Mapa przekierowań – czym jest i kiedy warto ją zastosować?

Mapa przekierowań – czym jest i kiedy warto ją zastosować?

cottonbro/pexels.com

Jeżeli do tej pory nie słyszałeś nic na temat tego, czym jest mapa przekierowań, to koniecznie sięgnij po nasz artykuł. Niewłaściwie sporządzona może negatywnie wpłynąć na całokształt funkcjonowania serwisu. Z kolei prawidłowo opracowana przyczyni się m.in. do zniwelowania ryzyka utraty wysokiej pozycji w rankingu Google oraz zmniejszenia współczynnika odrzuceń.

W niniejszym wpisie odpowiemy sobie na pytania: jak działa mapa przekierowań oraz w jaki sposób zabrać się za jej przygotowanie? Dowiesz się również więcej na temat przypadków jej wykorzystania.

Pokrótce o mapie przekierowań

Mapa przekierowań to właściwie opracowana lista, która mieści w sobie pełny bądź częściowy zakres stron starszej wersji serwisu wraz z towarzyszącymi oraz właściwie przypisanymi analogiami (przedstawiając to w obrazowy sposób, np. starszy adres URL X – nowy adres URL X).

Koniecznie zamieszczamy w niej witryny kluczowe z perspektywy użytkowników odwiedzających platformę oraz witryny, które cieszyły się uznaniem Google, czyli znajdowały się na wyższych pozycjach w wynikach SERP. Jeżeli nie chcesz w żaden sposób narażać się na znaczne spadki w ekspozycji serwisu oraz wyświetlanie błędu 404, weź pod uwagę wszystkie podstrony najświeższej strony internetowej.

Przeniesienie platformy w jej niezmienionej postaci nie jest trudnym zadaniem. Wystarczy, że w mapie przekierowań dla każdej starszej witryny wskażemy jej wariant odpowiedni dla świeższej wersji (z uwzględnieniem indywidualnego asortymentu, kategorii czy wpisu na blogu).

Sytuacja nieco komplikuje się wtedy, gdy chcemy dokonać zawężenia zamieszczonej oferty produktów bądź usług, czy zlikwidować zbędne podstrony. Wówczas należy je także uwzględnić w mapie przekierowań, przekierowując na dopasowane tematycznie warianty.

O sukcesie mapy przekierowań możemy mówić wtedy, gdy wykorzystamy migrację do naprawy struktury odnośników, tym samym wdrażając na witrynę przyjazne adresy URL.

Sytuacje, w których skorzystasz z mapy przekierowań

Być może zastanawiasz się, kiedy w ogóle będziesz zmuszony skorzystać z mapy przekierowań. W zasadzie wyróżnia się cztery podstawowe sytuacje, w których może zajść taka potrzeba. Będzie to wtedy, gdy:

  • dokonasz modyfikacji silnika witryny bądź sklepu internetowego,
  • wdrożysz zmiany w obrębie domeny,
  • będziesz zmuszony wprowadzić niezbędne poprawki do wyżej wyróżnionych obszarów,
  • zmienisz .html na /.

Krótko i treściwie wyjaśnimy, co właściwie kryje się pod wymienionymi aktywnościami.

Nowy silnik e-sklepu

W parze ze zmianą silnika e-sklepu często idą modyfikacje parametrów adresu URL. Konieczne okazuje się wtedy opracowanie prawidłowej mapy przekierowań, aby zarządzany przez Ciebie serwis nie spotkał się ze spadkami ekspozycji w rankingu SERP, a finalnie ze zmniejszeniem wyników sprzedażowych.

Nowa a stara domena

Jeżeli wprowadzane zmiany dotyczą domeny, wówczas nie można pominąć opłacenia jej starszej wersji. W najgorszym przypadku spotkasz się z utratą rangi witryny internetowej oraz ze zmniejszeniem ruchu w jej obrębie.

Naprawa serwisu – jak się za to zabrać?

W nieco trudniejszym położeniu znajdujemy się wtedy, gdy najważniejsze dla nas parametry (w tym pozycja czy ruch) znacznie spadają. Naprawa takiej platformy jest możliwa, choć należy wówczas uwzględnić np. informacje dotyczące dokładnej daty przeniesienia serwisu oraz zweryfikować prawdopodobieństwo przejęcia starej domeny przez branżowego rywala.

Źródło: RODNAE Productions/pexels.com

W tym przypadku pojawiają się dwa scenariusze. Ten bardziej optymistyczny zakłada, że w celu weryfikacji przekazujesz domenę w ręce eksperta. Pomimo czasochłonnej pracy udaje Ci się powrócić na “stare tory” (tj. zająć wysokie miejsce w rankingu Google). Drugi scenariusz przyjmuje, że nie ma szans na naprawę w wyniku całkowitej utraty dostępu do starej domeny.

Nieznaczne poprawki parametrów domeny

Przy zmianie nazewnictwa strony bądź znikomych parametrów domeny nie możesz zapomnieć o wykonaniu mapy przekierowań. Nawet najmniejsze zmiany w obrębie URL wiążą się z powstaniem zupełnie nowego adresu. Jeżeli zaniedbasz te kwestie, czeka Cię klęska w postaci widocznych spadków na liście SERP.

Automatyzacja wchodzi w grę

Nieprawidłowo wdrażane przekierowania z pewnością negatywnie wpływają na jakość zarządzanej przez Ciebie strony, a także na wrażenia użytkowników. Nie musisz obawiać się, że wszystkie czynności związane z mapą przekierowań będziesz musiał wykonywać ręcznie. Istnieją specjalistyczne narzędzia, dzięki którym uda się usprawnić cały proces, np. aplikacja internetowa Get Redirects.

Nie jest to zadanie łatwe, przez co budzące wiele wątpliwości. Jeżeli nie do końca wiesz, jak zabrać się za stworzenie mapy przekierowań 301, powierz to zadanie firmie zewnętrznej. Czasami lepiej nie porywać się z motyką na słońce i uniknąć rażących błędów.

Masz pytania? Skontaktuj się z grupa-icea.pl przez formularz kontaktowy lub czat.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Aktualności
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Black Friday w branży e-commerce

    Black Friday w branży e-commerce

    Wszyscy uwielbiamy przeceny. Nic więc dziwnego, że każdego roku Black Friday budzi tyle emocji. Dotyczy to zarówno sprzedawców, jak i […]
    Core Web Vitals ‒ czym jest i jak może wpłynąć na Twoją pozycję w wyszukiwarce?

    Core Web Vitals ‒ czym jest i jak może wpłynąć na Twoją pozycję w wyszukiwarce?

    Nasz ekspert zdradza, jakie najnowsze wskaźniki internetowe są ulubieńcami Google’a. Sprawdź, czy Twoja strona spełnia te wymagania i co możesz zrobić, by zyskać wyższą pozycję dla swojej witryny.
    VI edycja Brains Attack – dajemy szansę na rozwój studentom z WNPiD

    VI edycja Brains Attack – dajemy szansę na rozwój studentom z WNPiD

    Zajęcia na uczelni kojarzą Ci się z niepraktyczną wiedzą? My pokazujemy, że jest inaczej! Dowiedz się, czym są warsztaty Brains Attack i jak pomagają studentom w rozwoju kariery.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę