Możliwości funkcjonowania w sieci. Czym jest SaaS i jaki ma związek z optymalizacją SEO? Część 1

Możliwości funkcjonowania w sieci. Czym jest SaaS i jaki ma związek z optymalizacją SEO? Część 1

Austin Distel/unsplash.com

Dzięki rozwojowi technologii oraz samej przestrzeni internetowej użytkownicy sieci oraz administratorzy stron zyskali ciekawy wachlarz rozwiązań prowadzenia witryn. Poszerzenie możliwości standardów sieciowych umożliwiło lepszą interakcję z systemami znajdującymi się na odległych serwerach. Wraz ze standaryzacją coraz większą popularnością zaczęły cieszyć się oprogramowania SaaS. Warto więc dowiedzieć się, czym są te platformy, jakie mają wady i zalety, a także jak je wykorzystać w trakcie optymalizacji SEO.

Czym jest SaaS?

Software as a Service, czyli oprogramowanie będące usługą. Model ten opiera się na dostarczaniu klientowi usługi zdalnego dostępu do określonych funkcji oprogramowania. Dzięki temu nie ma konieczności instalacji dodatkowych programów na komputerze, ponieważ wszystkie dane znajdują się w chmurze. Oznacza to, że obowiązki instalacji, zarządzania, aktualizacji czy pomocy technicznej są obsługiwane przez dostawcę. Warto powiedzieć, że w oparciu o oprogramowanie SaaS działa wiele systemów CMS.

SaaS obejmuje:

  • hostowanie aplikacje/aplikacje klienckie,
  • narzędzia programistyczne, zarządzanie bazą danych, analitykę,
  • systemy operacyjne,
  • serwery i magazyn,
  • zapory sieciowe i zabezpieczenia,
  • centrum danych.

Zalety oprogramowania

  1. Jedną z największych korzyści, która decyduje o popularności SaaS, jest brak potrzeby posiadania wiedzy związanej z infrastrukturą informatyczną i zapleczem technicznym, ponieważ ułatwia on dostęp do najnowszych technologii bez długotrwałych wdrożeń i inwestycji. Całość jest prosta i intuicyjna w obsłudze.
  2. Dzięki zaawansowanym aplikacjom, które wykorzystuje ta platforma, nie masz potrzeby kupowania oraz instalowania dodatkowego sprzętu czy oprogramowania. SaaS dba o wysoki poziom integracji oraz automatyczne aktualizacje.
  3. Dużą zaletą jest również dostępność do danych z dowolnego miejsca, właśnie poprzez chmurę. Dzięki temu, jeśli prowadzisz biznes bądź witrynę e-commerce, Twoi pracownicy mają dostęp do platformy z dowolnego urządzenia.
  4. Z punktu widzenia dostawcy SaaS zapewnia lepszą ochronę jego własności intelektualnej. Producent może we własnym zakresie udostępniać swoją aplikację, lub przekazać to zadanie wyspecjalizowanej firmie.

Wady oprogramowania

  1. Oprogramowanie SaaS posiada dosyć ograniczoną możliwość personalizacji. Zależy to jednak od wybranego modelu.
  2. Dodatkowo nie mamy możliwości przeniesienia strony na inny hosting lub serwer. Z tego względu tak ważny jest przemyślany wybór już na początku. Warto zadbać, aby nie był on współdzielony, co będzie spowalniać ładowanie strony. Jednak z niezawodnym łączem mogą się wiązać dodatkowe koszty.
  3. Jesteśmy niejako uwiązani od naszego zewnętrznego dostawcy, ponieważ to od niego zależy bezpieczeństwo naszych danych oraz funkcjonalność strony. Trzeba wówczas dodatkowo zadbać o wrażliwe dane za pomocą szyfrowania HTTPS (certyfikat bezpieczeństwa SSL), co również wiąże się z wydatkami.

Koszty

Oprogramowanie SaaS umożliwia darmowe wypróbowanie platformy przed jej zakupem. Opłata abonencka jest comiesięczna i zależy od wersji (podstawowej bądź zaawansowanej). Obejmuje ona licencję, wsparcie przy instalacji oraz wszelkie aktualizacje. Zaletą jest możliwość rozłożenia kosztów w czasie.

Dla kogo się sprawdzi?

Kupno specjalistycznego oprogramowania jest z reguły dużym wydatkiem, z tego względu oprogramowanie SaaS cieszy się popularnością wśród małych i średnich firm, dla których jest znacznie korzystniejszym rozwiązaniem finansowym. Comiesięczna opłata abonencka jest niewielka. Jeśli więc chcesz prowadzić stronę e-commerce, jest to dobre rozwiązanie na początek. Wystarczy, że używasz poczty e-mail i logujesz się do niej za pomocą internetu.

SaaS w SEO

SEO, czyli Search Engine Optimization, to wszelkie czynności polegające na poprawieniu widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania oraz zdobycie przez nią jak najwyższej pozycji rankingowej.

Optymalizacja strony działającej w oparciu o model SaaS polega przede wszystkim na:

  • słowach kluczowych,
  • strukturze technicznej strony,
  • treści,
  • link buildingu.

Czynniki rankingowe

Zaangażowanie użytkowników

Są to wskaźniki obejmujące ocenę interakcji użytkowników ze stroną, m.in.: ilość czasu spędzonego w witrynie, liczba wyświetleń, liczba kliknięć bądź współczynnik odrzuceń. Można więc powiedzieć, że czynnikiem rankingowym jest poziom UX strony.

Treść

SEO kocha wartościowe treści, nie bez powodu mówi się „Content is King”. Ważne jest więc tworzenie jasnych, czytelnych, ciekawych, a przede wszystkim autorskich materiałów na stronie internetowej. W tym kontekście należy wziąć pod uwagę słowa kluczowe, meta tagi, nagłówki oraz długość treści.

Struktura strony

Wiesz już, że user experience jest ważnym elementem, jednak mówiąc o strukturze strony, mamy na myśli jej funkcjonowanie. Należy więc zadbać o wysoką prędkość ładowania witryny oraz dostosowanie jej do urządzeń mobilnych. Oba te elementy wpływają na proces indeksowania.

Link building

Każdy link prowadzący do naszej strony jest oceniany przez algorytmy oraz roboty wyszukiwarek. Biorą one pod uwagę przede wszystkim: zaufanie witryny, czyli jej poziom Trust Flow, popularność strony, dopasowanie tematyczne, zlokalizowanie linku w tekście, tekst zakotwiczony, naturalność oraz liczbę podstron. Najważniejsza jest jakość, nie ilość.

SaaS w e-commerce

Jeśli masz w planie założyć sklep internetowy, SaaS jest dobrym rozwiązaniem na początek. Dlaczego?

Źródło: Austin Distel/unsplash.com

  • Oprogramowanie posiada funkcję marketing automation, dzięki której z łatwością zintegrujesz sklep z możliwościami płatności, dostawy, mailingiem.
  • Pozwala na przyspieszenie procesów związanych z księgowością czy magazynowaniem.
  • SaaS zapewnia wsparcie w postaci strony na blogu internetowym, co stwarza dodatkowy kanał komunikacji.

Za pośrednictwem oprogramowania możesz skorzystać z takich platform sprzedażowych jak Shoper, IdoSell, Shopify lub Shopolo.

Wnioski

Wiesz już, czym jest oprogramowanie SaaS oraz co je charakteryzuje. Tak naprawdę jest ono jednym z narzędzi prowadzenia strony internetowej. Warto więc zastanowić się, jakiego rodzaju usług oczekujemy. Niestety każda strona wymaga optymalizacji, dlatego w pierwszej kolejności musisz zwrócić uwagę na czynniki rankingowe, które określą Twoją strategię.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Sposoby na weryfikację historii domeny internetowej

    Sposoby na weryfikację historii domeny internetowej

    Wybierając domenę internetową, warto zwrócić uwagę nie tylko na jej chwytliwą nazwę, ale również dowiedzieć się, co działo się z […]
    Bądź na bieżąco z najnowszymi metodami SEO!

    Bądź na bieżąco z najnowszymi metodami SEO!

    Strategie SEO ulegają szybkim zmianom, dlatego trzeba je stale analizować i wprowadzać świeże spojrzenie na tę dziedzinę.
    Dlaczego warto zainteresować się polecanymi fragmentami w Google?

    Dlaczego warto zainteresować się polecanymi fragmentami w Google?

    Znalezienie się w polecanych fragmentach Google to wielka nagroda dla firm, dlatego wszyscy chcą się tam dostać. Jednak w jaki sposób to osiągnąć?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.