ANTONI SHKRABA/pexels.com
Zaznaczanie miejsca w sieci to nie lada wyzwanie. Posiadanie strony już nie wystarcza, więc trzeba promować ją w różnych miejscach. Taką strategię promocji w SEO nazywa się tworzeniem linków zewnętrznych. Dowiedz się więc, czym są, jaki mają wpływ na pozycjonowanie, a przede wszystkim, jakie miejsca do ich umieszczania są najlepsze. Pozwól sobie na blask reflektorów.
To wszelkie odnośniki do naszej strony internetowej umieszczone na innych witrynach. Są one jednym z czynników oceny jakości strony dla Google, poprawiają proces indeksowania strony, a przede wszystkim stanowią niezbędny rodzaj promocji.
Warto pamiętać o atrybutach określających linki, a dokładniej „dofollow” i „nofollow”. Te pierwsze wpływają na pozycjonowanie witryny, wysyłają informacje robotom oraz algorytmom o tym, że strona jest gotowa dla użytkowników i należy ją brać pod uwagę. Linki nofollow z kolei wpływają na naszą wiarygodność oraz naturalność, ale stanowią też sugestię, aby nie uwzględniać ich w ocenianiu jakości strony.
Mocne linki to takie, które pochodzą ze stron wysoce autorytatywnych, a których treści zostały ze sobą powiązane. Posiadają one atrybut dofollow, a ponadto są exact match, czyli zawierają najbardziej pożądane słowa kluczowe. Ich zdobycie pozwala na uzyskanie statusu eksperta w sieci i wzmacnianie wizerunku marki.
Strona może również posiadać wartość „Domain Authority” (DA). Jest to również ważny czynnik dla Google, a im wyższy jego wskaźnik, tym mocniejszy link zwrotny. Do oceny autorytetu bierze się pod uwagę wiek domeny, liczbę linków wewnętrznych i zewnętrznych, a także ich jakość.
Pozycjonowanie oraz optymalizacja stron funkcjonuje pod hasłem: „Content is King!” (Bill Gates) – najważniejsza jest więc treść strony. Im bardziej wiarygodna, wysoko ujęta w rankingu witryna, tym większa wartość linku zwrotnego. Swego czasu popularnością cieszyły się katalogi linków dla linków zwrotnych. Po dokonaniu opłaty każdy mógł umieścić tam swój link. Okazało się jednak, że są one niskiej jakości i nie mają znaczenia dla SEO. Z tego powodu należy wybierać strony oraz portale o dużym zaufaniu.
Linki zwrotne są jednym z najważniejszych elementów rankingowych w wyszukiwarkach. Używane jako wskaźniki pomagają klasyfikować witryny. Załóżmy, że posiadasz stronę opisującą tematykę IT. Dostajesz dwa linki: jeden z witryny związanej z branżą internetową, a drugi ze strony o botanice. Jedynie pierwszy link możemy ocenić jako mocny.
Jeśli strona zgromadzi wiele nienaturalnych linków, może zostać ukarana przez Google. Bany i filtry mogą zawiesić Twoją stronę na kilka miesięcy, lat, a nawet całkowicie ją usunąć z wyszukiwarki. Nie stosuj więc technik Black Hat SEO (nie kupuj linków, nie korzystaj z farm linków, nie upychaj w ich strukturze słów kluczowych).
Wskazówka: Pamiętaj, aby nie tworzyć linków w ukrytej formie (np. pod hasłem „kliknij”). Obecnie przybierają one postać anchorów tekstowych, inaczej w wielu przypadkach mogą zostać uznane za niewartościowe. Bądź w tym wszystkim naturalny – Twój link powinien być skomponowany w tekst.
Świetnym sposobem na linkowanie zewnętrzne są media społecznościowe. Stanowią one wspaniałą możliwość do budowania wiarygodności treści w sieci. Facebook, Instagram, Twitter, TikTok – link możemy umieścić w każdym poście bądź relacji w formie odsyłacza. Google widzi dodatkowe hiperłącza i dołącza się do rozpowszechniania treści.
Drugą możliwością jest tworzenie wpisów gościnnych dla innych blogów. W obrębie tekstu możemy w sposób nienarzucający się zrobić autoreklamę własnej witryny. Poza tym w obrębie blogów można umieszczać linki również w komentarzach – pamiętaj jednak, aby te treści ze sobą współgrały! W blogosferze istnieje również możliwość wymiany między artykułami.
W tym przypadku głosy są sprzeczne. Zdarza się, że Google kara za linki pochodzące z artykułów sponsorowanych. Jeśli więc chcemy skorzystać z tej możliwości, należy opatrzyć dany link atrybutem nofollow. Powinno się je umieszczać na zaufanych i popularnych stronach, w portalach dostosowanych do tematyki tekstu.
Są to tak różnorodne tematycznie miejsca, że z łatwością znajdziesz coś dla siebie. Linki są najczęściej dodawane wraz z krótkim opisem tematycznym, aby dać sygnał do rozpoczęcia dyskusji.
W przypadku firm i marek, a także miejsc sięgających do technik lokalnego SEO świetnym rozwiązaniem będzie umieszczenie linku do strony w obrębie wizytówek. Dodanie linku bezpośrednio w Google wpływa na pozycjonowanie oraz wiarygodność strony. Z drugiej strony mamy do dyspozycji również katalogi biznesowe – przy danych NAP wystarczy dołączyć link prowadzący do witryny. Tym sposobem mamy dwa dodatkowe linki generujące ruch na stronie.
Znasz już istotę linków zwrotnych. Wykorzystaj wszystkie dostępne miejsca, aby zostawiać w nich swój ślad. Im więcej linków do strony bądź artykułu, tym jest on wyżej w rankingu wyszukiwania. Co za tym idzie, dostrzega Cię algorytm Page Rank służący do oceny jakościowej strony, który ocenia ich ilość, a przede wszystkim jakość. W ten sposób budujesz fundamenty swojego miejsca w sieci. W końcu, tworząc treści, zależy Ci, aby docierały one do jak największego grona odbiorców.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.