Migracja PrestaShop

Migracja PrestaShop

Pavel Danilyuk/pexels.com

Celem każdego właściciela sklepu internetowego jest zwiększanie sprzedaży i pozyskiwanie nowych klientów. Niestety, często okazuje się, że wykorzystywany system CMS staje temu na przeszkodzie. Konieczna jest wówczas kompleksowa migracja serwisu. Jedną z najczęściej wybieranych platform jest PrestaShop. Jak jednak powinno wyglądać przeniesienie sklepu internetowego na to oprogramowanie, aby korzystnie wpłynęło na jego wydajność? Podpowiadamy!

Czym jest PrestaShop?

PrestaShop to najczęściej wykorzystywany system do zarządzania sklepem internetowym w Polsce. Z badań wynika, że aż 17 tysięcy witryn e-commerce działających na terenie naszego kraju opiera swoje działania na tej platformie.

Popularność tego narzędzia wynika w głównej mierze z dostępu OpenSource. Jego istotną zaletą jest też możliwość wprowadzania modyfikacji i ulepszeń programu, z których mogą następnie korzystać wszyscy jego użytkownicy. Co więcej, instalacja systemu jest w pełni darmowa, w wyniku czego mogą pozwolić sobie na nią nawet małe i początkujące przedsiębiorstwa. Niemniej jednak pełne wykorzystanie potencjału PrestaShop gwarantuje zwykle pobranie przydatnych wtyczek, za które nierzadko trzeba zapłacić.

Mimo wszystko korzystanie z podstawowej wersji PrestaShop, rozszerzonej o kilka darmowych wtyczek, umożliwia stworzenie skutecznego sklepu internetowego, który w przypadku niemal każdej firmy może okazać się dobrym sposobem wejścia na rynek internetowy.

Poza łatwą dostępnością i darmowymi rozszerzeniami istnieje wiele innych zalet tego oprogramowania. Są to:

  • możliwość dodawania produktów z wieloma wersjami do wyboru,
  • możliwość łączenia produktów w zestawy,
  • dostęp do wielu metod płatności,
  • łatwa konfiguracja zniżek, kuponów i ofert specjalnych,
  • ułatwiony remarketing,
  • możliwość dodawania wielu walut z aktualnym kursem wymiany,
  • możliwość zarządzania kilkoma sklepami naraz,
  • dostęp do wielu wersji językowych.

Wszystkie te funkcje dostępne są bez instalowania dodatkowych wtyczek. Nic więc dziwnego, że coraz więcej właścicieli sklepów internetowych decyduje się na przeniesienie swojej witryny na platformę PrestaShop.

Sprawdź: Jak tworzyć nagłówki, które przyciągną odbiorców?

Migracja PrestaShop – dlaczego warto?

Migracja sklepu internetowego na PrestaShop najczęściej dotyczy platformy WordPress. Często okazuje się bowiem, że wtyczka WooCommerce nie jest w stanie obsługiwać dużej liczby plików i produktów w danym serwisie.

Źródło: Thirdman/pexels.com

Zarządzanie asortymentem sklepu PrestaShop jest o wiele łatwiejsze, a dostęp do wielu przydatnych wtyczek i funkcji umożliwia kompleksową optymalizację jego zawartości. Sklepy internetowe prowadzone za pośrednictwem tego oprogramowania uzyskują też większą widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Coraz więcej współczesnych przedsiębiorców rozważa więc przeniesienie sklepu internetowego na PrestaShop.

PrestaShop doskonale sprawdzi się w przypadku większych sklepów internetowych, których złożoną strukturą często trudno manewrować za pomocą innych platform. Jeśli więc masz rozbudowaną witrynę e-commerce i chcesz kompleksowo zadbać o wydajność Twojego sklepu internetowego, PrestaShop jest najlepszym rozwiązaniem.

Jedną z najważniejszych zalet tej platformy jest dostępność wielu wtyczek i funkcji ułatwiających pozycjonowanie sklepu internetowego. Jak wiadomo, im wyższą pozycję w rankingu Google zajmuje dana strona, tym uzyskuje lepsze wyniki. Warto więc rozważyć przeniesienie sklepu na PrestaShop, gdyż może się to okazać najlepszym sposobem na zwiększenie widoczności serwisu w sieci.

Przeniesienie sklepu internetowego – od czego zacząć?

Decydując się na przeniesienie sklepu internetowego na platformę PrestaShop, trzeba pamiętać, że proces ten zapewni firmie korzyści, o ile zostanie przeprowadzony kompleksowo i poprawnie. W przypadku dużych sklepów internetowych konieczne może okazać się skorzystanie z pomocy doświadczonej agencji. Dzięki temu zyskamy pewność, że wszystkie niezbędne elementy zostały właściwie przeniesione, a każda funkcja działa poprawnie.

Wybierając samodzielne przeniesienie sklepu PrestaShop na inny serwer, pierwszym krokiem powinno być ustalenie celu migracji. Wiedząc, co jest główną przyczyną tej decyzji, znacznie łatwiej będzie wybrać odpowiednie narzędzia oraz trafnie ocenić efekt procesu.

Następnie należy dokładnie określić, kiedy nastąpi przeniesienie sklepu. Aby nie stracić stałych klientów i zadbać o swój wizerunek w Internecie, warto wybrać czas, kiedy obroty w sklepie są dość niskie. Jeśli na przykład zajmujesz się sprzedażą strojów kąpielowych, idealnym momentem na przeprowadzenie migracji będzie późna jesień czy zima. Ruch w witrynie jest wówczas dużo mniejszy, dzięki czemu marka nie straci zaufania rynku docelowego i zanotuje znacznie niższy wskaźnik strat niż podczas migracji w sezonie wiosenno-letnim.

Po zidentyfikowaniu przyczyn migracji i ustaleniu jej daty można przystąpić do przenoszenia danych. Na co zwrócić wówczas szczególną uwagę?

Sprawdź: Content graficzny – dlaczego warto się nim zainteresować?

Jak łatwo przenieść sklep na PrestaShop?

Podczas przenoszenia sklepu internetowego należy pamiętać o wszystkich najważniejszych plikach i danych. Przed migracją należy więc stworzyć listę elementów i wygenerować ich kopie zapasowe. Mogą okazać się przydatne w sytuacji, kiedy coś pójdzie nie tak lub pewne pliki zostaną przeniesione niepoprawnie.

Mimo że migracji powinna zostać poddana cała zawartość sklepu internetowego, można wyróżnić kilka istotnych aspektów szczególnie wpływających na wydajność witryny na nowym serwerze. Są to:

  • wszystkie produkty wraz z cenami, nazwami, opisami, statusami, wariantami i zdjęciami;
  • każde zamówienie, zarówno zrealizowane, jak i oczekujące;
  • dane o użytkownikach, takie jak imię i nazwisko, hasło, e-mail;
  • dane związane z położeniem geograficznym, takie jak język czy waluta.

Przenosząc stronę WWW na platformę PrestaShop, trzeba ponadto pamiętać o migracji wszystkich folderów domeny oraz umieszczeniu ich we właściwym katalogu. Dzięki temu klient nie będzie miał problemu ze znalezieniem interesujących go produktów, a skuteczność sklepu znacznie wzrośnie.

Jeśli chcesz przenieść stary sklep na platformę PrestaShop w wersji praktycznie identycznej, jeśli chodzi o jego użyteczność, musisz upewnić się, że oprogramowanie ma dostęp do wykorzystywanych w starym sklepie funkcji. PrestaShop oferuje:

  • płatności PayPal, Blue Media, Przelewy24, DotPay oraz PayU;
  • integrację z Facebookiem i Google Ads;
  • dostęp do narzędzi obsługujących kampanie e-mailowe i SMS-owe;
  • obsługę newslettera;
  • funkcję czatu na żywo;
  • integrację z różnymi kanałami sprzedaży, takimi jak Amazon, Etsy, eBay czy Allegro.

Przeniesienie sklepu internetowego na platformę PrestaShop to niełatwe zadanie. Aby więc zadbać o poprawność funkcjonowania sklepu w nowej lokalizacji, warto wykorzystać kilka przydatnych wtyczek umożliwiających automatyczną migrację bazy danych. Jednym z najczęściej wykorzystywanych modułów jest Cart2Cart, który obejmuje migrację z platform, takich jak: WooCommerce, BigCommerce, Magento, osCommerce, Shopify czy Zen Cart. Cena transferu zależna jest od ilości danych, choć instalacja samej wtyczki nic nie kosztuje.

Istnieją jednak inne, płatne moduły, dzięki którym migracja domeny na PrestaShop jest o wiele łatwiejsza. Są to:

  • BigCommerce to PrestaShop Migration Tool,
  • Magento to PrestaShop Migration Tool,
  • Migrate Magento to PrestaShop,
  • Shopify to PrestaShop Migration Tool.

Wykorzystując te moduły, trzeba być szczególnie uważnym. Mimo że zwykle działają prawidłowo, może zdarzyć się, że pewne pliki zostaną pominięte lub przeniesione niewłaściwie. Niemniej jednak wymienione wyżej wtyczki mogą znacznie ułatwić przeniesienie sklepu internetowego, dlatego warto rozważyć ich zastosowanie.

Migracja sklepu internetowego na nowy serwer

Jeśli jesteś właścicielem dość małego sklepu, przeniesienie go na inny serwer możesz z powodzeniem zrealizować samodzielnie. W przypadku dużych sklepów internetowych ten sposób jest równie skuteczny, jednak trzeba pamiętać, że nie będzie on ani łatwy, ani szybki. Manewrowanie złożoną bazą danych jest bowiem dość wymagające, przez co warto zaangażować do tego zadania specjalistów.

Oto kompleksowy poradnik dotyczący skutecznej migracji PrestaShop na nowy serwer.

Przygotowania do migracji

Przed podjęciem działań związanych z migracją należy upewnić się, że zainstalowany został program Klient FTP oraz dostępne są wszystkie parametry logowania do konta zarówno źródłowego, jak i docelowego. Istotne jest także uzyskanie dostępu do panelu administracyjnego, takiego jak DirectAdmin. Po wdrożeniu tych przygotowań można przejść do migracji sklepu internetowego.

Zamknięcie sklepu

Przed skopiowaniem plików i bazy danych należy zawiesić sklep, wprowadzając go w tryb konserwacji. W zależności od posiadanej wersji PrestaShop opcje nieco się różnią. Zakładając, że pracujemy na wersji 1.7, schemat będzie wyglądał następująco: Preferencje > Ustawienia Ogólne > Przerwa Techniczna.

Kopia zapasowa

W wielu przypadkach można skorzystać z usługi stworzenia pełnej kopii zapasowej swojego konta. Jeśli istnieje taka możliwość, zdecydowanie warto z niej skorzystać, gdyż może znacznie ułatwić i przyspieszyć proces migracji. Innym rozwiązaniem jest zrobienie kopii za pomocą wewnętrznego modułu PrestaShop.

Pobieranie plików

Aby pobrać pliki, wystarczy użyć dowolnego Klienta FTP, za pośrednictwem którego nastąpi połączenie z kontem hostingowym obejmującym wszystkie pliki i foldery sklepu internetowego. Pobrane elementy zazwyczaj umieszczane są w katalogu o nazwie public_html lub www. Podczas realizacji tego kroku trzeba pamiętać, aby pobrać i zapisać całą zawartość tych katalogów, by każdy element sklepu został przeniesiony.

Eksport bazy danych

Po pobraniu plików w poprzednim kroku należy przystąpić do eksportu bazy danych. Najłatwiej dokonać tego za pomocą panelu administratora, w sekcji baz danych MySQL lub aplikacji do zarządzania danymi, takiej jak phpMyAdmin.

Osoby przeprowadzające migrację często zastanawiają się jednak, jak zidentyfikować bazę danych PrestaShop. Najlepiej poszukać jej w pliku konfiguracyjnym sklepu internetowego o nazwie settings.inc.php, zawierającym takie informacje, jak nazwa bazy danych, dane użytkownika i hasło do konta.

Import bazy danych na nowy serwer

Kolejnym etapem jest stworzenie nowej bazy danych na wybranym serwerze oraz import wyeksportowanej bazy za pomocą aplikacji phpMyAdmin. Po zalogowaniu do nowej bazy wystarczy znaleźć sekcję Importuj, zaznaczyć dane pozyskane ze starego serwera oraz poczekać na potwierdzenie importu.

Następnie należy przenieść wszystkie pliki zapisane na dysku komputera. W tym celu warto ponownie skorzystać z Klienta FTP, wybierając opcję Upload. W zależności od ilości plików proces ten może potrwać od kilku do kilkunastu godzin.

Konfiguracja sklepu internetowego

Po połączeniu plików z serwerem dedykowanym należy edytować plik konfiguracyjny i przesłać go na nowy serwer. Konieczna jest również weryfikacja dostępności przesłanych danych oraz opróżnienie katalogów przechowujących stare pliki cache. Należy pozostawić wyłącznie plik index.

Przeniesienie sklepu internetowego na platformę PrestaShop należy zakończyć uruchomieniem strony i udostępnieniem jej docelowym użytkownikom.

Sprawdź: Marketing mix – czym jest?

Podsumowanie

Aby przenieść PrestaShop na inny serwer, trzeba się trochę natrudzić. Nic więc dziwnego, że osoby decydujące się na ten proces coraz częściej zlecają migrację strony doświadczonym specjalistom. Trzeba bowiem pamiętać, że proces ten obejmuje nie tylko nowe moduły i domeny, ale też szereg aktualizacji i działań optymalizacyjnych, bez których funkcje sklepu internetowego nie zostaną zachowane.

Warto więc skonsultować się z agencją interaktywną, która przygotuje kompleksowy plan migracji, a także sprawi, że przeniesienie sklepu internetowego na platformę PrestaShop przyniesie marce szereg ważnych dla jej rozwoju korzyści.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 5
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Trudność słów kluczowych – jak ją wykorzystać?

    Trudność słów kluczowych – jak ją wykorzystać?

    Co składa się na trudność słów kluczowych? Czy pozycjonowanie się dla tych terminów jest w ogóle możliwe? Nasz artykuł rozwieje Twoje wątpliwości!
    Jakie meta tagi biorą udział w pozycjonowaniu witryny?

    Jakie meta tagi biorą udział w pozycjonowaniu witryny?

    Jak dotrzeć do szerszej grupy odbiorców? Jednym z narzędzi wykorzystywanych w pozycjonowaniu są meta tagi, czyli znaczniki HTML opisujące zawartość strony. Zobacz, co warto wiedzieć na ten temat.
    Nowości w Google Search Console – bądź na bieżąco!

    Nowości w Google Search Console – bądź na bieżąco!

    Żyj w przyjaźni z Google i wykorzystaj wachlarz możliwości, jaki Ci oferuje. Dowiedz się, co nowego w konsoli Google Search Console i o czym warto pamiętać.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę