tekstach. Warto wi─Öc w tej sytuacji na ko┼äcu artyku┼éu w przypisie podlinkowa─ç to ┼║r├│d┼éo. B─Ödzie to w 100% naturalne.

Zgadza si─Ö.

Ponadto, jest to do┼éo┼╝enie jakiej┼Ť cegie┼éki do walki ze spamem i fake newsami. Podaj─ůc ┼║r├│d┼éo umo┼╝liwiamy weryfikacj─Ö informacji.

Wr├│─çmy do tej naturalno┼Ťci. Z mojej perspektywy bezpieczniejsz─ů form─ů linkowania s─ů linki brandowe, poniewa┼╝ tutaj ci─Ö┼╝ko nam zarzuci─ç, ┼╝e te linki s─ů manipulowane.

Z drugiej strony, wyobra┼║ sobie: jestem jakim┼Ť zapale┼äcem elektroniki. Stworzy┼éem sw├│j projekt i chc─Ö si─Ö nim pochwali─ç. Trafiam wi─Öc na forum elektroniczne i opisuj─Ö tam sw├│j projekt. W jaki spos├│b Ty podrzuci┼éby┼Ť linki do element├│w, kt├│re wykona┼ée┼Ť w swoim projekcie? To by┼éyby zwyk┼ée linki URL?

Pewnie napisa┼ébym ÔÇťKupi┼éem tranzystor tutajÔÇŁ i tam podrzuci┼ébym adres URL.

Ok, a ja mam tak, ┼╝e chc─Ö, by post, kt├│ry publikuj─Ö pod swoim nazwiskiem, by┼é dobrze sformatowany. By─ç mo┼╝e jest to forma zboczenia, ale lubi─Ö kiedy tekst wygl─ůda dobrze i jest czytelny, wi─Öc ja bym zrobi┼é co┼Ť takiego, ┼╝e wpisa┼ébym to s┼éowo ÔÇťtranzystorÔÇŁ i podlinkowa┼ébym to s┼éowo. W moim odczuciu naturalne.

Teraz pytanie czy Ty wychodzisz na pedanta, a ja na niechluja. Ale widzisz, mamy dwie osoby i dwa r├│┼╝ne systemy.

Jestem ciekaw, co na to algorytm.

Poza naturalno┼Ťci─ů mamy te┼╝ oznaczenia link├│w. Parametr nofollow i dofollow aczkolwiek nie ma parametr├│w dofollow.

Tak. Jest po prostu nofollow albo go nie ma.

Opr├│cz tego mamy te┼╝ parametry ugc oraz sponsors do oznaczenia artyku┼é├│w sponsorowanych. Te parametry s─ů po to, by nakarmi─ç algorytm i wspom├│c uczenie maszynowe. Google po jakim┼Ť czasie ju┼╝ bez tych parametr├│w b─Ödzie w stanie samodzielnie okre┼Ťli─ç artyku┼éy sponsorowane.

Jestem bardzo ciekawy dalszej komunikacji Google w tym zakresie, ale z tego, co zaobserwowałem, nie ma wielu linków oznaczonych tym parametrem.

Mamy jeszcze to oznaczenie ugc. Jak wesz┼éo w ┼╝ycie to oznaczenie to pomy┼Ťla┼éem sobie, ┼╝e chyba wszystkie linki b─Öd─Ö tym oznacza─ç.

Jestem ciekaw, w jaki spos├│b Google wkr├│tce b─Ödzie traktowa─ç linki, kt├│re nie s─ů w ┼╝aden spos├│b oznaczone.

Przysz┼éo┼Ť─ç poka┼╝e, co zadzieje si─Ö w tym temacie. Podsumowuj─ůc nasz─ů rozmow─Ö: poruszyli┼Ťmy tu sporo temat├│w i sporo w─ůtk├│w. By┼éo troch─Ö og├│lnie i technicznie. Je┼Ťli jeste┼Ťcie zainteresowani tym tematem, dawajcie zna─ç w komentarzu. Piszcie. My┼Ťl─Ö, ┼╝e Micha┼é na pewno zgodzi si─Ö do nas jeszcze raz wpa┼Ť─ç. Wracaj─ůc jeszcze do tego relevancy: sprowadza si─Ö to do tego, ┼╝e kiedy┼Ť po┼Ťwi─Öcali┼Ťmy czas na pozyskiwanie du┼╝ej ilo┼Ťci link├│w. Teraz skupiamy si─Ö g┼é├│wnie na analizie tych wszystkich rzeczy, o kt├│rych sobie dzi┼Ť powiedzieli┼Ťmy.

I pozyskiwaniu jako┼Ťciowych link├│w.

Tak, i si┼é─ů rzeczy pozyskamy ich mniej, poniewa┼╝ na pocz─ůtku trzeba znale┼║─ç jako┼Ťciowe linki, a p├│┼║niej oszacowa─ç ryzyko i koszty. Drodzy klienci, nie patrzcie wi─Öc na ilo┼Ť─ç, bo nie ona si─Ö liczy. Dzi─Öki wszystkim i dzi─Öki Micha┼é, ┼╝e wpad┼ée┼Ť.

Cze┼Ť─ç.

Kim jest gospodarz cyklu?

Wojtek zna si─Ö na rzeczy – skutecznie ┼é─ůczy teori─Ö z mocnymi kompetencjami praktycznymi, co pozwala mu efektywnie zarz─ůdza─ç procesami pozycjonowania dla klient├│w Grupy iCEA. Wieloletnie do┼Ťwiadczenie sprawia, ┼╝e niejedno ju┼╝ widzia┼é, ale nie twierdzi, ┼╝e nic go nie zaskoczy. Uwa┼╝a, ┼╝e pozycjonowanie to bran┼╝a pe┼éna wyzwa┼ä, gdzie mo┼╝na rozwin─ů─ç skrzyd┼éa – trzeba jednak by─ç na bie┼╝─ůco.

Kim jest gospodarz cyklu?
DARMOWY AUDYT SEO

    Rozpocznij

    od bezpłatnej
    konsultacji SEO

    Zainwestuj w szczeg├│┼éow─ů konsultacj─Ö SEO i dowiedz si─Ö wi─Öcej na temat wydajno┼Ťci Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksow─ů analiz─Ö, dzi─Öki kt├│rej uzyskasz jasny obraz tego, co nale┼╝y poprawi─ç.

    • I Nasz ekspert SEO skontaktuje si─Ö z Tob─ů telefonicznie.
    • II Um├│wimy si─Ö na bezp┼éatn─ů konsultacj─Ö w dogodnym dla Ciebie terminie.
    • ´╗┐´╗┐III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzi─Öki kt├│rym poprawisz wydajno┼Ť─ç swojego sklepu internetowego.
    • IV Otrzymasz szczeg├│┼éowy raport SEO bior─ůcy pod uwag─Ö szereg wa┼╝nych czynnik├│w rankingowych Google.

    Dzi─Ökujemy za kontakt.

    Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozw├│l, ┼╝e zrobimy to za Ciebie!

    Wr├│cimy z odpowiedzi─ů w ci─ůgu 72 godzin. Sprawd┼║ swoj─ů skrzynk─Ö e-mailow─ů, aby uzyska─ç wi─Öcej informacji.

      Chcesz pozna─ç
      ofert─Ö?
      Skontaktujemy si─Ö z Tob─ů
      w ci─ůgu kilku minut!
      Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dost─Öpny. Skontaktujemy si─Ö z Tob─ů w godzinach otwarcia biura.
      Wyra┼╝am zgod─Ö na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Wi─Öcej w Polityce prywatno┼Ťci.