Zastanawiasz się, jak wykorzystać potencjał internetu, aby móc zarabiać? Świat optymalizacji SEO stwarza wiele możliwości, jednak wymagają one przygotowania odpowiedniego planu działania. Dziś dowiesz się, z czego składa się SEO oraz jak odnieść to do nowoczesnej ścieżki zawodowej.
Search Engine Optimization to działania polegające na optymalizacji strony internetowej pod kątem organicznych wyników wyszukiwania, które mają przełożyć się na zdobycie wysokiej pozycji rankingowej witryny. Jest to technika holistyczna wymagająca wiedzy zarówno z zakresu informatyki (web development, front-end, back-end), jak i marketingu oraz promocji (content writing, targetowanie, PR). Optymalizacja opiera się na strategiach on-site, czyli w obrębie struktury samej strony oraz off-site, a więc poza nią.
Zdarza się, że oba te pojęcia są ze sobą mylone, co prowadzi do szeregu błędów optymalizacyjnych. SEM, czyli Search Engine Marketing, jest pojęciem znacznie szerszym niż SEO i opiera się na działaniach promocyjnych wspomagających pozycjonowanie za pomocą płatnych metod. Mowa tutaj przede wszystkim o reklamach PPC i treściach sponsorowanych, które wykraczają poza organiczne wyniki wyszukiwania. Aby uzyskać jak najlepszy efekt działań, zaleca się połączenie obu tych strategii, jednak zanim to zrobisz, odpowiedz sobie na jedno pytanie – „Jaki jest mój cel?”.
Mając teraz podstawową wiedzę na temat istoty SEO, możesz zacząć się zastanawiać nad możliwościami swoich działań. W kontekście zarobkowania jest kilka możliwości, z których każda wymaga wiele pracy i zaangażowania. Zanim wybierzesz swoją drogę, musisz uzbroić się w cierpliwość, ponieważ na sukces należy zapracować.
Pierwszym rozwiązaniem jest podjęcie pracy w agencji SEO. Oczywiście możliwości jest wiele, od IT, przez copywriting, aż po zostanie specjalistą ds. pozycjonowania. Jeśli interesujesz się marketingiem internetowym, jest to rozwiązanie idealne dla Ciebie. W tym celu znajdź odpowiednie szkolenia bądź kursy, aby zdobyć podstawy wiedzy teoretycznej i praktycznej. Możesz również samodzielnie uczyć się technik optymalizacyjnych, tworząc własną witrynę. Sięgnij również do blogów specjalistycznych, gdzie zdobędziesz wiedzę z pierwszej ręki. Nie możesz zapomnieć, że działania wyszukiwarek podlegają nieustannym aktualizacjom, aby zapewnić internautom wysoką jakość użytkowania. Z tego powodu konieczne jest śledzenie nowości oraz trendów.
Możliwości internetu są naprawdę ogromne, nie trzeba wychodzić z domu, aby założyć firmę i na niej zarabiać. Nie od razu Rzym zbudowano, więc jedną z możliwości jest założenie własnej działalności. Mowa tutaj o mikroprzedsiębiorstwie bądź małych firmach. Oczywiście nie jest to proste zadanie, jednak coraz więcej osób decyduje się na samozatrudnienie. W Polsce pod koniec 2021 roku było zarejestrowanych ponad 72 tysiące małych i średnich przedsiębiorstw, a ich sektor rok rocznie się rozwija.
Obecność w sieci jest w tym kontekście absolutnym minimum, zwłaszcza z uwagi na wysoki poziom konkurencji. Strona internetowa ułatwia dostęp do informacji, powiększa grono klientów, pozwala zoptymalizować pracę. Pamiętaj również, że możesz działać lokalnie. Ponad 46% wyszukiwań z całej sieci dotyczy lokalnych firm i sklepów, a ponad połowa internautów przemienia się w klientów w ciągu jednego dnia. Jeśli więc zdecydujesz się na własną firmę, nie zapomnij o stworzeniu wirtualnej wizytówki w panelu Google Moja Firma, aby być widocznym w sieci.
Masz pomysł na założenie biznesu, jednak nie do końca wiesz, jak zacząć? Techniki SEO są również szczególnie przydatne w przypadku startupów. W ostatnich latach cieszą się one wielką popularnością ze względu na elastyczny model biznesowy. Jest to dobry pomysł na początek, a z czasem będziesz mógł przekształcić się w firmę osiągającą zyski o stałej rentowności. Czy wiesz, że w ten sposób powstały Google i Facebook? Stwórz więc swój autorski biznesplan.
W tym celu określ niszę, która Cię interesuje, a może okazać się strzałem w dziesiątkę. Określ następnie grupę odbiorców, modelowych klientów. Kolejnym etapem jest założenie strony internetowej oraz zintegrowanie jej z możliwościami mediów społecznościowych. Pozwoli to na zbudowanie rozpoznawalności oraz zapewnienie wiarygodności. Najważniejszy jednak jest content – musisz sprzedać swój pomysł. Kolejnym krokiem będzie podjęcie działań promocyjnych. W zależności od budżetu możesz sięgnąć po Google Ads, Facebook Ads, Instagram Ads, artykuły sponsorowane, banery czy newslettery. Następnym etapem jest nawiązywanie współpracy z innymi podmiotami oraz poszukiwanie sponsorów lub dotacji. Postaw na aktywność w sieci.
Nieco prostszą możliwością zarobkowania jest założenie własnego bloga. Już skończyły się czasy, kiedy były one formą prywatnych dzienników. Jednak aby móc odnieść w tym kontekście sukces, potrzebujesz oryginalnego pomysłu, a co za tym idzie wartościowego contentu. Za pośrednictwem bloga możesz tworzyć teksty sponsorowane, sprzedawać produkty, tworzyć własne kursy bądź e-booki, oferować subskrypcje czy też świadczyć innego rodzaju usługi. Możesz również stać się influencerem, a tym samym podejmować współpracę z innymi markami. Aby jednak każdy z tych elementów mógł zaistnieć, musisz zoptymalizować stronę pod kątem SEO, aby wyprzedzić konkurencję.
Jak widzisz, możliwości jest kilka, jednak każda z nich zajmuje różną ilość czasu. Warto jednak zastanowić się nad swoją karierą zawodową i wybrać to, co nas interesuje. Wsparciem będzie przestrzeń wirtualna, jednak trzeba umieć się z nią odpowiednio komunikować. Narzędzia, które to umożliwią, pochodzą z technik SEO. Niezależnie więc od tego, czy planujesz zostać pozycjonerem, czy posiadać własny biznes, musisz znać podstawy optymalizacji.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.