Migracja Magento

Migracja Magento

Remy_Loz/unsplash.com

Przeniesienie sklepu internetowego nie należy do najłatwiejszych zadań. Na każdym etapie migracji możemy się bowiem natknąć na wszelkiego rodzaju trudności uniemożliwiające sprawny eksport danych. Niemniej jednak otwarcie strony na nowym serwerze często okazuje się najlepszym sposobem na zwiększenie jej wydajności. Jedną z najczęściej wybieranych platform docelowych jest wówczas Magento 2. Jak powinno wyglądać przeniesienie sklepu na to oprogramowanie? Podpowiadamy!

Magento – co to takiego?

Magento to jedna z najczęściej wykorzystywanych platform do prowadzenia sklepów internetowych. Świetnie sprawdzi się zarówno w przypadku małych, jak i dużych witryn e-commerce, które chcą sukcesywnie zwiększać sprzedaż oraz poszerzać swój asortyment.

Oprogramowanie weszło na rynek w 2007 roku, przechodząc od tego czasu wiele zmian. Jedną z nich jest przeniesienie praw własności na firmę Adobe w 2018 roku. Aktualnie platforma dostępna jest w trzech wersjach:

  • bezpłatnej, hostowanej przez użytkownika;
  • płatnej, hostowanej przez użytkownika;
  • płatnej hostowanej przez Adobe.

Wyboru konkretnej wersji należy dokonać w zależności od charakterystyki firmy, zamierzonych celów oraz stopnia rozbudowania sklepu.

Warto też dodać, że w 2015 roku udostępniono nową wersję platformy – Magento 2. Zawiera liczne rozszerzenia, dodatkowe narzędzia i przydatne funkcje, dzięki którym działanie sklepu jest znacznie sprawniejsze. Co więcej, nowe aktualizacje umożliwiają łatwy, intuicyjny proces optymalizacji witryny pod kątem SEO, co jest szczególnie ważne podczas pozycjonowania sklepu w Google.

Warto też mieć na uwadze, że od 2020 roku Magento 1 zostało oficjalnie wyłączone ze wsparcia firmy. Nic więc dziwnego, że wielu przedsiębiorców działających na tej platformie zdecydowało się na migrację na wersję Magento 2.

Sprawdź: Czy jesteś gotowy na LaMDA?

Migracja Magento 2 – dlaczego warto?

Z racji tego, że Magento 1 przestało być oficjalnie wspierane przez Adobe, kod oprogramowania stał się przestarzały, mało wydajny i w wielu aspektach niezabezpieczony. W sytuacji wystąpienia jakichkolwiek problemów właścicielowi nie zostanie zaoferowane żadne wsparcie techniczne, a poprawa funkcjonalności sklepu nie będzie możliwa. Decydując się na migrację witryny e-commerce, warto wybrać Magento 2, czyli ulepszoną, zabezpieczoną alternatywę pierwotnej platformy, której wydajność zapewni marce wiele korzyści.

Powodem, dla którego wielu właścicieli sklepów wybiera Magento, jest jego stale rozszerzana funkcjonalność. Co więcej, platforma oferuje trzy kluczowe rozwiązania, dzięki którym łatwiej zarządzać zawartością witryny. Są to:

  • Magento OpenSource – darmowa opcja z otwartym kodem źródłowym, który każdy użytkownik może dowolnie edytować. System umożliwia ponadto podłączenie wielu przydatnych wtyczek, narzędzi i motywów, które społeczność Magento nieustannie udostępnia w Internecie. Trzeba jednak pamiętać, że wersja ta najlepiej sprawdzi się w przypadku małych przedsiębiorstw, które oferują ograniczoną liczbę produktów.
  • Magento Commerce – płatna wersja systemu, która wymaga instalacji na zewnętrznym serwerze, oferując przy tym znacznie większe możliwości. Aspektem, który zachęca właścicieli sklepów do wykorzystania tego rozwiązania, jest domyślne zainstalowanie wielu zaawansowanych funkcjonalności usprawniających działanie sklepu o rozbudowanej strukturze.
  • Adobe Commerce Cloud – usługa w modelu PaaS (Platform as a Service), którą obsługują twórcy oprogramowania. Jest jednym z najbardziej dostosowanych pod kątem SEO wariantów oraz posiada zintegrowany system zarządzania kodem źródłowym, gwarantującym bezproblemowe wdrożenie zmian na poziomie deweloperskim. Niestety, jest to najdroższa usługa Magento 2, na wykorzystanie której pozwolić sobie mogą wyłącznie duże marki o stabilnej pozycji na rynku.

Która z tych opcji jest najlepsza? Wybór powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb firmy. Podczas gdy w przypadku niektórych sklepów najlepiej sprawdzi się wersja Commerce, inne witryny rozwiną się dzięki systemowi OpenSource. Decydując się na migrację Magento, warto mieć na uwadze najważniejsze zalety tej platformy. Są to:

  • wysoka wydajność sklepu w Internecie;
  • ulepszony panel administracyjny;
  • dostęp do wielu dodatkowych modułów, narzędzi i funkcji;
  • wysoki poziom zabezpieczeń przed hakerami i złośliwymi oprogramowaniami;
  • łatwość tworzenia i optymalizacji strony;
  • szybkość działania strony sklepu i responsywność projektu;
  • dostęp do wielu funkcji, dzięki którym pozycjonowanie sklepów Google jest o wiele łatwiejsze.

O czym pamiętać podczas migracji sklepu?

Podczas przenoszenia sklepu na inną platformę należy pamiętać o wszystkich plikach i danych. Pominięcie niektórych elementów może bowiem bardzo niekorzystnie wpłynąć na efekt migracji, powodując tym samym wiele problemów z wydajnością nowej wersji witryny e-commerce.

Migracja Magento powinna być więc poprzedzona sporządzeniem dokładnej listy wszystkich plików, jakie powinny zasilić nową platformę. Oto dane, na które należy wówczas zwrócić szczególną uwagę:

  • dane klientów, takie jak: imiona, nazwiska, adresy, e-maile, dane logowania czy zamówienia;
  • dane produktów, takie jak: numery ID, opisy, nazwy, zdjęcia, kategorie;
  • informacje o zamówieniach zarówno tych zrealizowanych, jak i oczekujących;
  • strony statyczne i elementy witryny, takie jak FAQ czy dane kontaktowe;
  • informacje lokalizacyjne, takie jak: języki czy waluty.

Źródło: Alejandro Escamilla/unsplash.com

Trzeba pamiętać, że nieumiejętna migracja na Magento 2 może bardzo niekorzystnie wpłynąć na wydajność serwisu, ograniczając przy tym liczbę klientów i dochody firmy. Aby uniknąć błędów, warto zlecić proces przeniesienia danych doświadczonym programistom, którzy kompleksowo zadbają o poprawność działania wszystkich opcji, a także o rozwój Twojego biznesu w sieci.

Sprawdź: Jak stworzyć skuteczną kampanię w mediach społecznościowych?

Migracja Magento – od czego zacząć?

Budowanie sklepu na platformie Magento 2 to dość wymagający i czasochłonny proces. Podejmując się tego wyzwania, trzeba pamiętać, że jego efekt uwarunkowany jest nie tylko wykorzystanymi narzędziami, ale też poziomem koncentracji podczas poszczególnych etapów migracji. Konieczne jest zatem kompleksowe przygotowanie się do przeniesienia danych ze starszej wersji sklepu.

Pierwszym krokiem, po wcześniejszym stworzeniu listy najważniejszych plików, powinno być ustalenie celów migracji. Warto zastanowić się, dlaczego sklep w nowszej wersji będzie lepszym rozwiązaniem oraz czy inwestycja ta okaże się rentowna. Należy więc ukierunkować swoje działania i obrać konkretny cel.

Najczęstsze przyczyny migracji to:

  • spadek wydajności witryny,
  • spadek liczby klientów,
  • mniejsze zaangażowanie na stronie skutkujące niską konwersją,
  • zbyt duże obciążenie aktualnej platformy,
  • brak łatek bezpieczeństwa.

Po ustaleniu celu, w jakim przeprowadzana jest migracja na Magento 2, można przejść do działań stricte przygotowawczych. Jednym z najważniejszych aspektów jest wyznaczenie dokładnej daty przeniesienia sklepu. Warto wówczas unikać okresów wzmożonego ruchu. Przeprowadzenie procesu migracji w czasie świąt czy w innym momencie nasilonej sprzedaży może bowiem bardzo niekorzystnie wpłynąć na dochody firmy oraz popsuć wizerunek marki w sieci. Najważniejsze jest dostosowanie daty eksportu danych do indywidualnych potrzeb firmy i jej klientów.

Co więcej, nie można zapomnieć o poinformowaniu konsumentów o pracach serwisowych. Jeśli bowiem natkną się oni na niedziałającą stronę, szanse na ponowne odwiedziny znacznie spadną.

Jak wygląda proces migracji sklepu internetowego na Magento 2?

Mimo że przeniesienie sklepu z Magento 1 na Magento 2 może wydawać się dość skomplikowane, dzięki skrupulatnej analizie każdego kroku z pewnością osiągniemy sukces. Na co zatem zwrócić szczególną uwagę, aby klienci nowej wersji sklepu byli zadowoleni?

Analiza sklepu

Na wstępie warto zaobserwować, jak sklep działa na starszej wersji oprogramowania. Czynniki, które należy zweryfikować, to między innymi ruch na stronie, pozycjonowanie w Google, informacje na temat klientów, opisy danych produktów, obecność ewentualnych rozszerzeń i odpowiedników.

Migracja bazy danych

Proces migracji sklepu z Magento 1 na Magento 2 należy zacząć od przeniesienia bazy danych na nową platformę. Weryfikując kolejne elementy wcześniej utworzonej listy, eksportujemy dane, takie jak: konta użytkowników, informacje o dostępności produktów, statusy realizacji zamówień, dane adresowe czy listy mailingowe. Przydatne może okazać się wówczas narzędzie Magento 2 Data Migration Tool.

Migracja rozszerzeń

Na wstępie warto wspomnieć, że przeniesienie rozszerzeń z Magento 1 na Magento 2 nie jest możliwe. Konieczne okazuje się więc stworzenie ich odpowiedników, wykorzystując przy tym dedykowane rozwiązania lub korzystając z płatnych modułów. Proces wdrożenia tych elementów sprawia, że nowy sklep zachowuje funkcjonalności starego serwisu, wzbogacając go jednocześnie o wiele innych, korzystnych dla klientów aspektów.

Migracja szablonu sklepu

Aby skutecznie przenieść sklep na Magento 2, konieczne jest stworzenie szablonu na nowej platformie. Można wówczas odwzorować stary projekt lub odpowiednio zmodyfikować go na potrzeby aktualnego systemu. Odbywa się to za pośrednictwem wielu przydatnych narzędzi. Niemniej jednak najlepiej zaprogramować nowy projekt lub zakupić komercyjny szablon i dostosować go do charakterystyki swojej działalności.

Weryfikacja wydajności nowej wersji sklepu

Jednym z najważniejszych aspektów migracji witryny e-commerce z Magento 1 na Magento 2 jest analiza efektów tego procesu. Warto wówczas przeprowadzić testy jakościowe, zbadać wydajność witryny oraz jej nowych funkcjonalności. Często okazuje się bowiem, że podczas eksportu danych dochodzi do pewnych komplikacji, które niezauważone mogą stać się przyczyną poważnych spadków wydajności witryny.

Ważną kwestią jest również analiza tego, jak prezentuje się nowa platforma pod względem wizualnym. Jako że Magento 2 nieco różni się od Magento 1, niektóre elementy mogą wyglądać inaczej. Należy wówczas podjąć niezbędne działania optymalizacyjne i dostosować użyteczność sklepu do pierwotnie założonych schematów.

Biorąc pod uwagę możliwość wystąpienia ewentualnych komplikacji, trudno się dziwić, że przedsiębiorcy coraz częściej stawiają na automatyczne działania. Przebieg całego procesu jest wówczas o wiele sprawniejszy i z reguły przynosi satysfakcjonujące efekty.

Uruchomienie sklepu

Po akceptacji wyników migracji można przystąpić do uruchomienia sklepu. Na szczęście proces ten jest w pełni zautomatyzowany, dzięki czemu żadne dodatkowe działania nie są konieczne, a witryna pozbawiona jest jakichkolwiek przerw w dostępności.

Po udostępnieniu finalnej wersji strony należy ponownie zweryfikować jej funkcjonalność. Oto kilka najważniejszych elementów, na które warto wówczas zwrócić szczególną uwagę:

  • dostępność sklepu na urządzeniach mobilnych;
  • szybkość ładowania strony;
  • poprawność metadanych;
  • czytelność treści;
  • jakość plików multimedialnych;
  • elementy dotyczące zakupów i transakcji;
  • nawigacja w witrynie;
  • poprawność przekierowań.
Sprawdź: Dostęp do serwera FTP – kiedy jest potrzebny?

Migracja Magento – podsumowanie

Jak widać, migracja bazy danych na Magento 2 to dość skomplikowany proces. O ile automatyczne przeniesienie plików nie powinno sprawiać żadnych problemów nawet niedoświadczonym w tym zakresie użytkownikom, o tyle poprawne uruchomienie sklepu czy likwidacja ewentualnych błędów mogą okazać się nieco bardziej zawiłe. Aby więc cieszyć się wydajnością nowego sklepu, warto zlecić to zadanie wyspecjalizowanym programistom.

Dzięki pomocy ekspertów proces migracji z pewnością przyniesie szereg istotnych dla e-commerce korzyści. Co więcej, ryzyko wystąpienia wszelkich niepowodzeń spadnie wówczas do absolutnego minimum, gwarantując tym samym znaczny wzrost sprzedaży. Warto więc skonsultować się z wybranym specjalistą i omówić szczegółowy plan działania, dzięki któremu marka osiągnie sukces w Internecie.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Lokalne cytaty – czym są i jaki mają wpływ na pozycjonowanie stron internetowych?
    Lokalne cytaty – czym są i jaki mają wpływ na pozycjonowanie stron internetowych?
    Czym są lokalne cytaty? Jaki mają związek z SEO? Jak wdrożyć je do swojej strategii optymalizacyjnej? To bardzo ważne! Przeczytasz o tym w naszym artykule.
    Google Helpful Content
    Google Helpful Content
    Wujek Google nie zwalnia tempa we wdrażaniu nowatorskich rozwiązań. Za zmianami muszą nadążać zarządzający stronami WWW. O jakich nowinkach mowa?
    Wskazówki dotyczące link buildingu: strategia budowania naturalnych linków
    Wskazówki dotyczące link buildingu: strategia budowania naturalnych linków
    Poznaj podstawy techniki budowania linków. Dowiesz się, jakie są ich rodzaje i na których powinno Ci zależeć, czym są naturalne linki oraz jak je pozyskać.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę