Sprzedaż produktów i usług online nie jest możliwa bez sklepu internetowego. Dostępne są różne rozwiązania, które umożliwiają budowę odpowiedniej infrastruktury oraz zarządzanie poszczególnymi zakładkami, modułami i funkcjonalnościami. Dużą popularnością cieszą się oprogramowania Magento oraz PrestaShop. Warto sprawdzić, jakie są najważniejsze różnice między nimi, które determinują ich wybór przez klientów.
Oba rozwiązania są przeznaczone do budowy i zarządzania sklepami internetowymi. Działają w formule CMS (Content Management System), czyli systemów przeznaczonych do zarządzania treściami w serwisach internetowych. Są szeroko stosowane na całym świecie – pod względem liczby użytkowników znajdują się w czołówce. Zapewniają dostęp do licznych funkcji i modułów, dzięki którym można zbudować witrynę e-sklepu, a następnie obsługiwać ją, między innymi pod kątem realizacji zamówień klientów czy pozycjonowania.
Mimo pewnych różnic, o których jeszcze będzie mowa, oba systemy wykazują liczne podobieństwa. Zaliczyć do nich należy kwestie związane z:
Aspekty te decydują o dużej popularności obu systemów. Dokonując wyboru, Magento czy PrestaShop, trzeba szczególną uwagę zwrócić na różnice między nimi. Oba rozwiązania są przeznaczone dla odmiennych e-sklepów.
Wybór oprogramowania często jest determinowany względami finansowymi. Ma to duże znaczenie w przypadku start-upów oraz małych firm, które na działalność marketingową, ze względu na niewielką skalę obrotów, nie są w stanie przeznaczać dużych kwot. Dlatego, decydując się na platformę e-zakupową, często korzystają one z rozwiązań, których eksploatacja wiąże się z niskimi kosztami.
Pod tym względem Magento czy PrestaShop wykazują podobieństwo – oba systemy działają w formule open source, czyli otwartego oprogramowania. Oznacza to, że są dostępne za darmo. Dotyczy to jednak podstawowych funkcjonalności.
Jeśli chodzi o Magento, dostępne są dwie wersje:
Zakup drugiej wersji wiąże się z istotnymi nakładami finansowymi. Na oficjalnej stronie Magento nie ma oficjalnego cennika. Szacunkowe koszty wynoszą od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych. Wszystko zależy od wielkości e-sklepu i dostępnych w jego ramach funkcjonalności – im większy stopień skomplikowania, tym wyższa cena. Orientacyjny koszt wdrożenia bazowego zaczyna się od około 2 tys. zł (w przypadku małych e-sklepów – dla dużych podmiotów stawki wynoszą zwykle nie mniej niż 20 tys. zł). Obejmuje on jednak podstawową konfigurację i nie zawiera np. wielu niezbędnych wtyczek.
Koszt wdrożenia jest znaczny, jeśli chodzi o korzystanie z Magento. PrestaShop jest rozwiązaniem tańszym. Oprogramowanie to także jest dostępne w wersji bezpłatnej. Nie posiada jednak szeregu przydatnych funkcjonalności oraz responsywnych szablonów. Dlatego, szczególnie w przypadku większych e-sklepów, niezbędne jest poniesienie konkretnych opłat.
Mogą one wynieść nawet kilka tysięcy złotych rocznie. Na oficjalnej stronie PrestaShop koszt wdrożenia jest określany w zależności od:
Biorąc pod uwagę koszty, jakie trzeba ponieść w związku z uruchomieniem i realizacją biznesu online za pomocą systemu CMS, lepszym rozwiązaniem jest PrestaShop. Magento jest oprogramowaniem znacznie droższym, dlatego jest polecane głównie dla dużych e-sklepów.
Pod tym względem zdecydowanie lepiej wypada Magento. Oferuje dostęp do wielu rozszerzeń, których liczba stale rośnie. Ponadto umożliwia budowę witryny internetowej za pomocą atrakcyjnych motywów. Obecnie jest ich około 3 tys. Niektóre spośród nich są przeznaczone dla e-sklepów działających w konkretnych branżach, w tym w ramach mody i urody, realizacji usług medycznych czy prowadzenia restauracji.
W Magento stosunkowo niewiele rozszerzeń jest dostępnych za darmo. Dotyczy to również wersji Adobe Commerce i rozwiązania opartego na chmurze. Przykładowe ceny wtyczek wynoszą:
Również PrestaShop pozwala na wybór różnych rozszerzeń i szablonów. Ich liczba, w porównaniu do Magento, jest jednak mniejsza. W przypadku motywów jest to około 2 tys. Wprawdzie nie jest to mało, ale zwykle są one oparte na identycznych schematach i różnią się jedynie pod względem koloru czy rozmieszczenia zakładek.
Bardziej zaawansowane funkcjonalności wymagają poniesienia opłat. Dotyczy to przykładowo:
Zastanawiając się, co jest lepszym rozwiązaniem, a więc Magento czy PrestaShop, pod uwagę należy wziąć indywidualne potrzeby, jeśli chodzi o wygląd e-sklepu. Magento oferuje dostęp do ogromnej liczby motywów i w zasadzie większość firm, nawet tych największych, może bazować na gotowych wzorach. W PrestaShop nierzadko istnieje potrzeba wykonania modułów na specjalne zamówienie, co znacznie podwyższa finalny koszt budowy witryny.
Pod kątem dostępu do funkcjonalności korzystniejsza opcja to Magento. PrestaShop nie oferuje tak dużej liczby szablonów, co znacznie ogranicza możliwość wykorzystania tego systemu, w tym w przypadku dużych e-sklepów. Rozwiązaniem oferowanym w obu typach oprogramowania jest możliwość stworzenia własnego motywu. Wymaga to jednak odpowiedniej wiedzy programistycznej, w tym w zakresie kodu HTML, tak więc nie każdy sobie z tym poradzi. Jest to szczególnie utrudnione w przypadku Magento.
Mając alternatywę – Magento czy PrestaShop, pod uwagę należy wziąć kwestie związane z architekturą tych CMS-ów. Magento jest o wiele bardziej skomplikowane w budowie i w większości przypadków podczas projektowania i wdrożenia e-sklepu wymaga skorzystania z pomocy ze strony wyspecjalizowanej agencji, takiej jak iCEA.
Ze względu na złożoną budowę, w tym pod kątem dużej liczby modułów i rozszerzeń, Magento wymaga dużych zasobów serwera. Liczba firm hostingowych, które są w stanie obsługiwać sklepy działające w oparciu o tę platformę, jest znacznie mniejsza. W porównaniu do PrestaShop Magento może sprawiać wiele trudności, jeśli chodzi o:
By efektywnie korzystać z Magento, niezbędne jest posiadanie wiedzy programistycznej. Wymaga to pomocy ze strony specjalistów. Można wprawdzie samodzielnie próbować obsługiwać witrynę, jednak należy pozyskać szereg informacji (często konieczny jest zakup poradnika), a ryzyko popełnienia błędu rośnie.
W PrestaShop obsługa jest znacznie łatwiejsza. Nawet ingerencja w kod źródłowy strony nie stanowi problemu dla średniozaawansowanych użytkowników. Pomocne mogą być liczne dostępne w sieci tutoriale, które pozwalają na szybkie zapoznanie się z możliwościami PrestaShop. Magento także oferuje szerokie wsparcie ze strony społeczności internetowej, jednak wprowadzanie modyfikacji za jego pośrednictwem jest mocno utrudnione.
Analizując możliwości wykorzystania obu rozwiązań, pod uwagę należy wziąć indywidualne preferencje i możliwości. Magento sprawdzi się jako platforma w przypadku tych osób, które zarządzają dużymi e-sklepami, z asortymentem na poziomie kilkudziesięciu tysięcy produktów, i posiadają spory budżet na zatrudnienie developerów. PrestaShop z kolei jest narzędziem przydatnym głównie dla małych i średnich podmiotów, dla których łatwość korzystania i brak rozbudowanych potrzeb, jeśli chodzi o architekturę witryny, mają zasadnicze znaczenie.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.