DARMOWY AUDYT SEO

Na czym polega depozycjonowanie?

7 min czytania
Na czym polega depozycjonowanie?
Kategoria Pozycjonowanie

Walka o pozycje na szczycie SERP wymaga ciężkiej, systematycznej pracy, dużych nakładów czasowych, a nierzadko także finansowych. Dla niektórych jednak wydaje się to mało atrakcyjnym podejściem, więc, zamiast promować witrynę za pomocą praktyk White Hat SEO, sięgają po metody wątpliwe i niedozwolone. Jedną z nich jest celowe zaszkodzenie konkurencji i pozycji ich witryn, czyli negatywne SEO lub inaczej depozycjonowanie – co to jest w praktyce i jak się przed tym bronić? O wszystkim opowiemy w tym artykule.

Spis treści:

Czym jest depozycjonowanie?

Negatywne SEO odnosi się do metod Black Hat SEO. Depozycjonowanie stron za główny cel obiera wyrządzenie szkody w pozycjonowaniu stronom konkurencyjnym, aby doprowadzić do zmniejszenia ich pozycji w wynikach wyszukiwarek. Aby to osiągnąć, można zastosować kilka taktyk:

  • zhakowanie witryny;
  • umieszczanie setek lub tysięcy linków spamerskich prowadzących do witryny;
  • kopiowanie treści cudzych i rozpowszechnianie ich w Internecie;
  • tworzenie fałszywych profili społecznościowych w celu zdyskredytowania konkurencji;
  • usuwanie linków wysokiej jakości prowadzących do witryny.

Linki zwrotne jako podstawa negatywnego SEO

Niektórzy pozycjonerzy pamiętają jeszcze czasy, kiedy można było kupić kilkaset linków zwrotnych i radykalnie poprawić pozycję witryny. Dziś ta sztuczka już nie działa, ale nadal istnieją oferty hurtowej sprzedaży linków zwrotnych, a firmy zwane nieuczciwą konkurencją znalazły dla nich nowe zastosowanie – depozycjonowanie stron internetowych poprzez budowanie niejakościowej masy linkowej. To niezwykle potężna i skuteczna taktyka, jeśli chodzi o zranienie czyjejś reputacji. W wyniku takiej aktywności zaatakowana strona może wpaść pod filtr algorytmu wyszukiwarki lub otrzymać bana, którego usunięcie jest czasochłonne i kosztowne.

Niestety, depozycjonowanie stron, czyli wyrządzenie stronom konkurencyjnym szkody za pomocą linków, jest łatwe i tanie. Można do tego wykorzystać istniejące systemy wymiany linków lub zlecić komuś ręczne dodawanie hiperłączy w różnych miejscach sieci. Aby jednak zaszkodzić danej witrynie, linki kierujące do niej muszą znajdować się w zasobach niskiej jakości, o słabej reputacji i nieadekwatnej do jej zawartości.

Jak wykryć atak?

Szkodliwe linki najczęściej pochodzą ze stron hazardowych, serwisów pornograficznych i forów z zagranicznymi domenami. Aby kontrolować dokładną liczbę linków zwrotnych, możesz użyć Google Webmaster Tool, Serpstat, Ahrefs lub dowolnej innej usługi z funkcją analizy linków.

Nagły skok masy linków powinien zwrócić Twoją uwagę, a jeśli dodatkowo pochodzą one z nieistotnych źródeł o niskim autorytecie i wyglądają jak spam, najprawdopodobniej Twoja strona padła ofiarą depozycjonowania.

Jak się przed tym chronić?

Użyj narzędzia Google Disavow Links, aby ręcznie „zrzec się” znalezionych linków. Następnie utwórz listę niechcianych linków i prześlij ją do Webmaster Tools. Przy ustalaniu rankingu witryny Google zignoruje linki znajdujące się w tym spisie, więc nie wpłyną one na pozycję zasobu w SERP.

Niestety, nie ma sposobu, aby uniemożliwić komuś umieszczanie linków do Twojej witryny, niezależnie od tego, czy jest to korzystne, czy szkodliwe. Jednak możesz zrobić wszystko, aby zminimalizować szkody, które pochodzą z usługi depozycjonowania. Regularnie sprawdzaj linkowanie witryny – im szybciej wykryjesz szkodliwe hiperłącza, tym większe prawdopodobieństwo, że zdążysz się z nimi uporać, zanim boty wyszukiwarki zmienią wyniki wyszukiwania i uwzględnią je w czynnikach rankingowych.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jak jeszcze mogą zaszkodzić Ci konkurenci?

Każde działanie, które wpływa na obniżenie pozycji Twojej witryny, jest uważane za depozycjonowanie. Najczęstsze z nich omówimy poniżej.

Włamanie na stronę

Jeśli hakerom uda się znaleźć lukę w Twojej witrynie, wówczas depozycjonowanie polega na tym, że mogą łatwo przekształcić ją w źródło spamu. W takim przypadku depozycjonowanie sprowadza się do uzyskania dostępu do pliku robots.txt, co może uniemożliwić indeksowanie Twojej witryny lub odwrotnie – przyczynić się do indeksowania wcześniej zablokowanych stron, co pociągnie za sobą kary.

Upewnij się, że żaden złośliwy kod nie wyciekł do Twojej witryny, a jeśli zostanie znaleziony, natychmiast go usuń. Regularnie twórz kopie zapasowe plików i baz danych. Jeśli Twoja strona została zhakowana i straciłeś do niej dostęp, postaraj się jak najszybciej odzyskać kontrolę nad zasobem — napisz do dostawcy hostingu i poinformuj go o problemie, jakim jest depozycjonowanie stron.

