Linki zwrotne są jednym z ważniejszych elementów skutecznej strategii SEO. Musisz wiedzieć, że wyszukiwarki oceniają witrynę pod kątem użyteczności i jej pozycji w rankingu wyników wyszukiwania właśnie na ich podstawie.
Jeśli chcesz poprawić organiczny ruch w swojej witrynie oraz widoczność w wynikach wyszukiwania Google, musisz bliżej poznać działanie linków zwrotnych.
W tym artykule szczegółowo omawiamy, czym są linki zwrotne, jak one działają, a także jak i gdzie je pozyskiwać.
Są to linki na innych stronach internetowych, które prowadzą bezpośrednio do Twojej witryny. Dzięki nim Google może łatwiej i szybciej indeksować daną stronę, a także uzyskać konkretne informacje o jej popularności czy autorytecie wśród użytkowników.
Generowanie linków zwrotnych i współpraca z innymi zaufanymi oraz wysokiej jakości stronami internetowymi to jeden ze sposobów na zaangażowanie szerszej publiczności, zwiększenie ruchu i autorytetu w danej witrynie.
Staraj się ulepszać swoje treści na stronie. Powinny zawierać odpowiednie informacje, być unikalne oraz wyraźnie zweryfikowane, tylko w taki sposób możesz zwiększyć liczbę linków zwrotnych w witrynie i wpłynąć na ranking wyników wyszukiwania Google.
Linki określane są przez atrybuty, czyli cechy charakterystyczne, wysyłające sygnały informacyjne wyszukiwarkom. Ich wybór wpływa na pozycjonowanie strony na liście rankingowej. Które z nich warto znać?
Numer jeden wśród linków, posiada największą wartość oraz moc SEO. Są to linki wysyłające komunikat o wysokiej wartości strony, sugerując tym samym jej częste odwiedzanie.
Atrybut ten pełni funkcję sugestii dla wyszukiwarki, która może, ale nie musi, zostać uwzględniona w ocenie. Link tego rodzaju nie będzie brany pod uwagę w kontekście oceny. Pozwala zachować balans i naturalność całej strategii budowania linków, a dodatkowo ma wpływ na ruch na stronie – utrzymuje jego płynność.
Są to linki wykorzystywane jedynie w kontekście treści pozyskanych płatnymi metodami. Wyszukiwarka wyświetla je u góry bądź u dołu wyników, oznaczając hasłem „Reklama”.
W tym przypadku mowa o linkach, które nie zostały wygenerowane przez właścicieli stron. Umieszczają je użytkownicy sieci na forach, w komentarzach, mediach społecznościowych czy na blogach.
Podczas tworzenia linków ważne jest wykorzystywanie odpowiedniego tekstu zakotwiczenia, dzięki któremu łącza stają się faktycznym elementem treści. Anchor text to klikalny tekst, który przenosi użytkownika do innych witryn. Istnieje kilka różnych sposobów na wdrożenie tekstu kotwicy. Aby znaleźć ten najlepszy, warto przyjrzeć się metodom, jakie wykorzystują konkurencyjne marki, a także przeprowadzić kilka dokładnych testów.
Nie zapominaj też, że jeśli tekst zakotwiczenia nie będzie dobrze zoptymalizowany, z pewnością nie uzyskasz oczekiwanych rezultatów.
Obecnie w Internecie jest około 2 miliardów stron, których liczba wzrasta każdego dnia. Zasadnicze zadanie przeglądarek to upowszechnianie informacji, które są zgodne z intencjami, zainteresowaniami i potrzebami użytkowników. Aby nie tracić czasu na przeczesywanie sieci, Google wprowadził algorytmy zajmujące się oceną stron oraz treści, abyśmy byli usatysfakcjonowani wynikami. W kontekście zdobywania linków zewnętrznych szczególnie ważne są dwa algorytmy, których wyniki są również czynnikami rankingowymi.
To pierwszy algorytm stworzony dla Google w 1998 roku, służący do oceny zawartości stron internetowych pod kątem jej całościowej jakości. Opiera się na klasyfikacji witryn pod względem liczby prowadzących do nich linków.
Jednak w kontekście link buildingu znacznie ważniejszy jest algorytm wprowadzony w 2012 roku. Jego celem jest ograniczenie ilości spamu oraz obniżenie pozycji rankingowej stronom próbującym stosować niedozwolone techniki SEO.
Musisz być świadomy tego, że jeśli ktoś wyszukuje konkretne zapytanie, to prawdopodobnie kliknie pierwsze trzy strony, które pokażą się mu na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google. Najczęściej są to witryny, które uzyskały w ostatnim czasie największą liczbę odwiedzin. Jeśli chcesz poprawić swój organiczny ruch w witrynie, musisz zadbać o dobrą pozycję w rankingu Google.
Mogą pomóc Ci w tym linki zwrotne, ponieważ strona zawierająca je z zaufanych witryn jest uważana za odpowiednią, wysokiej jakości, a także stanowiącą autorytet w branży.
Google regularnie aktualizuje jakość swoich wyników wyszukiwania dzięki poprawie działań algorytmów. Daje to lepszą pozycję w rankingu stronom internetowym, które dostarczają szczegółowe, wysokiej jakości treści.
Wyszukiwarki odbierają takie linki jako “pozytywnie oddany głos” na daną witrynę. Chodzi o to, że Google zauważa, że ktoś inny chce o Tobie mówić i uznaje Cię za pewien rodzaj autorytetu w branży.
Algorytm Google wykrywa strony internetowe, które odnoszą się bezpośrednio do Twojej witryny i sprawdza, czy są one wysokiej jakości oraz zawierają przydatne informacje dla użytkowników.
Infografiki są popularnym rodzajem treści przeznaczonym do budowania linków. To wizualna część treści, która w przejrzysty sposób prezentuje zawarte w niej informacje. Może obejmować tabele, wykresy, drobną mapę myśli.
Obrazy są chętniej linkowane przez innych, dlatego, kiedy stworzysz przemyślaną infografikę, to z pewnością każdy będzie chciał się do niej odwoływać.
Jak tworzyć infografiki? Przede wszystkim znajdź odpowiedni temat, który chcesz opisać na swojej stronie internetowej. Kiedy już to zrobisz, przeprowadź badania, opisz swoje przemyślenia na dany temat, nie opieraj się wyłącznie na teorii. Następnie możesz stworzyć atrakcyjnie wizualną infografikę. W tym celu skorzystaj z różnych, bezpłatnych narzędzi typu Canva lub zatrudnij doświadczonego projektanta.
Publikowanie interesujących filmów jest kolejnym rodzajem linków zwrotnych, które zyskują coraz bardziej na popularności. Musisz stworzyć film, który w pełni będzie odzwierciedlał myśli i oczekiwania odbiorcy, a także odpowiadał na jego potrzeby. Spraw, aby było trochę zabawnie. Poświęć swój czas, wysiłek i budżet, aby wideo internetowe było takie, jak sobie wymarzyłeś!
Następnie możesz użyć wideo do promocji we wszystkich platformach społecznościowych, aby zdobyć wyświetlenia i wzbudzić świadomość marki wśród odbiorców.
Włączenie własnych badań do treści na stronie internetowej firmy może pomóc w uzyskaniu linków zwrotnych. Upewnij się, że wyniki są oryginalne, tym bardziej jeśli otrzymałeś je od renomowanego badacza, przeprowadzającego prawdziwe badania dla Twojej firmy.
Postaraj się zrozumieć problem swoich odbiorców i dostarczyć im najlepsze rozwiązania. Wystarczy, że bardzo dokładnie zbadasz, jaki temat ich najbardziej interesuje oraz czego aktualnie szukają. Kiedy już to zrobisz, stwórz odpowiedniej jakości treść, która będzie odpowiadała na konkretne problemy Twoich potencjalnych klientów.
Świetnym sposobem na linkowanie zewnętrzne są media społecznościowe. Stanowią wspaniałą możliwość do budowania wiarygodności treści w sieci. Facebook, Instagram, Twitter, TikTok – link możesz umieścić w każdym poście bądź relacji w formie odsyłacza. Google widzi dodatkowe hiperłącza i dołącza się do rozpowszechniania treści.
Drugą możliwością jest tworzenie wpisów gościnnych dla innych blogów. W obrębie tekstu możesz w sposób nienarzucający się zrobić autoreklamę własnej witryny. Poza tym w obrębie blogów możesz umieszczać linki również w komentarzach – pamiętaj jednak, aby te treści ze sobą współgrały! W blogosferze istnieje również możliwość wymiany między artykułami.
W tym przypadku głosy są sprzeczne. Zdarza się, że Google kara za linki pochodzące z artykułów sponsorowanych. Jeśli więc chcesz skorzystać z tej możliwości, należy opatrzyć dany link atrybutem nofollow. Powinno się je umieszczać na zaufanych i popularnych stronach, w portalach dostosowanych do tematyki tekstu.
Są to tak różnorodne tematycznie miejsca, że z łatwością znajdziesz coś dla siebie. Linki są najczęściej dodawane wraz z krótkim opisem tematycznym, aby dać sygnał do rozpoczęcia dyskusji.
W przypadku firm i marek, a także miejsc sięgających do technik lokalnego SEO świetnym rozwiązaniem będzie umieszczenie linku do strony w obrębie wizytówek. Dodanie linku bezpośrednio w Google wpływa na pozycjonowanie oraz wiarygodność strony. Z drugiej strony masz do dyspozycji również katalogi biznesowe – przy danych NAP wystarczy dołączyć link prowadzący do witryny. Tym sposobem masz dwa dodatkowe linki generujące ruch na stronie.
Warto również wykorzystać możliwości portali ogłoszeniowych. Jest to kolejne rozwiązanie, które dodatkowo sprzyja lokalnym technikom SEO. Należy jednak pamiętać, że wraz z zakończeniem aktywności ogłoszenia strona z linkiem przestanie istnieć.
Zawsze istnieją dwie strony medalu, podobnie jest w przypadku technik SEO. Możesz podążać drogą wskazówek, wytycznych i zasad, które narzuca wyszukiwarka bądź próbować tę drogę sobie skrócić. Niestety ma to kiepski efekt, który grozi nałożeniem filtrów bądź banów od Google. Są to kary trwające od kilku miesięcy, przez kilka lat, a w skrajnych przypadkach wiążą się z całkowitym usunięciem strony z SERP-ów.
W przypadku linkowania mowa o zjawiskach:
Artykuł, który odpowiada na bezpośrednie pytania użytkowników, jest chętniej linkowany niż inne. Jeśli firma, która ma wysoki autorytet, odnosi się bezpośrednio do Twojej strony, to użytkownicy zaczynają pozytywnie postrzegać Twoją markę i angażować się w treści na Twojej stronie. Czują zainteresowanie, które zostało wywołane załączonym linkiem zwrotnym.
Roboty wyszukiwarek biorą pod uwagę, ile stron witryny nie generuje ruchu i może to mieć wpływ na to, jaką pozycję w rankingu SERP zajmujesz, dlatego zadbaj o odpowiednie treści, które sprawią, że inne firmy będą chciały generować bezpośrednie linki do Twojej strony.
Kiedy łączysz wszystkie swoje strony dotyczące konkretnego produktu, stopniowo budujesz większe zainteresowanie odbiorców i zaufanie do firmy, co przekłada się na sprzedaż produktów w Twojej witrynie. Pamiętaj, że im lepiej nabywca zna tajniki Twojego produktu lub usługi, tym bardziej będzie skłonny dokonać zakupu. Linki zwrotne utwierdzają potencjalnych klientów w wiarygodności na temat danego produktu, przez co chcą kupić go właśnie u Ciebie!
Jeśli sprzedajesz konkretny produkt, możesz poprosić osoby, które prowadzą blogi, aby opisały jego zalety i zamieściły bezpośredni link do oferty. Z pewnością wpłynie to na większe zainteresowanie produktem oraz wzrost wiarygodności Twojej firmy i oferowanego produktu.
Warto więc współpracować z influencerami, którzy będą mogli opublikować film lub samouczek, w którym produkt jest szczegółowo opisany. Jeśli odbiorcy będą zainteresowani Twoją ofertą, mogą odwiedzić witrynę i dowiedzieć się więcej na temat konkretnego produktu.
Pozycjonowanie oraz optymalizacja stron funkcjonuje pod hasłem: „Content is King!” (Bill Gates) – najważniejsza jest więc treść strony. Im bardziej wiarygodna, wysoko ujęta w rankingu witryna, tym większa wartość linku zwrotnego. Swego czasu popularnością cieszyły się katalogi linków dla linków zwrotnych. Po dokonaniu opłaty każdy mógł umieścić tam swój link. Okazało się jednak, że są one niskiej jakości i nie mają znaczenia dla SEO. Z tego powodu należy wybierać strony oraz portale o dużym zaufaniu.
Linki zwrotne są jednym z najważniejszych elementów rankingowych w wyszukiwarkach. Używane jako wskaźniki pomagają klasyfikować witryny. Jeśli strona zgromadzi wiele nienaturalnych linków, może zostać ukarana przez Google. Bany i filtry mogą zawiesić Twoją stronę na kilka miesięcy, lat, a nawet całkowicie ją usunąć z wyszukiwarki. Nie stosuj więc technik Black Hat SEO (nie kupuj linków, nie korzystaj z farm linków, nie upychaj w ich strukturze słów kluczowych).
Wskazówka: Pamiętaj, aby nie tworzyć linków w ukrytej formie (np. pod hasłem „kliknij”). Obecnie przybierają one postać anchorów tekstowych, inaczej w wielu przypadkach mogą zostać uznane za niewartościowe. Bądź w tym wszystkim naturalny – Twój link powinien być wkomponowany w tekst.
Mamy nadzieję, że nasz artykuł rozwiał wszystkie Twoje wątpliwości dotyczące funkcjonowania linków zwrotnych na stronie internetowej.
Pamiętaj, linki zwrotne i treść są bardzo ważnym czynnikiem rankingowym Google. Postaraj się więc na nich skupić i urozmaicać swój przekaz, aby generować własne hiperłącza do strony.
Często mniej linków zwrotnych z autorytatywnych witryn ma o wiele lepszy wpływ na pozycję witryny w rankingu wyszukiwarek niż tysiące spamerskich tego typu łączy.
Mamy nadzieję, że ten artykuł rozbudził Twoją wyobraźnię dotyczącą pozyskiwania linków zwrotnych i sam zabierzesz się od razu do działania!
W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.