Link building to jeden z najważniejszych aspektów każdej strategii marketingowej w Internecie. Wysokiej jakości linki korzystnie wpływają na ruch w witrynie i jej pozycjonowanie w Google. Niestety, coraz trudniej je zdobyć. Przedsiębiorcy decydują się więc na linki sponsorowane. Czy warto je wykorzystywać?
Linki sponsorowane nie są innowacyjnym rozwiązaniem. Zarówno małe, jak i duże przedsiębiorstwa stosują je już od lat. To bowiem forma reklamy stosowana w celu rozszerzania świadomości marki i pozyskiwania nowych klientów. Takie linki mogą przybrać różną postać. Najpopularniejszą są łącza umieszczane w tekstach w postaci adresu URL lub anchor textu oraz linki stosowane pod grafikami, które po kliknięciu przenoszą użytkownika na wybraną stronę internetową.
Linki sponsorowane, mimo że mogą występować w wielu postaciach, mają identyczne cele. Firmy najczęściej wykorzystują je do budowania rozpoznawalności marki i rozszerzania grona odbiorców za pośrednictwem umieszczania ich w artykułach. Taki tekst oznaczony jest wówczas jako „Reklama” lub „Artykuł sponsorowany”. Może pojawić się na wielu popularnych portalach, w tym serwisach informacyjnych czy mediach społecznościowych.
Jeśli już wiesz, linki sponsorowane co to takiego, warto poznać, jakie trzy główne rodzaje reklam można tworzyć w kampaniach w sieci wyszukiwania Google.
Najpopularniejszy typ to standardowe reklamy tekstowe. Google umożliwia dodanie trzech tytułów o długości nie większej niż 30 znaków i dwóch opisów o długości nie większej niż 90 znaków każdy. Istnieje także możliwość dodania do reklamy rozszerzeń – dodatkowych informacji, które pomogą użytkownikowi w podjęciu decyzji o kliknięciu linku. Google zaleca wypełnienie wszystkich rozszerzeń, które pasują do zakresu działalności firmy. Aktualna lista dostępnych rozszerzeń obejmuje:
Istnieje również opcja rozszerzeń automatycznych, które są tworzone i dodawane do reklamy przez sam algorytm reklamowy, jeśli uzna on, że zwiększy to prawdopodobieństwo kliknięcia.
Reklamy tekstowe są odpowiednie dla każdego rodzaju działalności i typu witryny, ale zanim je uruchomisz, zapoznaj się z aktualnymi wymaganiami Google. Pomoże Ci to płynnie przejść moderację.
Drugim typem reklamy w wyszukiwarce są elastyczne linki sponsorowane Google, które docelowo mają zastąpić standardowe reklamy tekstowe. Działają one na zasadzie automatyzacji – algorytm sam komponuje tytuły i opisy, a także dopasowuje treść do szerokości ekranu użytkownika. Zadaniem reklamodawcy jest jedynie wypełnienie odpowiednich pól proponowanymi wariantami:
Ostatni typ linków sponsorowanych to reklamy dynamiczne, w których algorytm automatycznie dopasowuje tekst ogłoszenia do zapytania użytkownika oraz do treści w witrynie. System tworzy reklamę z odpowiednim tytułem i prowadzi do właściwej strony docelowej. Reklamodawca musi tylko dodać jeden opis do wszystkich reklam i uzupełnić rozszerzenia. Reklamy dynamiczne oszczędzają czas podczas tworzenia kampanii reklamowych dla sklepów internetowych z szeroką gamą produktów. Jednocześnie można skonfigurować wyświetlanie takich reklam zarówno na podstawie treści całej witryny, jak i poszczególnych sekcji, a także wyłączyć reklamy dla produktów chwilowo niedostępnych.
Reklam dynamicznych nie zaleca się używać, jeśli:
Warto wspomnieć jeszcze o reklamach zawierających tylko numer telefonu. Wyświetlane są one na urządzeniach mobilnych i pozwalają użytkownikowi od razu zadzwonić pod wskazany w ogłoszeniu numer poprzez kliknięcie przycisku „Zadzwoń”.
Podczas tworzenia takiej reklamy obowiązkowe jest podanie nazwy firmy ogłoszeniodawcy, numeru telefonu, dwóch wierszy opisu oraz adresu URL strony zawierającej numer telefonu (jest to konieczne do potwierdzenia jego autentyczności). Tego typu linki są odpowiednie dla firm i instytucji świadczących pilne usługi – prywatne karetki pogotowia, lawety, taksówki, usługi dostarczania żywności i inne.
Mimo że algorytmy Google nieustannie się zmieniają, linki od wielu lat niezmiennie odgrywają kluczową rolę w procesie pozycjonowania stron internetowych. Obok jakości treści są najważniejszym czynnikiem rankingowym, który bezpośrednio wpływa na widoczność strony w wynikach wyszukiwania.
Linki sponsorowane należy umieszczać na popularnych i wiarygodnych portalach, gdyż tylko wtedy przyniosą oczekiwane rezultaty. Przekaz dotrze do szerokiego grona odbiorców, a popularność marki znacznie wzrośnie.
Pamiętaj też, aby wybierać powiązane tematycznie serwisy i weryfikować ich jakość, gdyż Twoja marka, po zastosowaniu linków sponsorowanych, będzie z nimi kojarzona.
Google traktuje linki jako swego rodzaju rekomendacje. Zwróć więc szczególną uwagę na autorytet i wiarygodność poszczególnych domen, gdyż nawet najbardziej rozbudowana sieć linków z niskiej jakości źródeł nie zapewni Ci satysfakcjonujących wyników.
Pamiętaj także, że linki sponsorowane wpłyną na pozycjonowanie Twojej strony w Google, jeśli będą zawierać atrybut dofollow. W przeciwnym razie wyszukiwarka nie weźmie ich pod uwagę podczas budowania rankingu. Niemniej jednak linki nofollow wciąż mogą zwiększać świadomość marki i rozszerzać grono odbiorców. Jako że są płatne, warto maksymalnie wykorzystać ich potencjał, oznaczając je atrybutem dofollow.
Dlaczego jednak pozyskiwanie linków, w tym linków sponsorowanych, jest tak ważne? Oto kilka kluczowych zalet tego procesu:
Aby reklama pojawiała się w linkach sponsorowanych Google, firmy biorą udział w aukcjach dla słów kluczowych zgodnych z treścią ogłoszenia i zawartością witryny. Im więcej reklamodawca zapłaci za reklamę pod konkretne zapytanie, tym wyżej pojawi się ona w wynikach wyszukiwania. Warto jednak wiedzieć, że reklamy oceniane są także pod kątem przydatności dla odbiorców. Jeśli link sponsorowany faktycznie jest wartościowy dla użytkowników Google, prawdopodobnie pojawi się w wynikach wyszukiwania.
Jeśli Twoja reklama kwalifikuje się do udziału w aukcji i pojawi się w SERP-ach, zostaniesz obciążony niewielką opłatą za każdym razem, gdy użytkownik kliknie link sponsorowany. Nazywa się to systemem Pay-Per-Click (PPC), ponieważ reklamodawcy płacą za każde kliknięcie reklamy przez użytkownika. Koszt jednego kliknięcia może wahać się od kilku groszy do kilkudziesięciu złotych, w zależności od poziomu konkurencyjności w danej niszy.
Linki sponsorowane są nieodłącznym elementem strategii content marketingu niemal każdego współczesnego przedsiębiorstwa. Wysokiej jakości treści zwiększają zainteresowanie docelowych odbiorców, którzy są wówczas bardziej skłonni do kliknięcia linku. Pamiętaj jednak, że pożądane efekty przyniesie wyłącznie przemyślana strategia. Postaw więc na kilka skutecznych linków sponsorowanych, zamiast spamować nimi na małowartościowych portalach. Oto kilka najważniejszych zalet takiej strategii:
Trzeba jednak zaznaczyć, że budowanie linków sponsorowanych na popularnych serwisach wiąże się z dość dużymi wydatkami. Taka strategia wymaga więc sporego budżetu. Co więcej, możesz natknąć się na spamerskie strony internetowe stworzone wyłącznie do umieszczania odnośników. Publikowane tam artykuły nie przyniosą Ci żadnych korzyści, nawet jeśli będą to teksty najwyższej jakości.
Pamiętaj, że odbiorcy często z rezerwą podchodzą do tekstów oznaczonych jako „Artykuł sponsorowany”, traktując je jako zwykłą reklamę. Kluczowa dla rozwoju biznesu jest więc kompleksowa strategia oparta na oryginalnych treściach umieszczanych w popularnych serwisach internetowych.
Jak widać, linki sponsorowane mają też kilka wad. Są to:
Umiejętnie wykorzystane linki sponsorowane mają wiele zalet. Można je wręcz traktować jako fundamentalny element strategii marketingowej. Uwzględnienie ich w procesie pozycjonowania jest świetnym sposobem na zwiększenie świadomości marki oraz stałe pozyskiwanie nowych odbiorców. Pamiętaj jednak, że proces ten jest dość wymagający i czasochłonny. Jeśli więc zdecydujesz się na zastosowanie linków sponsorowanych w swojej strategii, poświęć czas na przygotowanie wartościowych treści, które zachęcą użytkowników do kliknięcia danego odnośnika. Jeśli natomiast chcesz maksymalnie wykorzystać potencjał tego rozwiązania, skonsultuj się z profesjonalną agencją SEO, która przedstawi Ci najlepsze sposoby na wdrożenie linków sponsorowanych do strategii budowania linków.
W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.