Mając zarejestrowaną domenę, możesz zakładać strony WWW nie tylko pod głównym adresem. Jedną z możliwości jest tworzenie subdomen. To adres, który przynależy do domeny głównej. Dzięki temu możesz utworzyć wiele witryn bez konieczności rejestrowania kolejnych adresów i płacenia za nie. Czy pozycjonowanie subdomeny wymaga szczególnego podejścia? Na co warto zwrócić uwagę?
Subdomena to unikatowy adres strony WWW, który tworzony jest w ramach domeny głównej. Załóżmy, że jesteś właścicielem witryny moja-nazwa.pl. Możesz utworzyć takie subdomeny, jak: blog.moja-nazwa.pl, sklep.moja-nazwa.pl i wiele innych. Obowiązują przy tym jednak ograniczenia. System DNS pozwala maksymalnie na 127 poziomów zagnieżdżenia, 63 znaki na etykietę jednego poziomu, przy czym cały adres może mieć 255 zzs. W praktyce te ograniczenia oznaczają tyle, że możesz utworzyć mnóstwo subdomen, o ile tylko Twoja usługa hostingowa daje Ci taką możliwość – nie zawsze można je dodawać, nie w każdym przypadku będą obowiązywać limity. Tymi obostrzeniami nie musisz się martwić – w praktyce nie tworzy się adresów, które ich nie spełniają.
Ogromną zaletą korzystania z subdomen jest brak opłaty. Płacisz za rejestrację domeny z danym rozszerzeniem, a następnie możesz dodawać kolejne adresy. Przydaje się to w wielu przypadkach. Często subdomeny są wykorzystywane do tworzenia różnych wersji językowych witryny. Standardem w przypadku popularnych w Polsce portali internetowych jest budowanie poszczególnych serwisów tematycznych, korzystając właśnie z subdomen.
Można dodać subdomenę, korzystając z usługi hostingowej. Zaloguj się do panelu zarządzania hostingiem, np. Direct Admin, cPanel czy innego, i skorzystaj z funkcji utworzenia takiego adresu. Najczęściej spotkasz się z limitem tworzenia subdomen. Jeśli korzystasz z tańszej usługi, to możliwe, że nie możesz mieć więcej niż tylko domenę główną. W przypadku, gdy wiesz, że subdomeny będą Ci potrzebne, zwróć na to uwagę, zanim wybierzesz dany pakiet hostingowy.
Czy tworzenie takich adresów ma sens, jeśli chcesz rozwijać widoczność witryny w Google? Biorąc pod uwagę tworzenie subdomen, warto pamiętać o co najmniej kilku kwestiach.
Częstym dylematem osób, które chcą założyć dodatkową stronę WWW w obrębie jednej domeny, jest wybór subdomeny lub adresu w formie podkatalogu. Oznacza to, że decydujesz, czy lepsza będzie nazwa blog.twoja-nazwa.pl, czy twoja-nazwa.pl/blog. Specjaliści reprezentujący Google nie raz wypowiadali się, że algorytm traktuje je podobnie albo nawet tak samo. Analizy pokazują jednak coś zupełnie innego.
Subdomena co to takiego? Musisz wiedzieć, że traktowana jest przez Google jak odrębny adres, zatem bardzo dobre parametry SEO domeny głównej nie będą mieć wpływu na pozycjonowanie. Jeśli natomiast postawisz na podkatalog, to zauważysz oddziaływanie na niego głównego adresu. Problem tkwi jednak w tym, że nie musi być ono pozytywne. W przypadku, gdy domena ma złą reputację w Google, postawienie na subdomenę jest sposobem uniknięcia negatywnych efektów tej historii. Sensowność użycia takiego adresu w danym przypadku powinna być zatem analizowana indywidualnie.
Wielu specjalistów przeprowadzało testy, które miały wykazać, czy zasadne jest korzystanie z subdomen. Jeden z nich wykonał Andy Chadwick. Prowadził blog, który dostępny był w subdomenie. Sprawdził, co się stanie, kiedy przeniesie witrynę do podkatalogu – okazało się, że widoczność strony w najbliższych tygodniach zdecydowanie się zwiększyła. To oznacza, że jego blog zyskał dzięki autorytetowi domeny. Widoczność zwiększyła się o ponad 100%!
Jednym z ważnych czynników rankingowych algorytmu Google są aktywne odnośniki prowadzące do witryny na stronach WWW. Gdy zdecydujesz się na pozycjonowanie subdomeny, musisz budować ten profil od początku. Wiąże się to z wysokimi kosztami i oczekiwaniem na rezultaty. Nie ma większego sensu pozycjonowanie takiej witryny w sytuacji, gdy zależy Ci na szybkich efektach. Rezultat dodania materiałów w podfolderze możesz zauważyć natychmiast, o ile witryna ma dobry profil linkowy. Jeśli nie jest on taki, masz argument, aby postawić na subdomenę.
Wybór subdomeny może być dobrą decyzją, jeśli chcesz wydzielić z domeny głównej content o danej tematyce. Być może nie do końca pasuje on do tematyki serwisu i może nie wpływać pozytywnie na jego widoczność. Tymczasem po wydzieleniu na subdomenę może zdecydowanie lepiej rankować. Treści te nie będą na siebie negatywnie wpływać.
Tworząc stronę w subdomenie, budujemy strukturę serwisu od zera. Witryna nie ma jeszcze contentu, zatem minie czas, zanim wewnętrzne linkowanie zacznie pozytywnie wpływać na widoczność w Google. W przypadku, gdy strona znajduje się w podkatalogu, od razu korzysta się z mocy SEO innych podstron serwisu. Po dodaniu witryny można ją podlinkować wewnętrznie z treści, które nie znajdują się w podkatalogu.
Jak Google potraktuje linki prowadzące z subdomeny do domeny i na odwrót? Jako odnośniki zewnętrzne. Nie można więc podejść do tego jak do linkowania wewnętrznego. Masowe dodawanie takich odsyłaczy może być potraktowane przez Google jako nienaturalny schemat linkowania i zakończyć się nawet karą ręczną.
Wiedząc, co to subdomena, jak działają witryny w podkatalogach, można zastanowić się, co okaże się skuteczniejsze w przypadku danego projektu. Nie ma uniwersalnego rozwiązania, chociaż częściej lepszą decyzją może być serwis w podkatalogu. Dzięki temu nowa strona korzysta na autorytecie domeny głównej, a jej pozycjonowanie okazuje się łatwiejsze. Gdy historia tej domeny nie jest pozytywna, witryna ma niskiej jakości profil linkowy. Wówczas korzystniejszym rozwiązaniem jest założenie serwisu na subdomenie. To także dobra decyzja, jeśli nowa zawartość nie jest powiązana tematycznie z contentem domeny głównej.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.