DARMOWY AUDYT SEO

Magento a PrestaShop – czym się różnią? Jaki system wybrać?

Magento a PrestaShop – czym się różnią? Jaki system wybrać?

fauxels/pexels.com

Sprzedaż produktów i usług online nie jest możliwa bez sklepu internetowego. Dostępne są różne rozwiązania, które umożliwiają budowę odpowiedniej infrastruktury oraz zarządzanie poszczególnymi zakładkami, modułami i funkcjonalnościami. Dużą popularnością cieszą się oprogramowania Magento oraz PrestaShop. Warto sprawdzić, jakie są najważniejsze różnice między nimi, które determinują ich wybór przez klientów.

Magento i PrestaShop – krótka charakterystyka

Oba rozwiązania są przeznaczone do budowy i zarządzania sklepami internetowymi. Działają w formule CMS (Content Management System), czyli systemów przeznaczonych do zarządzania treściami w serwisach internetowych. Są szeroko stosowane na całym świecie – pod względem liczby użytkowników znajdują się w czołówce. Zapewniają dostęp do licznych funkcji i modułów, dzięki którym można zbudować witrynę e-sklepu, a następnie obsługiwać ją, między innymi pod kątem realizacji zamówień klientów czy pozycjonowania.

Mimo pewnych różnic, o których jeszcze będzie mowa, oba systemy wykazują liczne podobieństwa. Zaliczyć do nich należy kwestie związane z:

  • bezpieczeństwem – możliwość dokonania regularnych aktualizacji czy wdrożenia certyfikatu SSL,
  • SEO – szeroką optymalizację, w tym pod kątem szybkości i responsywności strony WWW czy tworzenia wartościowego contentu zapewnia Magento; PrestaShop również to oferuje i pozwala na dostęp do podobnych funkcjonalności,
  • pomocą techniczną – oba rodzaje oprogramowania oferują kompleksowe wsparcie, w tym za pośrednictwem licznej społeczności użytkowników,
  • możliwością budowy wielojęzycznego e-sklepu.

Aspekty te decydują o dużej popularności obu systemów. Dokonując wyboru, Magento czy PrestaShop, trzeba szczególną uwagę zwrócić na różnice między nimi. Oba rozwiązania są przeznaczone dla odmiennych e-sklepów.

Sprawdź: Optymalizacja SEO dla stron e-commerce – jak zwiększyć ruch i poprawić sprzedaż?

Koszty związane z użytkowaniem obu systemów

Wybór oprogramowania często jest determinowany względami finansowymi. Ma to duże znaczenie w przypadku start-upów oraz małych firm, które na działalność marketingową, ze względu na niewielką skalę obrotów, nie są w stanie przeznaczać dużych kwot. Dlatego, decydując się na platformę e-zakupową, często korzystają one z rozwiązań, których eksploatacja wiąże się z niskimi kosztami.

Źródło: RODNAE Productions/pexels.com

Pod tym względem Magento czy PrestaShop wykazują podobieństwo – oba systemy działają w formule open source, czyli otwartego oprogramowania. Oznacza to, że są dostępne za darmo. Dotyczy to jednak podstawowych funkcjonalności.

Jeśli chodzi o Magento, dostępne są dwie wersje:

  • Magento Open Source – każdy może z niej korzystać, gdyż nie jest związana z żadnymi opłatami; niezbędne jest jednak poniesienie kosztów związanych z zakupem domeny, hostingu czy certyfikatu SSL, jednak dotyczy to wszystkich e-sklepów, bez względu na to, czy są oparte na Magento, czy PrestaShop,
  • Magento Commerce, w tym Adobe Commerce lub Adobe Commerce Cloud (rozwiązanie chmurowe, które działa w oparciu o serwery Amazon Web Services) – opcja wymagająca uiszczenia opłat.

Zakup drugiej wersji wiąże się z istotnymi nakładami finansowymi. Na oficjalnej stronie Magento nie ma oficjalnego cennika. Szacunkowe koszty wynoszą od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych. Wszystko zależy od wielkości e-sklepu i dostępnych w jego ramach funkcjonalności – im większy stopień skomplikowania, tym wyższa cena. Orientacyjny koszt wdrożenia bazowego zaczyna się od około 2 tys. zł (w przypadku małych e-sklepów – dla dużych podmiotów stawki wynoszą zwykle nie mniej niż 20 tys. zł). Obejmuje on jednak podstawową konfigurację i nie zawiera np. wielu niezbędnych wtyczek.

Koszt wdrożenia jest znaczny, jeśli chodzi o korzystanie z Magento. PrestaShop jest rozwiązaniem tańszym. Oprogramowanie to także jest dostępne w wersji bezpłatnej. Nie posiada jednak szeregu przydatnych funkcjonalności oraz responsywnych szablonów. Dlatego, szczególnie w przypadku większych e-sklepów, niezbędne jest poniesienie konkretnych opłat.

Mogą one wynieść nawet kilka tysięcy złotych rocznie. Na oficjalnej stronie PrestaShop koszt wdrożenia jest określany w zależności od:

  • pakietu roboczogodzin – od 250 zł/h,
  • wybranego abonamentu – od 120 zł/h; w ramach usługi użytkownik otrzymuje określoną liczbę godzin do wykorzystania i samodzielnie decyduje, na co ją przeznaczyć (może wybrać budowę określonych funkcjonalności czy dokonanie usprawnień technicznych przez programistę),
  • wykonanej usługi – szacunkowa cena pełnego wdrożenia e-sklepu zaczyna się od około 9 tys. zł.

Biorąc pod uwagę koszty, jakie trzeba ponieść w związku z uruchomieniem i realizacją biznesu online za pomocą systemu CMS, lepszym rozwiązaniem jest PrestaShop. Magento jest oprogramowaniem znacznie droższym, dlatego jest polecane głównie dla dużych e-sklepów.

Moduły oraz funkcjonalności Magento i PrestaShop

Pod tym względem zdecydowanie lepiej wypada Magento. Oferuje dostęp do wielu rozszerzeń, których liczba stale rośnie. Ponadto umożliwia budowę witryny internetowej za pomocą atrakcyjnych motywów. Obecnie jest ich około 3 tys. Niektóre spośród nich są przeznaczone dla e-sklepów działających w konkretnych branżach, w tym w ramach mody i urody, realizacji usług medycznych czy prowadzenia restauracji.

W Magento stosunkowo niewiele rozszerzeń jest dostępnych za darmo. Dotyczy to również wersji Adobe Commerce i rozwiązania opartego na chmurze. Przykładowe ceny wtyczek wynoszą:

  • Magento Facebook Chatbot (umożliwia automatyczne odpowiadanie na wiadomości wysłane poprzez Messengera) – 229 dolarów,
  • Abandoned Cart Email (kierowanie wiadomości do klientów, którzy porzucili koszyk) – 129 dolarów dla OpenSource i 449 dolarów w przypadku pozostałych wersji,
  • Magenest Opayo Payment Gateway (wtyczka oferująca bezpieczne płatności) – 199 dolarów.

Również PrestaShop pozwala na wybór różnych rozszerzeń i szablonów. Ich liczba, w porównaniu do Magento, jest jednak mniejsza. W przypadku motywów jest to około 2 tys. Wprawdzie nie jest to mało, ale zwykle są one oparte na identycznych schematach i różnią się jedynie pod względem koloru czy rozmieszczenia zakładek.

Bardziej zaawansowane funkcjonalności wymagają poniesienia opłat. Dotyczy to przykładowo:

  • Mega Menu Pro (umożliwia tworzenie intuicyjnego menu za pomocą opcji „Przeciągnij i upuść”) – 69,99–101,99 euro,
  • EU Cookies Law GDPR (kompleksowe zarządzanie plikami cookies) – 48,99–69,99 euro,
  • Image Compressor With TinyPNG (wtyczka służąca do kompresji plików graficznych) – 69,99–101,99 euro.

Zastanawiając się, co jest lepszym rozwiązaniem, a więc Magento czy PrestaShop, pod uwagę należy wziąć indywidualne potrzeby, jeśli chodzi o wygląd e-sklepu. Magento oferuje dostęp do ogromnej liczby motywów i w zasadzie większość firm, nawet tych największych, może bazować na gotowych wzorach. W PrestaShop nierzadko istnieje potrzeba wykonania modułów na specjalne zamówienie, co znacznie podwyższa finalny koszt budowy witryny.

Pod kątem dostępu do funkcjonalności korzystniejsza opcja to Magento. PrestaShop nie oferuje tak dużej liczby szablonów, co znacznie ogranicza możliwość wykorzystania tego systemu, w tym w przypadku dużych e-sklepów. Rozwiązaniem oferowanym w obu typach oprogramowania jest możliwość stworzenia własnego motywu. Wymaga to jednak odpowiedniej wiedzy programistycznej, w tym w zakresie kodu HTML, tak więc nie każdy sobie z tym poradzi. Jest to szczególnie utrudnione w przypadku Magento.

Sprawdź: Migracja sklepu internetowego – podstawowe rzeczy, o których musisz pamiętać

Obsługa systemów

Mając alternatywę – Magento czy PrestaShop, pod uwagę należy wziąć kwestie związane z architekturą tych CMS-ów. Magento jest o wiele bardziej skomplikowane w budowie i w większości przypadków podczas projektowania i wdrożenia e-sklepu wymaga skorzystania z pomocy ze strony wyspecjalizowanej agencji, takiej jak iCEA.

Ze względu na złożoną budowę, w tym pod kątem dużej liczby modułów i rozszerzeń, Magento wymaga dużych zasobów serwera. Liczba firm hostingowych, które są w stanie obsługiwać sklepy działające w oparciu o tę platformę, jest znacznie mniejsza. W porównaniu do PrestaShop Magento może sprawiać wiele trudności, jeśli chodzi o:

  • instalację i dokonywanie modyfikacji – skryptu nie można uznać za przyjazny użytkownikom, tak więc ingerowanie w niego musi wiązać się z odpowiednim doświadczeniem,
  • administrowanie stroną – wielu użytkownikom problemy sprawia zapoznanie się z podstawowymi funkcjonalnościami, a także praktyczne korzystanie z nich (dotyczy to np. dodawania produktów na stronę).

By efektywnie korzystać z Magento, niezbędne jest posiadanie wiedzy programistycznej. Wymaga to pomocy ze strony specjalistów. Można wprawdzie samodzielnie próbować obsługiwać witrynę, jednak należy pozyskać szereg informacji (często konieczny jest zakup poradnika), a ryzyko popełnienia błędu rośnie.

W PrestaShop obsługa jest znacznie łatwiejsza. Nawet ingerencja w kod źródłowy strony nie stanowi problemu dla średniozaawansowanych użytkowników. Pomocne mogą być liczne dostępne w sieci tutoriale, które pozwalają na szybkie zapoznanie się z możliwościami PrestaShop. Magento także oferuje szerokie wsparcie ze strony społeczności internetowej, jednak wprowadzanie modyfikacji za jego pośrednictwem jest mocno utrudnione.

Magento czy PrestaShop – co wybrać?

Analizując możliwości wykorzystania obu rozwiązań, pod uwagę należy wziąć indywidualne preferencje i możliwości. Magento sprawdzi się jako platforma w przypadku tych osób, które zarządzają dużymi e-sklepami, z asortymentem na poziomie kilkudziesięciu tysięcy produktów, i posiadają spory budżet na zatrudnienie developerów. PrestaShop z kolei jest narzędziem przydatnym głównie dla małych i średnich podmiotów, dla których łatwość korzystania i brak rozbudowanych potrzeb, jeśli chodzi o architekturę witryny, mają zasadnicze znaczenie.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: E-Commerce
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Ile kosztuje sklep IdoSell?
    Ile kosztuje sklep IdoSell?
    Zastanawiasz się nad wyborem gotowej platformy sprzedażowej? Sprawdź, na co możesz liczyć w przypadku sklepu IdoSell i na jakie koszty powinieneś się przygotować.
    O co powinieneś zapytać agencję e-Commerce?
    O co powinieneś zapytać agencję e-Commerce?
    Nie trać czasu i nerwów. Poznaj 5 najważniejszych pytań, jakie warto zadać agencji wdrażającej Twój sklep internetowy.
    Ile kosztuje sklep na PrestaShop?
    Ile kosztuje sklep na PrestaShop?
    Chcesz założyć sklep WWW i zastanawiasz się nad wyborem oprogramowania? Najpopularniejszym w Polsce jest PrestaShop. Dowiedz się, ile będzie Cię kosztować sklep oparty na tym rozwiązaniu i jakie możliwości masz do wyboru. Zanim podejmiesz decyzję, sprawdź najważniejsze informacje o PrestaShop i wydatkach związanych z uruchomieniem takiego sklepu.

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę