DARMOWY AUDYT SEO

LTV marketing

LTV marketing

Anthony Riera/unsplash.com

Skuteczna strategia marketingowa obejmuje nie tylko aktualną sytuację firmy, lecz także ewentualne zmiany w przyszłości. Stały rozwój e-commerce i innych rynków sprawia, że warto postawić na długofalowe podejście. Aby ocenić zyski, jakie może zapewnić nam konkretny konsument, wykorzystuje się wskaźnik LTV. Marketing wymaga skutecznej analizy różnych parametrów – wśród nich znajduje się właśnie „lifetime value”, czyli „życiowa wartość klienta”.

Czym jest LTV?

Na starcie warto zaznaczyć, że możemy spotkać się z kilkoma określeniami na LTV – skrót ten oznacza „lifetime value”, jednak stosuje się także akronimy LCV i CLV („customer lifetime value”). Wszystkie z nich oznaczają jednak to samo: życiową wartość klienta. W jakim celu stosuje się LTV? Wskaźnik ten przedstawia przede wszystkim zysk, jaki firma może wypracować na danym konsumencie przez cały czas jego kontaktu z marką. W efekcie jest to zatem miara korzyści z konkretnego klienta. Dlaczego jest to tak istotny parametr dla marketingu? To głównie sposób na odpowiednie zarządzanie strategiami marketingowymi bez względu na to, na jakie metody stawiamy – w ramach korzyści możemy liczyć na optymalizację kosztów związanych z pozyskiwaniem klientów oraz skierowanie przekazu do najbardziej dochodowych konsumentów. Zamiast jednorazowych transakcji uwagę skupia się tutaj na utrzymaniu klientów, którzy będą przez długi okres generować przychód dla firmy.

Wskaźnik LTV możemy obliczyć na kilka prostych sposobów, w których pod uwagę bierze się kilka ważnych czynników. Dane wykorzystywane w tym celu obejmują między innymi średnią wartość sprzedaży, liczbę transakcji, czas trwania współpracy z danym klientem, a także przeciętną marżę brutto za jedną transakcję.

Sprawdź: Jakie znaczenie dla marki ma event marketing?

LTV – wskaźnik wartości klienta w e-commerce

To jeden z najważniejszych parametrów pozwalających ocenić skuteczność marketingu w e-commerce. Jest on bezpośrednio związany z marketingiem relacji – jeśli dany sklep próbuje bazować swoje działania na nawiązaniu długotrwałego kontaktu z klientem oraz zadbaniu o przywiązanie konsumenta do marki, kontrola wartości LTV będzie niezwykle istotna. Oparty na LTV program marketingowy zakłada przede wszystkim przyszłościowe myślenie o relacjach z klientami.

Źródło: Soundtrap/unsplash.com

Co w praktyce oznacza LTV? System zakładający wykorzystanie tego wskaźnika można zobrazować na przykładzie. Załóżmy, że pewien klient zrobił kilka razy zakupy w danym sklepie, jednak pojedyncza suma każdego z nich była stosunkowo niewielka. W tym samym czasie pojawił się kolejny konsument, który dokonał jednego zakupu, ale przewyższającego sumą zakupy pierwszego klienta. Choć w krótkoterminowej perspektywie to ta druga osoba dostarczy więcej zysków, w przyszłości to właśnie pierwszy klient może okazać się wartościowym konsumentem ze względu na fakt, że regularnie dokonuje zakupów w sklepie. Nie możemy jednak wykluczyć możliwości, że wskaźnik LTV drugiego klienta przekroczy wartość dla pierwszego. Wszystko zależy tutaj od relacji z obydwoma konsumentami – warto zadbać o każdego z nich. Odpowiednia interpretacja LTV pozwoli nie tylko pozyskać nowych klientów, lecz także sprawić, że zostaną oni z firmą na dłużej.

Jak zoptymalizować LTV? Program lojalnościowy i inne metody

Wskaźnik LTV może przynieść wiele korzyści firmie i wskazać, o których klientów należy szczególnie zadbać. Warto jednak wiedzieć, jak poprawić jego wartość. Istnieje wiele metod, by osiągnąć ten cel – większość z nich polega przede wszystkim na budowaniu relacji opartej na lojalności, a także zwiększeniu wartości koszyka sprzedaży danego konsumenta.

Do najczęściej stosowanych sposobów należy przygotowanie atrakcyjnego programu lojalnościowego i oferowanie zniżek dla stałych klientów. To proste, ale bardzo skuteczne metody, by nawiązać długofalową współpracę i zadbać o to, by konsumenci chcieli wrócić do naszej firmy. Warto przy tym dokładnie zaplanować program lojalnościowy – odpowiednie przygotowanie będzie tutaj kluczem do sukcesu. Przykładem mogą być karty stałego klienta, które uprawniają posiadacza do otrzymania zniżek lub zbierania punktów, które można będzie wymienić na atrakcyjne z punktu widzenia konsumenta benefity.

Promocje dla stałych klientów

Innym dobrym sposobem jest stosowanie cyklicznych promocji, na przykład dokładając darmowy produkt do zamówienia klienta. Takie oferty pojawiają się zarówno w sklepach, jak i w innych firmach – między innymi w restauracjach. Opcja skorzystania z promocji w stylu „3 w cenie 2” sprawia, że spora liczba klientów będzie skłonna zamówić dodatkowy produkt, nawet jeśli początkowo zakładali zakup tylko jednego.

Darmowa dostawa

Warto również wprowadzić bezpłatną dostawę dla zakupów przekraczających daną kwotę. To jeden ze sposobów na zmotywowanie klienta do złożenia zamówienia na większą sumę niż pierwotnie zakładana. Darmowa dostawa na przykład od 150 złotych może sprawić, że spora część odbiorców dorzuci do swojego koszyka jeszcze kilka produktów, by uniknąć dopłaty za dostarczenie zamówienia.

Stała komunikacja z klientem

Aby utrzymać nieprzerwany kontakt z konsumentami i stale budować wizerunek marki, wskazane jest również prowadzenie e-maila marketingowego – tzw. newslettery. To również dobre miejsce na promowanie ekskluzywnych ofert, które będą dostępne tylko dla osób otrzymujących informacje od firmy w ten sposób.

Wśród innych sposobów na poprawę wskaźnika LTV możemy wyróżnić:

  • budowanie społeczności za pomocą mediach społecznościowych – to bardzo dobre miejsce do utrzymywania relacji z klientem, bieżącego informowania o nowych produktach i powiadamiania o aktualnych promocjach;
  • cross-selling – takie działania mają ogromne znaczenie dla parametru LTV: zachęcanie do kupna dodatkowych produktów i usług może zwiększyć wartość pojedynczych transakcji, a także wpłynąć na pozostanie klienta przy danej marce.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: minishing.com, polishere.com

Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 11
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Najlepsza nazwa kanału YouTube – jaką wybrać i dlaczego jest tak ważna?
    Najlepsza nazwa kanału YouTube – jaką wybrać i dlaczego jest tak ważna?
    Chcesz zmienić nazwę kanału YouTube, ale nie wiesz jak? Dobrze trafiłeś! W tym artykule dowiesz się, jak to zrobić.
    8 elementów e-sklepu, które sprawdzają klienci zanim Ci zaufają
    8 elementów e-sklepu, które sprawdzają klienci zanim Ci zaufają
    Sklepy online w ostatnich latach przeżyły ogromny wzrost. Jak nie zginąć wśród licznej konkurencji i zadbać o każdy detal na stronie? Podpowiada nasz ekspert, Jacek.
    Czym jest optymalizacja wartości klienta i jak o nią zadbać?
    Czym jest optymalizacja wartości klienta i jak o nią zadbać?
    Prowadzisz sklep internetowy? Zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży? Dowiedz się, jak pomóc Ci w tym może optymalizacja wartości konsumenta.

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę