Campaign Creators/unsplash.com
Opracowanie odpowiedniej strategii to jedna z najważniejszych kwestii dla marketingu. To właśnie dzięki niej działania promocyjne mogą skutecznie wpłynąć na popularność oraz wizerunek marki. Jednym z rozwiązań stosowanych na tym polu jest marketing mix. Poznaj pojęcie i narzędzia marketingu mix, które pomogą odnieść sukces w reklamie.
Czym właściwie jest marketing mix? To pojęcie, które zostało wprowadzone po raz pierwszy w roku 1960 w książce amerykańskiego profesora reklamy Edmunda McCarthy’ego. Termin ten oznacza kompozycję marketingową – grupę różnych, ściśle powiązanych ze sobą elementów, które mają pomóc firmom osiągnąć swoje cele reklamowe. To między innymi wszystkie procesy, metody i narzędzia stosowane w obrębie strategii promowania danego przedsiębiorstwa, aby wzmocnić pozycję marki na rynku i wpłynąć na świadomość konsumentów.
Marketing usług to z kolei ogół wszystkich działań reklamowych związanych z sektorem usług. Również w tym przypadku można zaimplementować założenia, jakie opisuje marketing mix – to zestaw uniwersalnych koncepcji, które powinny przynieść efekty przy różnych rodzajach towarów.
Prężny rozwój marketingu wpłynął na rozwinięcie się kilku podstawowych, często stosowanych koncepcji w kompozycji marketingowych. Wyróżnia się przede wszystkim trzy główne podejścia: tzw. 4P, 4C i 7P. Ich teoretyczne założenia pozwalają z większą efektywnością planować i prowadzić działania, które mają na celu wzmocnienie pozycji marki na rynku.
Źródło: Adeolu Eletu/unsplash.com
Koncepcja 4P jest podstawowym modelem działań marketingowych. Nazwa „4P” pochodzi od czterech podstawowych elementów, które wchodzą w jej skład:
Definicje poszczególnych składników tej strategii są dość proste – cena to na przykład koszt, jaki konsument musi ponieść, aby zakupić dany produkt lub usługę. Ma ona ogromny wpływ na przychód firmy, jak również jej status w oczach klientów. Produktem możemy z kolei nazwać zarówno namacalne, jak i nienamacalne rzeczy – z tego względu tę koncepcję można z powodzeniem zastosować również przy marketingu usług.
Definicje promocji i miejsca znacząco zmieniły się wraz z rozwojem internetu. Dzisiaj można promować swoje produkty nie tylko w świecie rzeczywistym, lecz także w sieci – to samo tyczy się miejsca sprzedaży. Dystrybucja w kompozycji marketingowej obejmuje możliwość handlu zarówno w punktach stacjonarnych, jak i poprzez kanały online, w których możemy oferować produkty klientom bezpośrednio lub przy pomocy pośredników.
Promocję można wykonać na wiele różnych sposobów, które oferuje nam internet. Do tego celu można wykorzystać nie tylko witrynę firmową, lecz także social media, które dla wielu firm stały się już głównym kanałem marketingowym. Co więcej, warto zaznaczyć, że dzisiaj ogromne znaczenie mają opinie klientów na temat współpracy z daną firmą lub korzystania z konkretnego produktu bądź usługi. Również w tej kwestii podstawowym kanałem jest internet. Użytkownicy mogą wyrazić swoje zdanie w bardzo łatwy sposób – wystarczy zaledwie kilka kliknięć na stronie sklepu czy na specjalnych portalach, które służą do gromadzenia ocen konsumentów. Dbanie o zadowolenie klientów jest kluczowe ze względu na ogromną siłę opinii online: przy zbyt dużej liczbie negatywnych opinii potencjalny konsument może nawet zrezygnować z oferty danej firmy.
To właściwie rozszerzona koncepcja 4P – jej podstawowe założenia są jednakowe, jednak zostały wzbogacone o kilka kluczowych punktów. Wśród dodatkowych elementów kompozycji marketingowej 7P wymienia się:
Koncepcja 7P uwzględnia zatem nie tylko dobro samej firmy, lecz także pozostałych elementów tej układanki, jak na przykład pracowników czy sam proces. Powodem rozszerzenia koncepcji 4P jest rosnący wpływ tych czynników na jakość dostarczanych produktów i doświadczenia konsumentów – na przykład poprzez optymalizację czasu dostawy.
Świadectwo materialne to z kolei wszystko, co wpływa na renomę marki i jej postrzeganie w oczach klientów. Wpływa na to nie tylko logo czy strona internetowa firmy. To również kwestie takie jak wygląd siedziby przedsiębiorstwa, ubiór pracowników czy spójność w przekazie graficznym.
Koncepcja 4C jest odpowiedzią na zmieniające się oczekiwania i zachowania klientów. Model marketingu 4C jest ukierunkowany na marketing z punktu widzenia konsumenta, czyli wykonywanie działań, które wpłyną na jego końcowe odczucia. Koncepcja ta powstała w 1990 r., a jej twórcą jest Robert F. Lauterborn.
Według Lauterborna dotychczasowe modele marketing mix skupiają się wyłącznie na perspektywie firmy, omijając odczucia konsumenta. Koncepcja 4C jest bezpośrednim następcą modelu 4P i znacząco zmienia pojęcie marketing mix. Model 4C symbolizuje angielskie nazwy czterech elementów tego modelu:
Koncepcja ta bezpośrednio skupia się na korzyściach, jakie osiąga klient, oraz na sposobie, w jaki marka może zadowolić jego potrzeby. W tym przypadku firma schodzi na drugi plan, a wszystkie działania marketingu skupione są na ogólnych odczuciach konsumenta. Takie podejście ma obecnie spore znaczenie dla sklepów – wiele z nich wprowadza między innymi rozwiązania mające na celu ułatwienie robienia zakupów.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: talkans.com, medialov.com
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.