Kradzież niezaindeksowanej treści

Jeśli konkurenci wyprzedzą Cię w wyszukiwaniu, mogą skopiować Twoje treści, opublikować je w swoim zasobie, a w efekcie autorstwo treści zostanie przypisane właśnie im. Jednocześnie Twoja treść będzie wyglądać jak duplikat, co zostanie źle ocenione przez algorytm w wynikach wyszukiwania.

Aby temu zapobiec, podczas publikowania treści używaj znaczników rel=”author” (rel=”publisher”) i rel=canonical. Dzięki temu Google będzie znał oryginalne źródło i oceni je wyżej niż skradziony content.

Fałszywe recenzje i niepochlebne opinie

Negatywne opinie są normalne dla każdej działalności – w końcu nie można zadowolić wszystkich. Jednak duża ilość nieprzychylnych opinii może poważnie zaszkodzić reputacji zasobu. Z tego względu nieuczciwe firmy często zlecają pisanie niepochlebnych, negatywnych komentarzy na temat swoich konkurentów. Warto uważać także na sporą liczbę pozytywnych opinii, które wyglądają jak część zaplanowanej akcji marketingowej nastawionej na depozycjonowanie.

Stale monitoruj opinie o firmie pojawiające się w sieci. W miarę możliwości udzielaj się w sekcji komentarzy na stronie, na swoich profilach w mediach społecznościowych, a także serwisach z ocenami. Odpowiadaj kulturalnie na negatywne recenzje i staraj się rozwiązywać problemy niezadowolonych klientów, zamiast depozycjonować konkurencyjną stronę. Otwarte, spokojne podejście szybko obnaży trolling i fałszywe intencje komentujących. Jak widzisz, musisz skupić się na pozyskiwaniu pozytywnych opinii, ale też na ich kontrolowaniu.

Skargi dotyczące naruszenia praw autorskich

Pozbawieni skrupułów specjaliści SEO często sięgają po jeszcze jedne usługi depozycjonowania. Szukają wysokiej jakości linków prowadzących do konkurencyjnej witryny, kontaktują się z webmasterami witryn darczyńców i proszą ich o usunięcie tych linków, powołując się na prawo autorskie. W obawie przed karą webmaster nie sprawdza zasadności takiej skargi i usuwa linki. W rezultacie tracisz cenną masę referencyjną.

Ochrona witryny przed negatywnym SEO

Nie możesz ubezpieczyć swojej witryny przed napastnikami, którzy stosują depozycjonowanie. Konkurenci mogą zdyskredytować zarówno mały, dopiero rozwijający się sklep internetowy, jak i duże, profesjonalne firmy świadczące usługi od wielu lat. Jednak konsekwencje takich ataków witryny depozycjonowanej można zminimalizować.

Depozycjonowanie a nasze rekomendacje:

  1. Regularne sprawdzanie linków zwrotnych.
  2. Kontrola linków naturalnych, sprawdzanie ich cech jakościowych i ilościowych. Możesz się zabezpieczyć, ostrzegając właścicieli zasobów darczyńców, że mogą wystąpić takie ataki, mające na celu depozycjonowanie stron reklamowych.
  3. Ciągłe doskonalenie systemu bezpieczeństwa. Zasób powinien być regularnie skanowany pod kątem złośliwego oprogramowania. Należy również okresowo aktualizować hasła, używać tylko skomplikowanych kombinacji, wybierać autoryzację z identyfikacją SMS.
  4. Monitorowanie wzmianek o firmie online, moderowanie pozytywnych i negatywnych recenzji.
  5. Kontrola własnych unikalnych treści. Teksty mogą być publikowane na stronach osób trzecich, ale zawsze z linkami do źródła (ważne są nawet same słowa kluczowe).

Aby uchronić się przed zjawiskiem, jakim jest depozycjonowanie, zwracaj należytą uwagę na jakość swojej witryny. Strategię promocji buduj zgodnie z zaleceniami wyszukiwarek, ponieważ może zaszkodzić Ci nie tylko atak nieuczciwej konkurencji, ale także stosowanie niedozwolonych metod promocji i błędy w optymalizacji.

Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 4.9/5 | Liczba ocen: 8

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Jak prawidłowo stworzyć treść pod kątem SEO?
Jak prawidłowo stworzyć treść pod kątem SEO?
Na łamach tego tekstu podpowiadamy, jak prawidłowo napisać artykuł na stronę internetową pod kątem SEO oraz dlaczego powinieneś się tym zająć.
Mapa strony – co to jest? Jak stworzyć mapę witryny oraz jaki wpływ na SEO ma sitemapa?
Mapa strony – co to jest? Jak stworzyć mapę witryny oraz jaki wpływ na SEO ma sitemapa?
Jeśli zależy Ci na optymalizacji swojej strony internetowej, a także na uporządkowaniu jej zawartości, najlepszym rozwiązaniem jest sięgnięcie do mapy […]
Szybko, szybciej, najszybciej – jak zwiększyć szybkość działania witryny internetowej
Szybko, szybciej, najszybciej – jak zwiększyć szybkość działania witryny internetowej
Współcześnie urządzenia mobilne wyprzedzają inne technologie. Każdy z nas oczekuje, że strona załaduje się niemalże od razu. Jak uporać się z problemem ładowania witryny internetowej?

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie