W sytuacji wyboru między duplikatami, czyli stronami o podobnej treści (na przykład tworzonymi dla wersji mobilnej i desktopowej), a stronami kanonicznymi wyszukiwarka preferuje te drugie. Tego typu strony są aktywnie i regularnie, w przeciwieństwie do pozostałych, indeksowane przez roboty Google. Następnie trafiają do wyników wyszukiwania. Aby poprawnie skonfigurować stronę kanoniczną, webmasterzy używają narzędzia takiego jak link kanoniczny – co to jest dokładnie i jak poprawnie go użyć? O tym opowiemy w niniejszym artykule.
Link kanoniczny to metatag, za pomocą którego algorytm wyszukiwarki wybiera spośród wielu dostępnych adresów URL witryny jeden preferowany w celu jego zaindeksowania. Ten proces selekcji nazywa się kanonizacją.
Link rel=”canonical” jest używany, gdy witryna zawiera strony o identycznej lub bardzo podobnej treści. Wykorzystywany jest również do paginacji stron w sklepach internetowych (pierwsza strona jest wybierana do skanowania, pozostałe – niekanoniczne – są ignorowane). Aby wyszukiwarka nie traktowała takich adresów jako duplikatów, konieczne jest umieszczenie w nich linku do jednej strony, która jest wersją kanoniczną preferowaną do indeksowania. W ten sposób w wynikach wyszukiwania pojawi się tylko ona. To jeden z najłatwiejszych sposobów radzenia sobie z duplikatami treści.
Wskazywanie priorytetowej wersji strony jest ważne dla SEO, linki kanoniczne pozwalają więc unikać sankcji wyszukiwarek za powielanie treści. Co więcej, dzięki nim cała masa referencyjna zostaje poprawnie przeniesiona na stronę kanoniczną.
Jest kilka sytuacji, kiedy użycie linków kanonicznych jest nie tylko wskazane, ale wręcz niezbędne.
Po pierwsze, gdy witryna zawiera co najmniej dwie strony o tej samej lub podobnej treści. Dotyczy to również powielania opisów produktów na stronie kategorii. Po drugie, podczas ponownego publikowania lub aktualizowania starej zawartości. Jeśli chcesz zachować starą wersję witryny, ale sygnały rankingowe muszą dotrzeć do nowej wersji, możesz ponownie hostować starą zawartość i skonfigurować przekierowanie lub opublikować nową wersję i ustawić stronę jako kanoniczną. Po trzecie, kanonizacji używamy na stronach paginacji, jeśli w kategoriach witryny znajdują się strony: „Pokaż wszystko”. W takim przypadku na każdej ze stron paginacji musisz określić adres kanoniczny.
Atrybutu rel=”canonical” warto użyć także, aby zapobiec pojawianiu się różnych duplikatów, na przykład na:
W takim przypadku musisz dodać linki kanoniczne do wszystkich statycznych stron witryny.
Kanonizacja przydaje się jeszcze, gdy zasób internetowy ma kilka wersji językowych, wersję mobilną lub wariant URL z i bez „WWW”.
Aby użyć tagu kanonicznego, trzeba wybrać główny adres URL spośród duplikatów i wpisać go w atrybucie: <link rel=”canonical” href=”http://nazwa.pl/strona/”>, następnie dodać do wszystkich stron innych niż główna. Istnieje kilka sposobów, aby zrobić to poprawnie.
Większość CMS ma wbudowaną funkcję lub wtyczki, które pozwalają zautomatyzować ustawienie linków kanonicznych. Na przykład:
Przyjrzyjmy się na przykład WordPressowi jako najpopularniejszemu CMS-owi. Konfigurowanie adresu kanonicznego jest bardzo proste. Wystarczy zainstalować wtyczkę Yoast SEO, aby tagi były dodawane automatycznie. W sekcji „Zaawansowane” można określić tagi dla konkretnej strony i wskazać adres kanoniczny.
Głównym sposobem określenia priorytetowego adresu jest umieszczenie rel=”canonical” w sekcji <head> każdej kopii strony. Na przykład, jeśli dla strony: https://nazwastrony.pl/*utm_content= kanoniczny jest adres: https://nazwastrony.pl/, musisz dodać do niej następujący kod: <link rel=”canonical” href=”http://nazwastrony.pl/”>.
Dokumenty PDF i inne dokumenty nie HTML nie mają sekcji <head>, więc poprzednia metoda nie zadziała. Jeśli masz dostęp do ustawień serwera, możesz określić znacznik kanoniczny w nagłówku HTTP za pomocą .htaccess lub PHP. Przy żądaniu duplikatu serwer powinien podać link do oryginalnego pliku: <link: <http: strona.pl=”” guide.pdf>;=”” rel=”canonical”></http:></http:></http:></http:>.
Na przykład stworzyłeś poradnik, umieściłeś go na blogu i osobno sformatowałeś do pliku PDF dla pobierania. Plik umieściłeś w podkatalogu http://strona.pl/blog/*. Nagłówek HTTP tego poradnika w formacie PDF może wyglądać tak:
HTTP/1.1 200 OK
Content-Type: application/pdf
Link: <http://strona.pl/blog/canonical-tags/>; rel=”canonical”
Można zrobić to samo z innymi stronami.
Wyszukiwarki domyślnie traktują wszystkie linki umieszczone w pliku XML jako kanoniczne. Pamiętaj jednak, że mapa nie jest zbiorem reguł dla robotów wyszukiwania, ale listą zaleceń, które mogą zignorować.
Możesz przekierować ruch i masę referencyjną z duplikatów na stronę kanoniczną za pomocą przekierowań 301. Z tej metody można skorzystać, jeśli witryna jest dostępna na przykład pod kilkoma adresami. Jeden z nich możesz wybrać jako główny i skonfigurować przekierowanie ze wszystkich pozostałych.
Strony oznaczone jako niekanoniczne mogą nadal pojawiać się w SERP. Dzieje się tak dlatego, że link rel=”canonical” nie jest poleceniem dla botów wyszukiwania, ale raczej wskazówką, zaleceniem. Strona niekanoniczna może zostać wyświetlona, jeśli jest bardziej dopasowana do zapytania użytkownika, a jej treść znacznie różni się od wersji kanonicznej w momencie indeksowania przez robota. Jeśli jednak webmaster określi ten atrybut, zmniejsza się ryzyko, że Google sam wybierze niewłaściwą wersję strony lub ukaże witrynę za duplikaty.
Duża ilość zduplikowanych treści i stron znacznie pogarsza użyteczność witryny oraz wpływa na jej pozycję w SERP. Aby uniknąć sankcji za powielony content, powinieneś używać linków kanonicznych i przekierowań. Atrybut rel=”canonical” to poręczne, przydatne narzędzie do pozycjonowania zasobu. Prawidłowo użyty zwiększy wydajność i przyspieszy indeksowanie strony, co z kolei znacznie wpłynie na jej ranking.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.