Na czym polega depozycjonowanie?

Na czym polega depozycjonowanie?

Kindel Media / pexels.com

Walka o pozycje na szczycie SERP wymaga ciężkiej, systematycznej pracy, dużych nakładów czasowych, a nierzadko także finansowych. Dla niektórych jednak wydaje się to mało atrakcyjnym podejściem, więc, zamiast promować witrynę za pomocą praktyk White Hat SEO, sięgają po metody wątpliwe i niedozwolone. Jedną z nich jest celowe szkodzenie pozycji konkurencyjnych witryn, czyli negatywne SEO lub inaczej depozycjonowanie – co to jest w praktyce i jak się przed tym bronić? O wszystkim opowiemy w tym artykule.

Czym jest depozycjonowanie?

Negatywne SEO odnosi się do metod Black Hat SEO. Głównym celem tej praktyki jest wyrządzenie szkody konkurentom w celu zmniejszenia ich pozycji w wyszukiwarkach. Aby to osiągnąć, można zastosować kilka taktyk:

  • zhakowanie witryny;
  • umieszczanie setek lub tysięcy linków spamerskich prowadzących do witryny;
  • kopiowanie cudzych treści i rozpowszechnianie ich w Internecie;
  • tworzenie fałszywych profili społecznościowych w celu zdyskredytowania konkurencji;
  • usuwanie wysokiej jakości linków prowadzących do witryny.

Linki zwrotne jako podstawa negatywnego SEO

Niektórzy pozycjonerzy pamiętają jeszcze czasy, kiedy można było kupić kilkaset linków zwrotnych i radykalnie poprawić pozycję witryny. Dziś ta sztuczka już nie działa, ale nadal istnieją oferty hurtowej sprzedaży linków zwrotnych, a nieuczciwa konkurencja znalazła dla nich nowe zastosowanie – depozycjonowanie strony poprzez budowanie niejakościowej masy linkowej. To niezwykle potężna i skuteczna taktyka, jeśli chodzi o zranienie czyjejś reputacji. W wyniku takiej aktywności zaatakowana strona może wpaść pod filtr algorytmu wyszukiwarki lub otrzymać bana, którego usunięcie jest czasochłonne i kosztowne.

Niestety, wyrządzenie konkurentom szkody za pomocą linków jest łatwe i tanie. Można do tego wykorzystać istniejące systemy wymiany linków lub zlecić komuś ręczne dodawanie hiperłączy w różnych miejscach sieci. Aby jednak zaszkodzić danej witrynie, linki zwrotne do niej muszą znajdować się w zasobach niskiej jakości, o słabej reputacji i nieadekwatnej do jej zawartości.

Jak wykryć atak?

Szkodliwe linki najczęściej pochodzą ze stron hazardowych, pornograficznych i forów z zagranicznymi domenami. Aby kontrolować dokładną liczbę linków zwrotnych, możesz użyć Google Webmaster Tool, Serpstat, Ahrefs lub dowolnej innej usługi z funkcją analizy linków.

Nagły skok masy linków powinien zwrócić Twoją uwagę, a jeśli dodatkowo pochodzą one z nieistotnych źródeł o niskim autorytecie i wyglądają jak spam, najprawdopodobniej Twoja witryna padała ofiarą negatywnego SEO.

Jak się przed tym chronić?

Użyj narzędzia Google Disavow Links, aby ręcznie „zrzec się” znalezionych linków. Następnie utwórz listę niechcianych linków i prześlij ją do Webmaster Tools. Przy ustalaniu rankingu witryny Google zignoruje linki znajdujące się w tym spisie, więc nie wpłyną one na pozycję zasobu w SERP.

Niestety, nie ma sposobu, aby uniemożliwić komuś umieszczanie linków do Twojej witryny, niezależnie od tego, czy jest to korzystne, czy szkodliwe. Jednak możesz zrobić wszystko, aby zminimalizować szkody. Regularnie sprawdzaj linki zwrotne – im szybciej wykryjesz szkodliwe hiperłącza, tym większe prawdopodobieństwo, że zdążyć się z nimi uporać, zanim boty wyszukiwarki uwzględnią je w czynnikach rankingowych.

Jak jeszcze mogą zaszkodzić Ci konkurenci?

Każde działanie, które może zaszkodzić pozycji Twojej witryny, jest uważane za depozycjonowanie. Najczęstsze z nich omówimy poniżej.

Włamanie na stronę

Jeśli hakerom uda się znaleźć lukę w Twojej witrynie, mogą łatwo przekształcić ją w źródło spamu. Jeśli uzyskają dostęp do pliku robots.txt, mogą uniemożliwić indeksowanie Twojej witryny lub odwrotnie – przyczynić się do indeksowania wcześniej zablokowanych stron, co pociągnie za sobą kary.

Upewnij się, że żaden złośliwy kod nie wyciekł do Twojej witryny, a jeśli zostanie znaleziony, natychmiast go usuń. Regularnie twórz kopie zapasowe plików i baz danych. Jeśli Twoja strona została zhakowana i straciłeś do niej dostęp, postaraj się jak najszybciej odzyskać kontrolę nad zasobem — napisz do dostawcy hostingu i poinformuj go o problemie.

Źródło: Canva Studio / pexels.com

Kradzież niezaindeksowanej treści

Jeśli konkurenci wyprzedzą Cię w wyszukiwaniu, mogą skopiować Twoje treści, opublikować je w swoim zasobie, a w efekcie autorstwo treści zostanie przypisane właśnie im. Jednocześnie Twoja treść będzie wyglądać jak duplikat, co zostanie źle ocenione przez algorytm wyszukiwarki.

Aby temu zapobiec, podczas publikowania treści używaj znaczników rel=”author” (rel=”publisher”) i rel=canonical. Dzięki temu Google będzie znał oryginalne źródło i oceni je wyżej niż skradziony content.

Fałszywe recenzje i opinie

Negatywne recenzje są normalne dla każdej działalności – w końcu nie można zadowolić wszystkich. Jednak duża ilość złych opinii może poważnie zaszkodzić reputacji zasobu. Z tego względu nieuczciwe firmy często zlecają pisanie niepochlebnych, negatywnych komentarzy na temat swoich konkurentów.Warto uważać także na sporą liczbę pozytywnych recenzji, które wyglądają jak część zaplanowanej akcji marketingowej.

Musisz stale monitorować opinie pojawiające się w sieci na temat Twojej firmy i marki. W miarę możliwości udzielaj się w sekcji komentarzy na stronie, na swoich profilach w mediach społecznościowych, a także serwisach z ocenami. Odpowiadaj kulturalnie na negatywne recenzje i staraj się rozwiązywać problemy niezadowolonych klientów. Otwarte, spokojne podejście szybko obnaży trolling i fałszywe intencje komentujących.

Skargi dotyczące naruszenia praw autorskich

Pozbawieni skrupułów specjaliści SEO często sięgają po jeszcze jedną sztuczkę depozycjonowania. Szukają wysokiej jakości linków prowadzących do konkurencyjnej witryny, kontaktują się z webmasterami witryn darczyńców i proszą ich o usunięcie tych linków, powołując się na prawo autorskie. W obawie przed karą webmaster nie sprawdza zasadności takiej skargi i usuwa linki. W rezultacie tracisz cenną masę referencyjną.

Ochrona witryny przed negatywnym SEO

Nie możesz ubezpieczyć swojej witryny przed napastnikami, którzy stosują depozycjonowanie. Konkurenci mogą zdyskredytować zarówno mały, dopiero rozwijający się sklep internetowy, jak i dużą, renomowaną firmę, która od wielu lat prężnie się rozwija. Jednak konsekwencje takich ataków można zminimalizować.

Nasze rekomendacje:

  1. Regularne sprawdzanie linków zwrotnych.
  2. Kontrola linków naturalnych, sprawdzanie ich cech jakościowych i ilościowych. Możesz się zabezpieczyć, ostrzegając właścicieli zasobów darczyńców, że mogą wystąpić takie ataki.
  3. Ciągłe doskonalenie systemu bezpieczeństwa. Zasób powinien być regularnie skanowany pod kątem złośliwego oprogramowania. Należy również okresowo aktualizować hasła, używać tylko skomplikowanych kombinacji, wybierać autoryzację z identyfikacją SMS.
  4. Monitorowanie wzmianek o firmie online, moderowanie pozytywnych i negatywnych recenzji.
  5. Kontrola własnych unikalnych treści. Teksty mogą być publikowane na stronach osób trzecich, ale zawsze z linkami do źródła.

Aby uchronić się przed depozycjonowaniem, zwracaj należytą uwagę na jakość swojej witryny. Strategię promocji buduj zgodnie z zaleceniami wyszukiwarek, ponieważ może zaszkodzić Ci nie tylko atak konkurencji, ale także stosowanie niedozwolonych metod promocji i błędy w optymalizacji.

Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 4.9/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Pozycjonowanie branży gastronomicznej
    Pozycjonowanie branży gastronomicznej
    Konkurencyjność branży gastronomicznej stale wzrasta. Warto więc wiedzieć, jak skutecznie promować firmę poprzez pozycjonowanie stron internetowych.
    Jakie jest znaczenie anchor tekstów dla pozycji fraz?
    Jakie jest znaczenie anchor tekstów dla pozycji fraz?
    Anchor link, czyli odnośnik zakotwiczony na stronie, to element treści, który przenosi czytelnika pod inny adres URL. Jak wykorzystać je do poprawy rezultatów SEO i jakiego rodzaju może być anchor? Sprawdź.
    Proste techniki SEO, które musisz znać
    Proste techniki SEO, które musisz znać
    SEO jest strategią, którą powinien wdrożyć każdy właściciel strony WWW. Jednak które z działań są najważniejsze? Sprawdźmy to…
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę