Linki kanoniczne – do czego są potrzebne?

Linki kanoniczne – do czego są potrzebne?

Jason Goodman/unsplash.com

W sytuacji wyboru między duplikatami, czyli stronami o podobnej treści (na przykład tworzonymi dla wersji mobilnej i desktopowej), a stronami kanonicznymi wyszukiwarka preferuje te drugie. Tego typu strony są aktywnie i regularnie, w przeciwieństwie do pozostałych, indeksowane przez roboty Google. Następnie trafiają do wyników wyszukiwania. Aby poprawnie skonfigurować stronę kanoniczną, webmasterzy używają narzędzia takiego jak link kanoniczny – co to jest dokładnie i jak poprawnie go użyć? O tym opowiemy w niniejszym artykule.

Czym są linki kanoniczne i po co ich używać?

Link kanoniczny to metatag, za pomocą którego algorytm wyszukiwarki wybiera spośród wielu dostępnych adresów URL witryny jeden preferowany w celu jego zaindeksowania. Ten proces selekcji nazywa się kanonizacją.

Link rel=”canonical” jest używany, gdy witryna zawiera strony o identycznej lub bardzo podobnej treści. Wykorzystywany jest również do paginacji stron w sklepach internetowych (pierwsza strona jest wybierana do skanowania, pozostałe – niekanoniczne – są ignorowane). Aby wyszukiwarka nie traktowała takich adresów jako duplikatów, konieczne jest umieszczenie w nich linku do jednej strony, która jest wersją kanoniczną preferowaną do indeksowania. W ten sposób w wynikach wyszukiwania pojawi się tylko ona. To jeden z najłatwiejszych sposobów radzenia sobie z duplikatami treści.

Wskazywanie priorytetowej wersji strony jest ważne dla SEO, linki kanoniczne pozwalają więc unikać sankcji wyszukiwarek za powielanie treści. Co więcej, dzięki nim cała masa referencyjna zostaje poprawnie przeniesiona na stronę kanoniczną.

Sprawdź: Najczęściej popełniane błędy podczas tworzenia meta description na stronie WWW

Jak używać atrybutu rel="canonical"?

Jest kilka sytuacji, kiedy użycie linków kanonicznych jest nie tylko wskazane, ale wręcz niezbędne.

Źródło: NordWood Themes/unsplash.com

Po pierwsze, gdy witryna zawiera co najmniej dwie strony o tej samej lub podobnej treści. Dotyczy to również powielania opisów produktów na stronie kategorii. Po drugie, podczas ponownego publikowania lub aktualizowania starej zawartości. Jeśli chcesz zachować starą wersję witryny, ale sygnały rankingowe muszą dotrzeć do nowej wersji, możesz ponownie hostować starą zawartość i skonfigurować przekierowanie lub opublikować nową wersję i ustawić stronę jako kanoniczną. Po trzecie, kanonizacji używamy na stronach paginacji, jeśli w kategoriach witryny znajdują się strony: „Pokaż wszystko”. W takim przypadku na każdej ze stron paginacji musisz określić adres kanoniczny.

Atrybutu rel=”canonical” warto użyć także, aby zapobiec pojawianiu się różnych duplikatów, na przykład na:

  • stronach sortowania: /*sortuj, asc, desc, list=*;
  • duplikatach spowodowanych znacznikami UTM: *utm_source=, /*utm_campaign=, /*utm_content=, /*utm_term=, /*utm_medium=;
  • innych stronach z parametrami GET w adresie URL;
  • duplikatach powstałych w wyniku specyfiki działania CMS.

W takim przypadku musisz dodać linki kanoniczne do wszystkich statycznych stron witryny.

Kanonizacja przydaje się jeszcze, gdy zasób internetowy ma kilka wersji językowych, wersję mobilną lub wariant URL z i bez „WWW”.

Jak poprawnie skonfigurować adres kanoniczny?

Aby użyć tagu kanonicznego, trzeba wybrać główny adres URL spośród duplikatów i wpisać go w atrybucie: <link rel=”canonical” href=”http://nazwa.pl/strona/”>, następnie dodać do wszystkich stron innych niż główna. Istnieje kilka sposobów, aby zrobić to poprawnie.

Korzystanie z wtyczki CMS

Większość CMS ma wbudowaną funkcję lub wtyczki, które pozwalają zautomatyzować ustawienie linków kanonicznych. Na przykład:

  • można skonfigurować kanoniczny adres na WordPress za pomocą wtyczki Yoast SEO;
  • w OpenCart w ustawieniach produktu można ustawić adres URL SEO;
  • w Joomla w wersji 3 i nowszych można włączyć funkcję SEF. Atrybut rel=”canonical” zostanie dodany do kodu stron technicznych, takich jak /index.php?option ze wskazaniem głównej strony z CNC.

Przyjrzyjmy się na przykład WordPressowi jako najpopularniejszemu CMS-owi. Konfigurowanie adresu kanonicznego jest bardzo proste. Wystarczy zainstalować wtyczkę Yoast SEO, aby tagi były dodawane automatycznie. W sekcji „Zaawansowane” można określić tagi dla konkretnej strony i wskazać adres kanoniczny.

Wpisywanie między tagi dowolnej strony HTML

Głównym sposobem określenia priorytetowego adresu jest umieszczenie rel=”canonical” w sekcji <head> każdej kopii strony. Na przykład, jeśli dla strony: https://nazwastrony.pl/*utm_content= kanoniczny jest adres: https://nazwastrony.pl/, musisz dodać do niej następujący kod: <link rel=”canonical” href=”http://nazwastrony.pl/”>.

W nagłówku HTTP

Dokumenty PDF i inne dokumenty nie HTML nie mają sekcji <head>, więc poprzednia metoda nie zadziała. Jeśli masz dostęp do ustawień serwera, możesz określić znacznik kanoniczny w nagłówku HTTP za pomocą .htaccess lub PHP. Przy żądaniu duplikatu serwer powinien podać link do oryginalnego pliku: <link: <http: strona.pl=”” guide.pdf>;=”” rel=”canonical”></http:></http:></http:></http:>.

Na przykład stworzyłeś poradnik, umieściłeś go na blogu i osobno sformatowałeś do pliku PDF dla pobierania. Plik umieściłeś w podkatalogu http://strona.pl/blog/*. Nagłówek HTTP tego poradnika w formacie PDF może wyglądać tak:

HTTP/1.1 200 OK

Content-Type: application/pdf

Link: <http://strona.pl/blog/canonical-tags/>; rel=”canonical”

Można zrobić to samo z innymi stronami.

W pliku SiteMap

Wyszukiwarki domyślnie traktują wszystkie linki umieszczone w pliku XML jako kanoniczne. Pamiętaj jednak, że mapa nie jest zbiorem reguł dla robotów wyszukiwania, ale listą zaleceń, które mogą zignorować.

Poprzez przekierowanie 301

Możesz przekierować ruch i masę referencyjną z duplikatów na stronę kanoniczną za pomocą przekierowań 301. Z tej metody można skorzystać, jeśli witryna jest dostępna na przykład pod kilkoma adresami. Jeden z nich możesz wybrać jako główny i skonfigurować przekierowanie ze wszystkich pozostałych.

Sprawdź: O czym jest strona? – optymalizacja meta tagów

Czy strony niekanoniczne będą indeksowane?

Strony oznaczone jako niekanoniczne mogą nadal pojawiać się w SERP. Dzieje się tak dlatego, że link rel=”canonical” nie jest poleceniem dla botów wyszukiwania, ale raczej wskazówką, zaleceniem. Strona niekanoniczna może zostać wyświetlona, jeśli jest bardziej dopasowana do zapytania użytkownika, a jej treść znacznie różni się od wersji kanonicznej w momencie indeksowania przez robota. Jeśli jednak webmaster określi ten atrybut, zmniejsza się ryzyko, że Google sam wybierze niewłaściwą wersję strony lub ukaże witrynę za duplikaty.

Duża ilość zduplikowanych treści i stron znacznie pogarsza użyteczność witryny oraz wpływa na jej pozycję w SERP. Aby uniknąć sankcji za powielony content, powinieneś używać linków kanonicznych i przekierowań. Atrybut rel=”canonical” to poręczne, przydatne narzędzie do pozycjonowania zasobu. Prawidłowo użyty zwiększy wydajność i przyspieszy indeksowanie strony, co z kolei znacznie wpłynie na jej ranking.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 11
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Praca od podstaw: audyt SEO jako fundament Twojej strony internetowej
    Praca od podstaw: audyt SEO jako fundament Twojej strony internetowej
    Jak poprawnie wdrożyć strategię optymalizacji SEO na stronie? Odpowiedź stanowi audyt SEO – czym jest, jakie są jego rodzaje i jak go poprawnie wykonać?
    Linki zwrotne – czym są, jak działają i jak je budować?
    Linki zwrotne – czym są, jak działają i jak je budować?
    Backlinki są coraz bardziej pożądanym czynnikiem SEO na stronie, dlatego warto o nich pomyśleć, zanim konkurencja stanie na podium.
    Google Tag Manager – dlaczego warto z niego korzystać?
    Google Tag Manager – dlaczego warto z niego korzystać?
    Jak działa Google Tag Manager i jak wpływa na wydajność witryny? Dlaczego warto z niego skorzystać? Odpowiedzi znajdziesz w naszym nowym artykule!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę