Na czym polega błąd 410 oraz 404 na stronie?

Na czym polega błąd 410 oraz 404 na stronie?

Anthony Riera/unsplash.com

Kody HTTP są odpowiedzią usługi na żądanie przeglądarki. Dlatego za każdym razem, kiedy odwiedzasz witrynę, Twoja przeglądarka będzie wysyłać żądania do usługi danej strony, która następnie odpowie na żądanie przeglądarki za pomocą 3-cyfrowego kodu.

Jest to tzw. kod stanu HTTP, który ma zapewnić, że serwer witryny i przeglądarka potrafią skutecznie się komunikować. Istnieje wiele kodów stanu HTTP, za pomocą których serwer sieciowy odpowiada na błędy, które możesz napotkać podczas codziennej pracy nad optymalizacją wyszukiwarek. My postanowiliśmy opisać Wam dwa z nich, to znaczy błąd 410 oraz 404.

W jaki sposób sprawdzić kod stanu HTTP?

Najważniejszym aspektem kodów HTTP jest to, że zaczynają się one od cyfr od 1 do 5 i są przedstawiane jako 1xx, 2xx, 3xx, 4xx i 5xx. Chodzi o to, że liczby należą do odpowiedzi serwera i będą bardziej szczegółowe w zależności od tego, jakie cyfry w nich występują. Cyfry te charakteryzują ich specyfikę.

Jeśli chcesz sprawdzić kod odpowiedzi dla wielu stron, najprościej będzie skorzystać z przeznaczonego do tego narzędzia, np. Xen, czy Screaming Frog.

Jednak w przypadku gdy planujesz sprawdzić tylko jedną witrynę, możesz zrobić to bezpośrednio w przeglądarce. Przykładowo w Google wygląda to w następujący sposób:

  • wciśnij przycisk na klawiaturze “F12”,
  • przejdź do zakładki Network,
  • w oknie przeglądarki wpisz konkretny adres,
  • kod odpowiedzi znajdzie się w kolumnie “Status”.

Z pewnością korzystając z wyszukiwarki Google, natknąłeś się już na wiele błędów na stronach, jednak do tych najmniej przyjemnych należą kody błędu 410 oraz 404. Jeśli chcesz sobie z nimi poradzić, powinieneś je zrozumieć. Musisz wiedzieć, do czego one służą oraz z czym są związane.

Na czym polega błąd 404?

Jest to standardowy kod statusu odpowiedzi HTTP, który wskazuje, że przeglądarka połączyła się z serwerem, ale serwer nie może odnaleźć żądanego zasobu, ponieważ odwołuje się on do nieistniejącej lokalizacji czy pliku.

Musisz wiedzieć, że wszystkie kody statusu odpowiedzi HTTP należące do kategorii 4xx uznawane są za błędy, które leżą po stronie przeglądarki internetowej. Błąd 404 oznacza, że szukana strona nie istnieje lub jest zwyczajnie uszkodzona.

Źródło: Headway/unsplash.com

Istnieje wiele przyczyn powstania błędu 404, najczęściej jest to spowodowane literówką w linku, którą popełnił użytkownik. Jednak zdarzają się również problemy związane z samą witryną, kiedy podstrona została usunięta, adres URL został zmieniony lub przeniesiony w inne miejsce oraz kiedy podstrona jest niedostępna z powodu chwilowych prac.

Na czym polega błąd 410?

Błąd 410 albo inaczej “Gone” to jeden z kilkudziesięciu błędów HTTP, który oznacza, że żądanie było wcześniej dostępne, ale zostało trwale usunięte.

Kod HTTP 410 oznacza celowe działanie, przez które wyszukiwana witryna nie będzie już dostępna pod tym adresem ani nie zostanie dla niej skonfigurowane przekierowanie. Ten kod jest jasną informacją, że adres nie uległ zmienianie, tylko strona została trwale usunięta.

Błąd 410 wyświetla się najczęściej przy stronach promocyjnych, których czas już zwyczajnie minął. Jeśli natkniesz się na błąd kodu 410, najpewniej oznacza to, że wystąpił błąd serwera lub zwyczajnie cała zawartość witryny została trwale usunięta.

Ten typ błędu jest w pewnym sensie podobny do błędu 404. Jednak nadal ogromnie różnią się one od siebie. Google nadal odwiedzi stronę zawierającą kod 404, aby sprawdzić, czy jest ona nieprawidłowa, jednak zastosowanie tego kodu daje Ci gwarancję, że roboty wyszukiwarki nie odwiedzą jej ponownie. Najczęściej ma to na celu pomóc robotom w indeksowaniu i prawidłowym ustalaniu rankingu SERP.

Różnice pomiędzy błędem 410 a 404

Wspomnieliśmy już, że błąd 410 nie oznacza tego samego co 404, mimo że są one do siebie zbliżone.

Błąd na stronie o numerze 410 informuje roboty indeksujące, że nie powinny zajmować się już daną stroną WWW, dzięki czemu ruch na tę witrynę nie jest już generowany. To bezpośredni sygnał, który oznacza całkowite i trwałe usunięcie witryny. Natomiast błąd 404 komunikuje, że strona nie została znaleziona, czyli mógł powstać jakiś błąd po stronie użytkownika lub trwają chwilowe prace w witrynie.

Okazuje się, że zastosowanie tymczasowego kodu 410 jest lepsze niż przekierowanie za pomocą kodu 404. Chodzi o to, że możesz utworzyć niestandardową stronę 410, która szybko poinformuje użytkowników, że nie podany produkt lub usługa już nie istnieje. Dzięki temu nie będą oni przekierowywani na nieistotną stronę, co mogłoby wyłącznie wprowadzać ich w błąd.

W jaki sposób naprawić kody HTTP?

Zanim przejdziesz do naprawy poszczególnych błędów witrynie, musisz zrozumieć, dlaczego one właściwie wystąpiły. Może to być spowodowane niewłaściwymi działaniami w witrynie lub źle zaplanowaną strategią SEO. Niezależnie od tego, skąd pochodzi błąd, musisz znaleźć rozwiązanie, aby je naprawić. Warto skontaktować się z programistami, którzy pomogą Ci naprawić błędy serwera, umieścić kod 410 do stron, których Google ma już nie indeksować, czy zastosować przekierowania witryny na inny adres URL. Możesz również zastosować wiele dostępnych online narzędzi, które pomogą Ci zweryfikować błąd i go naprawić.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że teraz już wiesz, na czym polegają błędy 410 oraz 404 i jakie są pomiędzy nimi różnice. Warto interesować się poszczególnymi kodami HTTP, ponieważ to one w głównej mierze odpowiadają za Twoją widoczność w rankingu SERP. Dlatego jeśli chcesz znaleźć się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, pomyśl o zwalczaniu błędów już teraz!

Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    SEO jako najlepsza forma marketingu – dlaczego optymalizacja jest opłacalna?

    SEO jako najlepsza forma marketingu – dlaczego optymalizacja jest opłacalna?

    Z pewnością wiesz, czym jest optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek. Czy znasz jednak powody, dla których jest on aż tak opłacalną strategią?
    Pozycjonowanie branży nieruchomości

    Pozycjonowanie branży nieruchomości

    Promowanie marki w sieci to klucz do sukcesu wielu współczesnych firm. Warto więc wiedzieć, na czym polega pozycjonowanie branży nieruchomości!
    Pozycjonowanie branży budowlanej

    Pozycjonowanie branży budowlanej

    Pozycjonowanie branży budowlanej to dość trudne zadanie. Podpowiemy Ci zatem, jakie techniki wykorzystać, aby proces ten był naprawdę skuteczny.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę