Mobile-first – w jaki sposób przyspieszyć działanie strony na urządzeniach mobilnych?

Mobile-first – w jaki sposób przyspieszyć działanie strony na urządzeniach mobilnych?

Startup Stock Photos/pexels.com

Zmiany technologiczne pędzą obecnie jak szalone – wszystkie wielkie firmy rywalizują ze sobą i prześcigają się w innowacyjnych rozwiązaniach dla użytkowników. Zgodnie z raportem digital i mobile na świecie w 2021 roku 67% populacji korzysta z urządzeń mobilnych (jest to 5,22 miliarda odbiorców). Liczba ta wzrosła w stosunku do 2020 roku o 1,8% (to 93 miliony nowych internautów). Widzisz więc, jak wielką wagę przykłada się do mniejszych ekranów. Telefon, najpopularniejszy z nich, towarzyszy nam nieustannie. Właściciele stron internetowych muszą więc brać go pod uwagę, jeśli zależy im na wysokiej pozycji w rankingu wyszukiwarek.

Urządzenia mobilne

Mówiąc o urządzeniach mobilnych, większość z nas myśli zapewne o smartfonach. Są to jednak wszystkie, mniejsze, przenośne urządzenia, które pozwalają na odbieranie i wysyłanie danych bez obowiązku przewodowego połączenia z internetem. Tablety, notebooki, GPS, smartwatche itp.

Mobile-First

Zanim nastała era mobilegeddonu, w domach królowały urządzenia desktopowe. Technika projektowania stron na większych ekranach polega na wykorzystaniu jak najlepszej rozdzielczości HD. Początkowo, kiedy telefony zaczynały być popularne, owe strony zostały przerzucane w tych samych parametrach na ekrany o zdecydowanie niższej rozdzielczości. W efekcie wyglądało to co najmniej niezadowalająco. Z tego względu specjaliści opracowali projektowanie mobile-first, które polega na zaplanowaniu strony najpierw dla mniejszego ekranu i stopniowym jej zwiększaniu do coraz większych narzędzi.

Dziś, jeśli nie posiadasz strony internetowej dostosowanej do małego ekranu, w zasadzie nie istniejesz. Strony tworzone dla desktopowych użytkowników przestaną trafiać do pozostałych, a tym samym spadnie Twoja widoczność i znaczenie w sieci. Poza tym jest jeszcze Google.

Mobile-First Index

I właśnie skoro o Wujku Google mowa, należy wspomnieć, czym jest Mobile-First Index. Jest to bot analizujący zawartość strony mobilnej. Został on wprowadzony ze względu na rosnący udział urządzeń mobilnych oraz ociężałe strony różniące się na urządzeniach desktopowych i mobilnych. Od 2021 roku Google podczas procesu indeksowania bierze najpierw pod uwagę stronę mobilną. Jeśli więc nie jesteś na to przygotowany, możesz stracić w oczach wskaźników internetowych.

Mobile SEO

W tym przypadku jest to nic innego jak strategia optymalizacji oraz techniki pozycjonowania skrojone dokładnie pod urządzenia mobilne. Mają one za zadanie ułatwić użytkownikom poruszanie się po stronie mobilnej poprzez dostosowanie jej struktury, treści oraz prędkości do mniejszego ekranu. W ramach mobile SEO dodaj swoją stronę do Google Search Console, aby móc monitorować ruch, wyświetlenia oraz kliknięcia na stronie. Jeśli jednak sięgniesz do strony responsywnej, nie ma takiej potrzeby.

Sprawdź: Jak wykorzystać media społecznościowe do budowania ruchu na stronie?

Strona responsywna czy mobilna?

Wybór rodzaju strony jest niezwykle ważny. Do dyspozycji mamy strony responsywne i mobilne. Spójrzmy więc na wady i zalety każdej z nich.

Strona responsywna (RWD) – dopasowująca się do rozmiaru wyświetlacza każdego urządzenia w sposób automatyczny, przy wykorzystaniu tego samego kodu oraz adresu URL.

Źródło: cottonbro/pexels.com

Zalety:

  • jeden adres URL,
  • taki sam wygląd jak na odsłonie desktopowej,
  • brak zduplikowanej treści,
  • jeden CMS do zarządzania,
  • wysoka jakość multimediów,
  • wprowadzane zmiany są widoczne na obu wersjach (desktopowej i mobilnej).

Wady:

  • dłuższy czas ładowania,
  • wyższe koszty wprowadzenia,
  • awaria strony desktopowej będzie wywoływać problemy w wersji mobilnej.

Strona mobilna – uproszczona wersja strony desktopowej, która zawiera najważniejsze informacje.

Zalety:

  • szybka prędkość ładowania,
  • niezależność od strony desktopowej,
  • łatwiejsza obsługa.

Wady:

  • dwa adresy URL,
  • dwa CMS-y,
  • ryzyko zduplikowanych treści,
  • częsta konieczność przekierowań,
  • optymalizację trzeba wykonywać na dwóch wersjach osobno.

W jaki sposób zoptymalizować stronę?

Tip 1: Wybierz responsywną wersję swojej strony. Od 2105 roku Google sięga do tej wartości jako czynnika rankingowego.

Tip 2: Wybierz odpowiedni interfejs. Postaraj się, aby był uproszczony i jak najbardziej czytelny. Duże zagęszczenie elementów sprawi, że całość nie będzie intuicyjna dla użytkownika. Zadbaj więc o wygodny szablon.

Tip 3: Jeśli masz mocno rozbudowaną stronę, sięgnij po takie rozwiązania jak menu okruszkowe oraz kategorie, ułatwisz tym nawigację po witrynie i uporządkujesz jej treści. Dodatkowo zapewnisz sobie linki wewnętrzne.

Tip 4: Pozbądź się ciężkich elementów. Spowalniają one ładowanie strony, skonwertuj więc poniższe elementy. Im mniej, tym lepiej, ale nie bądź nudny – możesz wykorzystać animacje i przejścia. Możliwości technologicznych jest całe spektrum.

Tip 5: Zastanów się nad umiejscowieniem konkretnych przycisków. Ułatw ich rozmieszczenie pod kciuk swojego użytkownika. Dodatkowo pamiętaj o odpowiedniej przestrzeni dookoła niego, aby nie natrafić na drugi interaktywny element.

Tip 6: Zadbaj o treść. Tak samo jak w przypadku standardowej strony internetowej, to ona jest najważniejszym czynnikiem rankingowym. W przypadku urządzeń mobilnych musisz jednak przyłożyć więcej uwagi odpowiedniemu rozmieszczeniu materiałów. Podziel je na mniejsze części, aby były łatwiejsze w użytkowaniu.

Tip 7: Aby móc kontrolować prędkość ładowania się strony, sięgnij po podstawowe wskaźniki internetowe (Core Web Vitals). Dzięki nim zobaczysz, jak szybko funkcjonuje Twoja witryna i co należy w niej jeszcze poprawić.

Tip 8: Ogranicz liczbę reklam. Zajmują one miejsce, spowalniają stronę, zasłaniają ekran. Jeśli tak się zdarzy, jesteś niżej oceniany w rankingu, a użytkownicy rezygnują ze strony na rzecz konkurencyjnej.

Sprawdź: Jak zaplanować budżet marketingowy na nowy rok?

Podsumowanie

W ramach słów na koniec można powiedzieć, że w zasadzie istnieje konieczność optymalizacji strony pod kątem urządzeń mobilnych. Z jednej strony wymagają tego od nas odbiorcy naszych treści, z drugiej zaś sama wyszukiwarka Google, która wprowadziła ku temu specjalny algorytm indeksowania. Znasz już podstawowe kroki i wiesz, od czego zacząć swoje działania, bądź więc mobilny i zapewnij odpowiednie wrażenia (UX) użytkownikom.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak tworzyć przyjazne linki do strony?

    Jak tworzyć przyjazne linki do strony?

    Czym są przyjazne linki i jak je tworzyć? Dlaczego odpowiednie adresy URL przekładają się na pozycję witryny w sieci i jej widoczność? Sprawdźmy.
    Pozycjonowanie trenerów personalnych

    Pozycjonowanie trenerów personalnych

    Branża fitness nieustannie się rozwija. Warto więc wiedzieć, jak wypromować swoje usługi dzięki pozycjonowaniu trenerów personalnych w Google!
    Cele SMART w SEO

    Cele SMART w SEO

    W złożonym procesie pozycjonowania stron, dużą rolę odgrywa ustalenie celów SMART. O tym, jak je tworzyć w strategii SEO, dowiesz się z naszego artykułu.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę