Marketingowa debata: SEO kontra PPC

Marketingowa debata: SEO kontra PPC

Mikhail Nilov/pexels.com

Jeżeli zależy Ci na pozyskaniu uwagi większego grona użytkowników, musisz poznać różnicę między pojęciami – SEO i PPC (SEM). Znajomość tej różnicy jest niezwykle ważna przy określaniu budżetu oraz praktyk marketingowych.

W tym artykule dokładnie przeanalizowaliśmy zagadnienia SEO i PPC oraz wskazaliśmy plusy i minusy każdego z rozwiązań.

Dla początkujących: definicje SEO i PPC

Przypomnijmy, czym jest SEO. Anglojęzyczny akronim od Search Engine Optimization to nic innego jak szereg praktyk, których celem jest intensyfikacja ruchu organicznego na stronie internetowej poprzez poprawę jej jakości.

PPC (Pay Per Click) natomiast to model rozliczeń umożliwiający umieszczenie reklam w konkretnej witrynie i ponoszenie kosztów tylko w sytuacji, gdy internauta kliknie jedną z nich. Wyświetlenia nie odgrywają wiodącego znaczenia. Wynika to z faktu konieczności uiszczania opłaty, jeżeli potencjalny klient rzeczywiście kliknie w baner.

Mówiąc najprościej, SEO nie wymaga bezpośrednich finansowych inwestycji w pozycjonowanie strony w rankingu wyszukiwania. Z kolei decydując się na PPC, musisz sięgnąć do określonych zasobów budżetu. Jeżeli wciąż zastanawiasz się, czym jest model PPC, spieszymy z… przykładem. Dobrze znany Google Ads jest jednym z systemów reklamowych opartych na tym modelu. Jeżeli wpiszesz dowolne hasło w wyszukiwarkę Google, dostrzeżesz, że na pierwszym miejscu pojawią się treści promowane. Możliwy jest też zakup postów sponsorowanych oraz przekazów reklamowych w serwisach społecznościowych typu: Facebook czy Instagram.

Sprawdź: Strona docelowa (landing page) w kontekście reklam Pay Per Click

Mocne punkty SEO

Małe inwestycje, dużo pracy – tak można byłoby w zwięzły sposób podsumować działania właściwe dla organicznego pozycjonowania witryn. Niskie nakłady finansowe w połączeniu z dłuższym okresem działań mogą przełożyć się na skuteczność w zajmowaniu „liderskich” miejsc w wynikach wyszukiwania.

Źródło: Serpstat/pexels.com

To również naturalny sposób budowania świadomości marki wśród użytkowników odwiedzających witrynę. Co więcej, bezpłatna optymalizacja stron wzmacnia wiarygodność i zaufanie obecnych w internecie klientów. Dzięki prawidłowo opracowanej strategii SEO zyskasz przewagę nad konkurentami i osiągniesz długoterminowe rezultaty, widoczne w pierwszych miejscach wyszukiwarki.

Mocne strony PPC

„Płatność za kliknięcie” to płatność za dobór właściwych fraz kluczowych, które prowadzą do pierwszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu działaniu uzyskujesz natychmiastowe rezultaty oraz wgląd do danych. Ich analiza koncentruje się na dostarczeniu informacji o efektywności słów kluczowych w samej kampanii.

Co więcej, wybierając model Pay Per Click, określasz target, do którego chcesz kierować swoją treść. W precyzowaniu grupy docelowej powinieneś wziąć pod uwagę takie czynniki jak: wiek, płeć, język, zainteresowania, lokalizacja czy użytkowany przez nich sprzęt.

Sprawdź: Połączenie SEO i PPC – czy to się opłaca?

Słabości SEO

Pomimo że zadbałeś o to, aby zamieszczane przez Ciebie treści były jak najlepsze pod względem jakości, nie masz gwarancji, że Twoja strona będzie chętniej odwiedzana przez użytkowników i pozycjonowana na właściwe słowo kluczowe. Rynek jest konkurencyjny, a branżowi rywale mogą wyprzedzać Cię w „wyścigu” na daną frazę. To spowoduje, że nie znajdziesz się na pierwszej stronie w wyszukiwaniach.

Długotrwałość procesu może okazać się niezbyt atrakcyjna dla tych, którym brakuje cierpliwości. Na wdrażanie strategii SEO możesz poświęcić nawet pół roku, aby zauważyć pierwsze efekty.

Z założenia SEO jest bezpłatne, ale to trochę utopijne stwierdzenie. Bądźmy uczciwi. Jeżeli zależy Ci na stałym monitorowaniu efektów i osiągnięciu dobrych wyników, będziesz musiał zainwestować w narzędzia. Oczywiście istnieją bezpłatne opcje, ale te mają dość zawężony zakres działania. W tych z kategorii premium uzyskasz m.in. dostęp do funkcji audytu witryny czy obszernych raportów.

Słabości PPC

Zdarzają się sytuacje, kiedy model PPC jest zbyt drogi, a nawet (to może niektórych zaskoczyć) czasochłonny, zwłaszcza gdy jest brany pod uwagę jako jedyna opcja marketingu cyfrowego. Dlatego najlepiej sprawdza się w sytuacji, kiedy potraktujemy go jako element uzupełniający taktyki optymalizacji pod kątem wyszukiwania.

Kolejnym minusem jest to, że w momencie wyczerpania finansów bądź usunięcia reklamy, Twoje przedsiębiorstwo przestaje istnieć w otchłani internetu. Na drodze może pojawić się silna konkurencja, która przeznaczy większy budżet na ekspozycję reklamy. Warto dokonać przeglądu głównych internetowych graczy z obszaru branży, którą się zajmujesz. Niewielki wkład inwestycyjny może doprowadzić do nikłego odbioru tworzonych przez Ciebie treści.

Możliwość ustawienia zautomatyzowanych kampanii nie jest najlepszą opcją w generowaniu wysokiego zwrotu z inwestycji. Skuteczny marketing PPC jest czasochłonny, chociaż wydawać by się mogło, że to cecha charakterystyczna jedynie dla kampanii SEO.

Sprawdź: Reklamowanie bloga za pomocą PPC

Ostateczny wynik debaty

Współczynnik konwersji jest zależny od branży oraz działalności serwisu. Debatę odnośnie do możliwości dwóch marketingowych graczy, można by zakończyć optymistycznym sformułowaniem: „To wszystko zależy”.

Pozycjonowanie organiczne możesz wybrać wtedy, gdy myślisz perspektywicznie, masz duży zasób czasu oraz posiadasz domenę o wysokim autorytecie.

Promowaniu wydarzeń w najbliższym czasie sprzyjać będzie wybór PPC. Sprawdzi się on również wtedy, gdy posiadasz ograniczoną czasowo ofertę produktów bądź usług.

Decyzja należy więc do Ciebie. Pamiętaj, jednak, że dla Google liczy się przede wszystkim jakość przekazu. Aktualizowane algorytmy są coraz bardziej czujne i wyczulone na spamerskie treści.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Co wpływa na szybkość działania strony? Jak ją poprawić

    Co wpływa na szybkość działania strony? Jak ją poprawić

    Powolna witryna to niższa pozycja w wyszukiwarkach i gorsze doświadczenie użytkownika. Zobacz, jak poprawić szybkość ładowania strony i jak prawidłowo ją mierzyć.
    Jak dobrać skuteczne słowa kluczowe?

    Jak dobrać skuteczne słowa kluczowe?

    Wybór odpowiednich słów kluczowych może przysporzyć sporo problemów. Wyjaśniamy więc, jak zrobić to skutecznie i jakich błędów unikać.
    Praktyki SEO dla małych firm – sięgnij po wielkie możliwości!

    Praktyki SEO dla małych firm – sięgnij po wielkie możliwości!

    Małe i średnie firmy, indywidualne biznesy, startupy. Jakie praktyki SEO mogą wykorzystać przedsiębiorcy, aby poprawić swoją pozycję w sieci? Czytaj dalej.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.