Jeżeli do tej pory nie słyszałeś nic na temat tego, czym jest mapa przekierowań, to koniecznie sięgnij po nasz artykuł. Niewłaściwie sporządzona może negatywnie wpłynąć na całokształt funkcjonowania serwisu. Z kolei prawidłowo opracowana przyczyni się m.in. do zniwelowania ryzyka utraty wysokiej pozycji w rankingu Google oraz zmniejszenia współczynnika odrzuceń.
W niniejszym wpisie odpowiemy sobie na pytania: jak działa mapa przekierowań oraz w jaki sposób zabrać się za jej przygotowanie? Dowiesz się również więcej na temat przypadków jej wykorzystania.
Omawiane pojęcie to właściwie opracowana lista, która mieści w sobie pełny bądź częściowy zakres stron starszej wersji serwisu wraz z towarzyszącymi oraz właściwie przypisanymi analogiami (przedstawiając to w obrazowy sposób, np. starszy adres URL X – nowy adres URL X).
Koniecznie zamieszczamy w niej witryny kluczowe z perspektywy użytkowników odwiedzających platformę oraz witryny, które cieszyły się uznaniem Google, czyli znajdowały się na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Jeżeli nie chcesz w żaden sposób narażać się na znaczne spadki w ekspozycji serwisu oraz wyświetlanie błędu 404, weź pod uwagę wszystkie podstrony najświeższej strony internetowej.
Przeniesienie platformy w jej niezmienionej postaci nie jest trudnym zadaniem. Wystarczy, że wybierając mapę z przekierowaniami dla każdej starszej witryny, wskażemy jej wariant odpowiedni dla świeższej wersji (z uwzględnieniem indywidualnego asortymentu, kategorii czy wpisu na blogu).
Sytuacja nieco komplikuje się wtedy, gdy chcemy dokonać zawężenia zamieszczonej oferty produktów bądź usług, czy zlikwidować część zbędnych podstron. Wówczas należy je także uwzględnić w mapie zawierającej przekierowanie, przenosząc na dopasowane tematycznie warianty.
O sukcesie mapy możemy mówić wtedy, gdy aspekt migracji strony wykorzystamy do naprawy struktury linków, tym samym wdrażając na witrynę przyjazne adresy URL.
Być może zastanawiasz się, kiedy w ogóle warto przygotować mapę przekierowań i kiedy okaże się niezbędna? W zasadzie wyróżnia się cztery podstawowe sytuacje, w których może zajść taka potrzeba. Będzie to wtedy, gdy:
Krótko i treściwie wyjaśnimy, co właściwie kryje się pod wymienionymi aktywnościami. Warto też wymienić rodzaje przekierowań:
Mogą pojawić się również tymczasowe przekierowania.
W parze ze zmianą silnika e-sklepu często idą modyfikacje parametrów adresu URL. Konieczne okazuje się wtedy opracowanie prawidłowej mapy przekierowań, aby zarządzany przez Ciebie serwis nie spotkał się ze spadkami ekspozycji w rankingu SERP, a finalnie ze zmniejszeniem wyników sprzedażowych.
Jeżeli wprowadzane zmiany dotyczą domeny, wówczas nie można pominąć opłacenia jej starszej wersji. W najgorszym przypadku spotkasz się z utratą rangi witryny internetowej oraz ze zmniejszeniem ruchu w jej obrębie.
W nieco trudniejszym położeniu znajdujemy się wtedy, gdy najważniejsze dla nas parametry (w tym pozycja czy ruch) znacznie spadają. Naprawa takiej platformy jest możliwa, choć należy wówczas uwzględnić np. informacje dotyczące dokładnej daty migracji serwisu oraz zweryfikować prawdopodobieństwo przejęcia starej domeny przez branżowego rywala.
W tym przypadku pojawiają się dwa scenariusze. Ten bardziej optymistyczny zakłada, że w celu weryfikacji przekazujesz domenę w ręce eksperta. Pomimo czasochłonnej pracy udaje Ci się powrócić na “stare tory” (tj. zająć wysokie miejsce w rankingu Google). Drugi scenariusz przyjmuje, że nie ma szans na naprawę w wyniku całkowitej utraty dostępu do starej domeny.
Przy zmianie nazewnictwa strony głównej bądź znikomych parametrów domeny nie możesz zapomnieć o wykonaniu mapy przekierowań. Nawet najmniejsze zmiany w obrębie adresów URL wiążą się z powstaniem zupełnie nowego adresu. Jeżeli zaniedbasz te kwestie, czeka Cię klęska w postaci widocznych spadków na liście SERP.
Nieprawidłowo wdrażane przekierowania (np. przekierowanie 301) z pewnością negatywnie wpływają na jakość zarządzanej przez Ciebie strony, a także na wrażenia użytkowników. Nie musisz obawiać się, że wszystkie powyższe czynniki związane z mapą przekierowań będziesz musiał wdrażać ręcznie. Istnieją specjalistyczne narzędzia, dzięki którym uda się usprawnić cały proces, np. aplikacja internetowa Get Redirects. Warto skorzystać również z Google Search Console.
Nie jest to zadanie łatwe, przez co budzące wiele wątpliwości. Jeżeli nie do końca wiesz, jak zabrać się za stworzenie mapy zawierającej przekierowania 301 (301 Moved Permanently), powierz to zadanie firmie zewnętrznej. Czasami lepiej nie porywać się z motyką na słońce i uniknąć rażących błędów.
Masz pytania? Skontaktuj się z grupa-icea.pl przez formularz kontaktowy lub czat.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.