DARMOWY AUDYT SEO

Marketing Trend Alert: Marketing afiliacyjny 2023

12 min czytania
Marketing Trend Alert: Marketing afiliacyjny 2023
Kategoria Marketing

Zakupy online to codzienność każdego z nas. Niestety, rozwój branży e-commerce sprawia, że coraz trudniej jest wypromować swój biznes w sieci i usatysfakcjonować wymagających klientów. Aby zdobyć przewagę, musisz wykorzystać wszelkie możliwe środki. Jednym z nich jest marketing afiliacyjnych, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Czym jest i jak wdrożyć go do swojej strategii?

Spis treści:

Czym jest marketing afiliacyjny?

Marketing afiliacyjny to technika reklamowa opierająca się na poleceniach danego produktu lub usługi przez partnerów firmy. Wydawcy zamieszczają w określonych miejscach w sieci linki referencyjne do strony internetowej, zwykle rekomendując jednocześnie wybrane oferty.

Stawiając na marketing afiliacyjny, otrzymujesz przestrzeń reklamową i niejako przejmujesz zasięgi osoby promujących Twój produkt. Jaki jest koszt takiej kampanii? Umowa obejmuje zazwyczaj określony wcześniej procent od sprzedaży, wygenerowanej dzięki poleceniu danego partnera. Marketing afiliacyjny może być więc niezwykle opłacalnym sposobem na zwiększenie obrotów i pozyskanie nowych klientów. Wszystko zależy od tego, jak go wykorzystasz.

Sprawdź: Wszystko, co musisz wiedzieć na temat reklamy cyfrowej

Zalety marketingu afiliacyjnego

Dobry marketing afiliacyjny to potężne narzędzie mogące wesprzeć rozwój niemal każdego współczesnego biznesu. Stanowi kluczowe uzupełnienie strategii promocyjnej, dzięki któremu możesz zwiększyć obroty swojego sklepu internetowego. Jakie korzyści zapewnia?

Wzrost zaufania klientów

Kluczową zaletą marketingu afiliacyjnego jest wzrost zaufania klientów do Twojej marki. Kiedy jej nazwa przewija się na wielu kanałach, a partnerzy rekomendują dane produkty czy usługi, potencjalni klienci uznają Cię za wiarygodnego i zechcą odwiedzić Twój sklep.

Poszerzenie grona odbiorców

Jeśli nawiążesz współpracę z popularnym partnerem, z pewnością dotrzesz do szerokiego grona odbiorców. W ten sposób świadomość Twojej marki wzrośnie, a ruch w witrynie znacznie się poprawi.

Wzrost sprzedaży

Schemat jest prosty. Linki udostępniane przez partnerów kierują odbiorców na Twoją stronę internetową. Skłonność użytkowników do zakupów wzrasta z uwagi na pozytywne opinie osób odpowiedzialnych za promocję. W ten sposób nie tylko generujesz natychmiastowy wzrost sprzedaży, ale też nawiązujesz trwałe relacje z rynkiem docelowym, które procentują w przyszłości.

Korzyści dla polecającego

W kontekście marketingu afiliacyjnego warto też wspomnieć o korzyściach dla polecającego. Jest nim zwykle influencer, który, nawiązując taką współpracę, zdobywa nowe źródło dochodu. Jeśli jego recenzje będą skuteczne, z pewnością zbuduje wiele innych relacji partnerskich, co będzie silnikiem rozwojowym jego własnego biznesu.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Przykłady strategii marketingu afiliacyjnego

Istnieje wiele sposobów realizacji marketingu afiliacyjnego. To, który wybierzesz, powinno zależeć głównie od miejsca, w którym znajduje się Twoja grupa docelowa. Warto też uwzględnić preferencje potencjalnych klientów, gdyż to właśnie stopień dostosowania do nich prezentowanej oferty będzie miał odzwierciedlenie w realnych wynikach. Przejdźmy jednak do konkretów. Jakie formy marketingu afiliacyjnego możesz wykorzystać w swojej kampanii?

Programy cashback

Cashback to świetna opcja na zaoszczędzenie pieniędzy. Konsument zachęcony wizją zwrotu części poniesionych kosztów jest bardziej skłonny do zakupu z cashbackiem, który oferuje Twoja firma.

Content marketing

W ramach marketingu afiliacyjnego warto też wdrożyć skuteczny content marketing. Zamiast długich bloków tekstu postaw na atrakcyjne artykuły podzielone na akapity i urozmaicone grafikami, wypunktowaniami oraz nagłówkami. Pamiętaj, aby każdy z nich zawierał odpowiedni link referencyjny do produktu.

Kupony rabatowe

Skorzystanie z kodu rabatowego działa na podobnej zasadzie, co programy cashbackowe. Rozwiązanie to najlepiej zrealizować podczas kampanii wykorzystujących udział influencerów. Oferując odbiorcom krótki i łatwy do zapamiętania kod rabatowy, z pewnością zdobędziesz ich zainteresowanie i zachęcisz do odwiedzenia sklepu.

Facebook – reklama z kodem rabatowym na profilu Kasi DziurskiejFacebook – reklama z kodem rabatowym na profilu Kasi Dziurskiej

Social media

Kampania w mediach społecznościowych to najczęściej wybierana technika marketingu afiliacyjnego. Atrakcyjne posty, w których influencerzy prezentują dany produkt, podkreślając jego zalety oraz udostępniając obserwatorom link referencyjny, to praktyka, którą koniecznie powinieneś zastosować w swojej strategii.

Porównywarki cenowe

Niektóre porównywarki cenowe oferują możliwość natychmiastowego zakupu proponowanego produktu bez konieczności opuszczania serwisu. Umieszczając link referencyjny w odpowiednim miejscu, z pewnością zwrócisz uwagę docelowych odbiorców, zwiększając przy tym świadomość marki i pozyskując nowych klientów.

Porównywarka cenowa Skąpiec – przykład oferty z linkiem do sklepuPorównywarka cenowa Skąpiec – przykład oferty z linkiem do sklepu

Sprawdź: Jak zwiększyć konwersję w e-commerce dzięki Marketing Automation? 6 przydatnych wskazówek

Linki afiliacyjne w marketingu

Linki afiliacyjne są częścią specjalnej sieci afiliacyjnej, w której udział biorą reklamodawcy oraz wydawcy. Taki link różni się od standardowego łącza tym, że zawiera unikalny identyfikator dla każdego wydawcy. Jak stworzyć takie łącze? Wystarczy że przepuścisz je przez specjalny generator w sieci afiliacyjnej, w którym nadawany jest kod ID. Kiedy użytkownik kliknie link lub wykona ukierunkowane działanie, wydawca który, owy link opublikował, otrzyma wykazaną w umowie prowizję. System śledzi bowiem wszystkie aktywności za pomocą specjalnych trackerów i zlicza ruch kierowany od wydawców.

Kluczowym elementem systemu opartego na linkach afiliacyjnych są pliki cookie, które utrzymują ważność przez 30 dni od pierwszego kliknięcia linku przez użytkownika. Oznacza to, że jeśli w tym czasie dana osoba dokona rejestracji, pobrania lub zakupu na określonej stronie, wydawca otrzyma za to prowizję.

W sieci afiliacyjnej istnieje możliwość generowania linków partnerskich do dowolnych stron. Wystarczy, że wydawca zarejestruje się w odpowiednim serwisie i utworzy łączę. Daje to niemal nieograniczone możliwości marketingowe, gdyż taka promocja jest niezwykle łatwa i skuteczna.

Najczęstsze błędy w marketingu afiliacyjnym

Przemyślany marketing to skuteczny marketing. Ważne jest, aby przed wdrożeniem strategii opartej na linkach afiliacyjnych przeprowadzić dokładne badania, wybierając przy tym najkorzystniejsze opcje. W trakcie prowadzonych działań może się jednak pojawić wiele problemów, które udaremnią próby pozyskania nowych klientów. Pierwszym krokiem do ich uniknięcia jest zapoznanie się z charakterystyką tych najczęściej występujących.

Źle dobrany partner

Jeśli nie poświęcisz wystarczającej uwagi na wybór wydawcy, nie tylko nie zwiększysz zysków, ale też narazisz swoją firmę na straty. Źle dobrany partner może bowiem zaszkodzić reputacji Twojej marki, reklamując ją w nieodpowiedni sposób. Przed dokonaniem ostatecznego wyboru dokładnie przejrzyj kanały prowadzone przez daną osobę i zweryfikuj jej umiejętności marketingowe.

Niekorzystny model rozliczenia

Wybierając model rozliczenia, kieruj się celem danej kampanii reklamowej. Oferując zbyt niską prowizję, trudno będzie Ci znaleźć partnerów. Z drugiej strony, proponując zbyt wysoką, możesz mieć problemy z uzyskaniem faktycznego zysku. Pamiętaj więc, aby wypośrodkować ten element i zaoferować wydawcy prowizję, która zachęci go do skutecznej promocji, nie zmniejszając przy tym Twoich dochodów. Masz kilka opcji do wyboru:

  • CPL (Cost Per Lead) – w tym modelu ponosisz koszty za każdego zdobytego przez Twój link leada;
  • CPA (Cost Per Action) – prowizja naliczana jest, kiedy klient podejmie pożądaną przez Ciebie akcję, na przykład zapisze się do newslettera, wypełni ankietę bądź zgłosi swoje uczestnictwo w szkoleniu;
  • CPS (Cost Per Sale) – model ten opiera się na prowizji od każdej transakcji dokonanej przez osobę, która kliknęła link;
  • CPC (Cost Per Call) – ponosisz koszty za każdego klienta, który zdecyduje się na wykonanie telefonu do firmy.

Brak optymalizacji SEO

Jednym z najczęściej spotykanych problemów w zakresie marketingu afiliacyjnego jest brak optymalizacji strony internetowej. Nawet jeśli wydawcy uda się zachęcić odbiorcę do odwiedzenia witryny, jeśli uzna on ją za mało wiarygodną lub trudną w obsłudze, szanse na sprzedaż będą niemal zerowe. W przypadku marketingu afiliacyjnego wszystkie etapy podróży konsumenta muszą być w pełni zoptymalizowane. Liczy się nie tylko skłonienie użytkownika do kliknięcia linku, ale też utrzymanie go w serwisie. W tym celu wykorzystaj kluczowe praktyki z zakresu SEO.

Sprawdź: Lepiej kupić czy stworzyć domenę internetową? Analiza za i przeciw

Influencer marketing a marketing afiliacyjny

Linki afiliacyjne z pewnością kojarzą Ci się z influencer marketingiem. Udział wpływowych osób w kampanii jest kluczowym składnikiem, który generuje ruch w witrynie i zapewnia satysfakcjonujące wyniki. Mogą to być zarówno tradycyjni celebryci, jak i specjaliści z wybranych branż. Dzieląc się rekomendacjami, z pewnością zachęcą swoich obserwatorów do odwiedzenia serwisu i skorzystania z Twojej oferty.

Jakich influencerów wybrać do marketingu afiliacyjnego? Masz kilka opcji:

  • nano-influencerzy – mają mniej niż 1000 obserwatorów, ale mogą być kluczowym aspektem kampanii, gdyż zwykle są cenieni na rynku lokalnym;
  • mikro-influencerzy – mają od tysiąca do 100 000 obserwatorów;
  • makro-influencerzy – mają od 100 000 do miniona obserwatorów;
  • mega-influencerzy – mają więcej niż milion obserwatorów.

Pamiętaj, że im większy influencer, tym współpraca z nim będzie droższa. Decydując się na partnerstwo z wybraną osobą, przeprowadź dokładne badania i sprawdź, jaki procent jej obserwatorów jest faktycznie aktywny na profilu. Może się bowiem okazać, że współpraca z nano-influencerem przyniesie lepsze efekty niż marketing afiliacyjny realizowany przez makro-influencera.

Jak wybrać influencera do współpracy?

Jak już wspomniałam, przed wybraniem konkretnego influencera musisz przeprowadzić dokładne badania. Co warto wówczas sprawdzić?

Grupa docelowa

Sukces Twojej kampanii marketingu afiliacyjnego zależy zwłaszcza od tego, czy społeczność danego influencera jest jednocześnie grupą docelową Twojej marki. Upewnij się więc, że obserwatorzy wybranej osoby są skłonni do skorzystania z Twoich usług.

Charakter profilu

Poświęć trochę czasu na dokładne zbadanie wybranego przez siebie influencera. Przeanalizuj wszelkie związane z nim skandale oraz zapoznaj się z wizerunkiem, jaki kreuje w swoich mediach społecznościowych.

Poprzednie współprace

Zwróć uwagę na to, jakie współprace nawiązywał wybrany influencer, jakie produkty promował i w jaki sposób wywiązywał się ze swoich obowiązków. Zbadaj także zaangażowanie społeczności w poszczególne kampanie. W ten sposób ustalisz, czy działania influencera były skuteczne.

Estetyka i tematyka

Z pewnością nie chcesz, aby reklama Twojego produktu w mediach społecznościowych wyglądała sztucznie. Przejrzyj więc ostatnie publikacje influencera, zwracając przy tym szczególną uwagę na estetykę i tematykę jego postów. Będą one bowiem tłem dla Twojej marki. Upewnij się, że jest ono przyjazne, spójne i zgodne z jej charakterem.

Sprawdź: Content graficzny – dlaczego warto się nim zainteresować?

Marketing afiliacyjny dla każdego

Marketing afiliacyjny wykorzystują także osoby fizyczne, traktując afiliację jako źródło dodatkowego dochodu. Ogromną zaletą takiej współpracy jest fakt, że nie jest ona w żaden sposób wiążąca. Oznacza to, że możesz z niej zrezygnować w dowolnym momencie.

Warto też wspomnieć, że na marketingu afiliacyjnym mogą także zarabiać, osoby które funkcjonują w sieci, jednak nie są typowymi influencerami. Mogą bowiem realizować kampanię, zamieszczając banery reklamowe na swoim blogu, umieszczając linki referencyjne w postach i komentarzach w mediach społecznościowych oraz publikując łącza na forach internetowych. Rentowność takich działań zależy w głównej mierze od tego, jak liczną społeczność udało się zgromadzić, oraz jak wiele z tych osób zdecydowało się na skorzystanie z prezentowanej oferty.

Najpopularniejsze programy afiliacyjne

Programy afiliacyjne to świetne źródła dodatkowego dochodu. Ważne jest jednak, aby wybrać sieć, która będzie faktycznie opłacalna. Oto kilka przykładowych programów, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę.

AliExpress Affiliate Program

AliExpress oferuje prowizję z limitem w wysokości 50 USD. Mimo że jednorazowo nie jesteś w stanie zarobić więcej niż ta kwota, warto zainteresować się tym rozwiązaniem, gdyż liczba klientów AliExpress wciąż wzrasta. Pamiętaj jednak, że na swoją prowizję będziesz musiał poczekać nawet do 60 dni.

portals.aliexpress.com – strona główna AliExpress Affiliate Programportals.aliexpress.com – strona główna AliExpress Affiliate Program

Amazon ParterNet

Amazon PartnerNet oferuje zarabianie na promowaniu firmowych produktów, gwarantując przy tym do 10% zysków. W przypadku tej sieci stawki prowizyjne są stałe i uzależnione od kategorii promowanych produktów. Aby dołączyć do programu, musisz jednak posiadać bloga, stronę internetową, profil w mediach społecznościowych lub aplikację, które są następnie weryfikowane przez Amazona.

affiliate-program.amazon.pl – strona główna programu Amazon PartnerNetaffiliate-program.amazon.pl – strona główna programu Amazon PartnerNet

Booking.com

Działając w tej sieci zarabiasz za każdym razem, kiedy umieścisz na swojej stronie jeden z produktów firmy. Jeśli ktoś dokona rezerwacji za pośrednictwem opublikowanego przez Ciebie linku, otrzymasz od Booking.com określoną prowizję. Zaletą tego programu jest ogromna dowolność w zakresie wyboru promowanego produktu i konkretnych obiektów, które będą wyświetlane w Twojej witrynie. Oznacza to, że możesz dopasować treści reklamowe do struktury swojej strony.

booking.com – formularz rejestracyjny do sieci afiliacyjnejbooking.com – formularz rejestracyjny do sieci afiliacyjnej

Money2Money

W programie Money2Money zarabiasz na polecaniu produktów finansowych oraz ubezpieczeń. Kluczową zaletą tego rozwiązania jest fakt, że aby dołączyć do programu, nie musisz posiadać własnej strony internetowej.

money2money.com.pl – strona główna programumoney2money.com.pl – strona główna programu

Sprawdź: E-E-A-T i ważne aktualizacje wskazówek dotyczących oceny jakości Google

Marketing afiliacyjny – kilka słów na koniec

Marketing afiliacyjny to potężne narzędzie. Jego potencjał możesz wykorzystać niezależnie od tego, czy prowadzisz swoją firmę czy szukasz dodatkowego źródła dochodu. Ważne jest, aby nawiązać właściwą współpracę, dokładnie weryfikując uprzednio wybranych partnerów.

Chcesz rozpocząć przygodę z marketingiem afiliacyjnym? Obawiasz się że napotkasz wiele trudności podczas wyszukiwania skutecznych sieci? Zależy Ci na nawiązaniu owocnych współprac? Zgłoś się do nas! Z chęcią udzielimy Ci wszelkich wskazówek oraz kompleksowo zoptymalizujemy Twoją stronę, tak aby osoby, które trafią na nią za pośrednictwem linku afiliacyjnego, nie miały problemów z dokonaniem zakupu.

Magdalena Antoń
Studentka ekonomii na UWM w Olsztynie, którą przygoda z SEO, mimo że rozpoczęta stosunkowo niedawno, pochłonęła bez reszty. Specjalizuje się w tworzeniu wartościowych treści, a jej marzeniem jest napisanie własnej powieści. Uwielbia się rozwijać, a zamiłowanie do copywritingu podziela z sympatią do ekonomii i matematyki.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 2

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Facebook jako doskonałe narzędzie do budowania sieci linków zwrotnych
Facebook jako doskonałe narzędzie do budowania sieci linków zwrotnych
Masz konto na Facebooku i chcesz wykorzystać je w celach marketingowych? Sprawdź, co możesz zrobić, aby zbudować sieć wysokiej jakości linków zwrotnych!
Czy warto korzystać z AI marketingu?
Czy warto korzystać z AI marketingu?
Sztuczna inteligencja zawładnęła światem, w tym również branżą marketingu. Zastanawiałeś się, co niosą za sobą nowe technologie wdrożone do e-commerce?
Co to jest laddering?
Co to jest laddering?
Za pomocą techniki laddering dotrzesz do ukrytych pragnień konsumenta. Często nie zdaje on sobie sprawy z potrzeby posiadania danego produktu. Dlaczego?

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie