DARMOWY AUDYT SEO

Marketing wirusowy – czyli jak zwiększyć świadomość marki

Marketing wirusowy – czyli jak zwiększyć świadomość marki

Austin Distel/unsplash.com

Skuteczny marketing wymaga przede wszystkim dobrania taktyki, która pozwoli na efektywne zwiększenie liczby konsumentów i wzrost zainteresowania danym produktem lub usługą. Ciekawym sposobem może być marketing wirusowy, który oferuje ogromny potencjał. Czym charakteryzuje się to podejście?

Czym jest marketing wirusowy?

Marketing wirusowy, nazywany także „viral marketing”, to jedno z najskuteczniejszych działań promocyjnych – jego nazwa wzięła się od szybkiego rozprzestrzeniania się reklamy, co przypomina działanie wirusa. Tego typu treści są przekazywane od jednego odbiorcy do drugiego różnymi drogami komunikacji, a w celu zwiększenia świadomości na temat marki lub produktu zwykle tworzy się zawartość, która ma rozbawić lub zaciekawić użytkowników. Zasięg może być znacznie większy niż w przypadku tradycyjnej kampanii – co więcej, przy odpowiednio przygotowanej reklamie stosunek zysków do nakładu jest naprawdę imponujący.

Skąd wzięło się określenie „viral marketing”? Termin ten pojawił się po raz pierwszy pod koniec lat 90. ubiegłego wieku w odniesieniu do głośnej kampanii reklamowej Hotmail, która doprowadziła do otwarcia aż kilkunastu milionów skrzynek mailowych! Pomysł był bardzo prosty: pod każdą wiadomością wysłaną z konta na Hotmail pojawiała się po prostu informacja o możliwości założenia darmowego maila z linkiem do rejestracji. Całkowity koszt kampanii oszacowano na zaledwie 500 tysięcy dolarów – jeden z konkurentów Hotmaila w tym samym czasie wydał aż 20 mln USD na konwencjonalne kampanie, by osiągnąć dwukrotnie słabszy efekt.

„Viral” oznacza treść, która w bardzo krótkim czasie stała się niezwykle popularna i została udostępniona przez dużą liczbę użytkowników. Obecnie jest to dobry sposób, by szybko trafić do odbiorców nie tylko z rynku regionalnego lub krajowego, lecz także z zupełnie innych części świata.

Rodzaje marketingu wirusowego

Marketing wirusowy można podzielić na różne rodzaje, które różnią się przede wszystkim grupą docelową. Kampanie wirusowe najczęściej wykorzystują media społecznościowe – korzysta z nich większość internautów, przez co łatwo za ich pośrednictwem trafić do szerokiego grona odbiorców. Kolejną zaletą jest możliwość bardzo precyzyjnego dostosowania przekazu do konkretnej grupy. Jakie możemy wyróżnić rodzaje viral marketingu?

  • Mobilny marketing wirusowy – kampanie skupiające się na urządzeniach mobilnych. Wystarczy korzystać ze smartfona lub tableta, by stać się odbiorcą takiego komunikatu – takie reklamy mogą wyświetlać się m.in. w grach czy używanych na co dzień aplikacjach.
  • Marketing wirusowy w mediach społecznościowych – dzięki social mediom można między innymi dotrzeć do wielu grup odbiorców podzielonych pod względem wieku. Jeśli kierujemy reklamę do najmłodszych, najlepszym miejscem do tego będzie TikTok. W przypadku osób nieco starszych, można postawić na YouTube czy Facebooka, a jeśli naszym targetem są specjaliści z konkretnej branży, odpowiednim wyborem będzie LinkedIn. Potencjał reklamy jest w pewnym stopniu zależny od liczby użytkowników – pod tym względem bez wątpienia wyróżnia się Facebook.

Na czym polegają kampanie wirusowe?

Marketing wirusowy opiera się przede wszystkim na wywołaniu rozbawienia lub zaciekawienia u odbiorców, którzy nakręcają popularność danej reklamy. Szczególnie duży efekt takich kampanii można zaobserwować w mediach społecznościowych, które stały się już niemal podstawowym kanałem przekazywania informacji.

Źródło: Firmbee.com/unsplash.com

Aby przygotować interesującą reklamę, należy wykazać się nie lada kreatywnością, a dodatkowo przeprowadzić dogłębną analizę grupy docelowej. Kolorowe grafiki, materiały wideo, chwytliwe hasła reklamowe – wszystkie z tych treści mają szansę naprawdę zapaść w pamięci odbiorcy. Reklama wirusowa może także szokować: odwołanie się do emocji konsumentów odgrywa w tym przypadku jeszcze większą rolę niż w innych technikach marketingowych.

Marketing wirusowy a szeptany

Warto podkreślić, że marketing wirusowy ma wiele wspólnego z marketingiem szeptanym – to właściwie jedna z jego odmian. Co mają wspólnego te dwa rodzaje reklamy? To przede wszystkim założenia kampanii: efektem ma być wywołanie reakcji łańcuchowej u odbiorców, która ma potencjał rozprzestrzenić się na naprawdę dużą skalę. Znaczącą różnicą jest tutaj jednak sposób działania. W viral marketingu kampania musi być atrakcyjna do takiego stopnia, aby zaciekawić lub rozbawić odbiorcę, przez co zapadnie mu w pamięci. Dzięki temu konsument jest bardziej skłonny do przekazywania jej dalej. W przypadku marketingu szeptanego reklamy raczej będą rzadziej udostępniane – najczęściej informacja jest przekazywana w bezpośrednich rozmowach pomiędzy potencjalnymi konsumentami.

Sprawdź: Dlaczego warto śledzić, skąd dzwonią klienci i jak to może pomóc w zwiększeniu sprzedaży?

Reklama wirusowa – formy promocji

Najczęściej występującym rodzajem promocji w marketingu wirusowym są treści, które możemy w łatwy sposób zamieścić w internecie lub innych mediach masowego przekazu. Takie reklamy mają przede wszystkim zaciekawić odbiorcę na przykład poprzez intensywne doznania wzrokowe. Czynniki wizualne najbardziej wzbudzają zainteresowanie konsumentów, jednak nie jest to jedyny sposób, by rozpowszechnić przekaz reklamowy. Większość reklam wirusowych to zatem krótkie materiały wideo lub grafiki. Możemy także postawić na tekst lub nagrania audio, jednak tego typu treści mogą być mniej interesujące dla odbiorców.

Reklama wirusowa – przykłady

Na polskim gruncie jednym z największych przykładów reklamy wirusowej jest bożonarodzeniowa reklama Allegro, która opowiadała o dziadku uczącym się języka angielskiego, by móc porozumieć się z wnuczką urodzoną w Wielkiej Brytanii. Reklama ta nie tylko wzbudzała zainteresowanie odbiorców, lecz także wpływała na ich emocje – to idealny przepis na marketing wirusowy. Innymi przykładami takich reklam są te przygotowywane przez znane koncerny browarnicze, takie jak „chce się Ż” lub „przejdźmy na Ty”. W przypadku zagranicznych reklam można zwrócić uwagę m.in. na Samsunga i selfie wykonane na Oscarach smartfonem tej firmy. Szacuje się, że południowokoreański koncern wydał na taką kampanię aż 20 milionów dolarów – była to jednak opłacalna inwestycja, jako że post na Twitterze z tym zdjęciem pobił wszystkie ówczesne rekordy popularności.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: creastylish.com, detaillo.com

Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 10
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Sposoby na zachęcenie do zakupu produktu
    Sposoby na zachęcenie do zakupu produktu
    Zastanawiasz się, jak przekonać klienta, by dokonał zakupu w Twoim sklepie? Poznaj kilka skutecznych sposobów.
    Marketing B2B w okresie świątecznym? – mamy dla ciebie kilka ciekawych pomysłów!
    Marketing B2B w okresie świątecznym? – mamy dla ciebie kilka ciekawych pomysłów!
    Czy koniec roku musi oznaczać problem dla marketerów B2B? Niezupełnie, marketing cyfrowy niesie ze sobą rozwiązania, które rozwieją wszelkie obawy.
    Marketing wideo – dlaczego to się opłaca?
    Marketing wideo – dlaczego to się opłaca?
    Multimedia to idealny sposób na urozmaicenie różnego rodzaju treści. Z naszego artykułu dowiesz się, czy marketing wideo się opłaca!

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę