DARMOWY AUDYT SEO

Mapa przekierowań – czym jest i kiedy warto ją zastosować?

5 min czytania
Mapa przekierowań – czym jest i kiedy warto ją zastosować?
Kategoria Pozycjonowanie

Jeżeli do tej pory nie słyszałeś nic na temat tego, czym jest mapa przekierowań, to koniecznie sięgnij po nasz artykuł. Niewłaściwie sporządzona może negatywnie wpłynąć na całokształt funkcjonowania serwisu. Z kolei prawidłowo opracowana przyczyni się m.in. do zniwelowania ryzyka utraty wysokiej pozycji w rankingu Google oraz zmniejszenia współczynnika odrzuceń.

W niniejszym wpisie odpowiemy sobie na pytania: jak działa mapa przekierowań oraz w jaki sposób zabrać się za jej przygotowanie? Dowiesz się również więcej na temat przypadków jej wykorzystania.

Spis treści:

Pokrótce o mapie przekierowań

Omawiane pojęcie to właściwie opracowana lista, która mieści w sobie pełny bądź częściowy zakres stron starszej wersji serwisu wraz z towarzyszącymi oraz właściwie przypisanymi analogiami (przedstawiając to w obrazowy sposób, np. starszy adres URL X – nowy adres URL X).

Koniecznie zamieszczamy w niej witryny kluczowe z perspektywy użytkowników odwiedzających platformę oraz witryny, które cieszyły się uznaniem Google, czyli znajdowały się na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Jeżeli nie chcesz w żaden sposób narażać się na znaczne spadki w ekspozycji serwisu oraz wyświetlanie błędu 404, weź pod uwagę wszystkie podstrony najświeższej strony internetowej.

Przeniesienie platformy w jej niezmienionej postaci nie jest trudnym zadaniem. Wystarczy, że wybierając mapę z przekierowaniami dla każdej starszej witryny, wskażemy jej wariant odpowiedni dla świeższej wersji (z uwzględnieniem indywidualnego asortymentu, kategorii czy wpisu na blogu).

Sytuacja nieco komplikuje się wtedy, gdy chcemy dokonać zawężenia zamieszczonej oferty produktów bądź usług, czy zlikwidować część zbędnych podstron. Wówczas należy je także uwzględnić w mapie zawierającej przekierowanie, przenosząc na dopasowane tematycznie warianty.

O sukcesie mapy możemy mówić wtedy, gdy aspekt migracji strony wykorzystamy do naprawy struktury linków, tym samym wdrażając na witrynę przyjazne adresy URL.

Sytuacje, w których skorzystasz z mapy przekierowań

Być może zastanawiasz się, kiedy w ogóle warto przygotować mapę przekierowań i kiedy okaże się niezbędna? W zasadzie wyróżnia się cztery podstawowe sytuacje, w których może zajść taka potrzeba. Będzie to wtedy, gdy:

  • dokonasz modyfikacji silnika witryny bądź sklepu internetowego,
  • wdrożysz zmiany w obrębie domeny,
  • będziesz zmuszony wprowadzić niezbędne poprawki do wyżej wyróżnionych obszarów,
  • zmienisz .html na /.

Krótko i treściwie wyjaśnimy, co właściwie kryje się pod wymienionymi aktywnościami. Warto też wymienić rodzaje przekierowań:

  • przekierowanie JavaScript,
  • przekierowania zewnętrzne,
  • przekierowania wewnętrzne.

Mogą pojawić się również tymczasowe przekierowania.

Nowy silnik e-sklepu

W parze ze zmianą silnika e-sklepu często idą modyfikacje parametrów adresu URL. Konieczne okazuje się wtedy opracowanie prawidłowej mapy przekierowań, aby zarządzany przez Ciebie serwis nie spotkał się ze spadkami ekspozycji w rankingu SERP, a finalnie ze zmniejszeniem wyników sprzedażowych.

Nowa a stara domena

Jeżeli wprowadzane zmiany dotyczą domeny, wówczas nie można pominąć opłacenia jej starszej wersji. W najgorszym przypadku spotkasz się z utratą rangi witryny internetowej oraz ze zmniejszeniem ruchu w jej obrębie.

Naprawa serwisu – jak się za to zabrać?

W nieco trudniejszym położeniu znajdujemy się wtedy, gdy najważniejsze dla nas parametry (w tym pozycja czy ruch) znacznie spadają. Naprawa takiej platformy jest możliwa, choć należy wówczas uwzględnić np. informacje dotyczące dokładnej daty migracji serwisu oraz zweryfikować prawdopodobieństwo przejęcia starej domeny przez branżowego rywala.

W tym przypadku pojawiają się dwa scenariusze. Ten bardziej optymistyczny zakłada, że w celu weryfikacji przekazujesz domenę w ręce eksperta. Pomimo czasochłonnej pracy udaje Ci się powrócić na “stare tory” (tj. zająć wysokie miejsce w rankingu Google). Drugi scenariusz przyjmuje, że nie ma szans na naprawę w wyniku całkowitej utraty dostępu do starej domeny.

Nieznaczne poprawki parametrów domeny

Przy zmianie nazewnictwa strony głównej bądź znikomych parametrów domeny nie możesz zapomnieć o wykonaniu mapy przekierowań. Nawet najmniejsze zmiany w obrębie adresów URL wiążą się z powstaniem zupełnie nowego adresu. Jeżeli zaniedbasz te kwestie, czeka Cię klęska w postaci widocznych spadków na liście SERP.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Automatyzacja wchodzi w grę

Nieprawidłowo wdrażane przekierowania (np. przekierowanie 301) z pewnością negatywnie wpływają na jakość zarządzanej przez Ciebie strony, a także na wrażenia użytkowników. Nie musisz obawiać się, że wszystkie powyższe czynniki związane z mapą przekierowań będziesz musiał wdrażać ręcznie. Istnieją specjalistyczne narzędzia, dzięki którym uda się usprawnić cały proces, np. aplikacja internetowa Get Redirects. Warto skorzystać również z Google Search Console.

Nie jest to zadanie łatwe, przez co budzące wiele wątpliwości. Jeżeli nie do końca wiesz, jak zabrać się za stworzenie mapy zawierającej przekierowania 301 (301 Moved Permanently), powierz to zadanie firmie zewnętrznej. Czasami lepiej nie porywać się z motyką na słońce i uniknąć rażących błędów.

Masz pytania? Skontaktuj się z grupa-icea.pl przez formularz kontaktowy lub czat.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 9

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Sprawdź polecane narzędzia, które pomogą w planowaniu strategii SEO
Sprawdź polecane narzędzia, które pomogą w planowaniu strategii SEO
Na pozycjonowanie składa się szereg czynności zarówno wewnątrz, jak i poza kodem strony internetowej. Aby móc lepiej dobrać strategię działań SEO oraz obserwować ich rezultaty, warto postawić na sprawdzone i cenione przez specjalistów narzędzia do pozycjonowania.
Jak stworzyć stronę filarową?
Jak stworzyć stronę filarową?
Strony filarowe są bardzo pomocne na początku każdej drogi z optymalizacją treści. Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jak je stworzyć.
Rodzaje SEO
Rodzaje SEO
Jeśli prowadzisz stronę internetową, koniecznie powinieneś zainteresować się optymalizacją jej treści. Sprawdź, co możesz zyskać dzięki SEO!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę